Honda VTR 1000 SP3

valmers skrev:
2379657 VTR 1000 SP2 (inte RC51, det är en påhittad beteckning av amerikanska Honda-importören) är den coolaste hojen man kan ha. Finns nästan inga. Hade förmånen att rulla genom Karlstad på en SP2 en gång, och har aldrig blivit så uttittad. Med ett par Jardine-burkar i titan är ljudet helrätt. Det bästa är att moppefuckona tycker att den är slö och tung.

rc 51 rc 30 rc 45 .de heter så i usa.skiter fullständigt i om det e påhittad eller inte .:tungan

Bifogat

• honda_11.jpg
    honda_11.jpg
    49.7 KB · Visningar: 178
Last edited:
Av ryktet på att motorn ska uppnå 150bhp, borde inte motorn på 1200cc klämma fram lite fler?

Fetsko skrev:
2379782 150kus på bakan är väl ok? undra vad den hostar upp i nm!

Sant men värdet på antal hästar brukar aldrig gå på "bakan" utan motorns kapacitet. Nm vore en intressant fakta att få veta :tummenupp

CeltaniC skrev:
2379804 Sant men värdet på antal hästar brukar aldrig gå på "bakan" utan motorns kapacitet. Nm vore en intressant fakta att få veta :tummenupp
ok fel av mig trodde att "bhp" betydde just detta! lär ju iallafall bli en helskön hojj!

CeltaniC skrev:
2379823 Vad får dig att säga det?
Det florerar rykten i tidningarna inför varje höst. Förra året var det 'säkra' rykten att gixxer 600 skulle ha 130bhp, året före det skulle Honda CBR 1000 RR släppas med V5 motor.

När fabrikanten släpper en ny hoj inför ett år är de tidiga med att börja haussa och visa reklam, jmfr Yamaha MT01 eller Aprilia RSV 1000 Factory. Folk ska ju bli köpsugna långt innan hojen hinner kommer till handlaren så de köper den direkt när den väl finns tillgänglig.

flugan skrev:
2380081 Det florerar rykten i tidningarna inför varje höst. Förra året var det 'säkra' rykten att gixxer 600 skulle ha 130bhp, året före det skulle Honda CBR 1000 RR släppas med V5 motor.

När fabrikanten släpper en ny hoj inför ett år är de tidiga med att börja haussa och visa reklam, jmfr Yamaha MT01 eller Aprilia RSV 1000 Factory. Folk ska ju bli köpsugna långt innan hojen hinner kommer till handlaren så de köper den direkt när den väl finns tillgänglig.

Förstår din poäng helt klart men det är väl lite skillnad om "ryktena" säger om en modell som redan finns och hur den ska se ut och bli med nya uppgraderingar. Nu är det rykten om att en helt ny hoj ska komma och det är väl "lite" skillnad... men jag förstår precis vad du menar.

//Cel

crazy martin skrev:
2379758 rc 51 rc 30 rc 45 .de heter så i usa.skiter fullständigt i om det e påhittad eller inte .:tungan
RC30 och RC45 är korrekta internbeteckningar från Honda, precis som CBR900RR med 929cc-motor heter SC44. RC51 är dock en påhittad beteckning.

valmers skrev:
2382035 RC30 och RC45 är korrekta internbeteckningar från Honda, precis som CBR900RR med 929cc-motor heter SC44. RC51 är dock en påhittad beteckning.
Kan bara hålla med, "RC" delen talar om att det är 750 cc. precis som "NC" är 400 cc.

Men de får gärna göra en SP3'a, 1'an och 2'an är riktigt snygga.

snakerider skrev:
2382078 Vad kostade en Sp2a när den va ny, låg dom i samma prisklass som dåtidens R4`a liter hojar? :va
Kan ha fel men har förmig att de kostade nästan 150 000:- De var dyra.

svampe skrev:
2382083 Kan ha fel men har förmig att de kostade nästan 150 000:- De var dyra.
Du hade rätt, 149.995:- :eek:
Det höga priset och att Mille R(med Öhlins runt om) åkte lite fortare runt en testbana, tog nog död på försäljningen. Det blev inte så många SP2:or sålda. Lite synd på en sådan fin hoj, men kul för dom som har en idag ;)

Det vore kul om det kom en SP3:a, men jag tror också att det tar ett tag innan vi får se den.

/Roger

Last edited:
CeltaniC skrev:
2380891 Förstår din poäng helt klart men det är väl lite skillnad om "ryktena" säger om en modell som redan finns och hur den ska se ut och bli med nya uppgraderingar. Nu är det rykten om att en helt ny hoj ska komma och det är väl "lite" skillnad... men jag förstår precis vad du menar.

//Cel

Skrev fel där förut, det var 2004 som CBR 1000 RR kom och året innan gick ryktet om V5:an. CBR 1000 RR med V5:a kan man väl säga skulle vara en helt ny cykel.

Sen har jag svårt att tro (jag säger inte att det är så, jag tror) att utvecklingstiden för en hoj är så kort att den kan gå från idé till verklighet eller papperskorg redan hösten innan. D v s vid det här laget borde prototypstadiet vara över och förserierna (de första hojarna som byggs i fabrik som det är tänkt att den skall säljas) borde testas petnoga ifall man ska pumpa ut hojar med Honda-kvalité efter jul. Pressen skall ju skriva om senaste modellen innan majoriteten av norra halvklotet har bågeväder, så då behövs presskörningar redan i vinter, då behövs i sin tur cykeln redan vara marknadsförd och presskörningen bokad innan dess. En konsekvens av mina teorier och mumbo-jumbo ovan är att är hojen på idé eller protypstadie får vi nog inte se den nästa vår, är den färdig för produktion till våren borde det finnas annat material i media än en photoshoppad Firestorm innan oktober är slut.

Jag minns att Aprilia RSV 1000 Factory (som var en helt ny hoj 04) avslöjades som kommande modell redan under sommaren 03 och med officiella bilder och allt innan september var slut.

Dock minns jag inte hur tidiga de var med marknadsföringen av Kawasaki 1400, Yamaha R6 -06 (provkörd i Bike redan i Januari-upplagan), Yamaha MT01, CBR 1000 RR? Ngn som minns?

flugan skrev:
2389347 Skrev fel där förut, det var 2004 som CBR 1000 RR kom och året innan gick ryktet om V5:an. CBR 1000 RR med V5:a kan man väl säga skulle vara en helt ny cykel.

Sen har jag svårt att tro (jag säger inte att det är så, jag tror) att utvecklingstiden för en hoj är så kort att den kan gå från idé till verklighet eller papperskorg redan hösten innan. D v s vid det här laget borde prototypstadiet vara över och förserierna (de första hojarna som byggs i fabrik som det är tänkt att den skall säljas) borde testas petnoga ifall man ska pumpa ut hojar med Honda-kvalité efter jul. Pressen skall ju skriva om senaste modellen innan majoriteten av norra halvklotet har bågeväder, så då behövs presskörningar redan i vinter, då behövs i sin tur cykeln redan vara marknadsförd och presskörningen bokad innan dess. En konsekvens av mina teorier och mumbo-jumbo ovan är att är hojen på idé eller protypstadie får vi nog inte se den nästa vår, är den färdig för produktion till våren borde det finnas annat material i media än en photoshoppad Firestorm innan oktober är slut.

Jag minns att Aprilia RSV 1000 Factory (som var en helt ny hoj 04) avslöjades som kommande modell redan under sommaren 03 och med officiella bilder och allt innan september var slut.

Dock minns jag inte hur tidiga de var med marknadsföringen av Kawasaki 1400, Yamaha R6 -06 (provkörd i Bike redan i Januari-upplagan), Yamaha MT01, CBR 1000 RR? Ngn som minns?
I hear u och hoppas du har fel :D

Det skrev också att dom skulle komma med mer informtion på Paris mässan. Så det ser ut som att det är lite mer än ett normalt "rykte".

svampe skrev:
2382041 Kan bara hålla med, "RC" delen talar om att det är 750 cc. precis som "NC" är 400 cc.

Men de får gärna göra en SP3'a, 1'an och 2'an är riktigt snygga.

Är inte RC benämningen på hojar som HRC varit med och utvecklat? MotoGP-hojen heter ju trots allt RC211V och den har ju inte mycket gemensamt med någon tidigare modell med beteckningen RC. Att de var på 750 kubik tidigare var väl för att WSBK reglementet var på det? Å andra sidan byggde ju HRC även NSR och den hetter inte RC... RC kanske är fyrtakt?

Var det förresten inte 1150-kubik som det nya reglementet i WSBK är? Jag har för mig att ryktet pratade om att KTM:s RC8 skulle vara på 1150 kubik.

Edit: SP1/2 var väl egentligen ganska tung och trött men tack vare en skicklig centralisering av vikten så märkte man inte av den så mycket? Någon raket i originalutförande var den dock aldrig.

Last edited:
DR-Zätare skrev:
2410189 Är inte RC benämningen på hojar som HRC varit med och utvecklat? MotoGP-hojen heter ju trots allt RC211V och den har ju inte mycket gemensamt med någon tidigare modell med beteckningen RC. Att de var på 750 kubik tidigare var väl för att WSBK reglementet var på det? Å andra sidan byggde ju HRC även NSR och den hetter inte RC... RC kanske är fyrtakt?
RC är bara Hondas beteckning för racemaskiner. 211 står för övrigt för att det är deras första fabriksracer i det 21:a århundradet och V (på romerska) står för cylinderantalet och motorkonfigurationen.

Fast precis som du säger så kan man ju fråga sig varför inte alla deras racemaskiner heter RC.

Estremo skrev:
2410204 RC är bara Hondas beteckning för racemaskiner. 211 står för övrigt för att det är deras första fabriksracer i det 21:a århundradet och V (på romerska) står för cylinderantalet och motorkonfigurationen.

Fast precis som du säger så kan man ju fråga sig varför inte alla deras racemaskiner heter RC.

Intressant, visste jag faktiskt inte :tummenupp

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...