Vårt yngsta barn var 11 när vi skaffade första hunden, men det har aldrig varit några problem med varken våra eller andras barn. Vet dock inte hur det är med riktigt små barn. De är inte heller aggressiva mot andra hundar, enstaka mindre hundar märker vi att de inte gillar - ibland tror jag dock att det beror mer på matte eller husse det fallet - men de har aldrig "gett sig på" någon annan hund. Kan dock erkänna att jag inte är helt säker på tiken.
Kan också nämna att vi har katt i familjen. Det största problemet med det är att hundarna vill leka med katten, och att det kan bli lite väl mycket av det goda för missen. Vad händer då? Jo, missen säger ifrån, och hundarna flyr fältet.
När det gäller dressyren, så vet jag inte generellt. Kan bara berätta om våra två hundar. Vi har två väldigt olika individer. Tiken är det mycket varg i. Hon är en självständig problemlösare, inte en hund som du kan ha militärisk disciplin på. Henne måste man verkligen få att själv VILJA göra det man själv vill. Å andra sidan är hon otroligt smart och lär sig nya saker väldigt snabbt. Vi kör lite enkla rulla runt osv, som hon lärt sig på ett par kvällar. Positiv förstärkning fungerar riktigt bra med henne.
Vår hane å andra sidan är inte riktigt lika smart. Honom kan man istället få att ställa upp på det mesta med godis och tydlighet (och kel). Här fungerar det bättre att få omedelbar lydnad till kommandon osv. Ex. Springer man med honom kan man säga "Vänster" eller "Höger" och han vet hur han ska springa.
Men jag tror också att det här kan vara en skillnad som finns mellan hanhund och tik. Honor i djurvärlden är generellt lite mer självständiga och egensinniga enligt min erfarenhet. Enligt maken gäller det även människor...
Våran Conrad är iaf otrolig lojal och världens keligaste. Han gör vad som helst om man kliar honom. Barnens favorit!
Kan också nämna att försäkringsbolaget säger att alaskan husky är en av de friskaste raserna. De rekommenderade den lägsta försäkringsnivån, eftersom det inte behövs mer.
PS. Läser man statistiken så är Golden en av de mest aggressiva hundarna mot människor. Det tror man inte...
Edit: Slutsatsen av detta långa inlägg... Jag rekommenderar Alaskan Husky till alla familjer som kan ge hunden tillräckligt med motion. Det är en underbar ras.