Honda XR650R

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Här har vi en riktigt Cool XR650R :tummenupp

DEN VAR FRÄCK.. Nu ska jag leta tank och sadel.. några förslag på tank tack.. sadel och cutts finn ju billigt att köpa på dirttrack prylarfirmor:tummenupp .Men jag kommer att ha kvar kylarna ivf!! vad ska man ha för framhjul? Vill ju ha stor bromskiva ju!! Har du fått hem tm gasaren än?

:)

Skulle vara kul att veta vilken dämpare de använder för att får "normal gathojshöjd" på den där bak.


Hmm. Var sitter kylsystemet på den hojen?? :va

Höger kylare verkar sitta kvar?? Jo det räcker med endast en kylare när man hela tiden ligger i lite fart så att säga:tummenupp
stötdämpare... Enkelt bara att ta fram rondellen och kapa fjädern. och för att inte svingen ska fjädra ut max så är det bara att sätta fast den med en 8mm stålvire på lämplig längd man vill ha utfjädrad. så sänkte jag husabergaren när jag åkte is Rm
 
Last edited:

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
:tummenupp Låter som en enkel lösning!

Tyvärr blev det inget husköp för mig förra månaden, annars hade jag ju lite planer på att bygga något kul av XR'n. (Eller sälja den och bygga något kul av Tillern... men men).
Fast, en flattracker av en XR hade inte flugit igenom min hjärna förut!
Heh, kan utan problem visualisera en flattracdker XR med din turbo monterad... :hihi


PS. Benny, kör du med ryckutjämnare på följen på din Turbohoj? Är det nödvändigt även vid vanlig "normaltrimning" av en XR?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
:tummenupp Låter som en enkel lösning!

Tyvärr blev det inget husköp för mig förra månaden, annars hade jag ju lite planer på att bygga något kul av XR'n. (Eller sälja den och bygga något kul av Tillern... men men).
Fast, en flattracker av en XR hade inte flugit igenom min hjärna förut!
Heh, kan utan problem visualisera en flattracdker XR med din turbo monterad... :hihi


PS. Benny, kör du med ryckutjämnare på följen på din Turbohoj? Är det nödvändigt även vid vanlig "normaltrimning" av en XR?

Jag kör mest cbrfälgarna så då är det ryckutgämnare. Nä det är inte nödvändigt på vare sig trimmat eller turbo. Men en stor fördel för motorn och åkkomforten. kedjan håller dubbla milen växellådan håller bättre kolvbulr,lager,ja allt i motorn. med cbr blyfälgarna så är det som att köra en xr v-tvinn i mindre skak för det är våldsamma gummisuddar i dom. men när jag ska bänka den då smäller man dit en vanlig motardfälg utan ryck och betydligt lättare:tummenupp min bakfälg med däck väger runt 15kg:näsblod och en vanlig motardf runt 10-12kg!!
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
bestyckning tm 40?
fuggen kom idag så jag tänkte kolla om nån har koll på bestyckningen,runt
147,5 -150 huvudmunstycke och 25 i lågfart med öppnad burk är några som sagt ,satt 140huvud och 20 lågfart i men låt aningen snålt så jag tänkte kolla vad ni som kör med tm40 har för hög/lågfart så de går o komplettera upp med några extra munstycken
inställning av accpumpen är väl bara skruven vid pilen på bilden eller finns fler justeringsmöjligheter
 

Bifogat

  • Bild 407.jpg
    Bild 407.jpg
    141.5 KB · Visningar: 154
  • Bild 4055.JPG
    Bild 4055.JPG
    53.5 KB · Visningar: 161

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
bestyckning tm 40?
fuggen kom idag så jag tänkte kolla om nån har koll på bestyckningen,runt
147,5 -150 huvudmunstycke och 25 i lågfart med öppnad burk är några som sagt ,satt 140huvud och 20 lågfart i men låt aningen snålt så jag tänkte kolla vad ni som kör med tm40 har för hög/lågfart så de går o komplettera upp med några extra munstycken
inställning av accpumpen är väl bara skruven vid pilen på bilden eller finns fler justeringsmöjligheter

Med kn filter och ordentiligt öppnad sidokåpa akr helsytem så hammnade en xr på 150 huvud skulle nog gå bra med 147 också ev bättre? 30 eller 35 i lågfart och så lite axpump som möjligt.. Ställ av axpumpen helt när du bestyckar in!! försök få den så bra som möjligt utan axpum. skruva sedan på så lite axpump som möjligt bara så du får bort det mesta av stupet. om du tittar hur det fungerar med axpumpen så ser du att det går att fördröja när den ska slå till.. Men ställ den så att den slår till omedelbart och så lite som möjligt!!
 
