Hur återställer man en skitig/oxiderad motor?

Biltemas lysfotogen är lysande till kedjor, och rengöring på ingrodda ställen, på "blankare" ytor så tycker jag att 5-56 löser sista smutsen och blänker upp efter avtorkning. Finns en bra youtubesnutt där en kille går igenom en nedsmutsad cbr 900, men hittar inte på den nu förståss..

Diesel som får stå och dra, gå sedan på med avfettning som spolas av med varmt vatten.
Just så har jag nu gjort och resultatet blir inte bättre än såhär. Som bilden avslöjar är cylindrarna mkt svårare att påverka än blocket. Någon som kan förutse hur ugnsrengöring skulle påverka cylindrarna...?

Hmmm, kanske Svinto på cylindrarna...?!

Bifogat

• motor44.jpg
    motor44.jpg
    226.2 KB · Visningar: 160
Last edited:
Just så har jag nu gjort och resultatet blir inte bättre än såhär. Som bilden avslöjar är cylindrarna mkt svårare att påverka än blocket. Någon som kan förutse hur ugnsrengöring skulle påverka cylindrarna...?

Hmmm, kanske Svinto på cylindrarna...?!

Klar förbättring från tidigare ändå!
Testa kanske tvålull som inte är lika grovt som svinto, eller kanske mässingborste? En sak som jag skulle prova försiktigt är fälgsyra eller fälgtvätt som det också kallas. Den bästa jag använt är Autorange wheel cleaner. Det är bra nyp i den men finns säkert likvärdigt på macken. De brukar innehålla oxalsyra och andra tillsatser som brukar få riktig jäkla skitiga fälgar att se som nya ut efter lite arbete. Men skrubba lär du få göra iaf. Nästa steg som garanterat funkar men som lär äta material är någon syra..

Last edited:
Blästra med soda. Soda är vattenlösligt så det är bara att skölja av sen. Till och med skonsammare än glasblästring.

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing