Hur blir man dörrvakt?

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Hoj
KTM 950 sm
Ska snart börja plugga och har länge funderat på att skaffa mig ett bra extrajobb där man kan dra in lite svarta pengar så man har råd att köra båga samtidigt som man pluggar. Så hur gör man för att bli dörrvakt? Antar att det krävs någon fom av utbildning?

Skulle även vilja ha lite åsikter av folk som jabbat som dörrvakt. Bra eller anus?

Med vänliga hälsningar
Simon

CSN är väl inte så pigga på att man tjänar en massa pengar samtidigt som man har fullt studielån? Sen hur jag väljer att deklarera det hela är min ensak och knappast din huvudvärk...

Deklarera hur du vill, och under detta styre rekommenderar jag att du deklarerar.... "Sparsamt"...

Iövrigt är det väl en kort kurs? Väktarutbildningen är iaf 2 veckor lång, men vet ej om det är det som krävs.. Tror att övriga krav innefattar:

Du måste:

*Vara Lång
*Vara Skallig
*Vara Tjock (Minst så att du har veck i nacken)
*Vara Stark som en tjur
*Ha en Allmänt hotfull uppsyn
*Ha stor lust att slåss med fulla människor.

ifall du ska bli vakt så sök bara till polis och misslyckas. Är det inte så de flesta gör? Ungefär som att då man ska bli piket polis så måste man sitta inne först.

sismo skrev:
Deklarera hur du vill, och under detta styre rekommenderar jag att du deklarerar.... "Sparsamt"...

...

Muppar i alla länder, förena eder!!

Edit: Muffare skulle det ju vara ju.... Nåja, mest en semantisk skillnad.

Ska du bli dörrvakt måste du gå en kurs vilket kostar pengar (Ring polisen och fråga, här i Finland är det i alla fall de som arrangerar den).
Sen utfärdar myndigheterna ett tillstånd och vips så får du stå i dörr och ta skit från fulla studenter och liknande patrask. Större krogar måste ha ett visst antal vakter så att jobba svart som det är inte enkelt men det går.

Många krogar har ju också entrévärdar, då behöver man inte gå nån kurs eller så men man har _noll_ maktbefogenheter. (Som tur är vet inte alla kunder detta..) Detta är naturligtvis enklare att dölja i bokföringen men lönen är ganska dålig och råkar du i trubbel ses du som en civil person i eventuella rättsliga efterspel. Dörrvakten har ju vissa rättigheter och (om jag inte minns helt fel) ett lite bättre rättsskydd.

edit: lade till en parentes i första stycket

tacksam för de svaren men skulle behöva info om vem som arrangerar kurserna.. Är helt med på att det kostar pengar men det kan jag leva med..

Simp skrev:
Kan vi återgå till ämnet? Hur gör jag för att bli dörrvakt?

Eftersom du vill bli dörrvakt så har du troligtvis redan fått en hård smäll i huvudet och där med förlorat en ansenelig mängd hjärnceller, så det är väl bara att söka upp ett väktarbolag och fråga.

Ett plus med att ha gått väktarutbildning, är att du blir myndighetsvittne, vilket att ditt ord väger VÄLDIGT tungt i en rättegång...

Flera av de olika väktarbolagen har tillstånd att utbilda folk.... Ring upp ett och fråga..

Det enda du behöver är ordningsvaktsutbildning... som polisen ordnar....

Eller jobba som dörrvärd! Då behöver du ingen utbildning. :tummenupp

Rasorblade skrev:
Det enda du behöver är ordningsvaktsutbildning... som polisen ordnar....

Eller jobba som dörrvärd! Då behöver du ingen utbildning. :tummenupp

Precis det svar jag ville ha. Tusen tack. Vet du vad en sådan utbildning kostar och hur lång den är?

Simp skrev:
Precis det svar jag ville ha. Tusen tack. Vet du vad en sådan utbildning kostar och hur lång den är?

Kompisen jobbar som grottmänniska och han betalade 7-8000 om jag inte minns fel, utbildningen gick på nån vecka.

OOOOOOOOOOOKEJ! Eftersom fördomar flödar här ser jag får jag väl rycka in och ge ett vettigt svar då.

Dörrvakt finns det inget som heter till och börja med.

De personer som står utanför nattklubbar och krogar är ordningsvakter och har gått en genom Rikspolisstyrelsen, kallad RPS, fastlagen utbildningsplan som anordnas antingen via bevakningsbolagens enade organ för utbildning, Väktarskolan, eller genom Polisen.

Hos Polisen går alla de människor som inte är anställda genom bevakningsbolagen eller som kanske inte får ubildningen betald genom dessa.

Utbildningen hos Polisen är ca. 2 veckor beroende på din kunskap sedan tidigare och inkl. praktik. Hos Väktarskolan är den 2 dagar lång har jag för mig.

http://www.bya.se/vaktarskolan/index.html?p=kurser

Har för mig att utbildningen kostar runt 6-8000:- beroende på var i landet man ska gå den.

-------------------------------------------------------------------

Nu till alla er som inte har hajat så mycket...

Jag håller med och kan konstatera en sak. Det är oerhört många idioter som står i dörren på diverse ställen idag. Tyvärr kan man inte göra så mycket åt saken. Alla människor reagerar olika på maktpositioner och vissa människor borde aldrig ens fått sätta sin fot på utbildningen.

Däremot ska vi inte vara nedvärderande och förolämpa hela bevakningsbranschen då det finns massvis med "dörrvakter" / ordningsvakter som är fruktansvärt duktiga på det dom gör, och det är att upprätthålla en säker tillvaro för folk som är på köpcentra eller uteställe.

Sedan ska vi inte tala om hur jobbiga "ni"/vissa personer är när dom blir fulla eller är ute helt enkelt.

Sedan vill jag faktiskt påpeka lite regler som gäller när ni går ut.

INTE FÖR ATT NI NÅGONSIN SKALL PRAKTISERA DESSA!!

* Ordningsvakterna får INTE be och kolla legitimation i dörren eller någon annanstans för den delen. Ordningsvakternas roll är att upprätthålla ordning och INGET annat.

Gällande legitimation skall det stå en entrévärd i dörren och be om dessa.

* Inga ordningsvakter i garderoben!

Såja... Godafton!

M.G.F skrev:
Däremot ska vi inte vara nedvärderande och förolämpa hela bevakningsbranschen då det finns massvis med "dörrvakter" / ordningsvakter som är fruktansvärt duktiga på det dom gör, och det är att upprätthålla en säker tillvaro för folk som är på köpcentra eller uteställe.

Det finns säkert hallickar som är snälla mot sina horor också.

M.G.F skrev:
* Ordningsvakterna får INTE be och kolla legitimation i dörren eller någon annanstans för den delen. Ordningsvakternas roll är att upprätthålla ordning och INGET annat.

Nu vet jag iofs inte hur man ser skillnad på en entrevärd och en vakt.
Men när man går ut här i stan så ser dom som kollar leg ut som vakter iaf.
Inte för att det spelar mej så stor roll iofs.

Sen så är det ju bara otroligt korkat att påpeka nåt sånt för vakterna då dom i regel får frispel och mosar dej. Om inte så räcker det att man vinglar lite på väg till dass för att åka ut senare.

Rätt många som växer med brickan, tyvärr.

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back