Hundköpartankar (Husky)

Oki. Ja är ute efter en hund som familjevänlig o som kan va med mig på jobbet en del.
Ja har ju inte all tid i världen men det är ju så att skaffar man en så får man ta sig tid/ansvar precis som barn annars är det ju ingen ide att skaffa en hund som man inte har tid med o ge tillräcklig stimulans, ja är ju inte så jätte sugen på att typ motionera 2 mil omdagen eller lägga 4 timmar på dressyr på kvällen.
O ja vill absolut inte ha en skällig jädra dammtuss som många rekomenderar som familjehund.

välj en lugn och harmonisk hundras, skiljer sig så klart från individ till individ men generellt finns det ett par st som är i regel rätt normalt funtade i huvudet. ex från små hundar till större raser: chiuahua, dvärgpinsher, mellanpinsher, fransk bulldogg, engelsk bulldogg, amstaff, staffe, labrador, cavalier king charles, schäfer, golden retriver, alla diverse mastiff, dom flesta molosshundar, grand danoir. finns extremt många olika raser att välja bland. det allra bästa är att kolla igenom skk.s rasregister och läsa om dom som verkar intressanta. var inte rädd för bulldogg-raserna, oftast väldigt lugna hundar som inte behöver extremt med motion. vill du ha en större ras så är mastiffer väldigt lugna och harmoniska hundar. molosshundar kan vara lite skarpare och ha lite vakt i sig men finns mer mer och med mindre vakt. am.staff och staffe är perfekta familjehundar och har en utmärkt anpassningsförmåga. mycket krut o kompakthund som gillar både när det händer mycket men kan lika väl vara världens soffpotatis.

kan sitta och berätta för dig i all evighet men d bästa är om du kolla upp ett par st som verkar intressanta och sen fördjupa sig i dom raserna.

dom flesta raser har någon form av problem med/antingen: höfter, armbågar, andningsbesvär, hjärtproblem, allergier. därför är det viktigt att du hittar seriösa uppfödare och verkligen kollar upp så att det inte finns inom väld linje. inget av dessa sjukdomar går att se på valpar utan detta är något som kommer när hunden är vuxen.

välj en lugn och harmonisk hundras, skiljer sig så klart från individ till individ men generellt finns det ett par st som är i regel rätt normalt funtade i huvudet. ex från små hundar till större raser: chiuahua, dvärgpinsher, mellanpinsher, fransk bulldogg, engelsk bulldogg, amstaff, staffe, labrador, cavalier king charles, schäfer, golden retriver, alla diverse mastiff, dom flesta molosshundar, grand danoir. finns extremt många olika raser att välja bland. det allra bästa är att kolla igenom skk.s rasregister och läsa om dom som verkar intressanta. var inte rädd för bulldogg-raserna, oftast väldigt lugna hundar som inte behöver extremt med motion. vill du ha en större ras så är mastiffer väldigt lugna och harmoniska hundar. molosshundar kan vara lite skarpare och ha lite vakt i sig men finns mer mer och med mindre vakt. am.staff och staffe är perfekta familjehundar och har en utmärkt anpassningsförmåga. mycket krut o kompakthund som gillar både när det händer mycket men kan lika väl vara världens soffpotatis.

kan sitta och berätta för dig i all evighet men d bästa är om du kolla upp ett par st som verkar intressanta och sen fördjupa sig i dom raserna.

dom flesta raser har någon form av problem med/antingen: höfter, armbågar, andningsbesvär, hjärtproblem, allergier. därför är det viktigt att du hittar seriösa uppfödare och verkligen kollar upp så att det inte finns inom väld linje. inget av dessa sjukdomar går att se på valpar utan detta är något som kommer när hunden är vuxen.

Amen!

Vad ja har kunnat förstå av annonser så kräver siberianhusky och alaskanmalmute en hel del motion medans alaskanhusky är bättre som familje hund.

Det mesta har tagits upp redan.

Sen kan man tänka praktiskt också. Ska vovven bo inne så är det dammsuga en gång om dagen eller två kanske om du har dessa hundar.

Våra Malamute går i hundgård där de trivs bäst och gräsmattan där ser ut som en luden heltäckningsmatta från allt ludd nu när det tappar hår.:D
Att tänka på är att det oftast blir lite mer självständiga när de går i hundgård och klarar sig själva så att säga.

Haft en staff innan och där snackar vi praktisk hund gällande hår. Nackdelen är att han inte direkt kunde ligga i -30 i en snödriva och sova en natt. Malamute är lite mera gjord för det. Nackdelen är ju när det är +20 då har de det lite jobbigare.

Ok, att säga att en sådan ras är svår är ju rätt mycket i överkant. Hundar, till skillnad från människor, formas efter det man vill och vilka gränser man sätter.
Har inte stött på en enda hund som varit rent omöjlig att arbeta med och jag har tävlat i lydnad, spår och agility.
Läs på om hundrasen, besök utställningar där du kan få träffa folk som har likadana hundar samt även kennlar. Besök flertalet av dem innan du bestämmer dig.

ALLA hundar som har bruksbakrund kräver massor med aktivering och behöver få arbeta och tänka för att må bra, men detta är ju liksom meningen med att ha hunda också.
Sen är Kamp inget som ska förknippas med kamphund.

Ok, att säga att en sådan ras är svår är ju rätt mycket i överkant. Hundar, till skillnad från människor, formas efter det man vill och vilka gränser man sätter.
Har inte stött på en enda hund som varit rent omöjlig att arbeta med och jag har tävlat i lydnad, spår och agility.
Läs på om hundrasen, besök utställningar där du kan få träffa folk som har likadana hundar samt även kennlar. Besök flertalet av dem innan du bestämmer dig.

ALLA hundar som har bruksbakrund kräver massor med aktivering och behöver få arbeta och tänka för att må bra, men detta är ju liksom meningen med att ha hunda också.
Sen är Kamp inget som ska förknippas med kamphund.

Man kan ju ta det med en nypa salt,
men någon sanning måste det ju finnas i reportaget.

http://svtplay.se/v/1504869/uppdrag_granskning/del_12_av_22

Återigen har vi en tråd där folk refererar tills statistik som inte hittar som säger att goldens är de som är den hundras som biter mest. Jag har ingen hund så jag känner mig inte partisk men kan vi inte för en gångs skull få lite fakta på området?
Den enda statistik jag jag hittat och sett har inte haft goldens i topp utan schäfer (p.g.a vakt- och polishundar?), vissa "kamphundar" och några små saker jag inte minns namnet på.
Och såklart, bett eller attacker per hund är det enda relevanta för frågan, inte totala antalet.

För topic så är den intelligentaste och mysigaste hunden jag träffat varit en bordercollie, men den kräver som sagt rätt stimulans.

Last edited:

Jag vet också ett par som träffat såna som varit trevliga och lugna. Det är en utpräglad vakthund vilket det finns många av. Den vaktar sitt territorium med sitt liv, vilket det är lätt att få en hund att göra (du vet själv att det finns många vakthundar som hyrs ut, dem kommer attackera om du går in).
Men det går att få hunden att vara lugnare och fungera vid folk.
Samtidigt får man ju leta efter vilka inpräglade egenskaper man gillar och att inte försöka få bort allt detta.
Tittade lite snabbt på klippet, smidigt att först låta hunden få göra som den vill för att helt plötsligt vända och sätta regler och gränser....:rolleyes:

Jag vet också ett par som träffat såna som varit trevliga och lugna. Det är en utpräglad vakthund vilket det finns många av. Den vaktar sitt territorium med sitt liv, vilket det är lätt att få en hund att göra (du vet själv att det finns många vakthundar som hyrs ut, dem kommer attackera om du går in).
Men det går att få hunden att vara lugnare och fungera vid folk.
Samtidigt får man ju leta efter vilka inpräglade egenskaper man gillar och att inte försöka få bort allt detta.
Tittade lite snabbt på klippet, smidigt att först låta hunden få göra som den vill för att helt plötsligt vända och sätta regler och gränser....:rolleyes:

Det var ju en annan kvinna som hade haft en sådan och den hade enligt hennes utsago helt plötsligt vänt sig om, utan att morra eller på annat sätt visa aggression, och attackerat. Ägarfråga eller mentalt förstörd hund .... ingen aning.

Lite amerikansk statistik vad nu den är värd: http://www.atts.org/statistics.html

Reportaget var dock ganska vinklat. Dom hade tagit kontakt med andra ägare av den rasen, men när deras hundar var för normala så fick dom inte vara med.

Fast nog verkar det ju vara en hund som kräver en väldigt kunnig ägare. Jag skulle då inte skaffa en, men dom är rätt så fräsiga.

Reportaget var dock ganska vinklat. Dom hade tagit kontakt med andra ägare av den rasen, men när deras hundar var för normala så fick dom inte vara med.

Fast nog verkar det ju vara en hund som kräver en väldigt kunnig ägare. Jag skulle då inte skaffa en, men dom är rätt så fräsiga.

Så är det väl alltid med Uppdrag Granskning, därav nypa salt, men en viss sanning finns det, dock sällan hela.