Last edited:

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Vad är rimligt att ge för en tm-40?

budade på flera på ebay innan jag köpte ny ,dom gick för 1700-2000 ,braigassen.com(osäker på stavningen)ligger runt 1800 för beggade men utan adaptrar till 650:n då får du värma på ett vp-rör eller svarva hylsa mot insugsgummit o fixa adapter till burken.
handlade hos bergos.de själv men får säkert bestycka om enligt dom som köpt där är fuggen snålt ställd om burken är öppnad,plockade på fuggen o öppnade upp burken idag så jag får väl se om grisen startar imorrn,får hoppas de iallafall för gasvajrarna är kortade så orginal funkar inte nu
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Med kn filter och ordentiligt öppnad sidokåpa akr helsytem så hammnade en xr på 150 huvud skulle nog gå bra med 147 också ev bättre? 30 eller 35 i lågfart och så lite axpump som möjligt.. Ställ av axpumpen helt när du bestyckar in!! försök få den så bra som möjligt utan axpum. skruva sedan på så lite axpump som möjligt bara så du får bort det mesta av stupet. om du tittar hur det fungerar med axpumpen så ser du att det går att fördröja när den ska slå till.. Men ställ den så att den slår till omedelbart och så lite som möjligt!!

behövs så stor lågfart som 30-35 många som kör med 25 eller 27,5, kör twinair m moddat flammskydd istället för kn men ska väl inte skilja nåt större med öppnad sidokåpa ,ska starta grisen imorrn får jag se hur illa bestyckningen är blir en låda m hög o lågfartsmunstycken verkar de som fått många bud angående inställning
beställer 27,5- 30-147,5-150 på måndag får jag se hur det stämmer
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
behövs så stor lågfart som 30-35 många som kör med 25 eller 27,5, kör twinair m moddat flammskydd istället för kn men ska väl inte skilja nåt större med öppnad sidokåpa ,ska starta grisen imorrn får jag se hur illa bestyckningen är blir en låda m hög o lågfartsmunstycken verkar de som fått många bud angående inställning

prova först med 20-30 du går den bra ändå har du fördelen att den drar mindre soppa vid lungn landsvägsåka. Lämmna rapport!!
 

StyxXx

Lagom Outlaw
Gick med
6 May 2006
Ort
Öland
Hoj
Hojlös =(
Går i motardtankar men har lite svårt att bestämma mig 625/660, Husa 650 eller XR650?:confused:
Men hur som helst har ringt runt lite och fått som billigast:
6300 Hel/Hel med 3000 vagnskada - åretrunt (SaluAnsvar)
800 Hel/Mån (90 gargage/Mån) med 3000 i självrisk - avställbar (Folksam)
Vad betalar ni, och tycker ni premien är okej för mig som är 19bast i Uppsala?

Är det okej klipp i grisen? Jämfört med 625/660?
Är det värt att lägga ut 5-10lax för en TM40 + helsystem? Vilka fördelar får man jämfört med orginal?
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Går i motardtankar men har lite svårt att bestämma mig 625/660, Husa 650 eller XR650?:confused:
Men hur som helst har ringt runt lite och fått som billigast:
6300 Hel/Hel med 3000 vagnskada - åretrunt (SaluAnsvar)
800 Hel/Mån (90 gargage/Mån) med 3000 i självrisk - avställbar (Folksam)
Vad betalar ni, och tycker ni premien är okej för mig som är 19bast i Uppsala?

