Hoppa fallskärm.....

Kör AFF. Du får klart bättre frifallskunskaper och tar snart igen landningarna då du snabt blir färdig. Dessutom är det tröttsamt att sitta på fältet och vänta på elevliftar/svaga vindar.

SF är en stor opersonlig klubb med bra plan om du vill hoppa effektivt men Jag känner ett par som slutat där och börjat i Aros (västerås) pga just attityden.

Själv började Jag i SF och gjorde några hopp i Mohed i Söderhamn för att nu ha förnyat i Gof (Gotlandsklubben).

Har man många intressen så rekomenderar Jag en lite mindre klubb där man får plats och kan hoppa för att det är kul och inte för at kunna säga hur många hopp man gjort den dagen till frågvisa klubbmänniskor.

Ska du å andra sidan satsa på att braka av många hopp så är en större klubb med bra liftkapacitet att rekomendera.

/Teo

Tack alla för en massa bra svar...... :tummenupp

Har faktiskt kollat lite på västerås klubben. Men hur lång tid brukar en intensivkurs ta? Handlar det om en helg eller 5 helger? Eller kör man på i en vecka?

Ni har inga intensivkurser på gotland? Vore ju faktiskt riktigt skönt att kunna
kombinera nån veckas semester med bad/sol och mc åkning och som en liten topp på det ta fallskärmscert.

För ett tandem hopp är inte aktuellt för mig längre. Har bestämt mig att ta en AFF kurs.

// F

Tack alla för en massa bra svar...... :tummenupp

För ett tandem hopp är inte aktuellt för mig längre. Har bestämt mig att ta en AFF kurs.

// F

Om du vill ha sol och bad samt lite öl samtidigt som du tar kursen så kolla med FKCG och deras Näsinge boogie lite utanför strömstad.
Jag var själv med på den kursen för några år sen.

Har aldrig ångrat på att jag börja hoppa bara att man skulle börjat tidigare.

http://www.hoppafallskarm.se/kurs/kursdatum.shtml

Fartkänslan får man i skärmen tycker Jag!:tummenupp

Skärmpackat blir bara roligare med tiden tycker Jag. Först så blir man flinkare på det och sen så blir det en del i processen då man kan påverka öppningarna medelst packningen och kvittot får man när skärmen öppnar nästa gång.

Allt är ju relativt men håller med dig om att fartkänslan vid hoppning uppstår först när man närmar sig marken och då hänger man ju oftast i skärmen om man skall lyckas göra övningen igen:D Tycker ändå att flyg är roligare men det beror ju även på vilken typ av plan man flyger och en ordentlig AVA-flygning slår då hoppandet med råge enligt min mening.

Jag är ju rätt lång och då även tung så öppningsförloppet ville man ju ha "mjukt" och då blev det ju automatiskt sådan packning. Kommer ihåg att det var ett elände innan man hade eget pack-cert pga kontrollpunkterna men utan dessa kan det ju gå lite olyckligt.

Jag är ju rätt lång och då även tung så öppningsförloppet ville man ju ha "mjukt" och då blev det ju automatiskt sådan packning. Kommer ihåg att det var ett elände innan man hade eget pack-cert pga kontrollpunkterna men utan dessa kan det ju gå lite olyckligt.

Jag hoppar Spectre nu, den kan man packa fanimej hur som helst och likförbaskat öppnar den alltid rakt, mjukt och kontrollerat. Jag menar att när man flyger skärm och känner g-krafterna så får man bra fartkänsla.

Flyg låter kul det med.

Jag har hoppat sju hopp, sedan lade jag av. Dels för att det inte var lika kul som jag trodde, dels för all förbannad väntan (hoppningen ställdes in om det blåste typ en sekundmillimeter).

Dessutom var det skittrist att vika skärmen.

Samma för mig, dock orkade jag bara hoppa 2 hopp, för mycket regler och väntan för mig tyvärr. Så till trådskaparen: testa ett tandemhopp och se om du tycker det är så kul så att du vill ta cert, det är MYCKET väntande

Dom snacka om att fallskärmshoppare är lata, men jag orkade inte ens bli fallskärmshoppare :)

Personligen så körde jag direkt på kurs... varför lägga massa pengar på ett tandem oxå.. Bättre att gå kursen o om du inte gillar det kan du ju hoppa av..

50% hoppar av... 100% gör första hoppet iaf..

Jag la av när jag skaffade hoj... gick inte ihop med två dyra intressen... de e en dyr sport... Och tidskrävande..

Förresten, finns det nån som har en rigg att sälja? 210-230 sqft nånstans.

Fan var jag längtar till sommaren, då ska jag åka runt och hoppa på andra klubbar!

Fan var jag längtar till sommaren, då ska jag åka runt och hoppa på andra klubbar!

Jag har en gammal sluthoppad pd-190 som ligger med tillhörande jordfärgad javelin-rigg:hihi Den har absolut ingen flär men den är blå.

Wohoo, såklart du ska börja hoppa fallskärm!

Vist, att göra ett tandem kanske är kul (har inte prövat sj) men enligt mig är det bara slöseri med pengar och tid! Anmäl dig till AFF kursen istället. Det är det absolut snabbaste och minst dryga sättet att få ditt cert. Vi va ett gäng som tog A-cert på 3 dagar +en kvällskurs teori... Men räkna med minst 4-5 helger.

Här kommer ett klipp som jag filmade med mobilen : http://miloop.se/film_view.aspx?mm=5&movie=2442

Kööör hårt!

Coolers! flerhoppfolk! Ahh gamlia erik-erik ser Jag. Fan va skönt det såg ut. Ska Jaga ny rigg till sommarn!!

Kolla Uffes hoppshop eller gå med i "down" listan som är mailinglistan för sthlm fsk. Kan rekommendera En saber 2a om du ska ha den storleken. Underbar skärm. Sålde tyvärr min pga hojköpet i våras :(

Nu ska den min förbaskat olydiga tjej praktisera i Spanien i 4 mån vilket betyder en jäkla massa resande dit för mig = inga pengar till att hoppa, FAN :brinnerup

Filmade hoppet med min N70 mobil som jag hade i handen... INTE poppis när Jenny Rosén (om ni vet vem det är?) såg att jag lagt upp det på nätet... Men va fan.. Jag frågade faktiskt innan och det skulle inte finnas några reglementen mot att ha en kamera i handen när man har A-Cert. Att ha den på hjälmen måste man ha C-cert.
Saknar VERKLIGEN hoppningen. Ska försöka smöra till mig ett rundkalotts hopp i Karsborg till sommaren *hoppas

Surt att allt ska kosta så mycket pengar! Ingen som har förslag till extremt välbetalt extra-arbete?

Last edited:
INTE poppis när Jenny Rosén (om ni vet vem det är?) såg att jag lagt upp det på nätet...

:rofl :rofl Kan tänka mig det, inte mycket som är poppis för den tjejen! Hon är en av anledningarna till att Jag slutade hoppa i gryttis. Hennes bror Martin är dock klart mycket bättre.

Last edited:
Vilken klubb ligger närmast, och är trevligast, om man bor i Stockholm? Gryttis? Aros? Jag har ju fan tappat kollen totalt..

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back