Hungerstrejk på Kumlaanstalten

tycker att dom ska vara jävligt nöjda...dom kunde sitta i Finland eller kanske Gulag....
folk som sitter på kåken ska väl avtjäna ett STRAFF, bröd å vatten kanske???

förstår reaktionerna här, men vi ska komma i håg att om man låser in folk o kastar bort nyckeln, så har vi snart en kriminalitet som i USA..
Förr eller senare ska dessa släppas ut i samhället igen, och då ska dom förhoppningsvis ha slutat med brott... finns massor med studier på att straff inte botar någon, utan gör bara saken ännu värre.

Men visst , att kunna fritas, eller rymma från ett fängelse , det är ju helt oacceptabelt !!

Skärpta säkerhetsrutiner är ju bara till det bättre, fångarna ska inte ha något som helst att säga till om. Dra in på all lyx de har och lägg del av pengarna på säkerheten, resten ska gå rakt till sjukvård/skola.
Ska det vara så jävla svårt att fatta att sitter man i finkan så ska man leva på vatten och bröd och endast ha ett par rena kläder i veckan. Och de ska tvingas jobba också. Mer diktatur i finkan och mindre makt åt fångarna. Hamnar jag där så rättar jag mig efter det med tanke på att jag antagligen har förtjänat straffet isåfall, som alla andra som sitter inne. (möjligtvis nån promille som sitter oskyldigt dömda)

Rätt kul att ett av fångarnas argument är att "Det är en form av kollektiv bestraffning som inte hör hemma i en rättsstat".
Bara jag som tyckte att det var mycket roligt? Ja jag vet, jag har konstig humor :3freak

Jonne_boy skrev:
och vad får man på skolorna då?

Skitmat helt enkelt, inte helt färdiga potatisar och 7st köttbullar vilket är tok förlite men jag skiter klart fullständigt i det och tar fler än tillåtet. Mina föräldrar har också sagt om ni ska klaga på mig att "du ska äta så du blir mätt PUNKT slut"

Till din fråga, vi får mat från något ställe fryst som dem sen bara värmer och sen serverar.

goodfella skrev:
Det stämmer inte. De har ca 11kr per måltid.

Det får vi också betala fast vi inte är straffade =) Och själv så tycker jag att skolorna ska ha MYCKET bättre mat än vad dem har för man går en dag på runt 6 timmar och ska gå på då ca 6 lektioner och sitta tok koncenterad annars blir läraren sur om man släpper på trycket lite ( jag menar man koncenterar sig inte till max för att förstå 60minuter )
Och skola tycker jag inte man kan gämföra med jobb heller, beror ju på vad för jobb men i helhet så är nog skola jobbigare på det sättet att man måste va på hugget liksom annars är get IG ( Icke Godkänt ) som man får idag.

Men jag tror det är 11 här också, jag betlar 500/per termin vilket är så jävla uselt så in i helvete dem ska inte ens ha 20:- för den maten som dem serverar.

Vastrix skrev:
Rätt kul att ett av fångarnas argument är att "Det är en form av kollektiv bestraffning som inte hör hemma i en rättsstat".
Bara jag som tyckte att det var mycket roligt? Ja jag vet, jag har konstig humor :3freak

Du är inte ensam!
Verkligen rätt personer att ens använda rättsstaten som argument. :va

svar

För mig ter det sig ju lite löjligt att h-strejka på kåken.Vad ska det leda till????Nästa gång kan man ju h-strejka med kravet"släpp ut oss annars äter vi ingen mat".Daaaah.Verkar förresten som att det dyker upp mycket trådar om fängelseliv o dyl ganska ofta på sh tycker jag.Är det så intressant egentligen???De flesta har ju ändå inte suttit inne o får ju bara gissa sig till hur det är när de skriver sina inlägg.mvh//jacke

ambulans skrev:
förstår reaktionerna här, men vi ska komma i håg att om man låser in folk o kastar bort nyckeln, så har vi snart en kriminalitet som i USA..
Förr eller senare ska dessa släppas ut i samhället igen, och då ska dom förhoppningsvis ha slutat med brott... finns massor med studier på att straff inte botar någon, utan gör bara saken ännu värre.

Men visst , att kunna fritas, eller rymma från ett fängelse , det är ju helt oacceptabelt !!

Vettigaste inlägget hittills :tummenupp

gladh

DreeTman skrev:
Du är inte ensam!
Verkligen rätt personer att ens använda rättsstaten som argument. :va

Rättsstaten kan alltid användas som argument av vem som hellst, det är det som är en rättsstat. Kollektiv bestraffning är inte rättsäkert alltså ska det inte förekomma. Men om visitation av alla som går in och ut ur ett fängelse är kollektiv bestraffning vete tusan.

gladh

ktmjacke skrev:
Daaaah.Verkar förresten som att det dyker upp mycket trådar om fängelseliv o dyl ganska ofta på sh tycker jag.Är det så intressant egentligen???De flesta har ju ändå inte suttit inne o får ju bara gissa sig till hur det är när de skriver sina inlägg.mvh//jacke

Tror det är ett utslag av höger-vänster motsättningen här på SH i kombination med "kommer inte vårjäveln snart" abstinens.

gladh

svar

gladh skrev:
Rättsstaten kan alltid användas som argument av vem som hellst, det är det som är en rättsstat. Kollektiv bestraffning är inte rättsäkert alltså ska det inte förekomma. Men om visitation av alla som går in och ut ur ett fängelse är kollektiv bestraffning vete tusan.

gladh
Den sk visitationen innebär att en generad plit fumlar lite utanpå kläderna,skulle besökaren vilja få in nåt i drogväg eller liknande kan det alltid gömmas.Dom kan kräva komplett visitation med undersökning av samtliga kaviteter,men då måste läkare tillkallas,får ej utföras av plitarna.Men dom flesta plitar tycker att det är bra när det finns lite lagom med droger på anstalten för då håller sig fångarna lugna o fina.Värsta tiden är alltid just innan besökshelgerna av nån "konstig"anledning(slut på droger).

Lika roligt varje gång en tråd som denna dyker upp.. Utifrån de flesta svaren kan man inte annat skratta.. "In med batongerna", "dom har bättre mat än oss" osv. Visst svenska fängelsen är "lyxigare" jämfört med de i andra länder men visst F*N måste man se vilken effekt det hela har..

Visst, syftet med fängelsestraff är att ge fångarna straff för det brott dom begått men det viktigaste är väl ändå att dom lär sig en läxa och ändrar på sitt liv när de kommer ut och inte faller in sitt gamla mönster? Och det har Sverige lyckats mycket bra med till skillnad från Bla USA som har en betydligt hårdare policy.

Våld föder våld!

Dom kanske har fått dåligt samvete för att dom är parasiter som lever på andras bekostnad och försöker nu dra sitt strå till stacken igenom att spara in på matkontot?. :rolleyes:

Låt de hungerstrejka bäst de vill. Är de arga på att säkertheten skärps så låt de vara det. Skall bli intressant och se hur det kommer att sluta.

Känns faktiskt som att de i fängelset ändå har det rätt så bra.
Tv, mat, kläder...you name it. Visst har de kanske rätt till ett normalt liv, men en våldtäktsman borde inte få känna på någon lyx överhuvudtaget.
Folk som har skadat eller förstört andra människors liv tycker jag inte borde få ha det så bra...

Sjukaste var ju killen som helt sonika slog ner en 50årig man inne i stan bara för att han ville ha psykhjälp. Vad ska man göra för att mer pengar skall läggas på psykvården, skolan och äldrevården?

jag vidhåller att de har regler att följa, gör de inte det kommer de snart kunna bryta mot presis allting.
De om några är väl verkligen i behov av att lära sig lite grundläggande regler?

Silwer skrev:
jag vidhåller att de har regler att följa, gör de inte det kommer de snart kunna bryta mot presis allting.
De om några är väl verkligen i behov av att lära sig lite grundläggande regler?
App app app, då blir det diskriminering och integritetskränkning, det går inte. Sossesverige är sannerligen ynkligt.

Politik

Eftersom politik kom in kan jag kort säga att jag lämnat vänsterblocket p.g.a deras politik i denna fråga. Att få vård och återanpassning har inget att göra med kvalitet på mat eller tillgång till dataspel. Det handlar om psykosocial anpassning och förändring av värderingar samt ett stöd när de kommer ut. Under fängelsevistelsen bör tiden rimligtvis vara så jävlig som möjligt istället för att framstå som ett acceptabelt alternativ. Jag är tämligen skittrött på allt tjafs som i princip säger att vi inte bör ha straff utan enbart vård.

Straffet i sig har en funktion, både för brottslingen men inte minst för offret och återanpassningen av offret till ett normalt liv. Vården fyller också (för båda) en funktion till återanpassning men om vi verkligen ville göra något åt det så är det inte daltande i fängelset vi behöver. Hårda straff och mer pengar till uppföljning när de väl kommer ut skulle ge mer resultat än dagens dagismentalitet...

Bikerbitch skrev:
Låt de hungerstrejka bäst de vill. Är de arga på att säkertheten skärps så låt de vara det. Skall bli intressant och se hur det kommer att sluta.

Känns faktiskt som att de i fängelset ändå har det rätt så bra.
Tv, mat, kläder...you name it. Visst har de kanske rätt till ett normalt liv, men en våldtäktsman borde inte få känna på någon lyx överhuvudtaget.
Folk som har skadat eller förstört andra människors liv tycker jag inte borde få ha det så bra...

Sjukaste var ju killen som helt sonika slog ner en 50årig man inne i stan bara för att han ville ha psykhjälp. Vad ska man göra för att mer pengar skall läggas på psykvården, skolan och äldrevården?

Det är ingen lyx att sitta inne. Man går inte runt o undrar om man skall surfa på nätet eller kolla vad som finns på TV eller så....

Skolmaten är det inget fel på heller. Säg att ni inte äter griskött då så får ni godare mat.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...