HUr anmäler man sig till tävlingen i Strängnäs?

Anskaffande av licens
För deltagare i SuperMoto erfordras en av SVEMO utfärdad giltig licens.
Licens utdelas efter det att förare med godkännande av SVEMO-klubbar anordnad förarutbildning i någon av disciplinerna SuperMoto,Motocross eller
Roadracing och inplaceras då i klass B.
Förare med Elitlicens i Motocross eller A-licens i Roadracing kan utdelas SuperMoto A-Licens.
Jag tror inte ens halva startfältet i SM genomgått någon anordnad förarutbildning, man kan tydligen "tjata" till sig A-licens. Som det är idag så tror jag inte alla kan flaggornas betydelse och regler. Med tanke på farterna i SuperMoto (Asfalt/grus) borde denna disciplin vara en av dom som borde ha hårdaste licenskrav liknande Roadracing.

Hulkster skrev:
2332728 Anskaffande av licens
Licens utdelas efter det att förare med godkännande av SVEMO-klubbar anordnad förarutbildning i någon av disciplinerna SuperMoto,Motocross eller
Förare med Elitlicens i Motocross eller A-licens i Roadracing kan utdelas SuperMoto A-Licens.
Jag tror inte ens halva startfältet i SM genomgått någon anordnad förarutbildning, man kan tydligen "tjata" till sig A-licens. Som det är idag så tror jag inte alla kan flaggornas betydelse och regler. Med tanke på farterna i SuperMoto (Asfalt/grus) borde denna disciplin vara en av dom som borde ha hårdaste licenskrav liknande Roadracing.
Ganska så säker på att alla har koll på flaggorna, förra året gick vi igenom dom flera ggr på förarmötena. Många som kör har extremt stor erfarenhet av att tävla och att tävla på hög nivå så jag känner mig inte nervös när jag kör i alla fall. Då licencen kom till i år ansåg svemo att dom som redan har kört supermoto på högre nivå SM NM redan hade tillräcklig koll och erfarenhet. Skulle bli konstigt om Ola Eifrem tvåfaldig svensk mästare inte fick åka SM 2006 utan att gå licenskurs först.

Hulkster skrev:
2332728 Anskaffande av licens

Om jag tolkar dig rätt så det kört för mig och Ronta att köra i Strängnäs, eller?

Är det någon som vet när nästa licenskurs går. Missar vi den här tävlingen så vill vi väldigt gärna åtminstonde köra i Örebro i september så en kurs före det hade varit trevligt. Jagh ar letat runt på olika klubbars hemsidor men kan inte hitta någon kurs så om någon sitter på annan information så blir jag överlycklig!

Det finns genvägar, tydligen är det upp till tävlingsledaren att avgöra vilka som får delta i en tävling. Så vid Örebrotävlingarna tex så har möjligheten funnits att köra en genomgång av reglerna innan för de som inte genomgått en kurs. Och i Linköping så har det bara varit att ställa upp ändå och jag tror det varit så vid övriga tävlingar också så det är nog inga problem den här gången heller.

Snott direkt från inbjudan som kom med mail förra veckan:
"Engångs- eller årslicens för Rookie Solo och Quad går att lösas mot uppvisande av giltigt kursintyg eller genomgång av regler osv med tävlingsledaren för helgen, Nippe Corell. Kontakt om detta sker via mail: johan@brg.se."

M:et skrev:
2333047 Om jag tolkar dig rätt så det kört för mig och Ronta att köra i Strängnäs, eller?

Är det någon som vet när nästa licenskurs går. Missar vi den här tävlingen så vill vi väldigt gärna åtminstonde köra i Örebro i september så en kurs före det hade varit trevligt. Jagh ar letat runt på olika klubbars hemsidor men kan inte hitta någon kurs så om någon sitter på annan information så blir jag överlycklig!
Men självklart är det bäst att gått en kurs, supermotolicenskurser finns det inte jättemånga av så det du kan göra är att ringa alla crossklubbar du kan komma på och gå deras mxlicenskurs, den duger för att få lösa SuperMotolicens.

Last edited:
RookieSM skrev:
2333107

Men självklart är det bäst att gått en kurs, supermotolicenskurser finns det inte jättemånga av så det du kan göra är att ringa alla crossklubbar du kan komma på och gå deras mxlicenskurs, den duger för att få lösa SuperMotolicens.
nja är du säker på det:va själv kör jag engångs i år , har ju både RR och MX licens men måste tydligen ta supermoto licens.

Stoffy skrev:
2332866 Ganska så säker på att alla har koll på flaggorna, förra året gick vi igenom dom flera ggr på förarmötena. Många som kör har extremt stor erfarenhet av att tävla och att tävla på hög nivå så jag känner mig inte nervös när jag kör i alla fall. Då licencen kom till i år ansåg svemo att dom som redan har kört supermoto på högre nivå SM NM redan hade tillräcklig koll och erfarenhet. Skulle bli konstigt om Ola Eifrem tvåfaldig svensk mästare inte fick åka SM 2006 utan att gå licenskurs först.
Jag tror säkert att Ola har gått en licenskurs någon gång på 80-talet och med den mångåriga mc-åkning han har, ifrågasätter jag inte Ola + topp 10 i SM.Sedan vet jag att många kommer direkt från backe,motionscross/enduro som inte genomgått någon licenskurs (det är dom jag syftar på). Sedan tycker jag väl att man inte borde ha en genomgång vad flaggorna betyder på ett SM, där borde det vara självklart att förare vet vad resp.flagga betyder, det tyder ju på att domaren/tävlingsledare är medveten om problemet eftersom man tar upp det där !!!!

blom skrev:
2333653 nja är du säker på det:va själv kör jag engångs i år , har ju både RR och MX licens men måste tydligen ta supermoto licens.
Det är skillnad på vilken kurs man gått och vilken licens man har... Du kan gå en förarlicenskurs för roadracing och MX för att lösa ut en supermotolicens då grenen inte har någon egen än. Men jag antar att om du har någon annan licens måste du oavsett lösa en supermoto licens för att tävla i det.

