Hoppar å dör om vartannat, GSXR750 -00

En sak jag råkat ut för efter regn var att luftslangen till tanken låg
i en böj där det låg vatten vilket gjorde att hojen gick konstigt
ibland.

Kan det vara att det har runnit ner lite regnvatten vid tändstiften? En väldigt amatörmässig gissning...

Fjädrarna satt i alla spolarna...och den jag tyckte kändes lös kunde jag nu känna klicket på också när man tog av och på....:yoparty

Startade den och kollade spänningen...lyckades hålla den vid liv en gång i 2 sekunder och såg då att voltmetern visade runt 12,5 V när motorn gick...för att sen dö igen...visade 11.8V precis innan jag tryckte på startknappen

Tändstift kan vara kassa fastän de ger gnista och inte ser slitna ut.
Prova att byta.

Kan mycket väl vara TPS:n. Dyr, men lätt att byta.
Lite pillrig att justera in den bra. Gjorde det på min 1000 idag faktiskt.

Hojen kan gå allt från bra, till nästan inte alls.

E det bränslepumpen funkar fulmek med biltemapump och BTR, brukar även användas vid turbokonvertering :tummenupp

Pumpen kollas enkelt ju.....

TPS sensorn ärväldigt lätt att felsöka själv. Det bästa är om du har en gammal hederlig analog mulitmeter (Nyare med analog skala funkar oxå) men jag har gjort mina tester med en vanlig digital.
TPS sensorn fungerar egentligen som en vanlig potentiometer med linjär kurva. dvs lika mycket som du vrider lika mycket skall motståndet förändras. TPS sensorn är oftast av modell med 3 sladdar. (Gäller ivf för bilar) om du provar dig fram att mäta i mellan de 3 olika sladdarna så kommer du hitta 2 olika kombinationer den ena där kurvan börjar med högt respektive lågt motstånds värde (Ohm). om du nu vrider gas spjället så skall du se att värdet förändrar sig. det du skall försöka se nu är att kurvan förändrar sig linjärt utan några avbrott eller kortslutningar.

Det brukar finnas guider i bil handböcker för felsökning på tps givare med en liten bild som förklararallt som jag just försökte skriva. onödigt o byta en givare utan o veta om den är kass. Sedan skulle jag rekomendera att du tar ett bränsletrycks prov för att se att du har en pump som klarar av att prestera det den skall och att din regulator håller ett konstant tryck

Spridare.

Isåfall är det slutkört för i år:brinnerup

Det sitter finfilter i spridarna. om du mistänker att du haft skit eller vatten i
tanken tycker jag du ska demontera tryckrailet från spridarna & kolla där.
filtret i tanken är sämre än en thepåse. standard felet på TPSèn brukar inte påverka tomgången. kan vara den ändå. men kolla spridarna först.
/
Marcus

Jag har inte kollat nånting änsålänge, satt uppe till 5 om lagade min downhillhoj som fick lite stryk på vallåsen men kikar väl på det nästa vecka...nu e schemat fullspäckat i några dagar!

E det någon särskild modell av biltemapumpen man ska titta efter...

Och...hur kollar jag orginalpumpen???...förstår ju att man kan koppla ur slangen mellan insprutsröret och tanken å trycka på startknappen men det är väl ändå svårt att avgöra om mängden och trycket är rätt?

TPS Sensorn......det värsta är att den kan mätas upp ok men i drift så ger den "skrapiga" värden så ECU´n får hicka.

Efter allt ditt slitande i alla andra saker.....98% säker på TPS´n.

Tjacka, byt å kör!!!

voltmetern visade runt 12,5 V när motorn gick
Du har inte funderat ens en sekund på att bara byta batteri? Det där är ca 1,5 volt för lite och har inget med varken tändspolar, stift eller TPS att göra (även om du såklart kan behöva byta nåt av det med)

Kostar 260,- på Biltema...

Last edited:
Glappa/oxiderade batteripoler kan ge liknande symptom. Men det borde du ha sett när du mätte spänningen i batteriet. Var belysningen lite svajig samtidigt som motorn ryckte?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT