http://www.stoppafartkamerorna.nu/

Inte så mycket att protestera mot. De sätts upp eftersom de har visat sig fungera och rädda liv.

Men är inte fartkamerorna bara bra för oss hoj åkare? Man kan väll knappast åka dit med en sådan om man kör hoj, eller :confused: Fler fart kameror och mindre trafik poliser :tungan

Vilket argument dom kör med :rolleyes:

” …är integritetskränkande eftersom oskyldiga medborgare i bilen fotograferas och registreras.”

Jag trodde det var lag att hålla hastigheten och hamnar man på ett foto så har man just kört för fort och inte oskyldig längre....

Verkar vara riktigt opartiska argument dom har :tomten

eller denna " …mäter hastigheten med radar/laserstrålar som kan orsaka cancer."

:lol :lol :lol

bebbe skrev:
Men är inte fartkamerorna bara bra för oss hoj åkare? Man kan väll knappast åka dit med en sådan om man kör hoj, eller :confused: Fler fart kameror och mindre trafik poliser :tungan
Vi kommer inte att kunna åka dit på motorcykel än så länge.

Nästa steg efter kamerorna är bilar och mc som styrs av sensorer i vägen som gör det omöjligt att köra för fort. Gissa vem som får betala den tekniken. Att rädda liv i trafiken (nollvisionen) är viktigare än allt annat. Vi kan nog göra trafiken säker men nånstans går väl gränsen. Kan se ett DDR samhälle framför mig, väl kontrollerat men bra? :näsblod

Riktigt dåliga så kallade "Fakta" dom kör med...
Kör på en unge i 80km/h när det är 60km/h gräns så ska vi se vad dom säjjer...

von reisen skrev:
Nästa steg efter kamerorna är bilar och mc som styrs av sensorer i vägen som gör det omöjligt att köra för fort. Gissa vem som får betala den tekniken. Att rädda liv i trafiken (nollvisionen) är viktigare än allt annat. Vi kan nog göra trafiken säker men nånstans går väl gränsen. Kan se ett DDR samhälle framför mig, väl kontrollerat men bra? :näsblod
Ett sånt system kommer aldrig att gå igenom, men däremot finns tekniken för ett gps-baserat varningssystem där en lampa tänds så fort man överskrider hastigheten på en viss vägsträcka.

Kanske kunde man få samma system fast i ett utförande där en orange lampa tänds när man riskerar böter och en röd lampa när man riskerar indraget kort ;)

Stoppafartkamerorna.nu skrev:
"Fartkamerorna kan leda till att fler kameror sätts upp också på gator, i trappuppgångar och slutligen i ditt sovrum."
Jag vill ha en fartkamera i mitt sovrum :)

mb skrev:
Ett sånt system kommer aldrig att gå igenom, men däremot finns tekniken för ett gps-baserat varningssystem där en lampa tänds så fort man överskrider hastigheten på en viss vägsträcka.

Kanske kunde man få samma system fast i ett utförande där en orange lampa tänds när man riskerar böter och en röd lampa när man riskerar indraget kort ;)

Tänk om lampan går sönder?
Då får man köra hur fort man vill :)

mb skrev:

Då skulle man lika gärna skruva bort den oranga lampen för det skulle ändå bara vara den röda som skulle lysa
:yoparty

RED_LiME skrev:
Tänk om lampan går sönder?
Då får man köra hur fort man vill :)
Nja, då kommer man antagligen få böter i så fall vid poliskontroll just för att den saknas.

Tycker det är intressant idé iaf med varningssystemet. Det är inget storebrorsystem, men man får reda på exakt när hastighetsöverträdelserna överträds i verklig fart.

mb skrev:
Tycker det är intressant idé iaf med varningssystemet. Det är inget storebrorsystem, men man får reda på exakt när hastighetsöverträdelserna överträds i verklig fart.

mmm.... och du vet inte att du kör för fort? Åtminstone jag vet alltid när jag kör för fort, hur svårt är det att veta? är ni som inte vet hur fort ni kör blinda? kan inte läsa av hastighetsmätaren? då är det dags att tänka på att inte vara i trafiken längre.

Det var bättre förr, fri fart på grusvägarna ute i skogen, då begränsades automagiskt hastigheten av kvaliten på fordonen...

Fast idag när vi har alla dessa jättefina bilar & motorcyklar som till sin utrustning och kvalite är jättebra så kanske det är dags att utbilda den som sitter BAKOM styret/ratten istället?

Mer regler, mer inskräkande på ens "frihet" att bryta mot de lagar/regler man känner för... mer övervakning.. mer mer mer mer... hur jävla kul är det egentligen?
Tack och lov hoppas jag att jag dör innan allt regleras och övervakas .. (får man SKITA ifred ens?)

//Håkan

håkan skrev:
mmm.... och du vet inte att du kör för fort? Åtminstone jag vet alltid när jag kör för fort, hur svårt är det att veta? är ni som inte vet hur fort ni kör blinda? kan inte läsa av hastighetsmätaren? då är det dags att tänka på att inte vara i trafiken längre.
Många är väldigt osäkra på vilka marginaler det är mellan hastighetsmätaren och verklig fart.

Dock är väl det här mer av en psykologisk grej, om det fungerar vill säga. Tror att stora massan försöker köra (eller tror sig köra) någorlunda lagligt och skulle ogilla att ha en pekpinne riktad mot sig. Sen kunde en liknande anordning rädda oss från ett alternativ där fordonens maxhastighet spärras...

mb skrev:

Det finns inte bara varnande system utan även STYRANDE som helt enkelt stryper gaspådraget om du kör för fort. ISA, Inteligent Speed Adaption kallas det visst. Sök på det och ni ska finna mycket oroväckande läsning om vad som vägverket och våra politiker håller på och testar.
Jag är fullständigt övertygad om att det finns vissa som vill se lagar på att ett sådant system skall finnas i fordonen för att få framföras på våra vägar.

Vad är nästa steg? :fatta!
Orwells 1984 var ingen skönlitteratur precis...

burner skrev:
Vilket argument dom kör med :rolleyes:
:lol :lol :lol

Detta var ju rätt tungt iofs:

"…återinfördes på 2000-talet av dåvarande näringslivsministern, porrklubbsbesökaren, Norge-kränkaren och Telia-svindlaren Björn Rosengren, som gav order: "Så många fartkameror som möjligt som sätts upp så fort som möjligt."."

:hihi :hihi

mb skrev:
Inte så mycket att protestera mot. De sätts upp eftersom de har visat sig fungera och rädda liv.

Om hastighetsgränsen är för låg så är det fel med automatisk övervakning. Om inte någon protesterar så kommer det att sluta med att varenda meter väg i hela landet blir övervakad. Dessutom är det bara en tidsfråga innan dom kommer på att dom har glömt motorcyklarna.

Med fartkameror så försvinner en del av vår frihet.

*/ ?>
Nyheter
Nyheter från Wunderlich

Wunderlich är ett företag i...

Stark Future tredubblar omsättningen

Barcelona, Spanien – april ...

Harley-Davidson lanserar RIDE

Pressrelease från Harley-Da...

KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

Back