Mer statistik för den som orkar/önskar: http://www.dogbitelaw.com/Dog%20Attacks%201982%20to%202006%20Clifton.pdf

Vad trött jag blir på att till och med hundägare går på såna jävla dumheter om Golden Retriver. För det första finns det inga bitstatistik i Sverige. Hur ska folk som blir bitna kunna identifiera hundarna som biter dom, många hundar är väldigt lika varandra samt alla blandraser, och vem skulle i så fall sköta statistiken, vem ska man ringa till om man blir biten. Visa en seriös bitlista gjord i Sverige om som pekar ut Golden som nr 1 om ni kan hitta en.

Allting är en tidningsanka. Det började med att odföranden i SKK svarade på en fråga av en journalist om kamphundar, Han svarade då att även en familjehund som Golden Retriver kan bitas om den inte uppfostras ordentligt. Dagen efter stod det i Tidningen att Golden bits mest av alla hundar, SKK gick ut med en demeti och bad tidningen ändra texten. Tidningen i fråga bad om ursäkt i en liten notis som ingen i stort sett såg. Efter ett par år var det ett TV program som handlade om kamphundar, där sa en Pitbullägare att Golden är farligare för den bits mest, för det hade han läst i tidningen.

Allting är alltså en sensationsjournalist och Pittbulls ägare som vill försvara sin ras som spritt skitryktet

Hejsan.
Går lite i hundköpartankar o tänkte höra om det är nån som har lite erfarenhet av denna rasen.
Finns säkert andra forum för det men är för lat för att leta :)
Vad ja har kunnat förstå av annonser så kräver siberianhusky och alaskanmalmute en hel del motion medans alaskanhusky är bättre som familje hund. Eller har ja fattat detta fel?? (HJÄLP :Bugar)
Givetvis så kommer ju hunden få motion men inte som en ren draghund.
Kan ju iof koppla den framför hojen :D

Tja. Det är inte så stor skillnad mellan Alaskan Malamute, Siberian Husky och Alaska Husky. Egentligen är det enda som skiljer att Malamute är störst och Siberian Husky är minst av dom tre. Alaska Husky är i stort sett en blandning mellan de två andra. I mentalitet och liknande är dom väldigt lika.
Samtliga kräver ganska mycket motion för att må bra. Det tycker jag å andra sidan är en rättighet för alla hundar oavsett ras.

Enligt min erfarenhet så har dom både fördelar och nackdelar. Jag är uppväxt med uppfödning av Malamute och har varit med och tävlat en del.

Det som här till fördelarna är att dom är väldigt stabila i temperamentet, har man dom som utehundar lossar dom rejält med päls två gånger om året men nästan inget däremellan. Dom är ganska intelligenta och kan vara lite egensinniga men dom är oftast ganska lätta att hålla något slags grunddressyr på. (Höger, vänster, framåt, stanna osv var inga problem att lära dom men fot var inte alls lika enkelt).

Till nackdelarna hör att dom har ett väldigt starkt revirtänkande och vill gärna rangordna sig. Helst överst på rangskalan. Med andra ord. Dom går oftast inte att ha lösa på gården för om det kommer förbi en annan hund så blir det försvar av revir och rangordning. Det blir nästan aldrig några skador i samband med detta men det är allt annat än populärt hos andra hundägare. Dessutom drar dom gärna iväg på "jakt" om dom får tillfälle. Vilt klarar sig undan men grannskapets kaniner, katter mm ligger i farozonen. Inte heller helt populärt. Har du dom som innehund så hårar dom ganska mycket. I händerna på en husse/matte som inte är en väldigt tydlig ledare så kan dom bli väldigt jobbiga att ha att göra med på grund av att dom är så starka rent mentalt och så dominanta.

Med andra ord. Det är inga raser som jag skulle rekommendera som första hund om man inte har lite erfarenhet av hunduppfostran.
För att dom ska må bra krävs att dom får arbeta ganska mycket och att dom har en tydlig placering på rangskalan i familjen (Längst ned).

Jag rekommenderar den Svenska lapphunden om du vill ha en familjehund som går bra ihop med allt och alla. Min Chirac är 7 år och är en itelligent och mkt alert hund. Den svenska lapphunden är en spetz som gillar att prata, inte skälla, utan prata. Om man sitter å snackar me honom i et par minuter så börjar han svara. Bättre hund finns inte enligt mig:) Bara man är försiktig me dom som valpar(dvs inte leka för häftigt mm) de första månaderna så blir de jädrigt bra hundar, de har även en vaktinstink som heter duga utan att de blir aggresiva. Observera dock att denna hunden inte är en hund som gillar apport och sånna lekar, varierar säker från individ till individ men min hund gillar å brottas å halv bråkas. När man känner att han efter en stund börjar bli för uppjagad så är de bara å sluta så slutar han med. Den här jäkeln gillar även att röra på sig men inte i samma utsträckning som en husky. Lapphunden är även en eminent vallare och han har sällan sprungit iväg hemifrån då han har ett behov ac atta hålla reda på alla när man är ute och går. Lycka till med letandet, en hund förgyller en vardag något otroligt ås lycka till med sökandet:tummenupp

