Honda XR600

Nu har jag äntligen börjat med min renovering inför säsongen :D
Jag måste byta packboxar i framgaffeln, sen tänkte jag se över toppen och sen måste den gå igenom besiktningen.
Just nu håller jag på gaffeln och redan stött på problem. Hur eller måste man av med den metall ringen som skyddar packboxen? Och isåfall hur går man till väga.
 
Jag lyckades få ur packboxarna så det är ordnat.
Men är det någon som har toleranserna på alla axlar och vippor?
 
Nu är toppen iväg skickad för fräsning av ventil säten och slipning av ventiler.
Har kollat lite på hur man ska få av kamkedja men ser fan inte hur, någon som vet?
Ska nog skicka iväg cyllen hör honing och så får man införskaffa sig nya kolvringar på samma gång.
 
När jag kollade ner mot vevaxel så skiftade vevaxeln i blått. Det kan inte vara nyttigt va? Eller brukar den vara så?:va
 
Äre ingen som har XR utom jag nu eller?

Iallafall, är det någon som vet diametern på orginal kolv till XR600R 591cc?
 
Honda XR 600 motor

Letar efter en reservdelsmotor och ev fälgar till XR 600 1987- 2000.

Hör gärna av er om ni har något som ligger och skräpar!

Hej, Jag har en motor till Honda XR 600. Den är nerplockad har ej satt ihop den ngn gång så jag vet ej om den funkar. Intresserad?
 
Last edited:
Är ute efter kopplings korg till XR600 om det är någon som har det .Ev. hel motor .Och 18" bakhjul hade varit intressant!
Om inte var hittar man 17" däck?( på min bakdäck står 17.65")!?
:confused:
 
Är ute efter kopplings korg till XR600 om det är någon som har det .Ev. hel motor .Och 18" bakhjul hade varit intressant!
Om inte var hittar man 17" däck?( på min bakdäck står 17.65")!?
:confused:

Jodå. Maxxis har några.

Soes-grusarnas nya favvodäck (Maxxis IT får väl vara den gamla favoriten) Motoz någonting ska nog också finnas i 17" vill jag minnas.

http://www.hojdack.se/wpage.aspx?pa...fo1=&info2=&info3=17&manufactname=&langno=46#

Detta är anledningen till att jag själv sket i att bygga om till 18" på min XR
 
Last edited:
xr600r

hej, jag köpte en xr600r -90 för ett tag sedan, och för några veckor sedan så var jag ute och körde och den bara la av, har kollat stiftet och det är ingen gnista där. kan det vara någon spole som spökar? någon som har några specifikationer på ohm-värden på spolarna och tändplattan? eller kan det vara cdi boxen? någon som varit med om detta? tacksam för svar.
 
Last edited:
Håller på för fullt nu för att kunna använda hojen över huvudtaget under min semester.
Ny kolv och packningssats har ankommit från USA, ventiltätningar uthämtade på Honda, cylinder och topp får sina packningsytor planade och ventilerna en slipning as we speak, hämtas ut i morgon.

Såhär ser den ut för tillfället iaf.
KTM.jpg
 
Det går sakta framåt, allting sattes ihop förra veckan, men problemet från förra säsongen med att den inte startar kvarstår.
Läste runt lite på det stora internet och hittade ett problem vars beskrivning överensstämmer precis med min motor, statorlindningar som ger upp. Mycket riktigt var statorn riktigt svart och ful när jag tog ur den, både på tändningsdelen och ena halvan av "generatorn", det stämmer bra med att jag fick koppla över all belysning på andra halvan förra året, förmodligen ett resultat av att tidigare ägare har haft handtagsvärmare på hojen.

Beställde hur som helst en ny stator igår, med uppgraderad generatordel, nu ska väl för helvete skiten funka.

Bjuder på en bild som den ser ut nu med nya bakskärmen.
IMAG0511.jpg
 
Det går sakta framåt, allting sattes ihop förra veckan, men problemet från förra säsongen med att den inte startar kvarstår.
Läste runt lite på det stora internet och hittade ett problem vars beskrivning överensstämmer precis med min motor, statorlindningar som ger upp. Mycket riktigt var statorn riktigt svart och ful när jag tog ur den, både på tändningsdelen och ena halvan av "generatorn", det stämmer bra med att jag fick koppla över all belysning på andra halvan förra året, förmodligen ett resultat av att tidigare ägare har haft handtagsvärmare på hojen.

Beställde hur som helst en ny stator igår, med uppgraderad generatordel, nu ska väl för helvete skiten funka.

Bjuder på en bild som den ser ut nu med nya bakskärmen.
IMAG0511.jpg


Härligt att se! Vart ifrån beställde du statorn?
 
Det blev från en ebayhandlare som verkade seriös. Sök på "Ricky stator" så hittar du firman "stator sis".
Kan varmt rekommendera dom, snabb service, svarar snabbt och vältaligt på mail.
 
Det blev från en ebayhandlare som verkade seriös. Sök på "Ricky stator" så hittar du firman "stator sis".
Kan varmt rekommendera dom, snabb service, svarar snabbt och vältaligt på mail.

Hej! Har du fått igång den? Vad köpte du för kolv?
 
Det går sakta framåt, allting sattes ihop förra veckan, men problemet från förra säsongen med att den inte startar kvarstår.
Läste runt lite på det stora internet och hittade ett problem vars beskrivning överensstämmer precis med min motor, statorlindningar som ger upp. Mycket riktigt var statorn riktigt svart och ful när jag tog ur den, både på tändningsdelen och ena halvan av "generatorn", det stämmer bra med att jag fick koppla över all belysning på andra halvan förra året, förmodligen ett resultat av att tidigare ägare har haft handtagsvärmare på hojen.

Beställde hur som helst en ny stator igår, med uppgraderad generatordel, nu ska väl för helvete skiten funka.

Bjuder på en bild som den ser ut nu med nya bakskärmen.
IMAG0511.jpg


Ser mycket bra ut:tummenupp:yoparty

//Panos
 
Jag har inte sett en enda bild med motardhjulen jag sålde... vart tog dom vägen???

Sent from my Samsung Galaxy S2 using Tapatalk
 
På FunBike i Västerås. Har själv köpt en där för nått år sen!

Sent from my Samsung Galaxy S2 using Tapatalk
 
Back
Top