Hur bromsa?

Hur växlar man? Ska man använda kopplingen?


Jag tycker inte att det var en sån dum fråga. Har man kört kört cross tidigare så bromsar man aldrig med frambromsen i princip. Har man enbart kört moppe tidigare, så bromsade man aldrig med frambromsen, iallafall inte jag. Har man kört 125:a tidigare så bromsade man enbart med bakbromsen likaså.. Satte mig på den nuvarande hojen och provkörde, kom sedan på att när jag skulle stanna, hur jag skulle bromsa. Det var iofs grus på vägen så jag vågade inte bromsa allt för mycket med frambromsen. Det är faktiskt ingen självklarhet din dryga jävel. :)

Fan, jag tänkte ju skriva nåt liknande, men blir inte kul om jag gör det nu :smasha

Skriv något annat kul istället!

Fråga om jag vet hur man startar den. :yoparty HE-HE-HE:huvet
 
Last edited:
Jag tycker inte att det var en sån dum fråga. Har man kört kört cross tidigare så bromsar man aldrig med frambromsen i princip. Har man enbart kört moppe tidigare, så bromsade man aldrig med frambromsen, iallafall inte jag. Har man kört 125:a tidigare så bromsade man enbart med bakbromsen likaså.. Satte mig på den nuvarande hojen och provkörde, kom sedan på att när jag skulle stanna, hur jag skulle bromsa. Det var iofs grus på vägen så jag vågade inte bromsa allt för mycket med frambromsen. Det är faktiskt ingen självklarhet din dryga jävel. :)



Skriv något annat kul istället!

Fråga om jag vet hur man startar den. :yoparty HE-HE-HE:huvet

hmm... är ju inte alltid en självklarhet hur man växlar heller :), vet inte om han va seriös eller sarkastisk så onädigt att kalla nån dryga jävel, detdär med växlingar har ju diskuterats i trådar till oändligheten, själv kör jag koppling vid nerväxlingar men aldrig vid uppväxling
 
Mitt råd är att köpa en 1000cc twin då kan du skruva bort bromsarna helt och på så sätt spara in vikt och slitna klossar.


Såg att någon skrev att han inte använde frambromsen när han körde cross vilket känns skummt.... brukar ju följa körkortsboken där och bromsa 80/20 blir ju bara en massa glidande om man ska bromsa 100% bakbroms.
 
hmm... är ju inte alltid en självklarhet hur man växlar heller :), vet inte om han va seriös eller sarkastisk så onädigt att kalla nån dryga jävel, detdär med växlingar har ju diskuterats i trådar till oändligheten, själv kör jag koppling vid nerväxlingar men aldrig vid uppväxling



"Inskickat av Bergan
Fan, jag tänkte ju skriva nåt liknande, men blir inte kul om jag gör det nu "


Klart han var sarkastisk.

Visst det är en dum fråga kanske. Men frågar man inte så får man inte veta. :)
 
själv kör jag koppling vid nerväxlingar men aldrig vid uppväxling
Jag frikopplar och släpper gasen, när motorn ligger stabilt på tomgångsvarv lägger jag FÖRSIKTIGT i nästa växel. Brukar även dutta på fotbromsen för att varna bakomvarande att växling pågår. Därefter ger jag grundgas och slirar långsamt upp kopplingen. Ibland har farten minskat så pass att jag måste återgå till tidigare växel, och då upprepar jag samma förlopp fast för växelspaken nedåt förståss. När jag en dag lyckas få i 3ans växel anser jag att jag nått perfektion i mina växlingar.
 
  • Gilla
Reaktioner: ft
Använder i stort sett bara frambromsen men det finns lägen då man MÅSTE använda bakbromsen om man inte har ABS. Att ge ett generellt svar är omöjligt det beror helt och hållet på förhållanden. Skulle vilja se den rutinerade bara använda frambromsen halvt in i kurvan när man upptäcker grus eller andra otrevligheter.

Ut och känn efter i ditt eget tempo i olika situationer så lär du dig efterhand hur det skall bromsas, en BKK kurs är ett bra sätt att få häng på tekniken.
 
Jag tycker inte att det var en sån dum fråga. Har man kört kört cross tidigare så bromsar man aldrig med frambromsen i princip./QUOTE]

Nu får du sluta yra, du kanske har åkt cross men kör man cross så använder man frambromsen rejält
Kolla på hela eller börja vid 50 sek
[YOUTUBE-ID]hFZyRrXVhzk[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]c859lO2oLjc[/YOUTUBE-ID]
 
för att uppnå bästa bromsverkan ska man använda frambroms tillsammans med bägge skosulor alltså ner med fötterna samtidigt, för att få jämn och effektiv stop!! *asg*:)
 
Jag tycker inte att det var en sån dum fråga. Har man kört kört cross tidigare så bromsar man aldrig med frambromsen i princip. Har man enbart kört moppe tidigare, så bromsade man aldrig med frambromsen, iallafall inte jag. Har man kört 125:a tidigare så bromsade man enbart med bakbromsen likaså..

Åh herregud vikka fuckon(läs blondiner) det finns :huvet
 
Jag frikopplar och släpper gasen, när motorn ligger stabilt på tomgångsvarv lägger jag FÖRSIKTIGT i nästa växel. Brukar även dutta på fotbromsen för att varna bakomvarande att växling pågår. Därefter ger jag grundgas och slirar långsamt upp kopplingen. Ibland har farten minskat så pass att jag måste återgå till tidigare växel, och då upprepar jag samma förlopp fast för växelspaken nedåt förståss. När jag en dag lyckas få i 3ans växel anser jag att jag nått perfektion i mina växlingar.

"Brukar även dutta på fotbromsen för att varna bakomvarande att växling pågår."

Hahahaha...fan va bra:rofl :Bugar
 
Hmmm ... vilka kanonråd de ger i körkortsboken ....
Hur kontrollerar man att man styr ut 70/30 eller 80/20 då?
 
Jag tycker inte att det var en sån dum fråga. Har man kört kört cross tidigare så bromsar man aldrig med frambromsen i princip. Har man enbart kört moppe tidigare, så bromsade man aldrig med frambromsen, iallafall inte jag. Har man kört 125:a tidigare så bromsade man enbart med bakbromsen likaså.. Satte mig på den nuvarande hojen och provkörde, kom sedan på att när jag skulle stanna, hur jag skulle bromsa. Det var iofs grus på vägen så jag vågade inte bromsa allt för mycket med frambromsen. Det är faktiskt ingen självklarhet din dryga jävel. :)

Klart som fan det är en dum fråga om du har hoj och hojkörkort... Speciellt om du kört 125a och cross innan...
På i princip alla hojar utan kanske, kanske dom största glidarna med 3m gaffel så använder man mest frambroms.
På en sporthoj är det nästan alltid bäst att BARA använda frambroms, garagevändning är väl undantaget.
 
Jag tycker inte att det var en sån dum fråga. Har man kört kört cross tidigare så bromsar man aldrig med frambromsen i princip./QUOTE]

Nu får du sluta yra, du kanske har åkt cross men kör man cross så använder man frambromsen rejält
Kolla på hela eller börja vid 50 sek
[YOUTUBE-ID]hFZyRrXVhzk[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]c859lO2oLjc[/YOUTUBE-ID]

App app!

I andra videon säger han "brace yourself and lift up your elbows"

Det stämmer ju inte!

1. knip åt med knäna runt tanken
2. upp med blicken.
3. ta upp all kraft med magen, låt ej armarna trycka på styret.
4. skit i bakbromsen. (om du inte är på macken och skall tanka)
 
App app!

I andra videon säger han "brace yourself and lift up your elbows"

Det stämmer ju inte!

1. knip åt med knäna runt tanken
2. upp med blicken.
3. ta upp all kraft med magen, låt ej armarna trycka på styret.
4. skit i bakbromsen. (om du inte är på macken och skall tanka)
Faktiskt ingen aning vad de va i videon kolla bara att det såg hyffsat seriöst ut och såg att det var någon som kanade långt när bakhjulet endast var låst.
 
Lånar tråden lite.

Ända sedan jag köpte hojen i september förra året har jag inte fått igång den, kicken drar inte runt liksom. Känns som den hoppar i ett hack, samma sak händer om jag försöker kicka åt andra hållet! Helt sinnes, tror det är något fel på tändstiften.

Snälla hjälp.
 
"Inskickat av Bergan
Fan, jag tänkte ju skriva nåt liknande, men blir inte kul om jag gör det nu "


Klart han var sarkastisk.

Visst det är en dum fråga kanske. Men frågar man inte så får man inte veta. :)

Hehe, ja jag var sarkasitsk. Finns inga dumma frågor bara dumma svar har jag hört :)

Lånar tråden lite.

Ända sedan jag köpte hojen i september förra året har jag inte fått igång den, kicken drar inte runt liksom. Känns som den hoppar i ett hack, samma sak händer om jag försöker kicka åt andra hållet! Helt sinnes, tror det är något fel på tändstiften.

Snälla hjälp.

:rofl :rofl
 
Last edited:
Lånar tråden lite.

Ända sedan jag köpte hojen i september förra året har jag inte fått igång den, kicken drar inte runt liksom. Känns som den hoppar i ett hack, samma sak händer om jag försöker kicka åt andra hållet! Helt sinnes, tror det är något fel på tändstiften.

Snälla hjälp.


Tror att du måste kicka hårdare bara! Liksom hoppa på kicken, funkade alltid på min DT :D :D :D
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top