UrbanTiger skrev:Om dom rymmer då![]()
Och dom heter ofta Bruno, Göran, Sven-Ove eller Peter, typ. Inte ofta Kerstin i alla fall.
Om dörren rymmer? Hur ska den kunna göra det? Du har ju nyckeln.
Så även detta är ett mansdominerat yrke?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
UrbanTiger skrev:Om dom rymmer då![]()
Och dom heter ofta Bruno, Göran, Sven-Ove eller Peter, typ. Inte ofta Kerstin i alla fall.
UrbanTiger skrev:Menar om man glömmer att låsa eller råkar gå in i skogen för att pissa lite. I ett obevakat ögonblick, du vet![]()
UrbanTiger skrev:Och även kvinnorna ser ut som män och så![]()
honkiie skrev:ifall du ska bli vakt så sök bara till polis och misslyckas. Är det inte så de flesta gör? Ungefär som att då man ska bli piket polis så måste man sitta inne först.
TERMINATOR skrev:IDIOT, jag är ordningsvakt och har aldrig sökt till polisskolan och kommer aldrig göra det, snacka inte skit om du inte vet
TERMINATOR skrev:IDIOT, jag är ordningsvakt och har aldrig sökt till polisskolan och kommer aldrig göra det, snacka inte skit om du inte vet
honkiie skrev:hursomhelst ni som måste vakta era dörrar. Ifall ni tejpar över titthålet på dörren så kan den ju inte se och då kommer den inte långt ifall den rymmer.
Dagens tips (tm)
M.G.F skrev:OOOOOOOOOOOKEJ! Eftersom fördomar flödar här ser jag får jag väl rycka in och ge ett vettigt svar då.
Dörrvakt finns det inget som heter till och börja med.
De personer som står utanför nattklubbar och krogar är ordningsvakter och har gått en genom Rikspolisstyrelsen, kallad RPS, fastlagen utbildningsplan som anordnas antingen via bevakningsbolagens enade organ för utbildning, Väktarskolan, eller genom Polisen.
Hos Polisen går alla de människor som inte är anställda genom bevakningsbolagen eller som kanske inte får ubildningen betald genom dessa.
Utbildningen hos Polisen är ca. 2 veckor beroende på din kunskap sedan tidigare och inkl. praktik. Hos Väktarskolan är den 2 dagar lång har jag för mig.
http://www.bya.se/vaktarskolan/index.html?p=kurser
Har för mig att utbildningen kostar runt 6-8000:- beroende på var i landet man ska gå den.
-------------------------------------------------------------------
Nu till alla er som inte har hajat så mycket...
Jag håller med och kan konstatera en sak. Det är oerhört många idioter som står i dörren på diverse ställen idag. Tyvärr kan man inte göra så mycket åt saken. Alla människor reagerar olika på maktpositioner och vissa människor borde aldrig ens fått sätta sin fot på utbildningen.
Däremot ska vi inte vara nedvärderande och förolämpa hela bevakningsbranschen då det finns massvis med "dörrvakter" / ordningsvakter som är fruktansvärt duktiga på det dom gör, och det är att upprätthålla en säker tillvaro för folk som är på köpcentra eller uteställe.
Sedan ska vi inte tala om hur jobbiga "ni"/vissa personer är när dom blir fulla eller är ute helt enkelt.
Sedan vill jag faktiskt påpeka lite regler som gäller när ni går ut.
INTE FÖR ATT NI NÅGONSIN SKALL PRAKTISERA DESSA!!
* Ordningsvakterna får INTE be och kolla legitimation i dörren eller någon annanstans för den delen. Ordningsvakternas roll är att upprätthålla ordning och INGET annat.
Gällande legitimation skall det stå en entrévärd i dörren och be om dessa.
* Inga ordningsvakter i garderoben!
Såja... Godafton!
Kakan skrev:För de första så får inte väktarskolan utbilda ordningsvakter längre, det är ENDAST polisen som utbildar dom.
För de andra....en ordingsvakt som ej har brikan på sig synligt fungerar som entrevärd...och ordingsvakten får kolla leg på uppdrag av krogen (om jag nu inte har fel men jag tror de är så att krogen kan välja att ha två ordningsvakter i ställe för en entrevärd och en ov.Vem ska annars fråga om leg om det nu står två ov?)
Simp skrev:CSN är väl inte så pigga på att man tjänar en massa pengar samtidigt som man har fullt studielån? Sen hur jag väljer att deklarera det hela är min ensak och knappast din huvudvärk...
anja skrev:du måste jobba bra mycket för att tjäna mer än csn tillåter. det är det ganska få som klarar av. kom ner på jorden, pojkvasker. att tjäna för mycket är inget du behöver oroa dig för innan du ens har ett extrajobb.
honkiie skrev:Det är väl inte så hemskt svårt. Sommarjobba på polarbröd så är du på gränsen för att ha tjänat för mycket, man måste ta ut semesterersättningen efter nyår för att inte komma över gränsen iaf.
sismo skrev:Deklarera hur du vill, och under detta styre rekommenderar jag att du deklarerar.... "Sparsamt"...
Iövrigt är det väl en kort kurs? Väktarutbildningen är iaf 2 veckor lång, men vet ej om det är det som krävs.. Tror att övriga krav innefattar:
Du måste:
*Vara Lång
*Vara Skallig
*Vara Tjock (Minst så att du har veck i nacken)
*Vara Stark som en tjur
*Ha en Allmänt hotfull uppsyn
*Ha stor lust att slåss med fulla människor.
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |