Hotande Utlänningar/Vart är landet på väg?

Status
Ej öppen för fler svar.
Messiah skrev:
nej men inte fan går vi +/- 0 på det iaf. ska 10% av befolkningen generera 25-30% av intäkterna lr hur fan tänker du?

Vi går nog betydligt närmare +/- 0 på det än -270 miljarder...... :rolleyes:

De flesta ekonomiska bedömare är överens om att invandringen är en nödvändighet,enligt den anledning som Bingo redovisade i ett tidigare inlägg.
Dessutom är de flesta överens om att vi ligger mycket nära +/-0

McB skrev:
För det har aldrig hänt förr, att en bok innehåller faktafel? Förlagsindustrin är lika genomrutten som musikindustrin; allt som säljer publiceras, om det är bra eller innehåller korrekta fakta har mindre betydelse.

Jo visst, men min känsla av den här boken var inte att den var populistisk skit á la nd.se. Innan någon annan visar på siffror som motsäger så förlitar jag mig på den enda - enligt min vetskap - bok som skrivits i ämnet.

McB skrev:
270 miljarder låter som en mycket trovärdig siffra. :rolleyes:

Ponera att vi i Sverige har 2 miljoner människor av utländsk härkomst. Var och en av dessa skulle således "kosta" landet 135.000 kr per år... Mycket trovärdigt.

här i ljusdal har det nu flyttat in 40st familjer, en familj på två vuxna och två barn har ett snitt bidrag på ca 450000

Markus skrev:
Vilka åsikter står du för?

1. Har vi haft en för hög/låg/lagom invandring till Sverige sedan början av 90 talet?
2. Har denna invandring fört med sig negativa konsekvenser för samhället?
3. Tycker du att vi har haft en fungerande integrationspolitik?
4. Om du svarar 'nej' på fråga 3 - tycker du då att det är en bra idé att fortsätta tillåta den högsta invandringen i EU, per capita, innan vi sett till att de som redan kommit hit är sysselsatta?

1. Lagom, i vissa avseenden för låg
2. Japp, det kommer de alltid att göra i ett samhälle där idiotin har många i ett fast grepp.
3. Nej
4. Japp, det finns inga enkla lösningar på komplicerade problem.

Messiah skrev:
här i ljusdal har det nu flyttat in 40st familjer, en familj på två vuxna och två barn har ett snitt bidrag på ca 450000

Och var får du de siffrorna ifrån? Kvartersskvaller?

Varför blir det sånt jävla ståhej när folk säger att det var invandrare?
Det är väl inte märkvärdigare än att säga att det var ett par göteborgare, eller skåningar som antastade en?
Att sen vissa kopplar invandrare till hudfärg är något jag inte heller förstår mig på, de som flyttar hit från öststatsländerna är väl inte alltid färgade? (Ryssar, polacker, estländare osv..)
Att dra folk över samma kam är däremot jävligt farligt. Finns många invandrare i alla dess skepnader som är hur trevliga och arbetsvilliga som helst, sedan finns det ju den där minoriteten som syns och hörs. Vart själv nedslagen för någon vecka sedan i Göteborg av en påtänd jävla svenne, men inte fan drar jag alla Göteborgare över en kam för det. Idioter finns det överallt, så är det bara. Trist nog...

Just my 2 cents...

Vi är alla olika trots att vi alla är människor.
Vi har alla fördommar av ett eller annat slag.
Vi säger ibland saker som vi sedan inser var mindre välformulerade.

Ingen är perfekt. Även om det är jävligt lätt att tro att man är det.

Skulle pollysmurf istället för att säga att det var sju invandrare som hotade hans moster istället ha sagt att det var en pizzabagare, två städare och fyra arbetslösa? Kunde han ha fått tillägga att enligt de uppgifter som hans moster kom med så dristade han sig till att dra slutsatsen att de var nysvenskar av icke svensk härkomst?

Vem har kastat mest skit på vem hittills i den här tråden? Har missat att hålla ställningen... Men det verkar som att vissa kastar skit bara för kastandets skull. Och andra gör det för att de ska kunna må bättre själva. Och vissa gör det bara för att det inte ska gå att föra en vettig och sansad diskution. Viss sandlådenivå kan skönjas i vissa fall...