Rätta mig gärna om jag fattat det fel.

Jockwell skrev:
2333747 Det är skillnad på vilken kurs man gått och vilken licens man har... Du kan gå en förarlicenskurs för roadracing och MX för att lösa ut en supermotolicens då grenen inte har någon egen än. Men jag antar att om du har någon annan licens måste du oavsett lösa en supermoto licens för att tävla i det.

Rätta mig gärna om jag fattat det fel.
nja nu har det ju hållit en licenskurs i supermotard, läser man på utlöst licens så står det ju supermoto på den.. jaja den som lever får se :)

blom skrev:
2333973 nja nu har det ju hållit en licenskurs i supermotard, läser man på utlöst licens så står det ju supermoto på den.. jaja den som lever får se :)
Någon ren Supermotolicenskurs har nog inte genomförts än då ingen tagit fram material för en sån, den som hölls i Örebro tex var mx-baserad med några extra inslag. Så det är som Jockwell säger, man kan ha genomgått licenskurs i roadracing eller mx för att få lösa ut en Supermotolicens. Och du måste ha Supermotolicens för att få tävla i Supermoto.

blom skrev:
2333653 nja är du säker på det:va själv kör jag engångs i år , har ju både RR och MX licens men måste tydligen ta supermoto licens.
Licens har du inte förräns du löst ut den, i ditt fall om du genomgått både mx- och roadracingkurs så är det inga problem att lösa ut en helårs supermotolicens.

Last edited:
Barrett skrev:
2335119 Kommer det inte vara någon träning på fredagen?
Har för mig att jagt läst att det ska vara träning under fredagen, kommer inte ihåg exakt vad det står.

Maila RaceMe på lars.rostedt at swipnet.se och han lär säkert maila dig mer info om detta.

Jockwell skrev:
2335218 Har för mig att jagt läst att det ska vara träning under fredagen, kommer inte ihåg exakt vad det står.

Maila RaceMe på lars.rostedt at swipnet.se och han lär säkert maila dig mer info om detta.

Jag fick inbjudan & TR via mail & där stod inget (om jag inte missade det).

När kommer tiderna upp på mylaps.com från Östersund btw? :)

Barrett skrev:
2335372 Jag fick inbjudan & TR via mail & där stod inget (om jag inte missade det).

När kommer tiderna upp på mylaps.com från Östersund btw? :)
Fel av mig.. Jag hade ju kollat in tävlingen i Knutstorp och de skulle ha träning under fredagen. Vet inte om Strängnäs ska ha.

Tror att det ska kunna komma upp i slutet av denna eller början av nästa vecka. De som hade hand om tidtagningen åkte direkt till Finland för att hålla i tidtagning där. Skulle lägga upp det när de kom hem igen. Ska påminna dem så att det inte glöms bort.

Jag skickade in pengar på plusgiro kontot med namn och startnummer, och att jag skulle köra rookie, men ska inte jag komma upp på den där listan då? eller uppdateras den om jag anmäler mig genom anmälan.nu ?

Jocke W skrev:
2336161 Jag skickade in pengar på plusgiro kontot med namn och startnummer, och att jag skulle köra rookie, men ska inte jag komma upp på den där listan då? eller uppdateras den om jag anmäler mig genom anmälan.nu ?
Antingen så lägger de in dig i listan eller så anmäler du dig på anmälan.nu och de får "bocka" av dig som betald. Ring eller maila dem och fråga hur de vill göra. Antar att lättast är att du anmäler dig och de får bocka av dig som betald.

Jockwell skrev:
2336242 Antingen så lägger de in dig i listan eller så anmäler du dig på anmälan.nu och de får "bocka" av dig som betald. Ring eller maila dem och fråga hur de vill göra. Antar att lättast är att du anmäler dig och de får bocka av dig som betald.

Men att inte vara med på startlistan där betyder väl inte att man inte är med? Jag har ju betalat in startavgiften.

Jocke W skrev:
2336456 Men att inte vara med på startlistan där betyder väl inte att man inte är med? Jag har ju betalat in startavgiften.
Som jag ser det är du inte med i startlistan ÄN... Anmäl dig där och kontakta dem sedan att de får registrera dig som betald. Det är lättare för dem att registrera dig som betald än att lägga in dig manuellt.

Oavsett så är det nog bra att kontakta dem och kolla läget.

Som Stoffy skrev om kontakt...
"Upplysningar frågor mm:
Jocke Cedergren 0737-330162
Johan Grape: johan@brg.se "

Va coolt att ni sadlar om och testar tävla.:tummenupp

Kul att ha er med...........ses i Strängnäs :yoparty

M:et skrev:
2320279 Tackar :) Nu är vi som sagt meddlemmar i Teknis! Jag hoppas vi kan komma loss och köra både en lördag och söndag snart.

Om jag har förstått det rätt så får man inte ens ha licens i rookieklassen, eller?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT