Hur är dagsformen på din moral?

Fastball skrev:
I somras en kväll när jag kom hem ser jag att någon med en Ducati SS parkerad nära mig hade glömt sina feta kevlar handskar på tanken!
Jag tog och handskarna och gömde dom på hojen, duccen alltså. (mellan kåpan och ramen så ingen annan tog dom)
Jag hade behövt nya handskar men hur ruttet hade inte det känts och sno någon annan hojåkares grejor?

Så ärlig är jag :fakta

Nu vill jag ha beröm :mattias

Sånt hände mig dagligen i sommras. Hängde jämt på Lelles MC i brist på annat. Där stod hojjarna (kundernars) med både det ena och det andra hängandes. Blandannat hjälmar. Har sett skit många som har lämnat kvar sin dyra hjälm, 3000+:-. Men tanken har aldrig lockat mig.

Har även sett sprillans nya hojar med nycklarna i. I ju för sig kanske inte det finns soppa i de. Men har även sett flera hojar som typ skulle servas eller liknande med nycklarna i. Bara tuta och köra om man vill. Men som sagt skulle aldrig falla mig i.

Ett tips, lämna aldrig kvar något på hojen när ni går in till en affär.

En plånbok hade jag lämnat in direkt, faktiskt.. hade inte tittat i den för jag kan säga ärligt att om jag hade tittat i den och där ligger 1000kr så skulle jag tro att jag hade tagit dem :(
därför tittar jag aldrig i väskor, plånböcker och annat som jag hittar.

Ser jag någon tappa lösa sedlar så går jag helt klart ikapp och ger dem till henne/honom men om inte så hade jag tagit dem, tråkigt nog utan tveckan. Hade aldrig lämnat in en sedel på stationen, det måste ju vara helt omöjligt för någon att identifiera en 100lapp?
Då är det bara för någon att gå in på stationen då och säga att man tappat bort 500kr och hoppas på att någon kanske har lämnat in en 500lapp.. har det kommit in en 500lapp ger dem då den till en direkt? skulle faktiskt inte tro det för fem öre.
Som någon annan sa här så åker dem nog direkt ner i kaffekassan.

andersbrink skrev:
Hm, hur funkar det om man "hittar" 30 miljoner och lämnar in dem till polisen. Typ om någon vill tvätta pengar?

Jadu.. :D

Om det skulle vara så att de inte beslagtar de pengarna så får du ju tillbaka de pengarna som du lämnade in. Det är inte direkt så att de sätter in de på banken och sen överför pengarna till dig sen. De har väl ett fack med ett nummer på för varje grej de hittar.

Men självklart skulle ju Polisen tagit pengarna eftersom det troligen är från ett rån eller något annat skumt. Sen så är inte 30 mille något de bara ger tillbaka till den som hittad det.

PS. Det här är mina teorier, inget är fakta. Så jag kan ha fel. DS.

Frågan jag egentligen skulle ha ställt var väl vilken monetär gräns det är för "ärligt upphittade" pengar. Nån som är insatt i juridiken?

P-E skrev:
Tror ni har fel, tror att den som hittade den får tillbaka den om ingen hämtar ut den.

Men som sagt hur identifiera man en sedel då?
Som jag sa så kan det ju inte vara svårare för mig att sticka till polisstationen nu då och säga att jag tappat 500kr och hoppas på att hon har fått in 500kr ju så det är ju faktiskt egentligen lika bra att man behåller den då eftersom jag kan inte tänka mig på något vis hur man identifierar en sedel ifall dem inte tar fingeravtryck på den ( :3freak ) men chansen är ju väldigt liten att dem lägger ner så mycket arbete på en 500kr sedel.

Last edited:
Quaya skrev:
Men som sagt hur identifiera man en sedel då?
Som jag sa så kan det ju inte vara svårare för mig att sticka till polisstationen nu då och säga att jag tappat 500kr och hoppas på att hon har fått in 500kr ju så det är ju faktiskt egentligen lika bra att man behåller den då eftersom jag kan inte tänka mig på något vis hur man identifierar en sedel ifall dem inte tar fingeravtryck på den ( :3freak ) men chansen är ju väldigt liten att dem lägger ner så mycket arbete på en 500kr sedel.

