Hur elda upp nyligen fällda träd?

Nu är det dem "mindre" grenarna och allt skit från själva granen jag vill ha bort, tar sån jävla tid att kapa upp och dra på släp till tippen, tid som jag hellre lägger på att sitta i en stol och kolla att det brinner fint!

Kanske gör en liten coktail till helgen med lite torr ved, papper och bensin... det låter iaf som en kul grej :)
Diesel blir väl bara mer jobb för mig med att få igång skiten sen... eller?

När jag eldar är det diesel som är tändvätskan, det andra brinner ju bara lite på ytan medans diesel är olja som brinner lite längre och får fyr på skiten som ska brinna upp ;)

Är det tjocka träd lär det snarast vara så att ni förvandlar era jäkligt tjocka stammar till tjocka, barklösa, koltäckta stockar...

Om du sett hur det ser ut efter en intensiv skogsbrand förstår du att det krävs en del för att förbränna färska träd. Det behöver inte vara så vansinnigt tjockt för att stå pall för rätt mycket brasa.
Limträbalkar är väl mycket säkrare än stålbalkar ur brandsäkerhetssynpunkt dessutom?

Lägg allt i en hög
Applicera diesel (kan vara trögt att få eld på, kan vara en idé att börja brasan med några torra vedträn och en tidning)
Tänd på

Blanda diesel med aska så det blir en tjock smet.
Fördela smeten över/under och på de du vill elda.
Tar fart på 5sec.:tummenupp

Last edited:
Limträbalkar är väl mycket säkrare än stålbalkar ur brandsäkerhetssynpunkt dessutom?

Japp! Kommer inte ihåg den exakta skillnaden men har för mig att en trästomme behåller tillräcklig styrka upp till fyra gånger längre än motsvarande hållfasthet för stålbalkar/armerad betong.

Oavsett svårigheten i det hela så tycker jag det hade varit coolare att elda upp trädet medans det fortfarande stod upp.

*Grannarna vaknar på morgonen till synen av xx stora dieselindränkta träd som står i lågor på tomten*
:brinnerup

Förutom att det är bortkastat att elda för kråkorna så blir det väldit fula ärr i marken där du eldar.

Mitt tips är att antingen ge bort det som ved där det ligger eller att kapa upp det, torka och sälja det.

Förutom att det är bortkastat att elda för kråkorna så blir det väldit fula ärr i marken där du eldar.

Mitt tips är att antingen ge bort det som ved där det ligger eller att kapa upp det, torka och sälja det.

Jag vet ju inte med dig, men jag anser det inte värt att hålla på med småris. Klart enklare att elda upp det.
Man får ju bara tennisarmbåge vid kapen om man ska köra såntdär småskit. Värdelöst att elda med är det också.

[YOUTUBE-ID]ofJg-eDfO_E[/YOUTUBE-ID]

Såhär ska det gåtill :yoparty

Har du provat att göra en såkallad "fuckyouburnout"? Det lär ju sätta eld på skiten :-)

Håller fortfarande på att såga ner skiten... med handsåg! Orkar inte låna en motorsåg i början och nu har jag typ 1/3 del kvar av skiten så kan lika gärna kapa vidare. Härligt i dagens blåst i ett träd 12 meter upp i luften.

Har blivit bra mycket mer skit av det än jag trodde, så jag tror jag grovkapar det och eldar några omgångar.
Diesel+Aska lät kul.. will try!
Att det blir "fula märken" spelar ingen roll, om jag får köpa loss mer mark ska allt planeras om på den sidan huset ändå, och får jag inte så blir det ett trädäck ovanför den platsen.

Roligt om du skulle såga med en figursåg som det heter :yoparty

Glöm inte att meddela brandkåren innan så de slipper få larm och åka i onödan.

Finns det folk kvar som ens orkar lyfta röva och ringa brandkåren pga rök i dagsläget?

Last edited:
Finns det folk kvar som ens orkar lyfta röva och ringa brandkåren pga rök i dagsläget?

Jepp, en vän rensade ur garget och gjorde en stor hög med plastdetaljer, bildäck, spillolja m.m. och tände eld på hela skiten.
Det var inte mindre än 4pers som hade ringt brandkåren.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park