Ps ska tilläggas att han blev rumsren på en vecka:tummenupp

Jag rekommenderar den Svenska lapphunden om du vill ha en familjehund som går bra ihop med allt och alla. Min Chirac är 7 år och är en itelligent och mkt alert hund. Den svenska lapphunden är en spetz som gillar att prata, inte skälla, utan prata. Om man sitter å snackar me honom i et par minuter så börjar han svara. Bättre hund finns inte enligt mig:) Bara man är försiktig me dom som valpar(dvs inte leka för häftigt mm) de första månaderna så blir de jädrigt bra hundar, de har även en vaktinstink som heter duga utan att de blir aggresiva. Observera dock att denna hunden inte är en hund som gillar apport och sånna lekar, varierar säker från individ till individ men min hund gillar å brottas å halv bråkas. När man känner att han efter en stund börjar bli för uppjagad så är de bara å sluta så slutar han med. Den här jäkeln gillar även att röra på sig men inte i samma utsträckning som en husky. Lapphunden är även en eminent vallare och han har sällan sprungit iväg hemifrån då han har ett behov ac atta hålla reda på alla när man är ute och går. Lycka till med letandet, en hund förgyller en vardag något otroligt ås lycka till med sökandet:tummenupp

Ps ska tilläggas att han blev rumsren på en vecka:tummenupp

Lapphundar kan vara djäkligt trevliga. Morsan har en Finsk Lapphund. Maken till mysig hund får man leta efter. Snäll och mjuk i sättet. Enda nackdelen är väl i så fall att hon hela tiden ska bli kliad. Enormt sällskapssjuk med andra ord. Sen har hon egenheten att hon inte gillar att åka bil så om man ska ha henne med någonstans så får man se till att mer eller mindre låsa in henne medan man packar. För fattar hon att det är biltur på gång (vilket hon alltid gör) så går hon och gömmer sig någonstans under en soffa eller säng så man inte kommer åt henne.
Men jag ska ha en sån när jag skaffar hund själv.

Lapphundar kan vara djäkligt trevliga. Morsan har en Finsk Lapphund. Maken till mysig hund får man leta efter. Snäll och mjuk i sättet. Enda nackdelen är väl i så fall att hon hela tiden ska bli kliad. Enormt sällskapssjuk med andra ord. Sen har hon egenheten att hon inte gillar att åka bil så om man ska ha henne med någonstans så får man se till att mer eller mindre låsa in henne medan man packar. För fattar hon att det är biltur på gång (vilket hon alltid gör) så går hon och gömmer sig någonstans under en soffa eller säng så man inte kommer åt henne.
Men jag ska ha en sån när jag skaffar hund själv.

Våran hund är tvärtom han tycker de är kul att åka bil å sitter gärna i mitten om man åker i stan då han älskar å sitta på kolla på alla runt omkring. Men finare hundar finns inte som sagt. "pratar" den hunden på samma sätt som jag beskrev vår. Det skulle vara intressant att veta hur pass vanligt det är :)

Våran hund är tvärtom han tycker de är kul att åka bil å sitter gärna i mitten om man åker i stan då han älskar å sitta på kolla på alla runt omkring. Men finare hundar finns inte som sagt. "pratar" den hunden på samma sätt som jag beskrev vår. Det skulle vara intressant att veta hur pass vanligt det är :)

Nja. Hon "pratar" väl inte direkt. Däremot så använder hon väldigt mycket mimik och signalerar en hel del med öronen. Annars är hon väldigt tyst förutom om någon kommer in på gårdsplanen eller ringer på dörren. Då blir det ett djäkla liv.

Att denna hund får finnas tillgänglig till allmänheten i vårat land kan jag inte förstå. Vi som älskar lagar och förordningar.
Hunden är extrem i vakten och i sin kraft. Fungerar nog bara som ensam/par jobbandes ute och vakta i inhängnade områden. Allt annat är den oduglig till. Sen är den precis som andra hundar, får dom inte utlopp för sin bakgrund så blir dom större problem.

Sibbar och andra draghundar är urmysiga. Men dom kräver lite kyligare klimat, enorm motion och gärna utlopp för att få dra. Dra behöver ju inte vara släde, kan vara kärra, skrinda med barnen i mm. Får dom inte "springa av sig" så är risken stor att den kan bli lite konstig hemma som familjehund i soffan.

Men det gäller å andra sidan alla hundar. Får dom inte utlopp för sitt spring så kan dom bli lite knepiga. Motion är A och O för att får en välbalanserad hund som som man kan lita på i alla lägen.

Last edited:
Back