Hundköpartankar (Husky)

fält

VROM
Gick med
16 May 2007
Hoj
Skeppshult
Hejsan.
Går lite i hundköpartankar o tänkte höra om det är nån som har lite erfarenhet av denna rasen.
Finns säkert andra forum för det men är för lat för att leta :)
Vad ja har kunnat förstå av annonser så kräver siberianhusky och alaskanmalmute en hel del motion medans alaskanhusky är bättre som familje hund. Eller har ja fattat detta fel?? (HJÄLP :Bugar)
Givetvis så kommer ju hunden få motion men inte som en ren draghund.
Kan ju iof koppla den framför hojen :D

www.skk.se

hitta seriösa uppfödare, ring runt, prata med olika uppfödare och bilda dig en uppfattning. besök uppfödare så du kan se hur hundarna uppför sig med folk och andra hundar/djur. köp inget förhastat utan låt det ta sin tid. inte roligt att få en sjuk hund, vilket kan visa sig långt fram i tiden.

Lycka till!

Hejsan.
Går lite i hundköpartankar o tänkte höra om det är nån som har lite erfarenhet av denna rasen.
Vad ja har kunnat förstå av annonser så kräver siberianhusky och alaskanmalmute en hel del motion medans alaskanhusky är bättre som familje hund. Eller har ja fattat detta fel?? (HJÄLP :Bugar)

Har två alaskan husky. Fantastiskt snälla och trevliga hundar att ha o göra med, men behöver liksom de andra husky-raserna mycket motion för att må riktigt bra. Allra bäst mår de när vi springer med dem regelbundet. Vi använder dem inte som draghundar.

Det är rätt så tuffa hundar, som behöver en fast hand, men är ändå otroligt sällskapliga och mysiga som familjehundar. En annan bra sak är att de väldigt sällan skäller, och fungerar bra att ha i hundgård utan att störa grannarna. Vi har bara haft dem i 1,5 år, men om jag skulle välja ras idag, skulle jag göra samma val en gång till!

Hör gärna av dig om du vill veta mer.

Hejsan.

jag har haft husky 2st. och det är INGEN familjehund, den kräver mycket motion, är inte speciellt barnvänlig, svår dresserad, den är en draghund som gillar att jobba och vara ute, våra smet en gång ur hundgården och "råkade" riva en grannes får. de var inte så vänligt sinnade till andra främmande hundar häller...

Jag har haft schäfer, som jag tränade bruks med, en trevlig och bra hund, rekommenderas om du vill ha en stor hund.

Men den allra mysigaste hunden jag någonsin träffat och haft är den jag har nu. en kinesik nakenhund, den rekommenderas varmt

se bild : http://www.hairlessknitter.com/_Media/Chinese_Crested_Dog_600_textmedium.png

Är kamphund inte mode längre...?

He he. ska man skaffa en hund som man har tills den dör så ska man ju inte ha en ful hund:näsblod
typ en mops om man råkar trampa på den så ser det ut som öga ska ploppa ur skallen:)

Har två alaskan husky. Fantastiskt snälla och trevliga hundar att ha o göra med, men behöver liksom de andra husky-raserna mycket motion för att må riktigt bra. Allra bäst mår de när vi springer med dem regelbundet. Vi använder dem inte som draghundar.

Det är rätt så tuffa hundar, som behöver en fast hand, men är ändå otroligt sällskapliga och mysiga som familjehundar. En annan bra sak är att de väldigt sällan skäller, och fungerar bra att ha i hundgård utan att störa grannarna. Vi har bara haft dem i 1,5 år, men om jag skulle välja ras idag, skulle jag göra samma val en gång till!

Hör gärna av dig om du vill veta mer.

Oki. Vill framförallt att den ska gå bra ihop med barn.
Visst finns det ju golden o scäfer o så men anledningen att ja är inne på husky är att dom är så jädra fina.
Hade en blandras för 7 år sen Labrador/spets/leonberger (jävla blandning) men fick tyvärr göra mig av med den när sonen föddes då han börja bete sig lite underligt.
Är dom svårdresserade??

jag har haft husky 2st. och det är INGEN familjehund, den kräver mycket motion, är inte speciellt barnvänlig, svår dresserad, den är en draghund som gillar att jobba och vara ute, våra smet en gång ur hundgården och "råkade" riva en grannes får. de var inte så vänligt sinnade till andra främmande hundar häller...

