Hur återställer man en skitig/oxiderad motor?

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Vill att min motor ska se betydligt snyggare ut och som bilderna avslöjar är den både duktigt skitig och oxiderad. Vem har goda erfarenheter av att återställa sånt här skitigt bök till ”fräscht”, kanske till och med ganska blankt?

Jag inser att man kan gå på med avfettning, borstar och högtryck. Men sedan då? När det mesta av lorten är borta?

Och de små skrymslena där det är svårt att komma åt ens med tandborste?
 

Bifogat

  • motor1.jpg
    motor1.jpg
    207.4 KB · Visningar: 368
  • motor2.jpg
    motor2.jpg
    209.4 KB · Visningar: 390
Avfettning och hetvattentvätt kommer man långt med. Skall motorn ur ramen kan man alltid ta till blästern men då är det ju milt sagt ganska noga att man inte får in blästermedium på fel ställe.
 
Maxima chain cleaner. Det är tamefan bästa medlet jag testat mot den mesta skit. it is the shit:tummenupp
 
Till att starta med så är det bra o veta om det är ett sandgjutet motorblock som är ren aluminium eller är det ett lackerat block ! jag har iaf fall gjort i ordning några sandgjutna block med både isblästring och som grädde på moset ultraljudstvätt,, ultraljudstvätten gör det ofattbart rent må jag säga, men det krävs åxå att det endast är ett tomt block utan varesig växellåda,vev osv, o så inga oljerester heller för det dödar ett ultraljudsbad,,, kaustiksoda har vissa labbat med o lyckats skapligt bra med men det känns för farligt för min smak.
 
Till att starta med så är det bra o veta om det är ett sandgjutet motorblock som är ren aluminium eller är det ett lackerat block ! jag har iaf fall gjort i ordning några sandgjutna block med både isblästring och som grädde på moset ultraljudstvätt,, ultraljudstvätten gör det ofattbart rent må jag säga, men det krävs åxå att det endast är ett tomt block utan varesig växellåda,vev osv, o så inga oljerester heller för det dödar ett ultraljudsbad,,, kaustiksoda har vissa labbat med o lyckats skapligt bra med men det känns för farligt för min smak.
Det är ett lackerat block och jag har varken själsliga eller praktiska resurser att ta motorn ur ramen och tömma den på innehåll. Tyvärr, för det hade förstås varit fenomenalt att få den i nyskick.

Så vad är mest effektivt om man låter detta lackerade alublock sitta kvar i ramen? Vilka är nackdelarna med kaustiksoda?
 
Jag skulle vräka på WD40 eller CRC 5-56 över motorn ett flertal gånger och låta det sugas in i eländet under flera dygn (utan att starta) och sedan gå på med avfettning i mängder + borstning + hett vatten.
 
Det är väl bara att upprepa tvättproceduren tills det blir rent (tvätta med alla råden ovan, låta torka och sedan göra om)
 
Högtryckstvätt modell manlig med hetvatten löser dina problem. Kolla om du inte har en lastbilstvätt i närheten eller ett åkeri, de brukar ha tillgång till rejäla grejer.
Kraftigaste möjliga högtryck rakt på motorn? Är det verkligen mer effektivt/säkert jämfört med hett vatten/medel/gnugg?

:va
 
Testa att gnida in den med blåbär, de innehåller mycket antioxidanter har jag hört!
Annars, bromsrengöring!
 
jag är petig när jag håller på med rengörning så i min värld slulle jag plocka ur motorn ur ramen iaf för att åtminstone komma åt alla skrymslen,fosforsyra användes förr i tiden i rengörningsmedel till exempelvis bilfälgar och det tar ganska bra om inget annat hjälper, dagens mirakelmedel är ju som bekant uppstyrda av EU och dessa miljömupp aktivister som inte kan se att det finns bra rengörningsmedel, både bra o jäkligt Obra.
kaustiksoda funkar men jag har ingen koll på blandningsförhållanden,, hör dig för med något aluminium gjuteri,, dom har koll vet jag :)

Det är ett lackerat block och jag har varken själsliga eller praktiska resurser att ta motorn ur ramen och tömma den på innehåll. Tyvärr, för det hade förstås varit fenomenalt att få den i nyskick.

Så vad är mest effektivt om man låter detta lackerade alublock sitta kvar i ramen? Vilka är nackdelarna med kaustiksoda?
 
jag är petig när jag håller på med rengörning så i min värld slulle jag plocka ur motorn ur ramen iaf för att åtminstone komma åt alla skrymslen,fosforsyra användes förr i tiden i rengörningsmedel till exempelvis bilfälgar och det tar ganska bra om inget annat hjälper, dagens mirakelmedel är ju som bekant uppstyrda av EU och dessa miljömupp aktivister som inte kan se att det finns bra rengörningsmedel, både bra o jäkligt Obra.
kaustiksoda funkar men jag har ingen koll på blandningsförhållanden,, hör dig för med något aluminium gjuteri,, dom har koll vet jag :)
Kaustiksoda är inte att rekomendera på aluminium eftersom (kaustiksoda) är tillräckligt alkaliskt för att lösa upp aluminium.
 
Ja, det låter som en ypperlig idé att blåsa in vatten genom alla tätningar etc som motorn har.

Varför citerar du mig, jag skrev väl inte att någon skulle blåsa in vatten genom tätningar eller hur menar du?


Kraftigaste möjliga högtryck rakt på motorn? Är det verkligen mer effektivt/säkert jämfört med hett vatten/medel/gnugg?

:va


Jag postar en länk med före och efter bilder, hur tänker du dig att jag ska förklara det bättre med text om du inte kan se bilderna? :)
 
helt riktigt men som jag skrev så ska det blandas ut med vatten så det inte blir för starkt,,
jag blandade lite för starkt en gång för lääääänge sedan o motorn blev totalt svartoxiderad,, ett helvete att gnugga rent det med svinto kan jag lova,, så gör inte om mitt misstag

Kaustiksoda är inte att rekomendera på aluminium eftersom (kaustiksoda) är tillräckligt alkaliskt för att lösa upp aluminium.
 
Ungsrengöring. Typ Mr Muscle eller liknande (det SKA stå "rekommenderas EJ på aluminium på sprayflaskan). Fungerar asbra. Det är ganska aggressivt så låt det inte sitta för länge. Tar bort all oxid och alla oljor. Hittar du rätt märke behöver du knappt polera efteråt. Kostar en dryg tia på fulbutiker (ÖB, Lidl och invandraren på hörnet).
 
Varför citerar du mig, jag skrev väl inte att någon skulle blåsa in vatten genom tätningar eller hur menar du?

Eftersom det är precis det som kommer hända om man går på med högtryck på en oljig och skitig motor, en högtryckare tar inte skiten om du inte håller den nån cm ifrån.
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top