Honda XR650R

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
har fått en oljeläcka framför cylindern mellan blockhalvorna så jag ska riva isär motorn,behövs mer än muttern med låsbleck till kopplingskorgen,bra å veta innan jag delar motorn så jag inte sitter med lång näsa sen ,packningar vet jag tänkte mer på om det är några låsmuttrar eller bleck som blir skrot och ska bytas,vilken packningsmassa mellan blockhalvorna funkar?
misstänker dåliga kolvringar så en högkompskolv eller nya ringar åker nog i i samma rivning
 

Castrol

Här ska det säkert stå något roligt...
Gick med
23 Nov 2004
Ort
Där det mullrar...Dalsland
Hoj
Mean Streak 1600 -06 / ZX9R -99
Hittade en tråd som passade mig...:tummenupp
Har själv en XR 650 SM som bakdäcket är näst intill slut på.
Fråga: Vad kör ni med för däck på era motarder? Det som sitter på är ett Dragon supercorsa pro som har fungerat bra. Jag funderar på ett Michelin Pilot. Det varierar ju på däcksbredden även när det ska vara 160 så är det ju inte alltid det. Är det nån här som har prövat ett Michelin pilot på sin XR 650? För som säkert många redan vet som kör motard så är det inte jättemycket plats i svingen!
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Orginal framlykta sökes!

Någon som har en orginal framlykta över? Skicka PM!
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Köp en 54-1AB003177001 (Hella) på Mekonomen istället. :tummenupp

Tar vanlgia 55/60 Watts H4 lampor.

Har inte kollat på "jättelänge", men förhoppningsvis har de kvar den.
Det är ett rakt byte. Minimalt med modifiering för att passa in den.

:hej
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
har fått en oljeläcka framför cylindern mellan blockhalvorna så jag ska riva isär motorn,behövs mer än muttern med låsbleck till kopplingskorgen,bra å veta innan jag delar motorn så jag inte sitter med lång näsa sen ,packningar vet jag tänkte mer på om det är några låsmuttrar eller bleck som blir skrot och ska bytas,vilken packningsmassa mellan blockhalvorna funkar?
misstänker dåliga kolvringar så en högkompskolv eller nya ringar åker nog i i samma rivning

Ska du verkligen klyva hela motorn för ett oljeläkage mella blocken? Inte lite jobb det och kan ställa till värre problem mycket som kan gå snett då, även för en van skruvare!! jag har fått tätt när det läkt där endera bara genom att dra åt skruvarna lite extra just där eller lägg ner cykeln på backen och tokrengör stället med afettande kemikalier och tryckluft . Värm stället med varmlufftspistol till minst 50 grader på JB weld 24min vers som finns på clasohlssons 99kr tryck stenhårt in det med tummen på stället som misstänks läka låt gärna det vara lite lim runt området om du kan stå ut med det?. Om du har tur kan det bli tätt fast du torkar bort överflödet. Jb welden har en bra färg som inte sticker ut så mycket:tummenupp
 

SilverJonten

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2007
Ort
GBG
Hoj
KTM690E/SMC, KXR250, Artic Cat 550 / ZR800
Tjena
Har ett litet prekäret problem med min xr600.
Det e 2 problem som troligen hänger ihop...
Jag måste justera vänster avgas ventil ofta som fan... Jag justerade förra fredagen o nu e det dags igen.
Symptomen är ett svagt tickande samt att tomgången blir svajjig typ att den vill gärna dö efter motorbroms samt att kompet blir klart sämre när man ska kicka den. När jag justerade i fredags så var bara den vänstra ventil lite fel o nu e ju chansen att det e samma stor igen för nu börjar den bli sämre o sämre igen på samma sätt som sist gången.
Va e det som e kasst o behöver bytas ut? Känns ju märkligt att samma ventil tappar justeringen hela tiden o de andra e ok?
Tips? Boost3 kanske? :tummenupp
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Tjena
Har ett litet prekäret problem med min xr600.
Det e 2 problem som troligen hänger ihop...
Jag måste justera vänster avgas ventil ofta som fan... Jag justerade förra fredagen o nu e det dags igen.
Symptomen är ett svagt tickande samt att tomgången blir svajjig typ att den vill gärna dö efter motorbroms samt att kompet blir klart sämre när man ska kicka den. När jag justerade i fredags så var bara den vänstra ventil lite fel o nu e ju chansen att det e samma stor igen för nu börjar den bli sämre o sämre igen på samma sätt som sist gången.
Va e det som e kasst o behöver bytas ut? Känns ju märkligt att samma ventil tappar justeringen hela tiden o de andra e ok?
Tips? Boost3 kanske? :tummenupp

Du har råkat ut för YTSURFASE FAILUARE DIP GRABBER SYNDROME!! :D DVS släpan som lyffter just den ventilen har slitits genom ythärdningen och då går den ner sig fort ellr så har den kammnocken tappat härdningen . Så det blir till att riva av ventilkåpan och se över skadorna och byta en eller flera släpor kolla även så inte dom små mellan vipporna har skador. Hör av dig till mig när du rivit jag har frächa mellanvippor 4st och ev släpor? Just pma:tummenupp du får hoppas att kammen rykit för då stoppar du naturligtvis i en hotcams. Eller det gör du endå när du liks har den isär kostar inte mång pen från us nu:tummenupp
 

SilverJonten

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2007
Ort
GBG
Hoj
KTM690E/SMC, KXR250, Artic Cat 550 / ZR800
Tack för svaren boost3.
Hur påverkar de-komp mekanismen allt det här? Ibland får jag för mig att den jävlas med mig med. Om man ska kicka ren på soppa så kan kicken vara lite mesig i kompet men efter att man dragit in dekomp hantaget o kickat några gånger så e den helt plötsligt hård o fin igen...
Ska man ta bort den skiten elelr vad e det som kan strula?

Ska försöka kolla lite på hur det ser ut under ventilkåpan till helgen återkommer gärna om det skulle vara läge för inköp fråb dig boost. :tummenupp

// Jonas
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Tack för svaren boost3.
Hur påverkar de-komp mekanismen allt det här? Ibland får jag för mig att den jävlas med mig med. Om man ska kicka ren på soppa så kan kicken vara lite mesig i kompet men efter att man dragit in dekomp hantaget o kickat några gånger så e den helt plötsligt hård o fin igen...
Ska man ta bort den skiten elelr vad e det som kan strula?

Ska försöka kolla lite på hur det ser ut under ventilkåpan till helgen återkommer gärna om det skulle vara läge för inköp fråb dig boost. :tummenupp

// Jonas

är virarna rätt inställda till kickdecompen och styret dvs lite spel på dom så ska det inte jävlas. Men jag brukar ta bort allt dekompskit som kommer från kicken på gammel xr och sitter på kammen på nyare maskiner sådant skräp är bara till för inbesilla och låghalta moppefuckosnubbar som inte kan starta encylindrigt:D den på styret måste du ha för att kunna ställa in kolven rätt vid start och urlufftning. att den spökar som du säger neror troligasts på NOSTÄNGNINGSOPENDFAST NO COLOSE dvs ventilen fastnar i öppet läge ibland mycket vanligt förekommande på alla maskiner som gått länge märks tydligast på encylindrigt men händer lika offta på flercyllar men märks offtast inte (starmotor) detta broblem försvinner vid rengörning och inslipning av ventilerna:tummenupp Något alla farbröder med encylindriga moppar ska försöka vänja in sig med är att det sista man gör efter man stängt av motorn är att trampa till på kicken tills det tar stumt dvs kolven är i topp och ventilerna stängda, då håller ventilfjädrar bättre tack vare dom slipper vara ihoptryckta långa perioder och ventiler skyddas bättre mot rost/ärga och andra sjukdommar som sätter sig på skafftet/sätet när det är ute under lyfft. Så börja i dag med detta till slut vet ni inte ens om att ni gör det ,går på slentrian:tummenupp
 

GrusDan

Grusnörd
Gick med
19 Nov 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
-82 Suzuki GSX1100E, -88 Suzuki TS250X, -80 Yamaha XS850
Blev nyss med XR650R också .. :tummenupp
Förre ägaren hade svarvat en distans och ersatt den dära autodekompen med.
Autodekompsaken såg dessutom ut som något som kunde gå sönder efter ett tag
och sprida massa småpryttlar runt i motorn....
Kör bara manuell dekomp och "ställer kolven i rätt läge" när den ska kickas igång, som det beskrivs ovan.
Ska börja med att ställa kolven i topp efter körning jag med, inte tänkt på det tidigare :rolleyes: men nu när man tänker på det så borde det spara lite livsgnista i fjädrarna.
 

skisak

Ny medlem
Gick med
16 May 2008
Ort
Torshälla
Hoj
XR 650 -01
Bygga om Baklampa...

Hur gör man enklast för att bygga om orginal bakljuset så man kan använda bakljuset integrerat i bakskjärmen?? Vad måste man köpa?? Eller sågar man i bakskärmen? hur gör man då vid besiktning??

/Isak
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Achtung!

Håll koll så att dom vita skydden framför kylarna inte gnager hål i kylaren.

Jag har nu ett fint hål i vänstra kylaren där det pissar ut kylarvätska :hej
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Ska du verkligen klyva hela motorn för ett oljeläkage mella blocken? Inte lite jobb det och kan ställa till värre problem mycket som kan gå snett då, även för en van skruvare!! jag har fått tätt när det läkt där endera bara genom att dra åt skruvarna lite extra just där eller lägg ner cykeln på backen och tokrengör stället med afettande kemikalier och tryckluft . Värm stället med varmlufftspistol till minst 50 grader på JB weld 24min vers som finns på clasohlssons 99kr tryck stenhårt in det med tummen på stället som misstänks läka låt gärna det vara lite lim runt området om du kan stå ut med det?. Om du har tur kan det bli tätt fast du torkar bort överflödet. Jb welden har en bra färg som inte sticker ut så mycket:tummenupp

inte bara för blockläckan jag rev boost,drack en del olja som kom med avgaserna ut.
hade gått som motard förut och fanns dåligt med uppgifter om oljebyten så jag ville kolla skicket på motorn ,hade gått 1900 mil när jag rev
har gått igenom motorn nu och mätt upp lager och bytt delar ,både ram o vevstakslager var som nya och växellådan såg bra ut inget synbart slitage.oljetörsten kom från ventiltätningarna på avgassidan
bytte ventiltätningarna slipade in ventilerna och putsade till i kanalerna ,fanns jävligt mycket gjutskägg och dålig passning mot insugsgummit.lammelerna hade sett sina bästa dar så en komplett barnettsats är på väg liksom svinglager som trillade i bitar när jag rev motorn
plockade på en hotcam och en je högkompskolv+ett kn-filter blev ett riktigt traktorvrid på grisen skulle nog kört på steg 2 kammen istället

xr:en är enklare o skruva i än gixxer-radfyrorna jag skruvat förut inte alls svårmeckad som du skrev kanske för nån som inte skruvat alls isåfall gött o ha kollat igenom motorn iallafall
 

Bifogat

  • Bild 22324.jpg
    Bild 22324.jpg
    141.7 KB · Visningar: 150
  • Bild 22315.jpg
    Bild 22315.jpg
    137.1 KB · Visningar: 164
  • Bild 22318.jpg
    Bild 22318.jpg
    135.7 KB · Visningar: 144
  • Bild 22300.jpg
    Bild 22300.jpg
    140.6 KB · Visningar: 156
Last edited:

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Hur mycket olja drog den på ett ungefär?

på en tank var det märkbart på oljestickan gissningsvis ett par dl nästan .
blårök inget vid start som det gjort när tätningarna gått på insugssidan konstigt nog, men var en fett oljesotning i utblåset på ljuddämparn.
har åkt 25 mil nu utan minskning så problemet är löst ,
lite olja är inte ovanligt att dom dricker men inte så illa som min var nu.
märktes på oljefärgen att nåt var fel vart kolsvart på ett par turer
 
Last edited:

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
på en tank var det märkbart på oljestickan gissningsvis ett par dl nästan .
blårök inget vid start som det gjort när tätningarna gått på insugssidan konstigt nog, men var en fett oljesotning i utblåset på ljuddämparn.
har åkt 25 mil nu utan minskning så problemet är löst ,
lite olja är inte ovanligt att dom dricker men inte så illa som min var nu.
märktes på oljefärgen att nåt var fel vart kolsvart på ett par turer
Sot i dämparen skrev du. Är det torrt sot eller blöt gegga-sot?

Min är nämnligen hyffsat sotig längst bak i dämparen och även reggplåten är lite svart.
 
Nyheter
KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Top