Jag har haft schäfer, som jag tränade bruks med, en trevlig och bra hund, rekommenderas om du vill ha en stor hund.

Men den allra mysigaste hunden jag någonsin träffat och haft är den jag har nu. en kinesik nakenhund, den rekommenderas varmt

se bild : http://www.hairlessknitter.com/_Media/Chinese_Crested_Dog_600_textmedium.png

Inget elakt menat men ALDRIG!!!!!

Last edited:
jag har en korsning mellan amstaff/staffe, och nej hon är ingen kamphund, hon är en diva!!
jag skulle inte rekomendera en husky i dem södra delarna av sverige plus att dem vill ehllre vara ute än inomhus,det är för varmt för dem inne. dem är inga sällskapshundar, sen finns det säkert vissa som är bra, men av mina erfarenheter. dem behöver mycket motion, dem andra du skrev om malamute, dem är likadana men några storlekar större.jättefina,men om ja skulle skaffa en sån skulle jag bo norrlands skogar med en släde dem kunde dra hela dagen. jag vill inte rekomendera terrier till ovana människor. det krävs en väldigt fast och konsekvent hand med mycket kärlek. vet inte hur mycket hund du haft, men jag skulle nog rekomendera en labbe i första hand, king charlies, eller varför inte en nakenhund med päls??

Oki. Vill framförallt att den ska gå bra ihop med barn.
Visst finns det ju golden o scäfer o så men anledningen att ja är inne på husky är att dom är så jädra fina.
Hade en blandras för 7 år sen Labrador/spets/leonberger (jävla blandning) men fick tyvärr göra mig av med den när sonen föddes då han börja bete sig lite underligt.
Är dom svårdresserade??

Vårt yngsta barn var 11 när vi skaffade första hunden, men det har aldrig varit några problem med varken våra eller andras barn. Vet dock inte hur det är med riktigt små barn. De är inte heller aggressiva mot andra hundar, enstaka mindre hundar märker vi att de inte gillar - ibland tror jag dock att det beror mer på matte eller husse det fallet - men de har aldrig "gett sig på" någon annan hund. Kan dock erkänna att jag inte är helt säker på tiken.

Kan också nämna att vi har katt i familjen. Det största problemet med det är att hundarna vill leka med katten, och att det kan bli lite väl mycket av det goda för missen. Vad händer då? Jo, missen säger ifrån, och hundarna flyr fältet. :D

När det gäller dressyren, så vet jag inte generellt. Kan bara berätta om våra två hundar. Vi har två väldigt olika individer. Tiken är det mycket varg i. Hon är en självständig problemlösare, inte en hund som du kan ha militärisk disciplin på. Henne måste man verkligen få att själv VILJA göra det man själv vill. Å andra sidan är hon otroligt smart och lär sig nya saker väldigt snabbt. Vi kör lite enkla rulla runt osv, som hon lärt sig på ett par kvällar. Positiv förstärkning fungerar riktigt bra med henne.

Vår hane å andra sidan är inte riktigt lika smart. Honom kan man istället få att ställa upp på det mesta med godis och tydlighet (och kel). Här fungerar det bättre att få omedelbar lydnad till kommandon osv. Ex. Springer man med honom kan man säga "Vänster" eller "Höger" och han vet hur han ska springa.
Men jag tror också att det här kan vara en skillnad som finns mellan hanhund och tik. Honor i djurvärlden är generellt lite mer självständiga och egensinniga enligt min erfarenhet. Enligt maken gäller det även människor...
Våran Conrad är iaf otrolig lojal och världens keligaste. Han gör vad som helst om man kliar honom. Barnens favorit!

Kan också nämna att försäkringsbolaget säger att alaskan husky är en av de friskaste raserna. De rekommenderade den lägsta försäkringsnivån, eftersom det inte behövs mer.

