Hur blir man dörrvakt?

Lorge skrev:
Nu vet jag iofs inte hur man ser skillnad på en entrevärd och en vakt.
Men när man går ut här i stan så ser dom som kollar leg ut som vakter iaf.
Inte för att det spelar mej så stor roll iofs.

Sen så är det ju bara otroligt korkat att påpeka nåt sånt för vakterna då dom i regel får frispel och mosar dej. Om inte så räcker det att man vinglar lite på väg till dass för att åka ut senare.

Rätt många som växer med brickan, tyvärr.

Ordningsvakter har en ordningsvaktsbricka med nummer på för identifiering.

Sedan så skrev jag att man inte skall påpeka detta för vakterna.

Oj just det!

Glömde en sak...

För att du ska få ha kvar din bricka måste du jobba ett visst antal timmar varje år. Jobbar du svart har du inga timmar att deklarera och därmed går du 6-8000:- back istället. Inte så bra kanske...

Sedan kommer här en liten rekommendation från mig. Köp skyddsväst med RPS Klass B. Finns bra västar här: www.swedishbodyarmour.com

Last edited:
Simp skrev:
tacksam för de svaren men skulle behöva info om vem som arrangerar kurserna.. Är helt med på att det kostar pengar men det kan jag leva med..

har itne läst hela tråden och orkar heller inte...men kolla hos polisen, för här i sthlm är det dom som håller i utbildningarna i alla fall och det ligger på en 6000-8000:- om du inte får anstälning hos nån så betalar dom, yttligare ett tips...vill du jobba svart så är det bättre att vara entrevärd än ordningsvakt...bara min åsikt...

Börja kör taxi istället. Kortet tar du för 2-5000 beroende på om du tar en kurs eller pluggar själv. Vissa taxibolag kan pröjsa kortet med.

Eller så pluggar du i nån av dom stora städerna och jobbar åt www.academicwork.com

Edit: Ang CSN så lär du knega ihop över 90000 i runda slängar innan dom blir kinkiga. Då får du vakta en hel del.

Last edited:
Simp skrev:
Ska snart börja plugga och har länge funderat på att skaffa mig ett bra extrajobb där man kan dra in lite svarta pengar så man har råd att köra båga samtidigt som man pluggar. Så hur gör man för att bli dörrvakt? Antar att det krävs någon fom av utbildning?

Skulle även vilja ha lite åsikter av folk som jabbat som dörrvakt. Bra eller anus?

Med vänliga hälsningar
Simon

Ska inte vara några problem om du ser till att du kan bocka av listan nedan.

#1 Söker till polishögskolan och inte kommer in.
#2 Ser till att ha lite rasistiska och lite andra blandat dåliga värderingar.
#3 Om du inte redan har, skaffa dåligt självförtroende och/eller självkänsla.
#4 Att du äter ryss 5:or eller annan lämplig substans.

Klart!

Hmmm.. är det konstigt tycker ni att vissa i dörren kan vara griniga med eran inställning..

Lite beröm vore fan på sin plats! Många (särskilt i storstäderna) reiskerar fanumej sitt liv för att det ska finnas nånting som är öppet så ni kan supa ner er!

Biturbo skrev:
Ska inte vara några problem om du ser till att du kan bocka av listan nedan.

#1 Söker till polishögskolan och inte kommer in.
#2 Ser till att ha lite rasistiska och lite andra blandat dåliga värderingar.
#3 Om du inte redan har, skaffa dåligt självförtroende och/eller självkänsla.
#4 Att du äter ryss 5:or eller annan lämplig substans.

Klart!

:fatta! gggaaa dra inte alla under en å samma kam :(
Jag är inte nå av de där ju :4skrika

( :tungan jag måste vare en mycket smart person som valt fel eller nå sånt :hihi )

M.G.F skrev:
OOOOOOOOOOOKEJ! Eftersom fördomar flödar här ser jag får jag väl rycka in och ge ett vettigt svar då.

Dörrvakt finns det inget som heter till och börja med.

De personer som står utanför nattklubbar och krogar är ordningsvakter och har gått en genom Rikspolisstyrelsen, kallad RPS, fastlagen utbildningsplan som anordnas antingen via bevakningsbolagens enade organ för utbildning, Väktarskolan, eller genom Polisen.

Hos Polisen går alla de människor som inte är anställda genom bevakningsbolagen eller som kanske inte får ubildningen betald genom dessa.

Utbildningen hos Polisen är ca. 2 veckor beroende på din kunskap sedan tidigare och inkl. praktik. Hos Väktarskolan är den 2 dagar lång har jag för mig.

http://www.bya.se/vaktarskolan/index.html?p=kurser

Har för mig att utbildningen kostar runt 6-8000:- beroende på var i landet man ska gå den.

-------------------------------------------------------------------

Nu till alla er som inte har hajat så mycket...

Jag håller med och kan konstatera en sak. Det är oerhört många idioter som står i dörren på diverse ställen idag. Tyvärr kan man inte göra så mycket åt saken. Alla människor reagerar olika på maktpositioner och vissa människor borde aldrig ens fått sätta sin fot på utbildningen.

Däremot ska vi inte vara nedvärderande och förolämpa hela bevakningsbranschen då det finns massvis med "dörrvakter" / ordningsvakter som är fruktansvärt duktiga på det dom gör, och det är att upprätthålla en säker tillvaro för folk som är på köpcentra eller uteställe.

Sedan ska vi inte tala om hur jobbiga "ni"/vissa personer är när dom blir fulla eller är ute helt enkelt.