Jag drar ofta förhastade slutsatser om folk. T.ex. så råkade jag en gång tro att en kille lyssnade på helt annan musik än vad han egentligen gjorde. Då fick jag mig en lång föreläsning i skillnaden mellan black metal och death metal...

Nazister är dock en grupp som jag ofta och gärna drar förhastade slutsatser om. Och har beklämmande ofta rätt i dessa fall. Och när jag har fel så är det bara för att det är värre än vad jag först trodde.

Jag tror att Sverige skulle må som bäst med öppna gränser och helt utan bidrag. För då skulle ingen kunna ondgöra sig över att folk bara kommer hit för att snylta. Då skulle vem som helst som vill bo i Sverige få göra de.

Äh, nu orkar jag inte bry mig. Jag har många åsikter, men lite tid. Ska åka och hämta kebabrullen nu och sedan avnjuta den framför tvn. Det känns som att det kommer att vara mera givande än detta eftersom att alla ändå verkar vara för inkörda i sina egna små stugor för att kunna se det på något annat sätt.

Jag återkommer kanske om en par timmar, men chansen är stor att jag missar om ni försöker säga mig något i den här tråden. Så då kan ni tipsa mig via pm eller något så kan jag gå in och kolla det och sedan bemöta det. Så slipper jag bli anklagad för att stoppa huvudet i sanden eller något sådant.

BTW: För övrigt anser jag att det skulle vara en männskilg rättighet att spöa trångsynta människor med hjälp av ett helsystem i rostfritt stål.

BTW2: Jag passar även på att ursäkta mig för alla stavfel och grammatiska inkorrektheter i förväg. Så slipper ni ödla er viktiga energi (och utrymme i tråden) på sånt gnäll som ni annars mest bara tar till då ni har slut på andra användbara argument.

Messiah skrev:

En sak jag tycker är heltokigt med den här invandrarpolitiken vi har är ändå att sätat dem i nån lite håla nånstans långt åt helvete där ingen framtid ändå finns för dem.
Som här i skogarna, det är inet en jävel som stannar, de drar till städerna iaf, kommunerna satte dem här ute bara för att de fick bidrag för dem.
Inte en käft av dem fick nån syselsättning.
Bortkastat imho.

Markus skrev:
Jo visst, men min känsla av den här boken var inte att den var populistisk skit á la nd.se. Innan någon annan visar på siffror som motsäger så förlitar jag mig på den enda - enligt min vetskap - bok som skrivits i ämnet.

Även Lektorer kan ha åsikter, och dessa kan mycket väl vara riktade negativt åt invandringen. Vad vore då bättre för en sådan Lektor än att publicera en bok där han på ett vetenskapligt sätt redogör för sina åsikter utan att egentligen säga vad han tycker?

McB skrev:
Och var får du de siffrorna ifrån? Kvartersskvaller?

Ja inte faan var det fakta i alla fall..

Det kom 250invandrare till lilla skinnskatteberg för 1,5 år sedan. Snacket gick om hur mycket som skulle stjälas osv.
Nu 1,5 år efter så är det tyst om den saken.. ingenting hände. Skbg;s värstinggäng härjar bara mer...

Messiah skrev:
Falsk matematik. 450 papp för en sån familj blir lite drygt 112 per person och år; inte ens de allra mest utsatta av dessa 2 miljoner tycks således nå siffran 135 000 :7peta

Bingo skrev:
:confused:

Det går rätt många på en geriatrisk klinik som städar, matar, torkar röv osv.

Det är sant det, men en del anländer med psykiska och fysiska men som gör att dem blir en ekonomisk belastning för samhället från minut 1. Men man kan kanske inte får plocka russinen ur kakan... :D

Jag är invandrad Norrlänning som bor i Skåne, vad kostar jag samhället :confused:

McB skrev:
Även Lektorer kan ha åsikter, och dessa kan mycket väl vara riktade negativt åt invandringen. Vad vore då bättre för en sådan Lektor än att publicera en bok där han på ett vetenskapligt sätt redogör för sina åsikter utan att egentligen säga vad han tycker?

Visst kan det vara så, men jag vet inte vad som talar för att det skulle vara på det sättet. Hur menar du?

På det sättet skulle man ju kunna förkasta all facklitteratur och nyhetsrapportering t.ex. också.

Är det inte troligare att just den här siffran ser väldigt hög ut och du med flera nu försöker febrilt hitta felaktigheter iden...?

Markus skrev:
På det sättet skulle man ju kunna förkasta all facklitteratur och nyhetsrapportering t.ex. också.

Vilket jag gör. Det mesta är vinklat åt endera hållet.

Markus skrev:
Är det inte troligare att just den här siffran ser väldigt hög ut och du med flera nu försöker febrilt hitta felaktigheter iden...?

Den är orimligt hög. Se min tidigare så enkla överslagsräkning.

Esquire skrev:
Vi är alla olika trots att vi alla är människor.
Vi har alla fördommar av ett eller annat slag.
Vi säger ibland saker som vi sedan inser var mindre välformulerade.

Ingen är perfekt. Även om det är jävligt lätt att tro att man är det.

Skulle pollysmurf istället för att säga att det var sju invandrare som hotade hans moster istället ha sagt att det var en pizzabagare, två städare och fyra arbetslösa? Kunde han ha fått tillägga att enligt de uppgifter som hans moster kom med så dristade han sig till att dra slutsatsen att de var nysvenskar av icke svensk härkomst?

Vem har kastat mest skit på vem hittills i den här tråden? Har missat att hålla ställningen... Men det verkar som att vissa kastar skit bara för kastandets skull. Och andra gör det för att de ska kunna må bättre själva. Och vissa gör det bara för att det inte ska gå att föra en vettig och sansad diskution. Viss sandlådenivå kan skönjas i vissa fall...

Jag drar ofta förhastade slutsatser om folk. T.ex. så råkade jag en gång tro att en kille lyssnade på helt annan musik än vad han egentligen gjorde. Då fick jag mig en lång föreläsning i skillnaden mellan black metal och death metal...

Nazister är dock en grupp som jag ofta och gärna drar förhastade slutsatser om. Och har beklämmande ofta rätt i dessa fall. Och när jag har fel så är det bara för att det är värre än vad jag först trodde.

Jag tror att Sverige skulle må som bäst med öppna gränser och helt utan bidrag. För då skulle ingen kunna ondgöra sig över att folk bara kommer hit för att snylta. Då skulle vem som helst som vill bo i Sverige få göra de.

Äh, nu orkar jag inte bry mig. Jag har många åsikter, men lite tid. Ska åka och hämta kebabrullen nu och sedan avnjuta den framför tvn. Det känns som att det kommer att vara mera givande än detta eftersom att alla ändå verkar vara för inkörda i sina egna små stugor för att kunna se det på något annat sätt.

Jag återkommer kanske om en par timmar, men chansen är stor att jag missar om ni försöker säga mig något i den här tråden. Så då kan ni tipsa mig via pm eller något så kan jag gå in och kolla det och sedan bemöta det. Så slipper jag bli anklagad för att stoppa huvudet i sanden eller något sådant.

BTW: För övrigt anser jag att det skulle vara en männskilg rättighet att spöa trångsynta människor med hjälp av ett helsystem i rostfritt stål.

BTW2: Jag passar även på att ursäkta mig för alla stavfel och grammatiska inkorrektheter i förväg. Så slipper ni ödla er viktiga energi (och utrymme i tråden) på sånt gnäll som ni annars mest bara tar till då ni har slut på andra användbara argument.

Bra skrivet!

Markus skrev:
Visst kan det vara så, men jag vet inte vad som talar för att det skulle vara på det sättet. Hur menar du?

Nej det troligaste är att siffran är helt åt helvete och att alla utom du och idioterna från gymnasiet fattar det. Du vet nästan vad boken heter och att en lektor skrev den. Lätt att kontrollera.......

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing