Honda V5 i gathoj?

  • Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
Nya "V-5an" en NR 750 alá 2006?

Verkar som det ev. kommer en ny Blackbird eller VFR med V-5a :va
 

Bifogat

  • 1.jpg
    1.jpg
    51.8 KB · Visningar: 296
  • honda.jpg
    honda.jpg
    64.1 KB · Visningar: 381
Last edited:
Det är ju VFR´n det räknas inte som riktig sporthoj !

Det var väll 1200cc på gång först.

Vi vill ha CBR1000RR med V5 (75.5*)
 
Jas-95 skrev:
Cool!! Hoppas det blir verklighet! Skulle man vilja provköra. Aja får skriva till tomten i år igen!!
JB
Alltid kul med "nya" tekniker.

Läste också att Yamaha spås bli först med en BIG BANG 4-taktare i en gathoj, vore coolt!
 
sandstream skrev:
Läste också att Yamaha spås bli först med en BIG BANG 4-taktare i en gathoj, vore coolt!
Att det ska bli big-bang snart på gathojar är ju ren spekulation, finns ju inga källor till det i artikeln utan en ren spådom som sagt. Och får jag spå tror jag det blir Kawasaki som blir först, de har ju fört ut mest tekniska lösningar av japsarna.
 
Ninjaboy skrev:
Att det ska bli big-bang snart på gathojar är ju ren spekulation, finns ju inga källor till det i artikeln utan en ren spådom som sagt. Och får jag spå tror jag det blir Kawasaki som blir först, de har ju fört ut mest tekniska lösningar av japsarna.
Japp, och det var därför jag skrev att det spås.

Yamaha är väl de som kommit längst iom BSB-teamet (Virgin) så de lär ju ha ganska bra data om något år (ska man vara petig så har de ingen riktig BB-motor i BSB utan en snällare variant där endast 2 kolvar av de fyra går tillsammans, vevstaken klarade inte kraften och den får inte bytas i SBK).

Läste också att Yamaha kör det i Rossis hoj fast då är det nog en "riktig" BB-motor.
 
sandstream skrev:
(ska man vara petig så har de ingen riktig BB-motor i BSB utan en snällare variant där endast 2 kolvar av de fyra går tillsammans, vevstaken klarade inte kraften och den får inte bytas i SBK).

Varför går vevstaken av för att flera cylindrar tänder samtidigt? Hur påfrestas en enskild vevstake mer av det, liksom?
 
Mattias skrev:
Varför går vevstaken av för att flera cylindrar tänder samtidigt? Hur påfrestas en enskild vevstake mer av det, liksom?

Öhh? Om två cylindrar tänder samtidigt så lär väl påfrestningen på vevaxeln bli dubbelt så stor. En vanlig rad4 har ju 180 grader mellan varje kolv och då är det max en cylinder som är i sin arbetsfas åt gången...
 
Don Quixote skrev:
Öhh? Om två cylindrar tänder samtidigt så lär väl påfrestningen på vevaxeln bli dubbelt så stor. En vanlig rad4 har ju 180 grader mellan varje kolv och då är det max en cylinder som är i sin arbetsfas åt gången...
No vevaxel mentioned in my inlägg.
 
Jag minns de tuffa grabbarna som hade trimmade z900 och tänkte, vad kan vara vassare jo ett par år senare en gsx1100, ködre ifrån det mesta, sen skaffade jag en rd500 kanske inte snabbast raktfram men oj va det gick i kurvorna året efter kom rg500 kung, sen har det fortsatt.
Dagens hojar är häftigt brutala men om ytterligare 15-20 år kommer man förmodligen att se på r1or och gixxar,mm på samma sätt som man nu lite intresserat kollar på en z900 och stilla tänker en sån slöhög hade farsan.
Men va fan kul är det!
 
Kan inte Ducatis kommande V4 räknas som BB då den trots allt tänder på 2 cylindrar åt gången?
Isf lär ju den bli först.
 
Don Quixote skrev:
Öhh? Om två cylindrar tänder samtidigt så lär väl påfrestningen på vevaxeln bli dubbelt så stor. En vanlig rad4 har ju 180 grader mellan varje kolv och då är det max en cylinder som är i sin arbetsfas åt gången...
Tack DQ för att du läste det jag trodde att jag skrev, dvs vevaxel och inte vevstake :tummenupp

@Mattias: Din lilla messersmith! :)
 
damv skrev:
Jag minns de tuffa grabbarna som hade trimmade z900 och tänkte, vad kan vara vassare jo ett par år senare en gsx1100, ködre ifrån det mesta, sen skaffade jag en rd500 kanske inte snabbast raktfram men oj va det gick i kurvorna året efter kom rg500 kung, sen har det fortsatt.
Dagens hojar är häftigt brutala men om ytterligare 15-20 år kommer man förmodligen att se på r1or och gixxar,mm på samma sätt som man nu lite intresserat kollar på en z900 och stilla tänker en sån slöhög hade farsan.
Men va fan kul är det!

DET...är det ständiga dilemmat!

ALLA fjortisar har i alla tider trott att häftigare än jag är idag kan o kommer man aldrig att vara!

Som du sa...om 10 år kommer nästa generation här på sporthoj att fråga alla gamla gubbar, (som är dagens vetbäst ungdomar), hur dom kunde åka på såna vobbelstaket utan hästkrafter...när det finns moderna saker...

Precis som du o jag vet...så kommer det att finnas nåra kvar med lite eftertanke kvar..som säger att SÅ dåligt var/är det inte...

Men....försök övertyga en förståsigpåare här att det faktiskt FANNS hästar för 20 år sen...o ÄVEN väghållning..o du kommer att halshuggas inom en kvart...!..*ler*..

Nåväl....

Enklast är att låta dagens experter här få uppleva verkligheten om tio år....

Så jag hör av mig om tio år o en dag...o säger "vad vardet jag sa!"..*ler*..

Ha det
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top