Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
sandstream skrev:
Alltid kul med "nya" tekniker.Jas-95 skrev:Cool!! Hoppas det blir verklighet! Skulle man vilja provköra. Aja får skriva till tomten i år igen!!
JB
Att det ska bli big-bang snart på gathojar är ju ren spekulation, finns ju inga källor till det i artikeln utan en ren spådom som sagt. Och får jag spå tror jag det blir Kawasaki som blir först, de har ju fört ut mest tekniska lösningar av japsarna.sandstream skrev:Läste också att Yamaha spås bli först med en BIG BANG 4-taktare i en gathoj, vore coolt!
Japp, och det var därför jag skrev att det spås.Ninjaboy skrev:Att det ska bli big-bang snart på gathojar är ju ren spekulation, finns ju inga källor till det i artikeln utan en ren spådom som sagt. Och får jag spå tror jag det blir Kawasaki som blir först, de har ju fört ut mest tekniska lösningar av japsarna.
Ninjaboy skrev:Och får jag spå tror jag det blir Kawasaki som blir först, de har ju fört ut mest tekniska lösningar av japsarna.
sandstream skrev:(ska man vara petig så har de ingen riktig BB-motor i BSB utan en snällare variant där endast 2 kolvar av de fyra går tillsammans, vevstaken klarade inte kraften och den får inte bytas i SBK).
Mattias skrev:Varför går vevstaken av för att flera cylindrar tänder samtidigt? Hur påfrestas en enskild vevstake mer av det, liksom?
No vevaxel mentioned in my inlägg.Don Quixote skrev:Öhh? Om två cylindrar tänder samtidigt så lär väl påfrestningen på vevaxeln bli dubbelt så stor. En vanlig rad4 har ju 180 grader mellan varje kolv och då är det max en cylinder som är i sin arbetsfas åt gången...
Menar du att Honda fört ut mycket "race-teknik" till gathojarna? Exempel?Blå R1 skrev:E det inte Honda som har det?
Tack DQ för att du läste det jag trodde att jag skrev, dvs vevaxel och inte vevstakeDon Quixote skrev:Öhh? Om två cylindrar tänder samtidigt så lär väl påfrestningen på vevaxeln bli dubbelt så stor. En vanlig rad4 har ju 180 grader mellan varje kolv och då är det max en cylinder som är i sin arbetsfas åt gången...
Jupp!Busen skrev:Kanske en förkortning för Big-Bang.
damv skrev:Jag minns de tuffa grabbarna som hade trimmade z900 och tänkte, vad kan vara vassare jo ett par år senare en gsx1100, ködre ifrån det mesta, sen skaffade jag en rd500 kanske inte snabbast raktfram men oj va det gick i kurvorna året efter kom rg500 kung, sen har det fortsatt.
Dagens hojar är häftigt brutala men om ytterligare 15-20 år kommer man förmodligen att se på r1or och gixxar,mm på samma sätt som man nu lite intresserat kollar på en z900 och stilla tänker en sån slöhög hade farsan.
Men va fan kul är det!
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner
En exklusiv motorcykel med ... |
|
![]() |
BMW Motorrad Vision CE
På IAA Mobility 2025-mässan... |
![]() |
Höstrusch för våra fotografer
Inte bara sommarmånaderna, ... |
![]() |
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär
Efter nästan två decennier ... |
![]() |
Yamaha debuterar med V4 i MotoGP
Yamaha har meddelat att för... |
![]() |
Hojmys i Ugglans Park
Ända sedan början av 90-tal... |
![]() |
MC-mässan 2026
MC-Mässan är tillbaka 23–25... |
![]() |
Bike kör Stark Varg EX!
Under hösten kommer Bike gö... |
![]() |
Customhoj Bike Show 2026
Den 23 till 25 januari körs... |
![]() |
Racing på Kjula Dragway till helgen
Den kommande helgen (23-24 ... |