Honda Transalp XL650V, projekt mellanmjök

Status
Ej öppen för fler svar.
Passade på att göra en kontroll och synkning av förgasarna.

Förgasare_2.jpg

Förgasare_5.jpg

Förgasare_7.jpg

Inga större differenser från början, men jag skruvade så att vätskorna låg helt jämnt.
Trodde det inte skulle göra någon skillnad då det bara skilde sig några enstaka mm från början.
Men vid provturen idag så går den bra mycket jämnare. Den lite råa gången är borta och motorgången är sådär jämn en japansk V-Twin skall vara.
:banana

2013-06-08-1.jpg

2013-06-08-2.jpg

Semestersula bak införskaffad. Skall dock inte monteras förens precis innan semestern.
Dessutom är det ju gott om mönster kvar innan man ser corden på det gamla...Tror det snart är dags att testa ifall det går att göra en burnis med en Transalp snart :rolleyes:

Bytte förresten från 120/90 -17 till 130/80 -17. Heidenau K60 Scout fanns inte i 120-format. Dessutom har jag för mig att det sitter 130/80 original på senare årsmodeller av samma hoj.

2013-06-14-Däck_1.jpg
2013-06-14-Däck_2.jpg

Tyckte jag hörde ett lätt susande ljud från framgaffeln tidigare.
Så det blev beställa nya framhjulslager i förebyggande syfte.

Lager_1.jpg

Såg ingenting på utsidan av de gamla men när jag väl pillade bort plastskivan så syntes det att ett byte var på G.

Lager_2.jpg

Sen passade jag på att bryta av en av bultarna som håller fast låsbrickan för framaxeln.
Vanligt Transalp fel. Dessa dras för hårt eller är av taskig kvalitet, vilket som...
På med värme och sen kyla på bulten och den kom ut enkelt.
*phue* såg inte fram emot att borra och ha mig i framgaffeln.

Framgaffelbult_1.jpg

Framgaffelbult_2.jpg

Lyckades hitta justeringen för förspänningen på bakdämpare till Transalpen.
Väl gömd var den.
Plocka loss sidokåpa, plocka loss batteri, plocka loss batteribox och voila. Hamra sen lite med ett dorn/hammare för att man kan inte få in haknyckeln där.
Bra tänkt Honda...

Förspänning.jpg

Jag skruvade ihop den lite och sänkte därmed hojen.
Vet att man inte gör så värst mycket mera genom justeringen än att ändra höjden.
Frågan är dock ifall det är bättre att ha den högt upp eller lågt ned när man kör grusväg...??
Den slår ju inte igenom som den är nu, men ifall jag lastar packväskorna fulla och kör grusväg, är det bättre att ha den högt uppe då?
Blir den mera nervös med hög bak eller är det bra att den är nervös?
Många funderingar här, men med tanke på hur man måste göra för att justera den blir det nog inte så många justeringar hädanefter.

Fan vad jag gillar färgkombinationen på din hoj, känns så passande för en offroadare! :yoparty Bra jobbat!

Förhoppningsvis får jag tid och plats att göra något roligt med min gamla DR som just nu står och väntar på reservdelar, förmodligen blir det en liknande färgsättning men i "skitigare" utförande.

Apropå Clas Ohlson väskorna så hittade jag en större variant på hemsidan, dock finns de inte i butik men går bra att beställa. De är då 51x41x20 = 42 liter och kostar 599:-/st.

Apropå Clas Ohlson väskorna så hittade jag en större variant på hemsidan, dock finns de inte i butik men går bra att beställa. De är då 51x41x20 = 42 liter och kostar 599:-/st.
Ta mig fan, de har börjat ta in andra storlekar. :yoparty
Inte för att det påverkar mig, men det var ändå en bra nyhet den dagen man behöver en ny.

På tal om ny så satt jag precis och slösurfade på Blocket och började fundera på ett byte. Finns ju så många andra hojar som man skulle kunna göra så mycket roligt med...
Det brukar komma sådana här tankar när man är färdig med ett hojbygge.
Jag försöker motstå dem och göra en semestertripp först.
Förhoppningsvis så har de tankarna försvunnit sen.
Fast kommer det där erbjudandet om det perfekta bytet så vet man aldrig.

Mellanmjölken har rullat på bra under sommaren. Dels en Norgetur samt en massa småturer för några dagar.

Lite random bilder från sommaren:
Transalp_1.jpg
Transalp_2.jpg
Transalp_3.jpg
Transalp_4.jpg
Transalp_5.jpg
Transalp_7.jpg

Sen tycker jag det är lite fult av Triumph att kopiera min färgsättning rakt av sådär...
Transalp_6.jpg

Hivade upp en annons på Mellanmjölken:
http://bit.ly/187qMbL

Mest för att jag inte kommer på något som jag skulle kunna göra med den under vintern. Den är klar som den är, liksom.
Skulle behöva utrymmet i garaget till annat, eller något annat objekt att bygga om, vilket som egentligen. Annars kommer den bara bli ståendes i hörnet av garaget under vintern.
Iofs skulle jag faktiskt inte ha något emot att ha kvar den till nästa sommar. Den där Murmansk-resan blev ju inte av i år och Mellanmjölken skulle vara perfekt för det.

Jasså, dags att sälja nu.
Vad blir det istället då, offroad igen eller något annat kul?

Jasså, dags att sälja nu.
Vad blir det istället då, offroad igen eller något annat kul?
Egentligen är jag 50/50 till att sälja.
Skulle vara roligt med något nytt projekt, men sen är jag å andra sidan riktigt nöjd med hojen.
Den återuppväckte ju mitt intresse för motorcykelkörning igen. Den delen dog ut efter att ha haft turbohojen en sommar. Det fanns liksom inget kvar att utforska inom hojvärlden. Men som tur var kom Transan till räddning.
Fast nu är det snart vinter och jag vill ha något nytt att pilla med.
Fast den skulle göra sig riktigt bra på en lång grustripp nordöstligt nästa sommar.
osv....

Du ser, det pendlar ganska friskt.
Ville jag bli av med den desperat hade jag prissatt den därefter, men nu...Tja tiden får utvisa vad som händer.

Worst-case-scenario så får den stå och jag får pilla med XT:n :tungan

Mellanmjölken är fortfarande kvar och rullar på bra. :yoparty

1.jpg
2.jpg
3.jpg

Har iofs blivit erbjuden byte mot 3 olika DR800:a. Varför vill folk bli av med dem?? De är ju coola. Men att byta jämnt med en äldre, luftkyld, enstånka som lika tung och har samma effekt som min, samt inte är ombyggd till en cool äventyrshoj är ju inte riktigt vad jag är ute efter.
En billig DR800 med pengar mellan kan funka, men då skulle jag bara bygga något som liknar mellanmjölken i slutändan och det är ju inte en helt logisk sysselsättning i vinter.

Skulle iofs kunna tänka mig byte mot en Blackbird (alltid praktiskt med en besiktningshoj till turbohojen :rolleyes: ) eller en VTR1000F (Har en brilliant byggidé här).

Edit: Fan jag gillar stuket på Heidenau K60 Scout bakdäcket nu när jag kollar på bilderna. Trodde det skulle se mindre "hårt" ut än TKC80:an, men den ser ju riktigt bra ut.

Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...