Hur är dagsformen på din moral?

P-E skrev:
Vad skulle du göra om du hittade en hundring på gatan? Lämna den till polisen? Ingen normal människa går till polisen för en hundring.
Hur lyckades du gå från en diskussion om tappade plånböcker till att tala om lösa hundralappar på gatan :va Du skrev själv att hittar du en plånbok/väska med 500 spänn så stjäl du dessa.

Det vi diskuterade i denna tråd (trodde jag?) var länsning av andra människors borttappade plånböcker. För mig är det stöld. Ni som gör det är tjuvar och jag hoppas att ni får AIDS eller blir av med era hojar.

Hittar man en plånbok så är det ju oftast skitenkelt att få rätt på ägaren. Vad i helvete är det då som får en människa att helt sonika sno denne persons pengar?

Jag kan förstå dig P-E, du sparar ju till sin hydraliska koppling och sen har du nog inte alla hästar i hagen, men alla ni andra?

Tjuvpack. Att inte människor kan skilja på ditt och mitt. *skakar på huvudet och smackar missnöjt med munnen*.

sgtpepper skrev:
Det vi diskuterade i denna tråd (trodde jag?) var länsning av andra människors borttappade plånböcker. För mig är det stöld. Ni som gör det är tjuvar och jag hoppas att ni får AIDS eller blir av med era hojar.

Ja, dödsstraff för snatteri är ganska rimligt, för övrigt.

sgtpepper skrev:
Hur lyckades du gå från en diskussion om tappade plånböcker till att tala om lösa hundralappar på gatan :va Du skrev själv att hittar du en plånbok/väska med 500 spänn så stjäl du dessa.

Hittar man en plånbok så är det ju oftast skitenkelt att få rätt på ägaren. Vad i helvete är det då som får en människa att helt sonika sno denne persons pengar?

Jag kan förstå dig P-E, du sparar ju till sin hydraliska koppling och sen har du nog inte alla hästar i hagen, men alla ni andra?

Tjuvpack. Att inte människor kan skilja på ditt och mitt. *skakar på huvudet och smackar missnöjt med munnen*.

Tycker att ta pengar på gatan är samma sak som att ta pengarna från en plånbok och sen lämna in plånboken.

Tror nog både du och jag och alla andra människor, till och med ägaren till plånboken kan hålla med om att det är bättre att jag behåller någon hundring och lämnar in korten än att någon annan tar allt ellerhur?! Du fattar väl själv att om du tappar något så försvinner det. Ingen normal lämnar in pengarna de hittar på gatan. Har du tur och tappar din plånbok KANSKE du får tillbaka alla korten. Finns en ytterst liten del av befolkningen som lämnar tillbaka kontanter och plånböcker med kontanter i!

Sen om du tycker att man ska få aids för att man tar pengarna i en plånbok är du helt dum i huvet! Hur fan kan du säga något sånt? Vet du ens vad det innebär att ha aids? Tror inte ens du önskar din värsta fiende att leva som en tickande bomb som kan dö när som helst. :kocko

P-E skrev:
Tycker att ta pengar på gatan är sa... BLA BLA BLA BLA ....nde bomb som kan dö när som helst. :kocko
Jag förstår fortfarande inte hur man kan försvara ett stöldbeteende. Det är inte dina pengar jävla fucko. Men visst, vill ni bo i ett tjuvsamhälle så visst, men då tycker jag att folk ska sluta yla när de blir av med sin hoj. Låt oss alla ta av varandra!

sgtpepper skrev:
Jag förstår fortfarande inte hur man kan försvara ett stöldbeteende. Det är inte dina pengar jävla fucko. Men visst, vill ni bo i ett tjuvsamhälle så visst, men då tycker jag att folk ska sluta yla när de blir av med sin hoj. Låt oss alla ta av varandra!

Vem fan är det som är fucko egentligen?! Du fattar väl att du inte kan jämföra att ta pengar från gatan eller från en plånbok med att sno en hoj! :kocko

Okej jag ska knulla med någon som har aids, men innan det så får du knulla någon för alla gånger du har kört förfort. Tycker det är lika fel att ta upp 500 från gatan som att köra förfort. Dessutom fattar jag itne vad du tjaffsar om, har aldrig tagit pengar från en plånbok ändå. När jag gör det, om jag nu gör det så säger jag till så kan du fortsätta gnälla.

Last edited:
P-E skrev:
Vem fan är det som är fucko egentligen?! Du fattar väl att du inte kan jämföra att ta pengar från gatan eller från en plånbok med att sno en hoj! :kocko
Herrejävlar, du är verkligen helt sänkt! På vilket sätt är stöld ur någons plånbok INTE jämförbart med stöld ur någons garage?! Det är FORTFARANDE STÖLD :kocko.

Snor du annat också eller är du mest inriktad på stöld ur plånböcker? Om någon glömt sina nycklar i bilen, tar du bilen då? Eller åtminstone slangar lite soppa?

sgtpepper skrev:
Herrejävlar, du är verkligen helt sänkt! På vilket sätt är stöld ur någons plånbok INTE jämförbart med stöld ur någons garage?! Det är FORTFARANDE STÖLD :kocko.

Snor du annat också eller är du mest inriktad på stöld ur plånböcker? Om någon glömt sina nycklar i bilen, tar du bilen då? Eller åtminstone slangar lite soppa?

Vafan vill du egentligen?! Jag har aldrig tagit pengar från en plånbok! Jag sa att jag kanske skulle göra det om jag hittade en!

Stöld=brott. Köra förfort är ett brott. Om man kan tänka så borde alla få aids eller hur var det nu? Du kan ju inte påstå att du aldrig har kört förfort? Jag tycker att det är fel att kritisera andra för saker när man själv begår brottsliga handlingar. Du jämför att ta pengar från en plånbok med att sno hojar, båda är en brottslig handling, så långt har du rätt.

Därför vill jag jämföra fortkörning i ju med att det också är ett brott. Och de flesta kör förfort dagligen. Borde alla de få aids då? Du har säkert kört förfort, vill du att du ska få aids för det? Inte? Men det är ju ett brott.

Om jag skulle resonera sådär skulle folk tycka jag är dum i huvet. Så därför tycker jag att du sköter ditt, så sköter jag mitt. Jag har aldrig tagit pengar från en plånbok. Jag har aldrig hittat en plånbok heller.

Så nu avslutar vi den här diskussionen okej? :fyllisar

P-E skrev:
Jag sa att jag kanske skulle göra det om jag hittade en!
Precis och det är det jag tycker är helt sjukt. Men vi lever ju i ett tjuvsamhälle så det är väl inte förvånande.

Stöld=brott. Köra förfort är ett brott.
Det finns olika grader av brott. Att köra för fort är något som de flesta inte anser vara lika allvarligt som att stjäla andra människors pengar.

Om man kan tänka så borde alla få aids eller hur var det nu? Du kan ju inte påstå att du aldrig har kört förfort?
Herregud, hur gammal är du? Varför diskuterar jag ens moraliska värderingar med en 16-åring eller vad fan du nu är? Det är frågan.

Därför vill jag jämföra fortkörning i ju med att det också är ett brott. Och de flesta kör förfort dagligen. Borde alla de få aids då? Du har säkert kört förfort, vill du att du ska få aids för det? Inte? Men det är ju ett brott.
Är du ens läskunnig? Skrev jag att alla brott skall bestraffas med AIDS?

jag är dum i huvet
Touché!

sgtpepper skrev:
Men visst, vill ni bo i ett tjuvsamhälle så visst
Håller med, det är fan sjukt. "Man ska sko sig själv"; "etik och moral är för mesar".

De som är osmakliga nog att sno andras pengar direkt ur plånboken kan väl åtminstone ha vett till att hålla tyst om det.

KawaChris skrev:
Nej, kom igen nu.. bättre än så kan du väl?

Nej inte när en person anser att det inte finns några skillnader på att sno hojar och på att ta pengar från en hittat plånbok. Och speciellt när han önskar livet ur de som gör det.

Jag förstår honom, man ska inte ta pengar från andra plånböcker, även om de låg på gatan. Jag har inte heller gjort det. Men jag sa att jag nog skulle det, men jag har ändrat mig. Men ta pengar på marken kommer jag nog göra, om det inte är stora belopp bara. Men kan ändå inte önska livet ur de, eller påstå att de skulle sno en hoj också.

P-E skrev:
Nej inte när en person anser att det inte finns några skillnader på att sno hojar och på att ta pengar från en hittat plånbok. Och speciellt när han önskar livet ur de som gör det.

Jag förstår honom, man ska inte ta pengar från andra plånböcker, även om de låg på gatan. Jag har inte heller gjort det. Men jag sa att jag nog skulle det, men jag har ändrat mig. Men ta pengar på marken kommer jag nog göra, om det inte är stora belopp bara. Men kan ändå inte önska livet ur de, eller påstå att de skulle sno en hoj också.

Man kan ju iaf inte beskylla dig P-E för att ljuga. Du står på dig må jag säga.
Fast jag tycker ändå att ifall du mot förmodan skulle hitta en plånbok tänker på alla bra saker som kan uppstå i och med ett återlämnande.
Här är ett exempel:

Jag och min familj och en kusin var i norra Sverige (Kiruna) på semester, då min far har gjort "lumpen" på flytplatsbrandkåren där. Dessutom gjorde en annan släkting densamma där just vid denna tid och vi var uppe och hälsade på.

