Hur bra är verkstäderna - vad har ni råkat ut för?

Bike4fun

Sporthojsnörd
Gick med
2 Nov 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R-hoj
Jag tycker det är för sorgligt och för jäkligt att man ska behöva känna olust inför att lämna in sin pärla på service, men så är det. Jag har personligen inte råkat ut för några riktigt allvarliga missar än (peppar peppar...), men däremot har jag åtskilliga gånger fått tillbaka mina hojar med skador. Repor i lacken, med kommentaren att "det var så när den kom hit" - NÄE, det var det inte! Spilld vätska på tanken som gav fläckar i lacken (förmodligen bromsvätska). Buckla i en ljuddämpare m.m. Och inte en enda gång har man tagit ansvar för detta! Resultatet har ju varit att jag aldrig mer sätter en fot där. Det finns duktiga och ansvarstagande mekaniker ute på verkstäderna, men dom verkar inte vara i majoritet dessvärre. Finns däremot många lallare som ännu inte lärt sig vad yrkesheder och ansvar innebär. Trist att det ska vara så.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Bra erfarenheter:
- Kenneths MC
- Elit MC för Ducati (synd att de inte finns mer)
Det mest irriterande var när jag som 16-åring hade ett 125a som bluddrade vig regn (enbart då). Den lokala verkstaden förklarade att det är uppenbart att ramlagren var dåliga och tyckte i princip att jag skulle lämna hojen där och be att bli hämtad för den skulle explodera när som helst. Detta visste de utan att ens ha lyssnat på motorn. Felet var att någon satt en tändkabel som var mantlad (för att inte störa ut radion på bilar) och den gav överslag vid regn. Skadeglädjen när de gick i konkurs ett par år senare gick inte att ta miste på.
Detta har jag råkat ur för med två bilar.
Åker ner till Zermatt med en kamrat som har en liten Citroen. När det börjar regna sjunker farten. Lite felsökning visade att vattnet från vänster framhjul stänkte upp mot tändspolen.
Efter torkat rent och lindat in tändspolen i en plastpåse fungerar den bra igen.
Hyr en FIAT Panda på 1980-talet. När jag kör ikapp en lastbil i regn tappar motorn kraften så det är bara växla ner 3:an, 2:an, 1:an. Och så vaknar motorn till liv 2:an, 3:an, 4:an och så kommer jag ikapp lastbilen och så blir det på nytt bara växla ner 3:an, 2:an, 1:an och när motorn vaknar till liv igen 2:an, 3:an, 4:an men inser nu att det är enklast inte köra ikapp lastbilen igen i regnet.
När jag lämnade tillbaka den talade jag om för biluthyrningsfirman vad jag tyckte om Fiat Panda.
 
Last edited:

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Bra erfarenheter:
- Kenneths MC
- Elit MC för Ducati (synd att de inte finns mer)

Jag har än så länge inget katastrofalt men bultar som inte är dragna, kåpor med clips som sitter fel, saker de tagit betalt för men inte bytt. Jag lade i snitt 1-2h efter service på att rätt misstag.

Det mest irriterande var när jag som 16-åring hade ett 125a som bluddrade vig regn (enbart då). Den lokala verkstaden förklarade att det är uppenbart att ramlagren var dåliga och tyckte i princip att jag skulle lämna hojen där och be att bli hämtad för den skulle explodera när som helst. Detta visste de utan att ens ha lyssnat på motorn. Felet var att någon satt en tändkabel som var mantlad (för att inte störa ut radion på bilar) och den gav överslag vid regn. Skadeglädjen när de gick i konkurs ett par år senare gick inte att ta miste på.
Det här gör mig mest förbannad! När man går på unga som inte har självförtroendet att stå emot eller kunskapen för att argumentera om problemet.

Jag var 21 år och hade jobbat alla somrar för att ha råd med den billigaste zx6r på blocket. Jag hade då också ingen koll på nånting mekaniskt, visste inte vad ett drev var eller lager etc. Kunde inget, ville bara köra.

När jag var ute på en sväng började motorn låta fan och jag åkte in direkt till Mickes Motor i Växjö. Den jävla tattarn som tog emot mig och min hoj var så förbannat otrevlig.
Han sågade allt med min hoj och den hade minsann varit rejsad och ett motorbyte var såklart det enda som man kunde göra.

Minns att det kostade mig 1800:- med ny kamkedjespännare och material när farsan fixade hojen sen.

Minns hur jävla överkörd jag kände mig av idioten på Mickes Motor. Hade det där hänt idag, då jävlar!

Men nu säljer de också typ 2 kanoter och en släpkärra per år.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Attityd och något jag inte vet vad som egentligen gjordes, var en kass kombo jag fick när jag lämnade in en ZX7:a på aukt. verkstad för ventiljustering, innan jag själv började fixa med motorer.
"Ja de där är trötta och tunga" var det första gubben mötte med. Sen vetefan vad som gjordes, men hojen var betydligt slöare när jag fick den tillbaka.
Ringde faktiskt upp och påpekade det, men fick veta att det blir så.
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Köpte min första tunga/mellan mc 2003. Ett riktigt fynd, tyckte jag. En GS450 -81 för 5000:-
Upptäckte snart att där var ett kluckande ljud från framgaffeln, precis som att där var för låg vätsknivå. Som nybörjare hade jag inte en aning om hur en framgaffel fungerade, eller om det ens var normalt att den skulle låta så, så körde jag in till den största mc-verkstan i malmö och förklarade bekymret. Får som svar "det är bättre du skrotar den och köper en ny, det är inte lönt att försöka laga sånt gammalt skit". Efter det köpte jag en verkstadsmanual och började lära mig skruva själv.

Men minnet är ibland kort. Färdig med skolan och äntligen med fast jobb 2007 kör jag tillbaka till samma verkstad/handlare och plockar ut en sprillans ny Yamaha på kredit.
Tjo vad kul! Men när jag på några dagar kommit upp i 100mil och ska boka 100mil service blir jag dumförklarad för att jag inte bokade den när jag hämtade ut hojen, nu skulle jag få vänta minst 2månader... Blev till att leta annan verkstad och upptäckte då Lindströms motor (numera brinks motor), som jag fortfarande anser vara bästa verkstaden i sydvästra skåne!
1,5år senare rasar motorn. Ingen vill ta i den för den fanns tydligen inte med i Yamahas garantiregister? Handlaren jag köpt den hos fick ta sig an den och lösa det med garantin.
Fabrikationsfel, så det var solklart med garanti. Tog 3månader under vintern att renovera motorn
Till våren kom jag 8mil innan en ventil lossnade och motorn rasade på nytt.... Här blev det en massa strul, för ingen ville först ta på sig något ansvar. Verkstaden skyllde på yamaha, och yamaha på verkstaden. Till slut bytte handlaren in den mot en likadan med färre mil.

Några år senare hade jag en hyffsat ny kawwa som skulle servas i löddeköpinge. Efter nån vecka märker jag att hjullagret bak havererat pga att hjulmuttern var spänd nåt så in i helvetes. Då hade jag dock hunnit flytta från västra till östra skåne så det var lättare att bara byta lagret själv. Vet därför inte hur verkstaden skulle hanterat det.

Ingen av dessa verkstäder finns dock kvar, och då jag nu är på min 20e hoj har jag hunnit testa några verkstäder trots att jag försöker göra det mesta själv. Och det finns faktiskt en del riktigt bra verkstäder i Skåne jag gärna lyfter fram:
Brinks Motor
Mitonga
Ackes mc (om man kan ta gubben på rätt sätt, krävs att man är ödmjuk)
Motostar

Men erfarenheten från första verkstaden jag besökte har gjort att jag gärna undviker att lämna iväg hojen. Känns inte tryggt längre att köra på en hoj någon annan har skruvat med. Två motorras på ett halvår i +100kmh sätter sina spår.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Måste bryta den negativa trenden.
Har under många år alltid anlitat Yamahacenter i Luleå.
Föredömligt bemötande, alltid kaffe och en pratstund om tid finns, samt även en lånehoj ibland.
Nu har jag lämnat in för den förlängda garantin skull i första hand, jag skruvar ganska mycket själv annars med mina hojar.
Men när det erbjuds en 5-årig garanti så har jag ändå tyckt att det varit värt att bibehålla den genom att lämna in den till en auktoriserad verkstad.
Dom har alltid gjort ett väldigt bra jobb (förutom att dom smörjer kedjan :) ) så dom har även fått montera den extrautrustning som jag beställde till den senaste hojen.
Så min upplevelse där är femstjärning både på utfört jobb och på kundbemötande.
Hoppas bara att dom kan hålla sig med bra folk när det blir personalomsättning på verkstaden på grund av ålder.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Har kört hoj sen -89 (mest japs) och har sedan länge ruttnat på de stora sk "märkesverkstäderna", iaf i och omkring Stockholm.

Orkar inte dra hela listan men den omfattar allt som nämnts ovan: från fiolsträngsspända kedjor, ej åtdragna bultar (hjul, drev, topplock. batteripoler etc etc) men framförallt att man helt enkelt gett fan i att byta grejor som man påstår -och tar betalt för. Och när man börjar "bråka" är man bara jobbig, okunnig och får en massa attityd slängt i ansiktet.

Jag brukar tänka vad som skulle hända om jag behandlade mina kunder (säljer mjukvara) på det sättet om jag inte levererar det jag säger att jag ska leverera. I de allra flesta branscher skulle man få kicken direkt. Men så inser jag att fordonsbranchen, iaf i detaljledet för privatpersoner, verkar ha en egen logik. Det lutar åt att vi ska vara tacksamma att det finns mc/bil/båt/snöskoterhandlare, inte tvärtom. Sälja går bra men där slutar liksom kundresan. Service och eftermarknad blir ett nödvändigt ont för att få några som helst marginaler. Min analys är att det handlar om brist på kundfokus, slarv och tidspress snarare än okunskap. För vem orkar i längden hålla skärpan på ett skitigt, stressigt och dåligt betalt jobb utan karriärmöjligheter?

Ok ska inte gnälla sönder tråden. Det finns undantag, senaste åren har jag blivit glatt överraskad av Ducati och Desmocenter i Väsby. Även Italia Bike Center i Arboga är duktiga.

Lösningen då? Tja börja skruva själv eller försök hitta en mindre verkstad som faktiskt bryr sig om att kunderna kommer tillbaka. Det finns fortfarande några kvar som kämpar och jag betalar gärna en lite högre timpenning för att bra utfört jobb än att jag själv ska behöva agera kvalitetssystem för att någon "utbildad" mek inte orkar dra åt en hjulbult...
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Några år senare hade jag en hyffsat ny kawwa som skulle servas i löddeköpinge. Efter nån vecka märker jag att hjullagret bak havererat pga att hjulmuttern var spänd nåt så in i helvetes. Då hade jag dock hunnit flytta från västra till östra skåne så det var lättare att bara byta lagret själv. Vet därför inte hur verkstaden skulle hanterat det.

Ingen av dessa verkstäder finns dock kvar, och då jag nu är på min 20e hoj har jag hunnit testa några verkstäder trots att jag försöker göra det mesta själv. Och det finns faktiskt en del riktigt bra verkstäder i Skåne jag gärna lyfter fram:
Brinks Motor
Mitonga
Ackes mc (om man kan ta gubben på rätt sätt, krävs att man är ödmjuk)
Motostar

Men erfarenheten från första verkstaden jag besökte har gjort att jag gärna undviker att lämna iväg hojen. Känns inte tryggt längre att köra på en hoj någon annan har skruvat med. Två motorras på ett halvår i +100kmh sätter sina spår.
Klassiskt fel. Momentet för bakaxeln anges ofta för torr gänga.
Men man fettar in axeln för den ska var lättare få in i bakhjulet och axeln inte ska rosta fast.
Och naturligtvis blir också gängan på axeln infettad.
Så då lämpligt dra med 2/3 av angivet moment för torr gänga.
T.ex. angivet 100Nm dra den feta gängan med 65 Nm.
Det räcker för jobbet och skadar inte lagren eller distansröret mellan lagren.....
 

MW-Racing

#51 SBK & Pro SBK #5 SSP600
Gick med
21 Apr 2009
Hoj
Ducati Panigale V4S - 18 (Race), Ducati 749 - 03, Yamaha YZF-R6 - 99, Yamaha Tzr 125 - 89
Lyckades klotta in i ett träd för ett antal år sedan som gjorde en hel del skador på min dåvarande hoj. Inget överdrivet, men kåpor/motorkåpa/styre/fotpinne, lite smått och gått. Jag skada mig så pass att jag fick in på akuten, men va vid medvetandet och lyckades få min farsa att skicka en bärgare att hämta hojen bara någon timme efter olyckan, och sedan köra den till närmsta verkstad (Ystad). Det blev ett försäkringsärende och några veckor sedan ringde de och meddela att jag kunde hämta hojen, glad som fan hoppa man in i bilen på kryckorna och åkte dit. Väl på plats märker jag att de endast bytt motorkåpan som läckt olja, och sedan värmt och riktat "tillbaka" både fotpinne, bromspedal samt styre. Resten hade de bara lämnat och hojen såg för jävlig ut, nästan ingen skillnad gentemot diket den legat i 3 veckor tidigare. Jag fick som svar på varför dom inte fixat detta att "du kunde ju tvättat av den och gjort den ren så vi kan se vad som behövs åtgärdas", varpå jag svara något i still med, "Tack jag ska försöka lösa det nästa gång innan jag åker in i ambulansen och spenderar en natt på akuten". Lämnade givetvis kvar hojen och hotade med att flytta den till någon mer kompetent verkstad vilket resulterade i att jag 4 veckor senare kunde hämta ut hojen i samma skick den va innan crashen. En jävla omväg, men det löste sig.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Generation curling på väg att ta över samhället. "Äsch, det där fixar säkert någon annan..."
Jag fick fiolsträng redan 2004, innan vi som beskylls för att vara den curlande generationen började föröka oss i stor skala. Det står TYDLIGT i instruktionsboken hur kedjeslacket ska mätas så det är lite förvånande, så många modeller är det inte i omlopp för en märkesverkstad
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Fiolsträngskedja.

Det är nog den absolut vanligaste anmärkningen vid säkerhetskontrollen på SMC-kurserna.

Och så ägarens reaktion: "-Va, jag har ju precis haft den på service!" :klappar
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Fiolsträngskedja.

Det är nog den absolut vanligaste anmärkningen vid säkerhetskontrollen på SMC-kurserna.

Och så ägarens reaktion: "-Va, jag har ju precis haft den på service!" :klappar

Brukar föranleda trådstart på nätet med såna här bilder med kritik över hur dåliga naven är från märke X.

Eller med mer otur, knäckt drevaxel.
 

Bifogat

  • hub.jpg
    hub.jpg
    113.8 KB · Visningar: 49

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Fiolsträngskedja.

Det är nog den absolut vanligaste anmärkningen vid säkerhetskontrollen på SMC-kurserna.

Och så ägarens reaktion: "-Va, jag har ju precis haft den på service!" :klappar
Helt sant.

Mer än en gång har innehållet i mitt släp begagnats av annan än mig pga det. Men jag hjälper så gärna till för att en medmänniska ska kunna kursa.
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Inte mc relaterat en jag kan bjuda på två fadäser som jag gjort som bilmekaniker för 30 år sedan

Gjorde oljeservice på en Nissan kingcab. Det var väldigt vanligt att gummipackningen på filtret släppte och satt kvar på motorblocket, naturligtvis så sitter filtret så att man inte ser anläggningsytan uppifrån och vanlig rutin var att kolla att gummipackningen sitter kvar på det gamla filtret. Naturligtvis missade jag detta en gång och gummipackningen hade släppt från filtret… Gummipackning mot gummipackning blir aldrig bra, det sprutade motorolja runt hela motorn och kunden fick gratis motortvätt…..

En Nissan kingcab skulle få bågarna i fronten och dom utmed tröskellådan omlackerade på garanti och jag plockade bort dom. Eftersom dom skulle snart monteras tillbaka tyckte jag att det var onödigt att sätta tillbaka skruvarna, så jag la dom i en låda. Kunden hämtade bilen och kom ganska snart tillbaka för han tyckte att bilen kändes konstig i kurvorna. Det hade sin förklaring i att skruvarna som höll bågarna utmed tröskellådan även höll fast karossen mot ramen…. Så i princip låg karossen nästan lös på ramen (det fanns några skruvar kvar). :3freak
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Mitt enda mc-verkstadsbesök skedde i samband med en prova-på dag hos en ÅF i Sthlm, när jag skulle iväg med min egna hoj så funkade inte kopplingen, de tog in den direkt och jag fick nöjet att titta på när meken luftade kopplingen med en bromsvätskefontän kaskadande ur behållaren på styret, över hela min vackra ny lackerade röda italienska bensintank. Ojdå sa han.

Sen ville han själv rulla ut den ur verkstaden ( försäkringsskäl upplyste han mig om ) med resultatet att han repade ena ljuddämparens hela längd mot garageporten.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Angående fiolsträngskedja så har jag montera bort bakre stötdämpare för att kolla hur sträckt kedjan är eller slak. Bara när man inte fått fram någon uppgift va måttet ska vara..
Hojen upp pallad så man kan kolla hela vägen upp me bakhjulet..
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag rök ihop med en besiktningsman på Mölndalsstationen en gång för 10 år sedan.

Vid genomgången när besiktningen var klar så meddelar killen att jag skall få en villkorstvåa på att kedjan var för slakt spänd.

Jag protesterade - dels för att kedjan verkligen var korrekt spänd innan, och dels för att det är en alldeles omöjligt villkorstvåa att köra runt med: ett år senare kan random Polis eller Bilinspektör kräva ombesiktning för att "man inte åtgärdat sin villkorstvåa".

Killen gick INTE att resonera med vad gäller själva bedömningen, ödmjukade mig och bad honom lära mig hur man spänner kedjan korrekt.

Den skruven tog som den skulle, och han var vänlig nog att dela med sig av sin outsinliga kunskap medans jag snurrade excenterplattorna i botten och kedjan kved.
Alla nöjda - han för att han fick vinna, jag för att jag fick ett rent protokoll och hojen för att jag justerade tillbaka allt medans besiktningsmannen struttade iväg mot nästa offer att ställa till det för.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
besiktningsmannen struttade iväg mot nästa offer att ställa till det för.
När tveksamheten börjar synas i besiktningspersonen öga brukar jag och mina 125 kg pressa ner sadeln så att det blir max 25 mm upp/ner på kedjan istället för 35 mm när den står olastad på sidostödet. Andra trycker bara foten på den för att se att den har slack. "Den borde kanske tvättas" är det mest allvarliga jag råkat ut för på senare år vid besiktningen - förrutom en brusten soppaslang (avbruten besiktning, slapp pröjsa). Släpkärra hem.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Angående kedjor, spec. finns ju förbövelen printat på svingen, hur i hela helvete är det något att tjafsa om?

(visst, det kan vara borta, och någon hojmodell kan vara utan, men har ändå funnits på alla hojar jag ägt....)
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top