Honda XR650R

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Jag har ju kört med hotcams st2 .jag trimmade kompisaren xr650 med högkomskolv wiseco 11-1 men planade även 1mm så det slutade på 12-1 skulle jag gissa? och så pillade jag i hotcams steg 2 o portade även toppen ej värsta mod på portning ej plastad och endast anpassad för hsr42mm gasare.
den hade även helsystem akra. Den motorn är bland det roligaste jag kört ,,så fort man rör gasen åker framhjulet upp i vädret på nästan alla växlar från stenlåga varv
men trotts hotcams 2 så känns det som den slutar på tok för tidigt, drar bra till 7000v men då vissnar den ungefär som org kam, man kan nog säga att den drar exakt som med org kam fast värre. Så jag kan garantera att du blir nöjd med steg 2 kammen. vi bromsade den till 65hk 70nm bakhjul med fel bestyckning på tok för snål i toppvarvet skulle gissa att det går att få 67-68 kusar rätt inställd med den modden.
Om man nu gämför en xr som är trimmad på det viset du pratar om mot en Ktm 690 med andra rör som borde ligga på samma antal hästkrafter. Vilken skulle vara roligast? Jag inbillar mig att en hoj som blir trimmad blir lite roligare att köra än en som är original, trots att antalet hästar är samma.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Om man nu gämför en xr som är trimmad på det viset du pratar om mot en Ktm 690 med andra rör som borde ligga på samma antal hästkrafter. Vilken skulle vara roligast? Jag inbillar mig att en hoj som blir trimmad blir lite roligare att köra än en som är original, trots att antalet hästar är samma.

Ktms 690 har jag ju inte kört så jag kan inte uttala mig..

Men ovan xr motor är ju trimmad får att vara ruskigt stark rapp upp till 68hk och har högt nm tidigt. Högre komp 12-1 ktm har väl runt 11,5-1? portat för att ge bättre i hela registret och hotcammen är förmodligen en av dom bästa kammarna för sin lyffthöjd.

Så det är ju svårt att slå rolighetsfaktorn på denna motor,,fabrikanterna kan ju inte sopa upp kompet till 13-1 eller 12-1 för då skulle dom ju spika igäl sig i vissa länder med sämmre oktan och tokrasa!! och dom kan ju inte ställa sig och handporta topparna:D

Tänk att få porta och höja kompet byta kam på 690:rolleyes:
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Mjo,fick byta samtliga skruvar till oljefilterlocket. Drog dom med momentnyckel och dom nöp av precis där gängan slutar.
Skitskruv. Mjuka och lömska. Har slutat med momentnyckel och drar numera alla,icke viktiga skruvar, med känsla istället.

Tack för svaret! :tummenupp

Nu känns det mycket bättre! Började ju tvivla på känslan i min mek-arm... :gnissla
Det var precis de bultarna jag menade...

Nästa gång ska jag dra de med känsla. De behöver ju faktiskt inte sitta speciellt hårt om bara o-ringen är fräsch.
Nya o-ringar och nya bultar beställda. :)

:hej
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Var är bästa stället att handla delar till xr650r på? Behöver förhoppningsvis bara packningar och lager. Med lite otur en massa annat...

Vilken ställe är bra?

Hittade detta: http://www.cmsnl.com/search.php?s_name=xr650r . Erfarenheter? Viljen version är den svenska?

kolla av ebay dyker upp packningssatser där ofta,roger länkar väl till många säljare på första sidan i tråden,vilka lager ska du byta?tänk på att ventiltätningar inte ingår i alla toppsatserna fick köpa honda orginal själv när jag rev motorn
priserna varierar så ofta att det är enklast o söka själv o kolla omdömmen på säljarna innan man köper nåt,här är några jag handlat av fler än 1 gång iallafall.
kolla frakten också,fick fraktpriser mellan 18 och 60 dollar när jag tog hem kolven o kammen i vår

http://stores.ebay.com/ATV-MX-RACERS-CORNER

http://myworld.ebay.com/atvunlimited

http://myworld.ebay.com/lytleracinggroup
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
kolla av ebay dyker upp packningssatser där ofta,roger länkar väl till många säljare på första sidan i tråden,vilka lager ska du byta?tänk på att ventiltätningar inte ingår i alla toppsatserna fick köpa honda orginal själv när jag rev motorn
priserna varierar så ofta att det är enklast o söka själv o kolla omdömmen på säljarna innan man köper nåt,här är några jag handlat av fler än 1 gång iallafall.
kolla frakten också,fick fraktpriser mellan 18 och 60 dollar när jag tog hem kolven o kammen i vår

http://stores.ebay.com/ATV-MX-RACERS-CORNER

http://myworld.ebay.com/atvunlimited

http://myworld.ebay.com/lytleracinggroup
Kanon! :tummenupp

Vet inte riktigt vilka lager jag ska byta. Kanske lika bra att byta dom flesta?

