Undrar om dom har någon drive nu gällande kedjor? Har fått påpekande av samma kille nu två besiktningar i rad på två olika hojar under hösten, där han påstått att kedjor borde spännas. Vilket varit åt helvete fel båda gångerna. Och vederbörande har varit helt icke-mottaglig för sakargument. Och samtidigt föga intresserad av att ta kostnaden för kommande haveri på utgående axel....Jag rök ihop med en besiktningsman på Mölndalsstationen en gång för 10 år sedan.
Vid genomgången när besiktningen var klar så meddelar killen att jag skall få en villkorstvåa på att kedjan var för slakt spänd.
Jag protesterade - dels för att kedjan verkligen var korrekt spänd innan, och dels för att det är en alldeles omöjligt villkorstvåa att köra runt med: ett år senare kan random Polis eller Bilinspektör kräva ombesiktning för att "man inte åtgärdat sin villkorstvåa".
Killen gick INTE att resonera med vad gäller själva bedömningen, ödmjukade mig och bad honom lära mig hur man spänner kedjan korrekt.
Den skruven tog som den skulle, och han var vänlig nog att dela med sig av sin outsinliga kunskap medans jag snurrade excenterplattorna i botten och kedjan kved.
Alla nöjda - han för att han fick vinna, jag för att jag fick ett rent protokoll och hojen för att jag justerade tillbaka allt medans besiktningsmannen struttade iväg mot nästa offer att ställa till det för.