Honda VTR

Är med sugen på en VTR till nästa säsong.
Mina skäl är kåpa -> "billig" försäkring -> dubbelt så mycket HK än nu -> hyfsat snygg -> skönt ljud.

Hur mycket fartvind får man stå ut med på en sån här bajk?
Har aldrig kört med kåpa förr, men måste vara bra mycket bekvämare än min nuvarande hoj.

Är fjädringen fortfarande "kass" på de nyare modellerna?
Jag tänkte försöka satsa på en -05 eller nyare.

Angående touringväskor är detta det bästa som erbjuds enligt hondas hemsida...

08L56MCC800_500.jpg


Blir ett dyrt kalas för 3 väskor :död
 
Till er som plockar upp den på ett hjul vad drar ni på för varv? Växel? Har kört farsans lite men vill inte göra något dumt innan den är försäkrad på mig.
 
Jag har faktiskt aldrig hajjat vad som gör den till en sporttouring. Att den inte är nån racer är helt ok. Men halvkåpa och sådär packmöjligheter, är det en sporttouring?:va

Men jag e ganska nöjd med min "lagomhoj" iaf, lagom med kräm, gött ljud och en "lagom" försäkringspremie! :)

Finns ju lika bra packväskmöjligheter till VTRn som till vilken annan hoj som helst. Bara att skruva dit ett Givirack eller motsv. Men det som framförallt gör den till en SportTourer är körställningen, som ÄR touring.
 
Finns ju lika bra packväskmöjligheter till VTRn som till vilken annan hoj som helst. Bara att skruva dit ett Givirack eller motsv. Men det som framförallt gör den till en SportTourer är körställningen, som ÄR touring.

Jo absolut, det enda som inte verkar funka så bra är mjuka sidoväskor eftersom bakkåpan ser ut som den gör.

Beror ju på vad man jämför med, men visst den har ju mer touringkörställning än en sporthoj men mindre än en FJR eller liknande. Sen höjdes ju iofs styret (eller clip-onen eller nåt...) från ´01 modellen så den kanske är mer touring än min? Oavsett en trevlig hoj, även för touring! :)

Är fjädringen fortfarande "kass" på de nyare modellerna?
Jag tänkte försöka satsa på en -05 eller nyare.

Såvitt jag vet är fjädringen aldrig uppdaterad.
Så mkt nyare finns väl knappt? ´06 var väl sista årsmodellen som tillverkades?
 
Last edited:
Min honda VTR Firestorm -99 drog runt litern, vid bankörning var den uppe på 1.2-1.3l/mil
1 gång kom jag 24mil på en tank, usch vilken tråkig resa, minns den med förakt ännnu.

frisk körning ofta dock...
 
filurar själv på att köpa brorsans firestorm -02

den är förbannat kinkig att starta bara, något som är karakteristiskt för dessa ?
 
Sen höjdes ju iofs styret (eller clip-onen eller nåt...) från ´01 modellen så den kanske är mer touring än min?
:mad:

Såvitt jag vet är fjädringen aldrig uppdaterad.
Enligt engelska BIKE så uppdaterades specen på framgaffeln '01 i deras begagnatgenomgång. Om det innebar någon revolution vet jag dock inte. Kanske bara ändrade grundinställning, underleverantör på fjädern eller gaffeloljan - vad vet jag?
 
Förstår inte det här med hög förbrukning... min drar runt 0,6-0,7 i normal körning... gassar jag satan så drar den självklart duktigare men det gör ju vilken hoj som helst.

Vad gäller fjädringen så kan man ju byta till Öhlins... det gjorde han som ägde min innan. :)
 
Ni som vill ha en VTR1000...

...ska ta en titt hos Johans MC i Göteborg. Där bytte jag in min för typ
1 månad sedan. Helt orginal förutom tankpads (kanske inte alltid en
fördel då den mår bättre med slipon..)

Hur som helst MYCKET BRA skick. Röd -06(större tanken) uttagen -08. När jag lämnade den
i Göteborg så hade den gått strax under 500mil. Säljaren blev nästan
till sig när han hörde att den bara gått 420 mil (då jag ringde).

Bara att köpa...
 
filurar själv på att köpa brorsans firestorm -02

den är förbannat kinkig att starta bara, något som är karakteristiskt för dessa ?

Det går inte att starta en stor v-twin med ett biltemabatteri, fick jag lära mig den hårda vägen. Köp nytt och dyrt så blir det nog bättre. :)
 
...ska ta en titt hos Johans MC i Göteborg. Där bytte jag in min för typ
1 månad sedan. Helt orginal förutom tankpads (kanske inte alltid en
fördel då den mår bättre med slipon..)

Hur som helst MYCKET BRA skick. Röd -06(större tanken) uttagen -08. När jag lämnade den
i Göteborg så hade den gått strax under 500mil. Säljaren blev nästan
till sig när han hörde att den bara gått 420 mil (då jag ringde).

Bara att köpa...

Hehehe... kan säga att min 05:a har gått 5300mil... varav jag har kört 500 av de... den här säsongen. :)
 
Det går inte att starta en stor v-twin med ett biltemabatteri, fick jag lära mig den hårda vägen. Köp nytt och dyrt så blir det nog bättre. :)

Omöjligt att springa igång dem är det också! Så är batteriet dåligt gäller det att planera sina motorstopp där det är en nedförsbacke. :hihi
 
Mmmm....

Hehehe... kan säga att min 05:a har gått 5300mil... varav jag har kört 500 av de... den här säsongen. :)

Ja det verkar som de är populära som touringhojar trots allt. Jag vet
inte om jag tycker det dock. Kåpan är i mitt tycke alldeles för låg
för touring. Det kanske i och för sig har att göra med i vilken hastighet man
tourar i....:rolleyes:
 
Det går inte att starta en stor v-twin med ett biltemabatteri, fick jag lära mig den hårda vägen. Köp nytt och dyrt så blir det nog bättre. :)
Jag körde med biltemas gelbatteri i båda mina Firestorms helt utan problem (en 01a och en 98a)
 
Ja det verkar som de är populära som touringhojar trots allt. Jag vet
inte om jag tycker det dock. Kåpan är i mitt tycke alldeles för låg
för touring. Det kanske i och för sig har att göra med i vilken hastighet man
tourar i....:rolleyes:

Double Bubble... +7cm tror jag det är vad jag har. Skönt som fan. :tummenupp
 
...ska ta en titt hos Johans MC i Göteborg. Där bytte jag in min för typ
1 månad sedan. Helt orginal förutom tankpads (kanske inte alltid en
fördel då den mår bättre med slipon..)

Hur som helst MYCKET BRA skick. Röd -06(större tanken) uttagen -08. När jag lämnade den
i Göteborg så hade den gått strax under 500mil. Säljaren blev nästan
till sig när han hörde att den bara gått 420 mil (då jag ringde).

Bara att köpa...

Var faktiskt och provkörde den för några veckor sedan :tummenupp
Riktigt fiskörd var den också. :tungan
 
Det går inte att starta en stor v-twin med ett biltemabatteri, fick jag lära mig den hårda vägen. Köp nytt och dyrt så blir det nog bättre. :)

Biltema funkar hur bra som helst.

Tricket är väl att aldrig någonsin dra ur det helt. Ett finbatteri klarar det men ett från biltema blir aldrig mera sig likt igen.:fakta

Omöjligt att springa igång dem är det också! Så är batteriet dåligt gäller det att planera sina motorstopp där det är en nedförsbacke. :hihi

Sprang igång min SP2 två ggr på gotland i somras...det var svettigt men visst går det med lite lårmuskler och teknik:D:D
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top