Anledningen till att den ska rivas är att den börjat vibrera som fan :gnissla
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Kanon! :tummenupp

Vet inte riktigt vilka lager jag ska byta. Kanske lika bra att byta dom flesta?

Anledningen till att den ska rivas är att den börjat vibrera som fan :gnissla
Jag vill inte påstå att du inbillar dig. Men en xr650 vrider sig inte i veven inte ens med turbo!
Passupp!! Det är många xr ägare som inbillat sig vibrationer och rivit i onödan!!

Dom har kommit till mig för att jag ska provköra , och jag har inte märkt något extra vibb. Jag brukar säga att det kan bero på att man bytt till för tunn olja 5-40w eller 5w 50w Inte bra då tror man att det är godnatt med motorn och det är inte bra heller! minst 15w i botten! jag kör 15-40 w eller ännu bättre 20-40 20-50.

En sak till som lurar många är när drev och kedja blir sliten do kan vibrationer forplantar sig underlgt!!

Sedan har vi snubbar som drevar om till ex 14- 45 eller i närheten då kommer man in i en ett ogynnsammt varvtal i just transportfart och vibrationer uppstår ganska krafftigt!
En kompis rev motorn mot min vilja och hittade heller inte ett skit.

jag lyckdes med stor möda få en annan kompis att inte riva sin motor..bra byta drev och olja. still going strong 1år senare!!

MEN om du nu inte inbillar dig så finns det bara ett ställe som kan slita ut sig och säkert bidra med stora vibbar. Lammellkorgen är ju nitad med stora järnnitar mot baksidans drev, dvs aluminium mot järn,,,och där har rapporteras att det slitits ut och blivit regält glappt i dom nitarna. OBS det är ordenligt glappt även nytt underligt nog, jag fick riva en sprillans ny xr för att försäkra mig om att min korg skulle glappa så mycket, det känns som typ 1mm glapp org!! Man kan fixa detta glpp genom att slipa väck nitarna och sätta dit hårt härdade bultar och dra åt ,och sedan slipa bort det som sticker ut i vägen för diverse.
 

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
Passupp!! Det är många xr ägare som inbillat sig vibrationer och rivit i onödan!!

Dom har kommit till mig för att jag ska provköra , och jag har inte märkt något extra vibb. Jag brukar säga att det kan bero på att man bytt till för tunn olja 5-40w eller 5w 50w Inte bra då tror man att det är godnatt med motorn och det är inte bra heller! minst 15w i botten! jag kör 15-40 w eller ännu bättre 20-40 20-50.

En sak till som lurar många är när drev och kedja blir sliten do kan vibrationer forplantar sig underlgt!!

Jag var och provkörde Loy´s hoj. Och precis så sa jag också, jag skulle aldrig rivigt den fast den vibrerade. Kändes mer som den tappat effekt, typ fel ställda ventiler eller liknande. Jag anmärkte också på drivpaktetet då vibrationerna hade uppstått dagarna då dom böt det, kolla över drivpaketet noga!
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Jag vill inte påstå att du inbillar dig. Men en xr650 vrider sig inte i veven inte ens med turbo!
Passupp!! Det är många xr ägare som inbillat sig vibrationer och rivit i onödan!!

Dom har kommit till mig för att jag ska provköra , och jag har inte märkt något extra vibb. Jag brukar säga att det kan bero på att man bytt till för tunn olja 5-40w eller 5w 50w Inte bra då tror man att det är godnatt med motorn och det är inte bra heller! minst 15w i botten! jag kör 15-40 w eller ännu bättre 20-40 20-50.

En sak till som lurar många är när drev och kedja blir sliten do kan vibrationer forplantar sig underlgt!!

Sedan har vi snubbar som drevar om till ex 14- 45 eller i närheten då kommer man in i en ett ogynnsammt varvtal i just transportfart och vibrationer uppstår ganska krafftigt!
En kompis rev motorn mot min vilja och hittade heller inte ett skit.

jag lyckdes med stor möda få en annan kompis att inte riva sin motor..bra byta drev och olja. still going strong 1år senare!!

MEN om du nu inte inbillar dig så finns det bara ett ställe som kan slita ut sig och säkert bidra med stora vibbar. Lammellkorgen är ju nitad med stora järnnitar mot baksidans drev, dvs aluminium mot järn,,,och där har rapporteras att det slitits ut och blivit regält glappt i dom nitarna. OBS det är ordenligt glappt även nytt underligt nog, jag fick riva en sprillans ny xr för att försäkra mig om att min korg skulle glappa så mycket, det känns som typ 1mm glapp org!! Man kan fixa detta glpp genom att slipa väck nitarna och sätta dit hårt härdade bultar och dra åt ,och sedan slipa bort det som sticker ut i vägen för diverse.
Tack för svaret! :)

Jag tycker den vibrerar ännu mer när den blir varm så jag skulle kanske ta och prova en annan olja. Kör Castrol gps 10W40 nu. Men den har funkat bra i 300 mil innan med denna oljan. :confused:

Saken är den att det känns som att effekten försvinner i takt med att den blir varmare och vibrationerna ökar.

