Hoppa fallskärm.....

ZX6R20007

Storfiskare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
ZX6R-07 gånger 2,GSXR 1000-02,.
Det är precis vad jag har bestämt mig för att göra. Surfar just nu runt lite bland alla "skolor" osv. Är det många här inne som hoppar? Ska man hoppa ett tandem först eller anmäla sig direkt till en kurs för egna hopp? Vad har ni för erfarenheter? Skriv gärna vart ni hoppar/gick kurs och om det var bra eller dåligt och om man ska tänka på ngt speciellt.

Tack på förhand. :tummenupp

// Frode

Skall du leka med räddningsflottarna nästa gång du åker färja också? ;)

Jag skulle nog hoppa tandem först

De va ganska läskigt faktiskt

Bifogat

• 1.jpg
    1.jpg
    34.8 KB · Visningar: 134
  • 2.jpg
    2.jpg
    41.9 KB · Visningar: 121
Du vet ju inte riktigt hur det är innan du hoppar tandem...så gör det innan

SheDevil79 och Krusty måste ju sitta inne med en heldel information, PM kanske?

Ganska länge sedan jag gick kurs på skånes fallskärms klubb (ingick 30 hopp),kursen och själva hoppandet var väl helt ok,men allt annat var jävligt drygt. Räkna med att lägga mycket tid för för väldigt lite innan du kommit så långt att du är klar med utbildningen och har egen utrustning.Innan dess var det bara en massa väntande 2-4 hopp på en hel helg....... Slutade på grund av det innan jag var helt klar.Men som jag sa ,var ett bra tag sen och är säkert olika från klubb till klubb, kan va värt att kolla hur det är just på den klubben du tänkt dig....mycket neg, men kan kanske va roligt när man hållit på ett tag och kommit mer in i det. Lycka till :tummenupp

Kör AFF. Du får klart bättre frifallskunskaper och tar snart igen landningarna då du snabt blir färdig. Dessutom är det tröttsamt att sitta på fältet och vänta på elevliftar/svaga vindar.

SF är en stor opersonlig klubb med bra plan om du vill hoppa effektivt men Jag känner ett par som slutat där och börjat i Aros (västerås) pga just attityden.

Själv började Jag i SF och gjorde några hopp i Mohed i Söderhamn för att nu ha förnyat i Gof (Gotlandsklubben).

Har man många intressen så rekomenderar Jag en lite mindre klubb där man får plats och kan hoppa för att det är kul och inte för at kunna säga hur många hopp man gjort den dagen till frågvisa klubbmänniskor.

Ska du å andra sidan satsa på att braka av många hopp så är en större klubb med bra liftkapacitet att rekomendera.

/Teo

Själv så hoppad ejag i Nyköping då det begav sig. Då hade dom en Cessna206 och den tog 8 hoppare har jag för mig. Logistiken var under all kritik, när planet landade så var inte hopparna färdiga och piloten stängde av motorn och satt å väntade. Annars så var det as shyssta grabbar (och flickor) och ett roligt gäng. Det här var 1993, så mycket kan ha hänt.

Då, 1993, hade stockholmsfallskärmsklubb i Uppsala en tvinotter. Där var det logistik som tusan, planet hade knappt landat förens nästa grupp var inne. Ingen dötid alls där inte. Har för mig att en Otter tar 20 hoppare.

Själv så tycker jag att du skall hoppa själv om det är så att du funderar på att ta cert. Tandem gör man som en engångsgrej, tycker det verkar läskigare att lämna ut sig och lita helt på någon annan än att göra det själv. Mina första intryck var: första hoppet gick utan problem, jag visste inte vad som väntade eller hur det skulle kännas. Andra hoppet var lite nervöst då jag visste hur det skulle kännas! Tredje hoppet så började man fatta vad det handlar om. 6:e hoppet börjar det bli riktigt mysigt, skönt och roligt.

Jag personligen skulle inte vilja hoppa tandem som första hopp. Skulle nästan känna att det blev som en mental block sen när man ska göra det själv, eftersom man vet hur rädd man blev av att hoppa med ett proffs.
För första hoppet är man LIVRÄDD.

Jag hoppade med automatlina som första hopp, pulsen låg på stadiga 220 bpm (hade på mig pulsmätare) hela flygresan upp. När väl kalotten kommit ut skönk pulsen genast till 150 för att sedan gå ner till 90. Andra hoppet var i princip identiskt. Sen blir man mer och mer komfortabel. Men jag har knappast någon längre erfarenhet, har bara hoppat 5 gånger.
Sista gången fick jag vakum och lång snodd (felfunktioner) var 1 millisekund från att dra reserven men lyckades ordna upp det. Efter det ville jag inte hoppa mer för året iaf. Får se i år.

Last edited:
Då, 1993, hade stockholmsfallskärmsklubb i Uppsala en tvinotter. Där var det logistik som tusan, planet hade knappt landat förens nästa grupp var inne. Ingen dötid alls där inte. Har för mig att en Otter tar 20 hoppare.
Den tar ca 25 hoppare til och med och nu har de även en AN28 som kör 4k meter på 10 min!:3freak

Fasen 93, Antar att det fanns idel pastelfärgade overaller då:yoparty

Jag personligen skulle inte vilja hoppa tandem som första hopp. Skulle nästan känna att det blev som en mental block sen när man ska göra det själv, eftersom man vet hur rädd man blev av att hoppa med ett proffs.
För första hoppet är man LIVRÄDD.

När Jag gjorde min AFF -99 så hade man så mycket att tänka på för att klara hoppet så Jag reflekterade inte ens att Jag hoppade för ens det var dags för ensamhoppen och då var var man ju redan invigd så det var bara ren lycka.

Sista gången fick jag vakum och lång snodd (felfunktioner) var 1 millisekund från att dra reserven med lyckades ordna upp det. Efter det ville jag inte hoppa mer för året iaf. Får se i år.

Då har du brakat av din beskärda felfunktionsskur rent statistiskt för ett tag så nu är det nog lugnt ett tag framöver:hihi

Last edited:
Förnya och kom igen så kör vi lite freestyle! Jag är en jäkel på att flyga "köttbullen".

Jag har, ännu en gång, försökt få reda på hur fan man förnyar. Jag hade ju bara A-cert och har inte hoppat sedan bronslurarna blev omoderna. How do I do it?!

Hur du än gör så kommer du inte att ångra dig, det finns inget roligare!

Kom upp till Östersund och gästhoppa lite när du har tagit certet!

Jag har, ännu en gång, försökt få reda på hur fan man förnyar. Jag hade ju bara A-cert och har inte hoppat sedan bronslurarna blev omoderna. How do I do it?!

I allra jevvligaste fall får du skriva om teorin, mm. Jag körde en avrostning med gotlans CI efter ett 2-årigt uppehåll.

Ring någon klubb och fråga. Om du hinner bli klar innan lelleträffen (och ska dit) så kan du komma upp till klubben så kör vi lite.

Man ser vattnet runt hela ön på höjd där:tummenupp trots att vi bara hoppar från 3000 och dit tar det en vecka ingefär. Hopplyx är gay!

Jag brukar då säga att man skall prova hoppa fallskärm minst en gång i livet då det verkligen är en upplevelse att göra det. Själv ledsnade jag men då mest beroende på att det blev lite enformigt när man sett hoppfältets omgivningar och började vilja se sig omkring lite mer, började med flyg istället och håller fortfarande på med det.

Många tror säkert att det finns någon fartkänsla när man hoppar men det tycker inte jag, däremot kan man ju göra lite konster under frifallet men jag är liksom lite för ovig för att finna riktigt nöje med sådana övningar.

Första hoppen ger dock bra adrenalin kickar men sedan blir det mer av rutin. Mycket "pyssel" med riggen och som flera skrivit väntan av olika slag hör också till "vardagen" när man hoppar.

Många tror säkert att det finns någon fartkänsla när man hoppar men det tycker inte jag, däremot kan man ju göra lite konster under frifallet men jag är liksom lite för ovig för att finna riktigt nöje med sådana övningar.

Första hoppen ger dock bra adrenalin kickar men sedan blir det mer av rutin. Mycket "pyssel" med riggen och som flera skrivit väntan av olika slag hör också till "vardagen" när man hoppar.

Fartkänslan får man i skärmen tycker Jag!:tummenupp

Skärmpackat blir bara roligare med tiden tycker Jag. Först så blir man flinkare på det och sen så blir det en del i processen då man kan påverka öppningarna medelst packningen och kvittot får man när skärmen öppnar nästa gång.

Jag har hoppat sju hopp, sedan lade jag av. Dels för att det inte var lika kul som jag trodde, dels för all förbannad väntan (hoppningen ställdes in om det blåste typ en sekundmillimeter).

Dessutom var det skittrist att vika skärmen.

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back