Hur bromsa?

Vad fan dillar du om? Varför skulle det bara hjälpa på halt underlag?

Det finns en anledning till att alla hojar har bakbroms, och att man måste använda den för att bli godkänd på uppkörningen - det ger tryck på bakhjulet så bakänden stabiliseras och man undviker stoppies

Undviker man endast stoppies när man bromsar till precis innan låsning då?

Har iaf inte lyckats undvika dom när jag låst bakhjulet.

Henrik
 
Undviker man endast stoppies när man bromsar till precis innan låsning då?

Har iaf inte lyckats undvika dom när jag låst bakhjulet.

Henrik


Bara för att man använder bakbromsen är det långt ifrån en garanti att man slipper stoppies, men det hjälper.. Precis innan låsning är det optimala
 
Bara för att man använder bakbromsen är det långt ifrån en garanti att man slipper stoppies, men det hjälper.. Precis innan låsning är det optimala

Oki doki,får testa det under kontrollerade former när snön viker hädan isf. de paniksituationer som jag testat hitintills.

Henrik

Edit
Tänkte på det innan jag somnade och var det första jag började fundera på när jag vaknade,exakt vad är det som förändrar hur hårt jag kan bromsa med handbromsen utan att lyfta bakhjulet genom att bromsa med bakhjulet?

Kan inte på något vis fatta det,i min värld så vid samma förutsättningar så lyfter bakhjulet vid samma tryck på handbromsen oavsett om bakhjulet rullar fortare,strax innan låsning eller är låst.

Har jag missat något? Är det att hjulet rullar som får gyrokrafter att hjälpa till att lyfta bakhjulet? Isf borde ett låst bakhjul vara bättre än ett rullande,eller?

Hjälp mig fatta.
 
Last edited:
Oki doki,får testa det under kontrollerade former när snön viker hädan isf. de paniksituationer som jag testat hitintills.

Henrik

Edit
Tänkte på det innan jag somnade och var det första jag började fundera på när jag vaknade,exakt vad är det som förändrar hur hårt jag kan bromsa med handbromsen utan att lyfta bakhjulet genom att bromsa med bakhjulet?

Kan inte på något vis fatta det,i min värld så vid samma förutsättningar så lyfter bakhjulet vid samma tryck på handbromsen oavsett om bakhjulet rullar fortare,strax innan låsning eller är låst.

Har jag missat något? Är det att hjulet rullar som får gyrokrafter att hjälpa till att lyfta bakhjulet? Isf borde ett låst bakhjul vara bättre än ett rullande,eller?

Hjälp mig fatta.

Med de fysiska regler som gäller så kanske du lägger mycket vikt på styret vid bromsning och inte med knäna på tanken som man bör... med knäna hårt om tanken och ta emot rörelseenergin med magen så centrerar du den kraft som vill framåt istället för att vid att hänga sig på styret så lägger du den längst fram på cykeln och därmed får med dig baken uppåt.

Bara en tanke.
 
Med de fysiska regler som gäller så kanske du lägger mycket vikt på styret vid bromsning och inte med knäna på tanken som man bör... med knäna hårt om tanken och ta emot rörelseenergin med magen så centrerar du den kraft som vill framåt istället för att vid att hänga sig på styret så lägger du den längst fram på cykeln och därmed får med dig baken uppåt.

Bara en tanke.

Vad har det med bakbromsen att göra?

Har nog marginell betydelse om man lägger vikten via händerna genom styret eller knäna genom tanken bara man viker ner överkroppen och inte sitter upprätt,är dock lättare att lägga ner överkroppen om man inte lastar av genom armarna och sen trycker man ju inte åt något håll på styret heller.

Henrik
Edit
Bäst att tillägga,gäller hojar typ sport och inte aphängarstyren.
 
Last edited:
taget ur (sport riding techniques)
killen som skrivit boken känns som han vet vad han skriver om.

boken är jävligt bra, är på 53 mb pdf format, hör bara av er ifall ni vill ha ett ex


1 studies show the fastest, shortest stop s come from using both brakes
,yet som sportriders stay off the rear brake entirely due to their fear of lock-up or due to the mistaken belief that using the rear brake doesnt help.
Remember its okay to use the rear ,but dont abuse it. som emanufacturer makes the rear brakeentirely to strong and easy to lock, especially when the front brake is used hard andthe forksprings are compressed.transferring a lot of the bikes weight forward onto the front tire. the rear tire is lightly loaded and it takes a light, practiced to touch avoid locking it
 
Vad har det med bakbromsen att göra?

Har nog marginell betydelse om man lägger vikten via händerna genom styret eller knäna genom tanken bara man viker ner överkroppen och inte sitter upprätt,är dock lättare att lägga ner överkroppen om man inte lastar av genom armarna och sen trycker man ju inte åt något håll på styret heller.

Henrik
Edit
Bäst att tillägga,gäller hojar typ sport och inte aphängarstyren.

Kniper man åt benen runt tanken så har man överkroppen fri, kolla på stuntare som har full kontroll på så vis och lägger upp stoppies med vänsterhanden.

Sen vet jag inte hur du kommit fram till att det är bra att vika ner kroppen?
Det hjälper ju massor, känns att det bromsar ned ordentligt att göra sig så stor som möjligt för att ta upp fartvinden. Men nu är det farter långt över inbromsningen på trafikskolan vi pratar om.

GP förarna ligger som ett smäck över tanken på rakan, viker upp kroppen för inbromsning och ut med knät för att lägga ner den i kurvorna.
 
Menade inte att ligga på tanken,bara att inte sitta mot tanken med utsträckta armar så att överkroppen kommer så högt som möjligt.

Bak med röven och böj armarna så faller man ner lite men har fortfarande bra överblick,måste ju vara bra att få överkroppens vikt lite närmare marken vid en kraftig inbromsning om man ska undvika en stoppie.

Sen,om du låser knäna mot tanken och har överkroppen fri eller håller emot med händerna på styret har nog endast marginell betydelse förutom att om man låser med knäna så påverkar man styret mindre och det är ju bra vilket jag skrev i förra inlägget oxå.

Dock inget som förklarar varför att bromsa med bakbromsen skulle hjälpa till att undvika en stoppie.

Henrik
 
Om du går upp så går det inte att bromsa mycket hårdare utan att gå runt,om nu bakbromsanvändande(föespråkat av ljunghusen tidigare)skulle hindra att du går upp med samma bromskraft så måste man kunna nita ännu hårdare och därmed stanna tidigare,därför.

Henrik
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top