Drivpaketet har max rullat 50 mil.

Får kolla lamellkorgen. Ser ju inte ut att vara någon större operation om man kollar sprängskisser.


Gahh, svårt detta :huvet
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Tack för svaret! :)

Jag tycker den vibrerar ännu mer när den blir varm så jag skulle kanske ta och prova en annan olja. Kör Castrol gps 10W40 nu. Men den har funkat bra i 300 mil innan med denna oljan. :confused:

Saken är den att det känns som att effekten försvinner i takt med att den blir varmare och vibrationerna ökar.

Drivpaketet har max rullat 50 mil.

Får kolla lamellkorgen. Ser ju inte ut att vara någon större operation om man kollar sprängskisser.


Gahh, svårt detta :huvet

om du tappar effekt i takt med skrammlandet kan det inte vara lammellkorgen,, då är det nog allvarligare fel tyvär. Du får nog riva av ventilkåpan först och ev toppen o cyllen för besiktning.....
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
om du tappar effekt i takt med skrammlandet kan det inte vara lammellkorgen,, då är det nog allvarligare fel tyvär. Du får nog riva av ventilkåpan först och ev toppen o cyllen för besiktning.....
Mm, det känns som att det hänger ihop. Den blir varm - den skrammlar/vibrerar mer - den tappar effekt.


Får väl skruva och kolla som du säger. Är bara så drygt att stå och skruva när man vill köra :huvet


Edit: Hur svårt på en skala på 1-10 är det att plocka av cylindern? Bara att ta det lugnt och kolla mekboken?
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Mm, det känns som att det hänger ihop. Den blir varm - den skrammlar/vibrerar mer - den tappar effekt.





Edit: Hur svårt på en skala på 1-10 är det att plocka av cylindern? Bara att ta det lugnt och kolla mekboken?

kollat över motorfästena att dom sitter fast?
effekttapp kan du få om du har otäta ventiler behöver inte va så besvärligt fixat,vibrationer är värre om ramlager eller nåt sånt är dåligt
är inget större jobb bara du är noga med o få kammen rätt,finns ett t märke på svänghjulet som passar mot en klack o två märken på kamdrevet som ska va parallela med toppen,ta kort om du är osåker så är det inga problem.
håll koll på styrhylsorna så ingen försvinner,är lite olika längder på dom också
ta kort på hur saker sitter o märk upp noga ,värt hur mycket som helst om du kör fast med nåt
 
Last edited:

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Tack för tips och bilderna och allt! Uppskattas :)


Ventil lär det inte vara eftersom när den är kall går den ungefär som innan. Men ju varmare den blir desto mer skakar/vibrerar den och då antar jag att vibrationerna äter upp effekten.

Blir väl till att skruva sönder den och byta alla lager man kan hitta :gnissla

Men säg nu att man delar motorn. Behöver man balansera vev osv då med?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Tack för tips och bilderna och allt! Uppskattas :)


Ventil lär det inte vara eftersom när den är kall går den ungefär som innan. Men ju varmare den blir desto mer skakar/vibrerar den och då antar jag att vibrationerna äter upp effekten.

Blir väl till att skruva sönder den och byta alla lager man kan hitta :gnissla

Men säg nu att man delar motorn. Behöver man balansera vev osv då med?

jag tror inte veven vridit sig... Det här låter allment konstigt har inte hört något liknande fel??

Innan du klyver motorn besikta lammellkorgen in i minsta detalj!!. Du kan ju även känna om vevlagren glappar radiellt genom att skruva av transkåpan och svänghjulskåpan. vevaxeln behöver inte balanceras någonsin endast kolla att den är rak dvs man måste upp i v-block med den och kolla att den snurrar utan fööör mycket kast. Men man ska veta att det krävs våldsamma kast på vevtappen innan man känner det!! Med kolven borta så kan du snurra runt motorn och titta på vevtappen som sticker ut på båda sidor om dom skevar.
Och toppen skickar du till farbror boost så slipar jag om ventilerna eller byter ut dom? Jag har ett gäng beggade, men då råkar jag säker porta den också:yoparty
 
Last edited:

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Är det någon som upplevt att Honda har lite kass kvalisort på en del bultar på XR'n??

Åkte på att riva "halva motorn" nu. :(
En 12Nm bult som gick rätt av trots momentnyckel (den funkade på de andra bultarna, och jag är hyfsat säker på att det inte är momentnyckeln det är fel på), och borde inte en bult har rätt goda marginaler? Jag menar, hur kan en stålbult gå sönder innan alu-gängorna går? Eller är det en avsiktlig design av Honda?? Dvs att ha klena bultar? (visserligen enklare att ta ur en knäckt bult än att gänga om i motorblocket... :näsblod )


Jaja, ingen direkt skada skedd, bara lite trist jobb (och pengar) framöver.
:gnissla


:mad: tror bultkvaliten kan diskuteras iallafall renoverade motorn för 1 månad sen o drog allt med momentnyckel ,
idag slog skiten stopp ,en bult till kamdrevet hade gått av jämns med kammen ,drevet kastade kedjan o krökt andra bulten
kalaset slutar med kamdrev,kedja bult plus ett par avgasventiler o en ny kam eftersom fästena för drevet är skrot
:D tror boost fått en konkurent om o skrota xr motorer,börjar likna husabergare snart,rullade iallafall 100 mil mellan rivningarna:mad:
fick iallafall en anledning o köpa steg 2 hotcamen nu:D
 

Bifogat

  • Bild 22291.jpg
    Bild 22291.jpg
    140.7 KB · Visningar: 125
  • Bild 22294.jpg
    Bild 22294.jpg
    142.2 KB · Visningar: 126
Last edited:

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Även jag har dragit av en skruv/bult. Drog av en av dom fyra som håller främre hjulaxlen. Skitkvalité...

jag tror inte veven vridit sig... Det här låter allment konstigt har inte hört något liknande fel??

Innan du klyver motorn besikta lammellkorgen in i minsta detalj!!. Du kan ju även känna om vevlagren glappar radiellt genom att skruva av transkåpan och svänghjulskåpan. vevaxeln behöver inte balanceras någonsin endast kolla att den är rak dvs man måste upp i v-block med den och kolla att den snurrar utan fööör mycket kast. Men man ska veta att det krävs våldsamma kast på vevtappen innan man känner det!! Med kolven borta så kan du snurra runt motorn och titta på vevtappen som sticker ut på båda sidor om dom skevar.
Och toppen skickar du till farbror boost så slipar jag om ventilerna eller byter ut dom? Jag har ett gäng beggade, men då råkar jag säker porta den också:yoparty
Jo, får ta och kolla det med kopplingen först. Är den som det ska blir det väl till att skruva isär skiten.

Kollade upp vad lager å packningar skulle gå på, runt 270 euro. Inte så farligt alls :)
 
Last edited:

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm

:tummenupp hade dom innan jag bytte funkar kalas i terräng o grus men tycker inte om höga farter över 110-120 är dom lättslitna,
kolla så du inte får fel om du beställer via nätet flera som fått suddgummidäcket st istället för it ,st är för lös terräng o försvinner på nolltid på grus
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Även jag har dragit av en skruv/bult. Drog av en av dom fyra som håller främre hjulaxlen. Skitkvalité...


:lol

Jag är supernervös varje gång jag drar dem!!!
Och kommer fan sätta moment nyckeln på 8 Nm nästa gång... :gnissla

Min Bult är i alla fall bytt nu. XR är fixad och klar. :)






-----------------------------





En annan Fråga.


Har någon handlat från www.xrsonly.com??

Jag behöver nya fotpinnar och bara TOTAL VÄGRAR betala 900 kr för ett par orginal. :gnissla
Hur f-n kan ett par sketans fotpinnar i skit stål kosta 900kr paret??

De hos XR's Only kostar $80 + frakt etc, och är dels halva priset och ser ju ut att ha lite kvalitet också. Någon har erfarenhet av dem?
http://www.xrsonly.com/content/inde...facturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=77

Eller, kanske har något annat tips på var jag kan köpa fotpinnar för ca 500, max 600 kr paret?


:hej
 
Last edited:

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Har någon handlat från www.xrsonly.com??

Jag behöver nya fotpinnar och bara TOTAL VÄGRAR betala 900 kr för ett par orginal. :gnissla
Hur f-n kan ett par sketans fotpinnar i skit stål kosta 900kr paret??

De hos XR's Only kostar $80 + frakt etc, och är dels halva priset och ser ju ut att ha lite kvalitet också. Någon har erfarenhet av dem?
http://www.xrsonly.com/content/inde...facturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=77

Eller, kanske har något annat tips på var jag kan köpa fotpinnar för ca 500, max 600 kr paret?


:hej[/QUOTE]

kolla vad dom kostar här,beställde delar till raset i veckan av dom

bara fotpinnar kostar 24 dollar styck+frakten, 288sek om dollarn ligger på 6sek för paret
http://partsfinder.onlinemicrofiche.com/cycleparts/Honda_OEM/HondaDB.asp?Type=13&A=128&B=41

www.cycle-parts.com
 
Last edited:
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top