Nåväl. En dag åkte vi runt och kollade på lite sevärdigheter i omgivningen. När vi besökte kyrkan i kiruna så hittade vi en plånbok. Vi hörde med några andra turister där om det var deras, men det var det inte. Så vi gick då och lämnade in den samt uppgav min kusin som upphittare.

Ägaren ifråga märkte så småningom att han saknade sin kära plånbok. Han började fundera på var han varit de senaste timmarna och gick till dessa ställen och letade. Det jobbiga för ägaren var att han var på studiebesök här i Sverige och i plånboken hade han sina kreditkort, alla sina svenska pengar, sina tyska pengar, sin flygbiljett - och han skulle åka hem dagen därpå.

Han valde hursom helst att gå till polisstationen och höra om någon lämnat in den där. Väl hos polisen talade han om hur det förhöll sig. Han uppgav sitt namn och polisen tog upp plånboken under disken och räckte över den och sa, varsågod.

När ägaren kommit tillbaka till Tyskland tog han och hans far och åkte tillbaka till Sverige och hyrde cyklar i Nässjö. De frågade efter ett ställe som heter "Lilla Hult". På stationen hade de aldrig hört talas om det, men de sa - hör med taxi. Taxi hade heller ingen aning men letade fram det på generalstabens karta och fotokopierade den och ritade in hur de skulle cykla. När de kommit fram till min kusin lämnade de över en glasprydnad och tackade så väldigt mycket.

Sedan dess har vi hållit kontakten och hälsat på varandra många gånger. När plånboksägaren gifte sig var de här på bröllopsresa. Och denna bekantskap är värd betydligt mycket mer för mig än några stulna tusenlappar.

Goodspeed förstår vad du menar. Jag har hittat en riktigt tight kompis och förstår att vänskap är värd mer än alla pengar i världen. Men som sagt OM jag skulle få för mig att ta pengarna så skulle det inte vara mer än någon hundring, sen så skulle jag ju kollat vem personen var. Ringt honom/henne och lämnat den med alla kort och säga att alla kontater saknades.

Men när man tänker efter är det fel, har aldrig gjort så, ska nog itne heller göra det. Sen så tycker jag fortfarande att det är att överdriva och kalla de som gör det för tjuvar och att de lika gärna kan sno en hoj. Jag hatar tjuvar, vet vad de går för. Men skulle ändå aldrig vela de något som kostar de livet. Sen så tycker jag att det är helt rätt att ta upp pengar från gatan, om det är lösa kontanter, det är verkligen inte samma sak som att sno en hoj med nycklarna i. En hoj är dyrare, större och betyder betydligt mer än en hundralapp. Sen så är det lättare att gömma en hundring än en hoj.

Själv skulle jag ändå aldrig kunna ta hem stora summor av pengar. Min pappa skulle kasta ur mig ur huset om han fick reda på det. Sen så har jag ändå lite moral i mig. :)

Jag tror att vi har personer här som inte förstår att vi lever olika allihop. En ensamstående förälder har inte 500 per månad över. Det är inte småpengar för de. En 50-lapp kan stjälpa hela månadsbudgeten, det kan var skillnad mellan att klara räkningarna och att få en betalningsanmärkning. Och har du väl fått en betalningsanmärkning då är det svårare med bostad, telefonabbonemang, alla former av krediter är låsta. Önskar ni verkligen nå'n det bara för att bli en hundring rikare?

Ok Jin Chun skrev:
Jag tror att vi har personer här som inte förstår att vi lever olika allihop. En ensamstående förälder har inte 500 per månad över. Det är inte småpengar för de. En 50-lapp kan stjälpa hela månadsbudgeten, det kan var skillnad mellan att klara räkningarna och att få en betalningsanmärkning. Och har du väl fått en betalningsanmärkning då är det svårare med bostad, telefonabbonemang, alla former av krediter är låsta. Önskar ni verkligen nå'n det bara för att bli en hundring rikare?

Flera jättebra anledningar till varför man ska tänka över inskaffandet av barn.

Hade tagit pengarna, och sen om det inte finns nåt mer intressant lämna in den hs snuten troligtvis..

Man ska ju vara ärlig. :Bugar

I somras en kväll när jag kom hem ser jag att någon med en Ducati SS parkerad nära mig hade glömt sina feta kevlar handskar på tanken!
Jag tog och handskarna och gömde dom på hojen, duccen alltså. (mellan kåpan och ramen så ingen annan tog dom)
Jag hade behövt nya handskar men hur ruttet hade inte det känts och sno någon annan hojåkares grejor?

Så ärlig är jag :fakta

Nu vill jag ha beröm :mattias

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing