OOOOOOOOOOOKEJ! Eftersom fördomar flödar här ser jag får jag väl rycka in och ge ett vettigt svar då.
Dörrvakt finns det inget som heter till och börja med.
De personer som står utanför nattklubbar och krogar är ordningsvakter och har gått en genom Rikspolisstyrelsen, kallad RPS, fastlagen utbildningsplan som anordnas antingen via bevakningsbolagens enade organ för utbildning, Väktarskolan, eller genom Polisen.
Hos Polisen går alla de människor som inte är anställda genom bevakningsbolagen eller som kanske inte får ubildningen betald genom dessa.
Utbildningen hos Polisen är ca. 2 veckor beroende på din kunskap sedan tidigare och inkl. praktik. Hos Väktarskolan är den 2 dagar lång har jag för mig.
http://www.bya.se/vaktarskolan/index.html?p=kurser
Har för mig att utbildningen kostar runt 6-8000:- beroende på var i landet man ska gå den.
-------------------------------------------------------------------
Nu till alla er som inte har hajat så mycket...
Jag håller med och kan konstatera en sak. Det är oerhört många idioter som står i dörren på diverse ställen idag. Tyvärr kan man inte göra så mycket åt saken. Alla människor reagerar olika på maktpositioner och vissa människor borde aldrig ens fått sätta sin fot på utbildningen.
Däremot ska vi inte vara nedvärderande och förolämpa hela bevakningsbranschen då det finns massvis med "dörrvakter" / ordningsvakter som är fruktansvärt duktiga på det dom gör, och det är att upprätthålla en säker tillvaro för folk som är på köpcentra eller uteställe.
Sedan ska vi inte tala om hur jobbiga "ni"/vissa personer är när dom blir fulla eller är ute helt enkelt.
Sedan vill jag faktiskt påpeka lite regler som gäller när ni går ut.
INTE FÖR ATT NI NÅGONSIN SKALL PRAKTISERA DESSA!!
* Ordningsvakterna får INTE be och kolla legitimation i dörren eller någon annanstans för den delen. Ordningsvakternas roll är att upprätthålla ordning och INGET annat.
Gällande legitimation skall det stå en entrévärd i dörren och be om dessa.
* Inga ordningsvakter i garderoben!
Såja... Godafton!