De frågar väl när var och hur man tappade den. Om den var ovikt eller inte osv. Ingen aning men visst är det omöjligt att hitta ägaren till en lös sedel.

P-E skrev:
De frågar väl när var och hur man tappade den. Om den var ovikt eller inte osv. Ingen aning men visst är det omöjligt att hitta ägaren till en lös sedel.

Det är ju bara att göra som farbror joakim, lägg serienummret på alla dina sedlar i minnet. :tungan

andersbrink skrev:
Vad är den moraliska skillnaden mellan att rycka pensionen av mormor Elsa direkt vid Bankomaten och att länsa en upphittad plånbok?

goodspeed, snyggt sätt att lura fram de osmartaste skummisarna på sporthoj! :D
Bara för att man skulle ta pengarna så är man osmart? verkar konstigt.. mer eller mindre ärlig skulle nog jag säga..

Ok Jin Chun skrev:
Jag tror att vi har personer här som inte förstår att vi lever olika allihop. En ensamstående förälder har inte 500 per månad över. Det är inte småpengar för de. En 50-lapp kan stjälpa hela månadsbudgeten, det kan var skillnad mellan att klara räkningarna och att få en betalningsanmärkning. Och har du väl fått en betalningsanmärkning då är det svårare med bostad, telefonabbonemang, alla former av krediter är låsta. Önskar ni verkligen nå'n det bara för att bli en hundring rikare?

skitsnack, dom går ju bara till socialen

t-rex skrev:
Det där var ett seriöst puckat uttalande. Jag antar att personlig erfarenhet finns?

ensamstående föräldrar går ju först i kö hos socialen och då får du så du kan betala alla räkningar och nåra tusen spänn att göra annat för. Så inte tror jag att en femtiolapp rubbar deras budget. Det är ju inte så att jag skulle vilja vara en ensamstående förälder men så fruktansvärt dåligt tror jag inte dom har det.

Bart skrev:
Bara för att man skulle ta pengarna så är man osmart? verkar konstigt.. mer eller mindre ärlig skulle nog jag säga..

Jag tror han menar att det är osmart att röja sig. :pannkyss

Hittar jag en plånbok så lämnar jag in den, med pengarna i. En lös hundralapp? Beror nog på var jag hitta den, känns det som om någon kan fråga efter den så lämnar jag in den med (typ om den ligger på en mack eller utanför en affär) flyter den i land på en öde strand mitt i vintern så tar jag den o ger den till nån som tycker 100 spänn e nått att ha.
Jag hadde en bar i Thailand i 3 år och fast folk är fattiga där så kunde man lägga både pengar och allt möjligt på disken till en bar, eller på stranden, och om inte nån turist tog dom så fanns dom nästan alltid kvar även efter flera dagar, dock litar ingen på polisen där så ingen lämna in nått till dom. Sen lurar dom gärna pengarna av dej ändå, men dom stjäl inte (dom tog helst inte emot hittelön heller, då fick man hellre bjuda på en öl eller nått). Det lustiga var att dom inte litade ett dugg på verandra, alla utom dom själva var oärliga typer...
Klart att det finns tjuvar där med, men vi pratar ju om vanligt folk nu. Känns som om folk får sämre moral ju bättre dom har det?
Jag tror det är påskharens fel, leta upp ett påskägg så får du det!!
Blev nog lite långt svar, men det snöar ju ute så jag har väll tråkigt ;-)

honkiie skrev:
ensamstående föräldrar går ju först i kö hos socialen och då får du så du kan betala alla räkningar och nåra tusen spänn att göra annat för. Så inte tror jag att en femtiolapp rubbar deras budget. Det är ju inte så att jag skulle vilja vara en ensamstående förälder men så fruktansvärt dåligt tror jag inte dom har det.

Socialen betalar inte, teleräkning, internet eller om du har avbetalning
elelr banklån.
Tror dom enadast betalar hyra, el, o vatten.
Sen går man 3000:- till resten att klara resten av hushållet om
man är ensamsåtende.
HAr ej haft soc själv men vet nåra som har det jääävligt tajt.

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla