Hur bromsa?

Är det väldigt svårt att skriva ett vettigt inlägg här på SH? Måste man hela tiden köra med inbördes beundran humor eller förlöjliga nybörjare, när man själv är en duktig förare och kanske har bra tips och råd att dela med sig av?

Det man funderar över är om ni själva vet vem som är tönten, den ni dissar eller ni själv.
 
Jag har en 1640-twin, och bakbromsen är där riktigt användbar för att ta upp transmissionsglappet och kunna lägga på kraft mjukt ut ur lågfartsböjar.

Rent allmänt så använder jag bakbromsen ihop med frambromsen så fort underlaget ser tveksamt ut, tex vid regn, grus eller odefinierade spill på asfalten.

Min erfarenhet är att folk använder bakbromsen pliktskyldig vid körlektioner och uppkörning. Sedan kommer en period på några år när de glömmer bort den fullständigt. När man sedan kört och utvecklats i ytterligare några år så återupptäcker man ofta bakbromsen och införlivar den i sin körning igen.

Mitt råd är att köpa en 1000cc twin då kan du skruva bort bromsarna helt och på så sätt spara in vikt och slitna klossar.


Såg att någon skrev att han inte använde frambromsen när han körde cross vilket känns skummt.... brukar ju följa körkortsboken där och bromsa 80/20 blir ju bara en massa glidande om man ska bromsa 100% bakbroms.
 
Last edited:
Jag använder mest frambromsen. Men när jag köpte ABS hoj har jag börjat använda bakbromsen mer och mer tillsammans med frambromsen. Det känns ju direkt i pedalen när det börjar o låsa bak. Det optimala på en sportig hoj är 80 procent fram och resten bak. Jag tror att många upplever att man har dålig känsla i foten jämfört med handen när det gäller att bromsa "lagom".
 
Är det väldigt svårt att skriva ett vettigt inlägg här på SH? Måste man hela tiden köra med inbördes beundran humor eller förlöjliga nybörjare, när man själv är en duktig förare och kanske har bra tips och råd att dela med sig av?

Det man funderar över är om ni själva vet vem som är tönten, den ni dissar eller ni själv.

Gav ett plus på ditt inlägg.... men come on. Lite kul är det allt:hihi

Men det blir för mkt ibland helt klart, särskilt nya på sporthoj kanske( extremt fall) skiter i att köra hoj eller reggar bort sig härifrån.

Själv använder jag, mkt lite bak och väldigt mkt fram!
 
Förmodligen har jag blivit sh-avtrubbad,tycker inte tråden spårat ur mer än valfri annan tråd.

Har ju redan fått svar på hur bromsa,använd frambroms,bakbromsens vara eller ickevara är något man kan debattera hur mycket som helst då det skiljer sig mellan hojtyper men grundfrågan är besvarad att i princip alla hojmodeller har största delen av bromseffekten fram.

Att det sen kommer lite spydiga kommentarer och en del ämnesflyktiga inlägg är väl som det ska på sh,eller är iaf.

Själv,r6=nej till fotbroms men ja på RD,i paniksituation klämmer jag på ryggmärgsreflex som jag inte ännu kunnat jobba bort men har gått bra än så länge trots rejält uppställ ett par gånger.

Ska jag råda någon så åk till ett bra ställe,stor tom parkering efter stängningsdags eller så och börja försiktigt med att öva bromsning med enbart frambroms tills du når gränsen(låsning eller lyft beroende på hoj)håll på så tills du känner dig trygg att nypa till gränsen och får fingerminne hur hårt du kan klämma,sen kan du slänga på lite fotbroms om du känner att du vill det och hålla på så en sommar eller tills det sitter.

Henrik
 
men det konstiga med min att när jag gör en garage sväng och vrider styret till höger så svänger hela min mc till höger också är det likadant på era eller är det något med g krafterna på minmc?
 
Är det väldigt svårt att skriva ett vettigt inlägg här på SH? Måste man hela tiden köra med inbördes beundran humor eller förlöjliga nybörjare, när man själv är en duktig förare och kanske har bra tips och råd att dela med sig av?

Det man funderar över är om ni själva vet vem som är tönten, den ni dissar eller ni själv.


Klart att man inte måste vara bäst på allt eller veta allt innan man frågar. Är själv är jag också nybörjare å har en massa mer eller mindre dumma frågor som jag undrar över, och inte tvekar att fråga om. Men jag tänker att man kanske borde ha läst igenom teoriboken innan man frågar iaf...
 
men det konstiga med min att när jag gör en garage sväng och vrider styret till höger så svänger hela min mc till höger också är det likadant på era eller är det något med g krafterna på minmc?

Den reagerar så i låg fart. Om du däremot gör detta i högre fart kommer mc att luta åt vänster och svänga vänster. Det kallas motstyrning eller snabbstyrning och är ett väldigt effektivt sätt om man skall göra en undanmanöver eller få en fin och precis instyrning inför en kurva. Att bara flytta egen tyngdpunkt är inget effektivt sätt. Gå gärna en SMC BKK kurs så får du bl.a träna på det.
 
men det konstiga med min att när jag gör en garage sväng och vrider styret till höger så svänger hela min mc till höger också är det likadant på era eller är det något med g krafterna på minmc?

Läs länken nedan så inser du kanske att du nog är ganska ensammen om det
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=117194&highlight=motstyrning


Vad gäller trådens ämne så hoppas jag det är ett flejm för annars är det alldeles för lätt att ta MC-körkort idag.
 
Last edited:
Hur växlar man? Ska man använda kopplingen?

Nix, man bara smeker i växlarna utan koppling, men. Ett stort MEN! Man ska i stället nypa till 74% med bakbromsen i stället för att som tidigare körkortsböcker antytt, använda koppling. Då antagligen till 100%!
Lycka till bre!
 
Den reagerar så i låg fart. Om du däremot gör detta i högre fart kommer mc att luta åt vänster och svänga vänster. Det kallas motstyrning eller snabbstyrning och är ett väldigt effektivt sätt om man skall göra en undanmanöver eller få en fin och precis instyrning inför en kurva. Att bara flytta egen tyngdpunkt är inget effektivt sätt. Gå gärna en SMC BKK kurs så får du bl.a träna på det.

ok tack så mycket för svaret trodde det var så på alla kawa z cyklar, har haft körkort i 5 år men aldrig våga köra i högre hastigheter än garage fart men kanså denna säsongen vågar jag mig upp i andra växeln
 
Aha... själv använder jag bara bakbromsen till att göra däckskrik bakom folk, sällan till något annat syfte än att mätta min sadism. Då det nästan alltid får nån att vakna:hojsmilie
 
Bromsa på en mc...

Många förståsigpåare här tydligen...
Hur du bromsar på en mc är till stor del beroende hur motorcykeln är byggd.
En sporthoj är inte någon optimal mc för inbromsning. Framför allt inte en modern sporthoj.
En hoj som är optimal att bromsa med har lång gaffel, flack gaffelvinkel, mycket vikt bak. Den hojen är stabil att bromsa med. Och man kan lägga mycket broms både fram och bak.
Iom att det kommit bättre och bättre däck på marknaden har man kunnat lagt mer och mer vikt framåt på sportmotorcyklarna, vilket i sig gör hojen instabil... Detta gynnar då hur lätt hojen har att byta riktning.
En sporthoj har brant gafffelvinkel, mycket vikt fram och är således inte en optimal bromshoj. Vid inbromsning "står denna på framhjulet" och blir välldigt lätt på bakhjulet. Det går gärna upp i luften vid hård inbromsning.
Optimalt är att bromsa så att man har fortfarande har bakhjulet i backen och kan bromsa precis så att det inte låser sig... Detta är mycket svårt att göra och kräver mycket mycket träning.
En elitidrottsman repeterar en rörelse minst 3000 gånger innan den sitter i ryggmärgen. Dvs han kan göra rörelsen utan att tänka efter minst 3000 upprepningar.
Hur många gånger bromsar du maximalt på en sommar, till stillastående?
I en paniksituation ska man då kunna ha känsla för att broms både fram och bak optimalt utan att få någon låsning, Hur troligt är det att man lyckas med det???

Så hur bör man då göra på en sporthoj?
Mitt seriösa råd, som instruktör, är att på en sporthoj koncentrera dig på att lära dig bromsa hårt med frambromsen. När du känner att du behärskar detta kan du börja med att leka lite med bakbromsen...


Funderingar så fråga gärna-

//Ezzo
 
Glöm bakbromsen! Åker du en grusväg med lösgrus, eller hamnar i en störtskur så kan bakbromsen vara bra, om du inte har abs/kombibromsar som kan medge full nit med bakbromsen och bromskraften ändå fördelar sig rätt på 2hjul.
 
Last edited:
Glöm bakbromsen! Åker du en grusväg med lösgrus, eller hamnar i en störtskur så kan bakbromsen vara bra, om du inte har abs/kombibromsar som kan medge full nit med bakbromsen och bromskraften ändå fördelar sig rätt på 2hjul.


Vad fan dillar du om? Varför skulle det bara hjälpa på halt underlag?

Det finns en anledning till att alla hojar har bakbroms, och att man måste använda den för att bli godkänd på uppkörningen - det ger tryck på bakhjulet så bakänden stabiliseras och man undviker stoppies
 
Jag åker inte modernt.
Längre hjulbas, stabilare egenskaper.
Lägger på bakbromsen ögonblicket innan frambromsen.
Håller kvar bakbromsen lite längre in i kurvorna - Ofta har jag börjat acca innan jag släpper bromsen helt.
Oavsett underlag.
Vet inte om det är rätt eller fel.
Är dock ganska snabb och olycksbefriad.
 
Nyheter
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

Back
Top