PS. Läser man statistiken så är Golden en av de mest aggressiva hundarna mot människor. Det tror man inte...

Edit: Slutsatsen av detta långa inlägg... Jag rekommenderar Alaskan Husky till alla familjer som kan ge hunden tillräckligt med motion. Det är en underbar ras.

Vårt yngsta barn var 11 när vi skaffade första hunden, men det har aldrig varit några problem med varken våra eller andras barn. Vet dock inte hur det är med riktigt små barn. De är inte heller aggressiva mot andra hundar, enstaka mindre hundar märker vi att de inte gillar - ibland tror jag dock att det beror mer på matte eller husse det fallet - men de har aldrig "gett sig på" någon annan hund. Kan dock erkänna att jag inte är helt säker på tiken.

Kan också nämna att vi har katt i familjen. Det största problemet med det är att hundarna vill leka med katten, och att det kan bli lite väl mycket av det goda för missen. Vad händer då? Jo, missen säger ifrån, och hundarna flyr fältet. :D

När det gäller dressyren, så vet jag inte generellt. Kan bara berätta om våra två hundar. Vi har två väldigt olika individer. Tiken är det mycket varg i. Hon är en självständig problemlösare, inte en hund som du kan ha militärisk disciplin på. Henne måste man verkligen få att själv VILJA göra det man själv vill. Å andra sidan är hon otroligt smart och lär sig nya saker väldigt snabbt. Vi kör lite enkla rulla runt osv, som hon lärt sig på ett par kvällar. Positiv förstärkning fungerar riktigt bra med henne.

Vår hane å andra sidan är inte riktigt lika smart. Honom kan man istället få att ställa upp på det mesta med godis och tydlighet (och kel). Här fungerar det bättre att få omedelbar lydnad till kommandon osv. Ex. Springer man med honom kan man säga "Vänster" eller "Höger" och han vet hur han ska springa.
Men jag tror också att det här kan vara en skillnad som finns mellan hanhund och tik. Honor i djurvärlden är generellt lite mer självständiga och egensinniga enligt min erfarenhet. Enligt maken gäller det även människor...
Våran Conrad är iaf otrolig lojal och världens keligaste. Han gör vad som helst om man kliar honom. Barnens favorit!

Kan också nämna att försäkringsbolaget säger att alaskan husky är en av de friskaste raserna. De rekommenderade den lägsta försäkringsnivån, eftersom det inte behövs mer.

PS. Läser man statistiken så är Golden en av de mest aggressiva hundarna mot människor. Det tror man inte...

Edit: Slutsatsen av detta långa inlägg... Jag rekommenderar Alaskan Husky till alla familjer som kan ge hunden tillräckligt med motion. Det är en underbar ras.

Har också läst det nånstans att golden kan bli rätt aggresiva, det lär ju komma en liten knodd till så.
En del hundägare säger att man kan skaffa valp samtidigt som man skaffar bebis men det är ju ett rättt digert jobb med bägge.
Ja tänker skaffa en hane oavsett ras.
Ja mycket beror nog på hur man uppfostrar precis som barn.
Åsikterna går ju lite isär här :gnissla
Ja bor ju på landet o jobbar som grävmaskinist så den kommer ju följa med mig på jobbet, perfekt när man har skåpbil :tummenupp Och hundgård är ju inga problem att ha hemma.
Kanske skulle ta o prata lite med den lokala kennelklubben också??

Last edited:
Har också läst det nånstans att golden kan bli rätt aggresiva.
Ja tänker skaffa en hane oavsett ras.
Ja mycket beror nog på hur man uppfostrar precis som barn.
Åsikterna går ju lite isär här :gnissla
Ja bor ju på landet o jobbar som grävmaskinist så den kommer ju följa med mig på jobbet, perfekt när man har skåpbil :tummenupp Och hundgård är ju inga problem att ha hemma.
Kanske skulle ta o prata lite med den lokala kennelklubben också??

Det är aldrig fel att lyssna på flera, så kolla gärna med Kennelklubben. Nu är det väl så att Alaskan räknas som blandras och inte ses med blida ögon av vissa "ras-snobbar" på kennelklubbarna, men det finns mycket bra folk också.

Sen är det antagligen stor skillnad vilken typ av husky det är, om det är rena Siberian eller om det är Alaskan. Dessutom är Alaskan är en blandning av Siberian och någon annan ras för att bli bra och snabba draghundar. Båda våra hundar har inblandning av Pointer. Vad jag förstått finns det även hundar som kallas Alaskan Husky som har annan inblandning, t.ex. Alaskan Malamute. En blandning mellan Siberian Husky och Alaskan Malamute blir en betydligt tuffare hund än en Siberian-Pointer-blandning. Ett tips är att kolla vilka raser man avlat på om du hittar någon Alaskan du är intresserad av. Kan pm:a vår uppfödare om du är intresserad?

Golden står som nr 1 i bitstatistiken, har inget med aggression att göra. Att dom står så högt upp beror på att det är en så pass vanlig familjehund. Dvs det är många barnfamiljer som har golden.

Huskey och alaskan malamut har flera lager päls som skyddar dom både från kyla och värme. Har ingen betydelse var hunden bor i landet. Pälsen skyddar på precis samma sätt från värme som den skyddar från kyla. En hund utan underhull har lättare att få värmeslag eftersom dom inte har något som stoppar värmen utan dom helt enkelt blir överhettade. INGEN hund ska vistas i direkt värme under sommaren, man ska undvika gå långa promenader och stor ansträngning när det är som varmast. Hundar svettas genom trampdynorna och kylen ner sig med hjälm av tungan.

Jag/vi har haft hundar sen jag föddes och har aldrig haft en agresiv hund oavsett ras!
Har dock aldrig ägt en Husky men dock 5st Jämthundar och en Rottweiler:
Så lände en hund har en Alfahanne/hona som leder flocken/familjen och inte är understimulerad så blir de inte aggresiva!
Det är ytterst sällan en hund blir aggresiv om den inte är vanvårdad eller skött av fel människa!
En hund kan bli hundagresiv om den tex blir attakerad av annan hund som liten eller saknar "Alfahannen" men det är ytterst sällan en hund blir aggresiv utan större anledning!

Och ja ja jag är säker dum i huvet men jag har ändå 32 års erfarenhet av hundar!!

Det är aldrig fel att lyssna på flera, så kolla gärna med Kennelklubben. Nu är det väl så att Alaskan räknas som blandras och inte ses med blida ögon av vissa "ras-snobbar" på kennelklubbarna, men det finns mycket bra folk också.

Sen är det antagligen stor skillnad vilken typ av husky det är, om det är rena Siberian eller om det är Alaskan. Dessutom är Alaskan är en blandning av Siberian och någon annan ras för att bli bra och snabba draghundar. Båda våra hundar har inblandning av Pointer. Vad jag förstått finns det även hundar som kallas Alaskan Husky som har annan inblandning, t.ex. Alaskan Malamute. En blandning mellan Siberian Husky och Alaskan Malamute blir en betydligt tuffare hund än en Siberian-Pointer-blandning. Ett tips är att kolla vilka raser man avlat på om du hittar någon Alaskan du är intresserad av. Kan pm:a vår uppfödare om du är intresserad?

Ja detta var visst en mer djungel än ja visste så tur ja fråga:)
Ja absolut det vore jättesnällt.
Får nog bli djupa efterforskningar innan det blir hundköp.
Nån ja skulle kunna tänka mig är bordercollie, verkar hemskt keliga o någerlunda lätta att dressera.

Nån ja skulle kunna tänka mig är bordercollie, verkar hemskt keliga o någerlunda lätta att dressera.

behöver extremt mycket mental stimulans annars har du en hund som förstör och försöker få utlopp på andra sätt. inget att ha om du inte vill lägga ner precis all din tid på att träna hunden. nu pratar jag inte om fysisk träning utan mental stimulans.

vad är du ute efter? vad har du tänkt göra med hunden? hur mycket tid har du att lägga på hunden?

