Hur elda upp nyligen fällda träd?

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Hur gör man det lättast o snabbast? Dem har legat i allt regn osv. Tänkte ge dem ett par torra dagar sen hälla på ett par liter bensin, bör väl funka?

Hela träd? Hur länge har de legat? Vilken typ av träd? Kvistade?

Är det tjocka träd lär det snarast vara så att ni förvandlar era jäkligt tjocka stammar till tjocka, barklösa, koltäckta stockar...

Om du sett hur det ser ut efter en intensiv skogsbrand förstår du att det krävs en del för att förbränna färska träd. Det behöver inte vara så vansinnigt tjockt för att stå pall för rätt mycket brasa.

Är det hela stockar du tänker elda upp så räcker det antagligen inte med några liter bensin för att få fyr på dem, särskilt inte om de legat ute i regn.

Ska du använda något så är det diesel. Låt det dränka ordentligt.

Bensin brinner bara lite på ytan :fakta

När jag som liten följde med min far ut i skogen där han jobbade och det skulle till att eldas ris så fanns det bara ett att få fart på grejorna.
Spillolja,trasor och gamla bildäck. Spelar ingen roll hur surt virket är,det kommer att börja brinna iaf. :tummenupp

Ähh gör en ordentlig brasa sen kasta på träd efter träd, att de är lite fuktiga/blöta gör inget då är brasan för liten.

Jag hade tänkt elda alla grenar, kanske 15cm i diameter.
Sen mycket smått också. Gran är det + ett par mindre buskar.
Själva stocken kommer kapas upp o inte brännas.
Fler förslag?

Fler förslag?

Last edited:
Jag brukar börja med att ta lite torrare ved eller kvistar och tända en eld med det.
När du fått glöd och eld så kan du mata på ganska så blött ris och ved.

Jag har med framgång använt stora gasolflaskan med stora munstycket för att tända även blöta rishögar.

Edit: Har du granris behövs ingen bensin. Se till att börja smått.

Last edited:
Börja med att lägga ut lite ris på backen, sen ställer du en 25l bensindunk ovanpå det med ett sönderklippt lakan som stubin som du hänger ner i den halvfulla dunken. Sen fortsätter du packa ris ovanpå detta, dra gärna några spännband runt det hela när du är färdig.
Be sen grannen tända det åt dig, men nämn inte bensinen då det kan bli ett roligt minspel på din granne. Har man ingen granne kan man be sin elake bror tända på högen.

När du har lokaliserat eldbollen så kan du kasta på resterande träd som du inte fick in i bollen från första början.

Om du inte litar på mig så kan du alltid använda dig av ett oljefat att elda upp skiten i, men det är såååå mycket tråkigare.

Fler förslag?

Fler förslag?

Lägg allt i en hög
Applicera diesel (kan vara trögt att få eld på, kan vara en idé att börja brasan med några torra vedträn och en tidning)
Tänd på

Faderkakan råkade utföra ovanstående manöver med (en hel del) bensin på en rishög som råkade vara belägen över ett dike.
Harvade pinnar flera år efteråt.

Vi brukar lägga allt i en fin hög hög och tända med halm.
Annars hade jag lagt allt i en fin hög hög och tända en mindre brasa med hjälp av torr ved.

Lägg det på hög och låt det torka till valborg! Sätt gärna ett hönsnät runtom så inte alla små söta djur bygger bi där inne bara. :näsblod

Låt det torka och elda det nästa vinter. Värma huset ditt alltså.

Nu är det dem "mindre" grenarna och allt skit från själva granen jag vill ha bort, tar sån jävla tid att kapa upp och dra på släp till tippen, tid som jag hellre lägger på att sitta i en stol och kolla att det brinner fint!

Kanske gör en liten coktail till helgen med lite torr ved, papper och bensin... det låter iaf som en kul grej :)
Diesel blir väl bara mer jobb för mig med att få igång skiten sen... eller?

*/ ?>
Back