Hur är alla sporthojar försäkrade?

Seriösare svar så är ju - Trafikförsäkring endast. Sedan tar man eget ansvar. Stöld eventuell om det inte är sopdyrt.
Man ersätter en hoj rätt fort i helförsäkringskostnader, så har man inte planerat att klots regelbundet så lägger man de pengarna i spar istället. Framförallt om det inte _måste_ vara nytt.
Måste det vara nytt så får man leva med att det kostar en del.

Sedan så finns det vissa ställen man helt enkelt skall ge fanken i att bo på, men det är en annan diskussion.
 
Helt ärligt ska man heller inte utesluta att folk kör helt oförsäkrat. Framförallt om det är några få turer om året kombinerat med en vanlig ”billigare” hoj som rullar mer.
 
59år och CB1000R i villa och garage i förort till Göteborg, helårsförsäkring och halvförsäkring 8k/år
Vill ha en redig sporthoj a la Tuono V4 men svindyrt
Min Tuono -20 kostar 12K per år och då bor jag i downtown och är nästan hälften så gammal som du. Du borde lösa det betydligt billigare än jag.
 
GSXR 1000 2008, har haft Trygg hansa och IF omväxlande senaste 4 åren. Helförsäkring avställningsbart.
Betalade 68 kronor per månad när hojen var avställd i garage med IF, påställd kostade den 38000 om året helförsäkrad. Nu har jag bytt igen o betalar 500 per månad avställd och 28000 om året påställd.
Så, all in all landar väl årliga kostnaden på ca 10 000 om året.
 
Jag kommer under sommarhalvåret använda hojen dagligen som transportmedel till och från jobb så att ställa av och på flera gånger per månad är inte aktuellt.
Varför inte då? Använd transportstyrelsens app, ställ på när du ska använda hojen, ställ av när du vet att du inte kommer köra nästa dag.

Svårt att spara pengar med en avställbar försäkring i fall du inte ställer av även under säsong.
 
Försäkringar är ju väldigt individuellt och beror mycket på ort och ålder, så är svårt för någon här att ge direkta tips. Har alltid haft ganska billiga försäkringar och även om jag inte haft en T595 så har jag haft hojar som på andra ställen är här skulle kunna klassas som sporthojar, ZX6R 636, GSXR750, ZX9R och liknande.

Vill man ha en nyare sporthoj så brukar det kosta, alternativen blir då att titta på en något äldre, en 15-20år gammal sporthoj är ofta inte dyr i försäkring men t'ex en K5 ger ju ändå sjuk prestanda för gatåka.
Annars får man titta på andra hojmodeller som liknar sporthojar men ofta går att försäkra hos billiga bolag som svedea/bilsport osv och då får rimlig försäkring. Istället för en RSV4 factory så titta på en Tuono, istället för 899 panigale så kan man titta på Supersport S, osv osv.

Många tillverkare har ju modeller baserade på sina sporthojar som antagligen nästan är lika roliga att köra, antagligen bekvämare på din jobbpendling och duger defenitivt till några bandagar utan problem.

Vill man bestämmt ha en klassisk literklubba av senare årsmodell så är det svårt att komma undan billigt
 
GSXR 1000 2008, har haft Trygg hansa och IF omväxlande senaste 4 åren. Helförsäkring avställningsbart.
Betalade 68 kronor per månad när hojen var avställd i garage med IF, påställd kostade den 38000 om året helförsäkrad. Nu har jag bytt igen o betalar 500 per månad avställd och 28000 om året påställd.
Så, all in all landar väl årliga kostnaden på ca 10 000 om året.
Känns som att du betalar ett högt pris för din försäkring, riskkund?
Jag har en gammal CBR1000RR från 2006 årsförsäkring, halvförsäkrad hos If för 4000 Kr / år. 60 år och storstad utan SMC medlemskap.
Jag betalade det dubbla tidigare innan jag sa upp försäkringen hos If, ett par veckor senare fick jag erbjudande om halvering av priset.
 
Ser alltid till att ha flera, en billigare som alltid är påställd och sporthojarna avställda, sen tar jag ut dem fina dagar och ser det som en nöjeskost den dagen. Äldre kostar då nån hundring och nyare upp mot fyrahundra/dag.
 
Förstår inte hur snacket började gå till hur enkelt det är att reparera själv, bara köpa en liten äldre hoj och slippa tekniken... Det är inte därför man försäkrar..

On topic. Som du hör, vill du ha en ny sporthoj och försäkra så kostar det. Är du inte rik eller bor ensam i en billig liten bostadsrätt och ändå tjänar hyggligt så glöm det.

De flesta av oss som gillar att köra fort köper antingen gammalt och trafikförsäkrar (ändå ofta svindyrt) eller något nyare i sporttouringsegmentet (Dessutom jävligt mycket bekvämare och i min mening 100ggr roligare på gata med styre).

Jag kör en Tuono V4 2020, kostar ca 6000kr per år i helförsäkring, försäkrat hos bilsport så även bana gäller i de flesta fallen. ca 175 häst, sportigt utseende, makalöst ljud, vill man sätta clip on som många gör enkelt så har du plötsligt en "riktig" sporthoj. Visst, du har inte 200+ häst, det märks i de snabba grupperna efter halva rakan. Men du får köra duktigt mycket om du vill kunna se det som ett problem och då är det ändå dags att köpa en ren banhoj, för nu har du ingen försäkring längre.
 
Tack för alla svar, väldigt intressant att höra alla tankar och idéer.
Men det verkar ändå inte vara så jättemånga här som faktiskt har en nyare sporthoj och kan säga hur det går till i just deras fall.

Jag verkar få glömma det här med ny plasthoj och kanske fåfatt på en Superduke igen…
Annars vet jag ju att Gixxer K7 K8 är väldigt potenta och skulle duga mer än väl åt mig, dessutom med billig försäkring. Dessvärre växer dom ju inte direkt på träd längre…
 
Tack för alla svar, väldigt intressant att höra alla tankar och idéer.
Men det verkar ändå inte vara så jättemånga här som faktiskt har en nyare sporthoj och kan säga hur det går till i just deras fall.

Jag verkar få glömma det här med ny plasthoj och kanske fåfatt på en Superduke igen…
Annars vet jag ju att Gixxer K7 K8 är väldigt potenta och skulle duga mer än väl åt mig, dessutom med billig försäkring. Dessvärre växer dom ju inte direkt på träd längre…
När jag köpte min fabriksnya gsxr1000 då fick jag en hel/hel som kostade 3500. Det var 2016. :hihi
Sedan dubblades försäkringen varje år tills jag bytte vid 16000 per år.
Ibland hittar man en billig försäkring även till sporthoj. Men det är ju hyfsat många här som har en nyare sporthoj och som sagt hur det är i deras fall. Dyrt eller avställningsbar. Jag pendlade med gixxern ett tag, men slutade för att det började gå ohållbart fort.
 
Min Tuono -20 kostar 12K per år och då bor jag i downtown och är nästan hälften så gammal som du. Du borde lösa det betydligt billigare än jag.
Men har du märkesförsäkring? Den som följer med om man köper en nyare hoj från ÅF?
De brukar ha kampanjer nämligen.
För mycket pengar för mig att köpa en så pass ny hoj dyr tyvärr.
Får troligen gå ned i storlek då jag byter Hondan till nyare modell. Tuono 660 ligger klart bättre till i pris. Min är en 2009 så det har ändå hänt en hel del i teknologin...
 
Tyvärr tycker försäkringsbolagen det.
Och tyvärr är det deras syn som påverkar priset
Eh nä, det tycker dom inte. Varken Svedea eller Bilsport försäkrar sporthojar, men de har väldigt förmånligt pris på Tuono åtminstone för mig. Samma med Bmw s1000r, jäkligt potent hoj, men billig att försäkra, det är heller ingen sporthoj i försäkringsbolagens ögon, även om effekten finns där.
 
Tyvärr tycker försäkringsbolagen det.
Och tyvärr är det deras syn som påverkar priset
Nä, det finns sportmodeller från samma tillverkare och de har dyrare försäkring. Anledningen till att folk väljer Tuono är ju för att den är "billig" att ha.
 
Avställningsbar försäkring har jag bytt till för min ZX6R. Kostar 25kr per månad avställd med garageförsäkring. Har två hojar så sporthojen körs inte lika ofta så det passar mig.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top