Är det okej klipp i grisen? Jämfört med 625/660?
Är det värt att lägga ut 5-10lax för en TM40 + helsystem? Vilka fördelar får man jämfört med orginal?

behöver du helförsäkring på en motard/offroad ,en vurpa brukar kosta ett styre eller nåt bromsgrepp kör halv hos bilsportmc 2200/år ,ska smälla rätt rejält för o totalskrota .tm:en ger direktare gassvar än orginal ,finns ju edelbrock också för den delen
har inte kört 625smc och 660 men dom är ju sålda som motarder så fjädringen borde funka bättre på asfalt än xr i orginal,ska du bara köra på asfalt skulle iallafall jag själv kört på en 660
 
Last edited:

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Kör halvförsäkrat!

För 3000kr kan du ju laga halva hojen... (minus plast)

Jag betalar runt 225kr / månaden Halv/Hel OCH avställningsbar :tummenupp
Jag är "något" äldre än dig... :hihi

ang. 625/660 - som Mickemeduza säger.
Det är lite bättre klipp i en 660 än XR650. Och fjädringen är hårdare (anpassad för motard). Ren motard, du får inga enduro däck med den, och jag tror dämpningen är i hårdaste laget för något annat än rent grus bus.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Något fulare än den tidigare i tråden
 

Bifogat

  • ForSale02Feb28HondaXR650.jpg
    ForSale02Feb28HondaXR650.jpg
    38.4 KB · Visningar: 1,303

Sämsgård

Hej hej
Gick med
5 Mar 2007
Ort
Västkusten
Hoj
Husa m.m
Tänkte klämma in en fråga, min xr 600 -87 ger ifrån sig ett smattrande ljud ifrån motorn när jag belastar med mer än halvgas, när motorn sen har kommigt upp i varv så låter den som vanligt, och även när den står på tomgång så går den klockrent. kan den läcka ifrån toppen? någon som har erfarenhet om topparna kan läcka lätt? eller någon annan ide? jag har precis börgat använda hojjen sen jag köpte den.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Tänkte klämma in en fråga, min xr 600 -87 ger ifrån sig ett smattrande ljud ifrån motorn när jag belastar med mer än halvgas, när motorn sen har kommigt upp i varv så låter den som vanligt, och även när den står på tomgång så går den klockrent. kan den läcka ifrån toppen? någon som har erfarenhet om topparna kan läcka lätt? eller någon annan ide? jag har precis börgat använda hojjen sen jag köpte den.

Det är händelsevist inte någon som tokhöjt komretionsförhållandet så den spikar? Annars kan det vara kamkedjesträckaren den kan leva sitt eget liv när inte bakspärren fungerar riktigt,,,då slammrar det ordenligt vid olika varv!!
Nog har toppackningen läkt någon gång för mig på 600an men inte händer det offta och smattra? då borde du se läkage!!
 

Sämsgård

Hej hej
Gick med
5 Mar 2007
Ort
Västkusten
Hoj
Husa m.m
Det är händelsevist inte någon som tokhöjt komretionsförhållandet så den spikar? Annars kan det vara kamkedjesträckaren den kan leva sitt eget liv när inte bakspärren fungerar riktigt,,,då slammrar det ordenligt vid olika varv!!
Nog har toppackningen läkt någon gång för mig på 600an men inte händer det offta och smattra? då borde du se läkage!!

komretionsförhållandet??:va Möjligt att den spikar lite osäker på hur det låter,
när den "smattrar" så tappar man effekt presis som man tappar gnista typ.
Ska göra rent ordentligt i morgon runt packningen och titta efter lekage.
ska kolla sträckarn också,
Är det bara att plocka ur sträckarn (2 bult) och se om den är som den ska?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
komretionsförhållandet??:va Möjligt att den spikar lite osäker på hur det låter,
när den "smattrar" så tappar man effekt presis som man tappar gnista typ.
Ska göra rent ordentligt i morgon runt packningen och titta efter lekage.
ska kolla sträckarn också,
Är det bara att plocka ur sträckarn (2 bult) och se om den är som den ska?

Detta låter väldigt konstigt har aldrig hör något liknande? tappar effekt när det smattrar ? Låter iså fall som fruktansvärt spikande med risk för totalt vevstaksbrott:gnissla Men då måste den ligga på minst 12-1 och att du kör bestyckningen snål just där och ev gammal soppa. Kedjespännaren kan det då inte vara om du säger att den tappar effekt vid knastert. det går heller inte att besikta spännaren en om du orkar ta lös den:gnissla man måste av med ventilkåpan för att få lös den!! Och när man väl har den lös så går det inte att testa den om den inte är helt väck för då kan man känna att den inte låser bakåt på den lilla rullen den sitter på, För det mesta så låser den helt ok när man besiktar dom ,men när motorn körs så släpper bakåtspärren endast vid vissa vartal och belastningar:gnissla Finns bara ett sätt att kolla om den är väck utan att changsa och köpa en ny och det är att borra ett hål genom cylindern strax under bulten till sträckaren bakåt mot förgasarna till och under färd när det smattrar trycka med en skruvmejsel direkt på sträckaren och på så sätt helt enkelt höra om det blir tyst:näsblod Går enkelt att plasta igen hålet sedan det är ju bara kamkedjan som löper däri. Är du säker på att du har ny 98 oktan i tanken? spikning kan låta som krossade glas eller som metalliskt klapprande (högfrekvent) Om den nu inte verkar läka från toppen så gör så här. 1... se till att du har 98okt....2....höj trottlelnålarna minst 2hack.. Huvud bestyckningen kan du kolla vad det är. Om den har öppet system och borrade hå i sidokåpan ska det räcka med 130 i vänster 130 i höger eller 125 i vänster 130-135 i höger förutsatt att det nu sitter org kehingasare på. Om den inte har hål i kåpan och org filter så räcker det med 125 ,125 förutsatt att det är typ slipon eller väldigt öppen dämpare
 
Last edited:

Sämsgård

Hej hej
Gick med
5 Mar 2007
Ort
Västkusten
Hoj
Husa m.m
Detta låter väldigt konstigt har aldrig hör något liknande? tappar effekt när det smattrar ? Låter iså fall som fruktansvärt spikande med risk för totalt vevstaksbrott:gnissla Men då måste den ligga på minst 12-1 och att du kör bestyckningen snål just där och ev gammal soppa. Kedjespännaren kan det då inte vara om du säger att den tappar effekt vid knastert. det går heller inte att besikta spännaren en om du orkar ta lös den:gnissla man måste av med ventilkåpan för att få lös den!! Och när man väl har den lös så går det inte att testa den om den inte är helt väck för då kan man känna att den inte låser bakåt på den lilla rullen den sitter på, För det mesta så låser den helt ok när man besiktar dom ,men när motorn körs så släpper bakåtspärren endast vid vissa vartal och belastningar:gnissla Finns bara ett sätt att kolla om den är väck utan att changsa och köpa en ny och det är att borra ett hål genom cylindern strax under bulten till sträckaren bakåt mot förgasarna till och under färd när det smattrar trycka med en skruvmejsel direkt på sträckaren och på så sätt helt enkelt höra om det blir tyst:näsblod Går enkelt att plasta igen hålet sedan det är ju bara kamkedjan som löper däri. Är du säker på att du har ny 98 oktan i tanken? spikning kan låta som krossade glas eller som metalliskt klapprande (högfrekvent) Om den nu inte verkar läka från toppen så gör så här. 1... se till att du har 98okt....2....höj trottlelnålarna minst 2hack.. Huvud bestyckningen kan du kolla vad det är. Om den har öppet system och borrade hå i sidokåpan ska det räcka med 130 i vänster 130 i höger eller 125 i vänster 130-135 i höger förutsatt att det nu sitter org kehingasare på. Om den inte har hål i kåpan och org filter så räcker det med 125 ,125 förutsatt att det är typ slipon eller väldigt öppen dämpare

Felet var att den läckte i toppen så de e fixat nu,. ja ska också byta munstycken i för den möar ganska mycket på fullgas:gnissla , jag flyttade upp nålarna till toppläge och det blev en stor skillnad:) . det sitter ett öppet dämp på och så är den uppborrad i sidokåpan så 130 i bägge får det väll bli?, det sitter 122 och 125 orginal har jag för mig..
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top