Ligger mkt i det du säger men en del raser/individer behöver ingen ledare och just för att dem är individer så kan dem få rätt uppfostran men ändå bli aggresiv. Jag håller alltså med dig och ser snarare texten ovan som tillägg ;)

Aggresivitet kan ju tex komma av att de är sjuka eller mår dåligt och en del hundar är jäkligt duktiga på att kamoflera sin smärta. framförallt urhundar då visar dem sig svaga i vargflocken kan det gå snabbt utför ;)

Jag/vi har haft hundar sen jag föddes och har aldrig haft en agresiv hund oavsett ras!
Så lände en hund har en Alfahanne/hona som leder flocken/familjen och inte är understimulerad så blir de inte aggresiva!
Det är ytterst sällan en hund blir aggresiv om den inte är vanvårdad eller skött av fel människa!
En hund kan bli hundagresiv om den tex blir attakerad av annan hund som liten eller saknar "Alfahannen" men det är ytterst sällan en hund blir aggresiv utan större anledning!

Och ja ja jag är säker dum i huvet men jag har ändå 32 års erfarenhet av hundar!!

Last edited:

Kanon att få tips från en erfaren:tummenupp
Kan tänka mig att det absolut är så, hade man själv blivt slagen o så i sin uppväxt så är det nog 1000 ggr lätttare att bli likadan när man blir vuxen.

Har bara en rolig bild att dela med mig av! Det är en av våra Jämtar, världens snällaste hund men bilden säger annat!!

groj.jpg

I fel händer blir alla hundar aggresiva, dock pratar denna mycket!!

http://www.minnesotamalamuteclub.com/malvsibe.htm

Läs det där. mkt matnyttigt om husky och malamute.

Haft både malamute och husky. Satans goa hundar och skulle gärna ha en husky igen. Det är krävande hundar inget snack. Skulle inte rekomenderas som första hund framförallt. Se upp och läs på. Många köper dem för sitt utseende vilket är helt fel väg att gå.

Hör gärna av dig om du vill ha mer tips eller råd om dessa hundar. Det är otroligt vackra djur och dem är fantastiskt smarta och goa varelser men har väldigt mycket egen vilja och tappar snabbt tålamodet när man lär dem saker.

Svårt att få både malamute och husky att gå utan koppel. En del säger att man aldrig skall ha dem utan koppel men jag körde ofta utan. Men visst hände det att de smet en snabb runda...

Dock är dem ju individer så att dra dem alla över en kant är ju dumt. Så jäkla svårt när man köper en valp och veta vad man får för vuxen hund. Titta gärna på tik och hanen till valparna och se hur dem är. Katarakt och höftfel är inte helt ovanligt så se till att dem är fria från det. Dvs föräldrarna då valp är för tidigt att kolla sådant.

Vill du ha en enkel och glad familjehund. Köp en labbe :O
Lycka till /R

Last edited:
Kanon att få tips från en erfaren:tummenupp
Kan tänka mig att det absolut är så, hade man själv blivt slagen o så i sin uppväxt så är det nog 1000 ggr lätttare att bli likadan när man blir vuxen.

Se enkelt från DIN uppväxt!!
Dina klasskambrater tex..
Det finns alltid nån som skapar bekymmer!
Hur hade den det hemma??
Det är ju samma sak i hundlivet, en trygg uppväxt med uppfostran skapar en lungnare framtid!

behöver extremt mycket mental stimulans annars har du en hund som förstör och försöker få utlopp på andra sätt. inget att ha om du inte vill lägga ner precis all din tid på att träna hunden. nu pratar jag inte om fysisk träning utan mental stimulans.

vad är du ute efter? vad har du tänkt göra med hunden? hur mycket tid har du att lägga på hunden?

Oki. Ja är ute efter en hund som familjevänlig o som kan va med mig på jobbet en del.
Ja har ju inte all tid i världen men det är ju så att skaffar man en så får man ta sig tid/ansvar precis som barn annars är det ju ingen ide att skaffa en hund som man inte har tid med o ge tillräcklig stimulans, ja är ju inte så jätte sugen på att typ motionera 2 mil omdagen eller lägga 4 timmar på dressyr på kvällen.
O ja vill absolut inte ha en skällig jädra dammtuss som många rekomenderar som familjehund.

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!