Sedan vill jag faktiskt påpeka lite regler som gäller när ni går ut.

INTE FÖR ATT NI NÅGONSIN SKALL PRAKTISERA DESSA!!

* Ordningsvakterna får INTE be och kolla legitimation i dörren eller någon annanstans för den delen. Ordningsvakternas roll är att upprätthålla ordning och INGET annat.

Gällande legitimation skall det stå en entrévärd i dörren och be om dessa.

* Inga ordningsvakter i garderoben!

Såja... Godafton!

För de första så får inte väktarskolan utbilda ordningsvakter längre, det är ENDAST polisen som utbildar dom.

För de andra....en ordingsvakt som ej har brikan på sig synligt fungerar som entrevärd...och ordingsvakten får kolla leg på uppdrag av krogen (om jag nu inte har fel men jag tror de är så att krogen kan välja att ha två ordningsvakter i ställe för en entrevärd och en ov.Vem ska annars fråga om leg om det nu står två ov?)

Kakan skrev:
:fatta! gggaaa dra inte alla under en å samma kam :(
Jag är inte nå av de där ju :4skrika

( :tungan jag måste vare en mycket smart person som valt fel eller nå sånt :hihi )

Jo, majoriteten av dina inlägg ger oneklingen det intrycket...

Enklaste sättet att bli dörrvakt måste väll ändå vara att ställa sig och vakta en dörr? Sin egen vore ju att föredra då det blir kortast resväg hemmifrån, men stora frågan är ju hur du ska ha råd att köra motorcykel tackvare det?

Lartes skrev:
Enklaste sättet att bli dörrvakt måste väll ändå vara att ställa sig och vakta en dörr? Sin egen vore ju att föredra då det blir kortast resväg hemmifrån, men stora frågan är ju hur du ska ha råd att köra motorcykel tackvare det?

Å andra sidan så kanske det är absolut nödvändigt att vakta sin egen dörr så man ser till att inte hojen blir stulen. :mattias

honkiie skrev:
Å andra sidan så kanske det är absolut nödvändigt att vakta sin egen dörr så man ser till att inte hojen blir stulen. :mattias

Det är en intresant aspekt och jag tycker du har fullt rätt i det du säger.
Däremot förstår jag inte hur upptåget "att vakta en dörr" skulle kunna generera pengar?

UrbanTiger skrev:
Enkelt. Man tar ju betalt av alla som vill komma in eller ut. Vägrar dom betala så är de bara att ta fram sina karatekunskaper och body buildermuskler och klappa in tjäfften :fatta!
Bor man i höghus så han det bli en del på en dag bor man i villa blir de inte många spänn. Bor man på typ. IKEA så blir man nog milljonäär på ett halvår :banana

Fast nu pratade vi väll om att vakta dörren? Inte om att vakta så att ingen gick genom öppningen som dörren kan tillsluta?

abstruse skrev:
Jo, majoriteten av dina inlägg ger oneklingen det intrycket...

:3freak läste mina inlägg ujuj inte bra å skriva när man är lätt tanksprid
men jag hoppas poängen har gått fram...orkar tyvärr inte ändra så att de ser bättre ut (har inte tid heter de nog)....

UrbanTiger skrev:
Själva dörren kan du inte ta betalt av. Den är redan med i fastighetstaxeringen plus moms, vetty :mattias

Precis!
Det är därför jag ställde mig själv frågan, hur ska upptåget "att vakta en dörr" kunna generera pengar?

Lartes skrev:
Fast nu pratade vi väll om att vakta dörren? Inte om att vakta så att ingen gick genom öppningen som dörren kan tillsluta?

Man kan bli dörrvakt på dörrfabriken. Sitta och vakta så att ingen snor dörrarna och så. Man kan säkert dricka kaffe samtidigt.

blacktriple skrev:
Man kan bli dörrvakt på dörrfabriken. Sitta och vakta så att ingen snor dörrarna och så. Man kan säkert dricka kaffe samtidigt.

Ahhh, att jag inte såg den enkla lösningen.
Alltså borde man ju faktiskt även kunna jobba svart inom den branchen.
Tex om grannen kommer med sin dörr under armen å undrar om du kan vakta den undertiden han går å handlan 3kg bananer å 1 pkt jäst.
Det kan man ju säker ta ett par 10:or för, sen kan man ju strunta i att ta upp det i deklarationen.

Nu e jag upplyst, tack för hjälpen!

UrbanTiger skrev:
Det låter ju helt omotiverat att göra så. Åndå gör massor med folk det varje kväll i veckan och speciellt på helger. Är säkert en 12-18 stycken som gör det här i den här stan varje kväll beroende på hur mycket folk som är ute.

Har ni så många dörrväktare?
Jag har aldrig sett någon trotts att jag bor i stockholm, givetvis förutsätter jag att det finns en å annan kuf som kanske håller på med detta.

Så det är alltså när folk är ute som det är mest attraktivt att ge sig ut och vakta dörrar?
Har folk med sig dörrarna när dem ansöker om din hjälp eller finns det speciella "uppställningsplatser" som vaktas konterneligt av dessa "dörrväktare"?

Är dte över huvud taget intressant att vakta dörrar när folk är inne?

UrbanTiger skrev:
Har inte frågat så noga men så är det.
Hemma låser jag fast min dörr i dörrhålet så jag har inte blivit bestulen på någon dörr ännu.

Det är det enklaste, smidigaste och i särklass det billigaste sättet.
Tror det är därför så många väljer det alternativet före att leja nån "dörrvaktare"

BTW heter det en dörrvakt flera dörrvaktare eller dörrväktare?

Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back