Hoppar å dör om vartannat, GSXR750 -00

CAPTAIN AWESOME

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2007
Hoj
Gixxer 750
Hej allihopa!....klämkäckt det lät då...:va

Har en Suzuki gsxr 750 -00 som går som en påse avföring just nu.

Allt började efter att det hade regnat mycket ute och efter att jag hade kört sopptorsk en gång...

I början uppstod problemet ibland när man körde, det kändes som hojen fick soppatorsk 1 halv sekund för att sen mata på igen...detta uppstod runt 4500rpm...gav jag den fullgas från början så märktes aldrig det här fenomenet.

En annan dag kunde den gå felfritt och den kändes även ovanligt pigg.

På senare tid har den börjat hugga dels på dom lägre varven men också vid fullgas...men oftast när man ligger precis på gränsen där den får arbeta och där den kommit upp i rätt fart å mysglider...blivit små vibrationer när man kör som inte funnits tidigare...

Mina funderingar har varit:
Vatten i soppan, elfel i någon kontakt, igenkläggat tändstift

Har prövat med:
K-sprit i mängder
Kontrollerat tändstiften och alla va normalslitna, inga beläggningar utan dom va gråsvarta. sprutat 5-56 i kontakter
Kollat bränsleslangen om den varit krökt

Andra felfunktioner:
Igensatt bränslefilter?...sitter väl bara en grovfilter/nät i tanken på bensinpumpen? Trasig spridare?

Hjälp mig....e strandad här hemma just nu:huvet

Jag tror på bränslelinan - pump eller tryckreglering.

Vibrationerna kan komma ifrån att motorn inte går riktigt jämt
pga bränslebrist.

Att du upplevde den som ovanligt pigg imellanåt kan betyda att den ibland går snålt, det brukar varva upp lite lättare/snabbare då.

Och sånt kan ju bero på igensatt soppafilter eller vatten på fel ställe.

Seriösare än så kan jag inte.

Du har kollat glapp i elfelklassikerna på suckor? Dvs Kopplinghandtagskontakten, sidostödskontakten, dödarknappskontakten och batteripolerna. Kontakterna slår av tändningen om växel inte är i neutral. Ett glapp och där dog tändningen. Dessutom ska det på soppapumpen sitta ett filter som kan spöka på vissa årsmodeller sök på forumet.

Inte kollat samtiliga kontakter men fenomenet sker ju även nu när jag inte kör...utan också vid tomgång...

Soppapumpen drar igång när man vrider nyckeln men det är klart att det kan fucka sen också såklart...men kan man utesluta spridare?

Sitter det nån grej som styr trycket eller är det pumpen som sköter det?

Du har inte satt på slipon tidigare (eller gjort något annat som påverkat förhållandena) och inte mappat om den? Problemen kan ju dyka upp senare och verka bero på något helt annat, jag har iaf haft det på förgasamotorer.

Har alltid haft en bult-on på den och den har aldrig betett sig såhär tidigare...har ingen powercommander så det finns inget å mappa i heller hehe

Nu när jag tänker på det...kommit upp fel-koden nångång på sista tiden också och hojen har inte gått att starta....men då har det bara räckt med att ta ut nyckeln å starta om den igen

Last edited:
Jag skulle kolla bensinpump/filter. Jag vet att en polares fd sucka hade problem med bränslefilter med tillhörande konstiga symtom.

Utan att vara alldeles för insatt drar jag mig till minnes en soppatorskkörning med en kompis audi för en massa år sen. Efter upptankning börjar bilen gå riktigt kasst, det var just skiten i botten på tanken som på nåt sätt ställde till det, antingen i filtret i insprutningen... som sagt det var länge sen.

Hittade en länk men är det punkt 2 som är filtret?:S

http://s7d2.scene7.com/is/image/Motosport/GSX-R750%5E2000-2003%5EFUEL%20PUMP%20(MODEL%20Y-K1)?$oem$

Vet att det är ganska vanligt att tusenkubikarna får problem med tps sensorn, är nog samma sensor som sitter i din hoj?

Då brukar hojen gå dåligt till och från.

Byt tps sensor. Vet att dom är lite halvsvåra att få tag i beg då detta är ganska vanligt. Har du någon polare så du kan prova med hans TPS först.

Lycka till!

min hoj hade bland annat igensatta spridare eller vad det nu hette.
Dom som sprutar in soppan i cylindern (?)
Det gick liknande som du beskriver att din går.
kan va värt att titta på, kan även bli dyrt.
Men kolla med kamikazekid , han e grrrym sånt :)

lycka till!

Någon som kan peka ut vart man ska kolla på bränslepumpen efter fel....

Nåt filter ser jag inte!!!

http://www.motosport.com/motorcycle...=SPORT&model=GSX-R750&year=2000&groupId=77362

Är detta det beryktade filter alla mummlat om?

http://yofosho.mine.nu/steffzingen/P1040196.JPG

....nej det var det inte...sitter ett förfilter i botten...man måste alltså dra isär pumpen från metallplattan...mitt va ganska igensatt!!!

min hoj hade bland annat igensatta spridare eller vad det nu hette.
Dom som sprutar in soppan i cylindern (?)
Det gick liknande som du beskriver att din går.
kan va värt att titta på, kan även bli dyrt.
Men kolla med kamikazekid , han e grrrym sånt :)

lycka till!

kamikazekid ? finns ingen sån medlem på sh när jag sökte!

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...