Hur bromsar du

Jag bromsar

• Antal röstningar
    0
Bak bromsen är väl BARA till för att man inte ska slå runt när man åker TVÅTAKT på bakhjulet...

Jag använder nästan enbart bakbromsen, det är så dyrt att byta om man sliter ut skivorna fram! :gnissla

Bara bak. Det dyker så otäckt där fram när man bromsar med frambromsen.

Beror på hur man kör, i stadstrafik använder jag nästan bara bakbroms med väldigt liten touch på frambromsen, om man inte kör aktivt dvs ;)

Kurvig väg, mycket frambroms och endast lite bakbroms för att stabilisera.
Stadstrafik (kasta sig mellan bilar, över trottoarer m.m. :rolleyes: ), nästan bara bakbroms. Nosen dyker för mycket med frambromsen för att det ska flyta på bra.

Massa frambroms, moderat med bakbroms och en skvätt motorbroms att justera sladden* med........

Jag e slideprao in i böjar, men det är roligt........ :tungan

* Om det nu skulle bli någon :lol

Frambromsen! bakhjulet är ju aldrig i marken när man bromsar ändå... :rolleyes:
nej men, mest frambroms och lite bakbroms. blir mycket bättre bett då än om man bara kör frambroms.

Enkom frambromsen, men Hondan har ett "fiffigt" system som lägger en viss % på bakbromsen även om du bara använder frambromsen. Säkert bra, men inge kul om man vill göra munkar.

Jag bromsar med både fram och bak, blir stabilare och effektivare bromsning. Den promille av bromsningar som man gör med maximal kraft släpper jag bakbromsen eftersom bakhjulet ändå i princip är i luften och gör mer nytta om det snurrar. Men hur ofta bromsar man så hårt?

Med fötterna
Dubbla 5-kolvs 45:or

Som du beskriver så blir hojarna i regel stabilare med lite bakbroms, varför blir det så? Är de för de "sätter" sig i fjädringen å blir lägre typ (simpelt förklarat)

OLJEKYLD GSXR skrev:
Jag bromsar med både fram och bak, blir stabilare och effektivare bromsning. Den promille av bromsningar som man gör med maximal kraft släpper jag bakbromsen eftersom bakhjulet ändå i princip är i luften och gör mer nytta om det snurrar. Men hur ofta bromsar man så hårt?

Att motorbromsa med en 2-takt gör inget så länge du inte släpper gasen helt, du måste ha en del gas för att smörja maskineriet!

Först trycker på bak för att ge högre tryck åt framhjulet, sen bromsar man med fram o nyper hårdare o hårdare samtidigt som man släpper allt mer o mer med bakbromsen då trycker minskar på slangen!

/ Hannes

Pröva i sommar att köra 100km/h och bromsa enbart med frambromsen allt vad det går, gör sedan om bromsprovet med samma fart och bromsa på samma ställe fast då även med bakbromsen, du kommer att se en viss skillnad i bromssträcka. Sedan får du dra dina egna slutsatser om vad som är effektivast.

Endast frambroms! Bakbromsen känns onödig. Förutsatt att det är torrt underlag vi snackar...
Med motard så är ju ändå bakhjulet i luften bara man tittar på bromsen så. :tummenupp

ja har motrobromsat min 125a i ca 1200mil utan några problem.. den har aldrig krånglat.. bara att ställa upp tomgången lite..
ja bromsar nog me både fram å bak..

:yoparty

Jag mosar på med båda, men när det är kritiskt är det frambromsen jag koncentrerar mig på.
Bakbromsen är dock klockren när man mekar runt på små utrymmen.

Tom Byron skrev:
Som du beskriver så blir hojarna i regel stabilare med lite bakbroms, varför blir det så? Är de för de "sätter" sig i fjädringen å blir lägre typ (simpelt förklarat)

Exakt, du får jämnare tryck liksom, istället för att kasta all vikt fram över framhjulet. Cykeln sätter sig ju bak när du bromsar bak. Man vill ju ha bägge hjulen i backen, istället för en bakände som svänger fram och tillbaka en bit över marken.

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti