Honda SP1-tråden

Sent svar men här är en enkel skiss på min.

Stort tack för exemplariskt svar!:tummenupp:Bugar

Jag har fått hjälp av svarva en tapp. Har precis kommit hem efter att ha provat den. Att lyfta upp hojen gick bra, dock blev tappen som går upp i hålrummet böjd efter första lyftet.. Tappen är enl. uppgift tillverkad av stål av hög kvalite som används till motordelar, vekstakar etc. Det går dock att få i tappen igen inför nästa lyft som blir när den ska bli ståendes inför gaffeldemontering. Kanske blir det dålig/felaktig vinkel med det depåstöd jag använder vid lyftingreppet?? Jag ska återkomma med mina mått.

Ni som lyft era hojar i fram, lyfter ni först med depåstöd bak för extra stadga vid demontering av hjul, gafflar osv. innan ni lyfter i fram??
 
Sent svar men här är en enkel skiss på min.

Stort tack för exemplariskt svar!:tummenupp:Bugar

Jag har fått hjälp av svarva en tapp. Har precis kommit hem efter att ha provat den. Att lyfta upp hojen gick bra, dock blev tappen som går upp i hålrummet böjd efter första lyftet.. Tappen är enl. uppgift tillverkad av stål av hög kvalite som används till motordelar, vekstakar etc. Det går dock att få i tappen igen inför nästa lyft som blir när den ska bli ståendes inför gaffeldemontering. Kanske blir det dålig/felaktig vinkel med det depåstöd jag använder vid lyftingreppet?? Jag ska återkomma med mina mått.

Ni som lyft era hojar i fram, lyfter ni först med depåstöd bak för extra stadga vid demontering av hjul, gafflar osv. innan ni lyfter i fram??
Alltid bakre stödet först
 
Alltid bakre stödet först

Då kör jag på det.:tummenupp

Ska beställa packboxar samt skrapskydd i dagarna. Bör jag beställa ngt mer när jag ändå håller på, o-ringar eller annat som bör bytas när man ändå har grejerna isär?? Vilken gaffelolja/viskositet kan tänkas vara lämplig för mig som inte kör bana utan mest rekreationskör på gata?
 
Tänkte nu här på glidlager(samma som bushings??), det bör väl vara vettigt att byta samtidigt då det kostar ca 500:- för båda benen(två per ben??). Är det motiverat/vettigast att lägga ett par extra hundralappar på Honda original-grejer, p-boxar, skrapskydd och glidlager? Glidlager kanske är svårt att få tag i som icke Honda original-del?

Annars är tips på var man med fördel anskaffar dessa grejer mer än välkommet!
 
Original!
Värt det endast för trvivselfaktorn.

Verkar dom att du och jag skall göra samma operation samtidigt Cozy :)
 
Original!
Värt det endast för trvivselfaktorn.

Verkar dom att du och jag skall göra samma operation samtidigt Cozy :)

Okej!:tummenupp Jag kommer som det ser ut beställa pboxar, skrapgummin och glidlager från MC-varuhuset då jag håller till i Sthlm. Då SP1 inte finns med som modell i deras webshop har de mailat mig art.nr på ovan delar. Nu vet jag inte varifrån du tänkt beställa delar om du inte redan gjort det, men hör av dig om du vill ha art.nr.
 
Okej!:tummenupp Jag kommer som det ser ut beställa pboxar, skrapgummin och glidlager från MC-varuhuset då jag håller till i Sthlm. Då SP1 inte finns med som modell i deras webshop har de mailat mig art.nr på ovan delar. Nu vet jag inte varifrån du tänkt beställa delar om du inte redan gjort det, men hör av dig om du vill ha art.nr.
Redan gjort. Kör det mesta genom david silver spares
 
Nybytt.
4df36dec80767d62b51bfd38a88e28fc.jpg
 
Ujuj,fint! Ser ut som att du håller till i synnerligen ändamålsenlig samt fackmässig lokal.:kär En direkt fråga, vad är det för storlek på torxbultarna som drar bromsoksinfästningen i gafflarna??

Allt övrigt bra att veta osv. får du väldigt gärna dela med dig av!!
 
Ujuj,fint! Ser ut som att du håller till i synnerligen ändamålsenlig samt fackmässig lokal.:kär En direkt fråga, vad är det för storlek på torxbultarna som drar bromsoksinfästningen i gafflarna??

Allt övrigt bra att veta osv. får du väldigt gärna dela med dig av!!
Köp den här satsen på biltema så klarar du dig länge med torx & insex.

https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/bits/bitssatser/bitssats-40-delar-2000031767

I övrigt läs manualen noga bara så går det bra.

Om du inte har specialaren för att hålla emot bottenskruven så funkar mutterknack men då krävs en del känsla!
 
Jag tänkte endast köpa torxhylsan jag behöver för att demontera bromsok inkl. dess hållare från gaffelbenen(swedol har lösa). I övrigt är grundtanken att jag tänkt följa Honda_Hurricane:s(här från SP1-tråden)steg för steg-guide. Han verkar inte demontera bottenskruven? Måste man det? Eller är jag ute och cyklar helt..?? För den som ev. blir orolig för att jag ska ge mig i kast med detta; lugn! Jag kommer få hjälp i verkstad av mek. Mitt jobb är primärt att få dit gaffelbenen..:näsblod

Jag har btw fått rekommendation att värma gaffelbenen lite med värmepistol där glidlagren sitter för att det ska gå lättare när benen ska isär. Är det någon som tillämpar detta?
 
Jag tänkte endast köpa torxhylsan jag behöver för att demontera bromsok inkl. dess hållare från gaffelbenen(swedol har lösa). I övrigt är grundtanken att jag tänkt följa Honda_Hurricane:s(här från SP1-tråden)steg för steg-guide. Han verkar inte demontera bottenskruven? Måste man det? Eller är jag ute och cyklar helt..?? För den som ev. blir orolig för att jag ska ge mig i kast med detta; lugn! Jag kommer få hjälp i verkstad av mek. Mitt jobb är primärt att få dit gaffelbenen..:näsblod

Jag har btw fått rekommendation att värma gaffelbenen lite med värmepistol där glidlagren sitter för att det ska gå lättare när benen ska isär. Är det någon som tillämpar detta?

Nej. Jag tog aldrig bort bottenskruven. Det behövs inte för att bara byta tätningarna. Skruven håller bara fast "innanmätet" (kolvstången m.m.).
Krångla inte med värme utan gör ett fast ryck bara så kommer benet att sära på sig (alltså gaffelbenet, inga andra ben som sa sära på sig just nu).
Det svåra momentet är att pressa fjädern utan specialverktyg, men om ni är 2 så borde ni ha nog många händer för att göra det med min metod. Eller hitta på en alternativ lösning. Jag har sett några göra det med spännband, men det verkade inte helt enkelt det heller.

Lycka till. Inget att vara rädd för. Se bara till att inte skada några ytor på benet eller tätningen så du får läckage igen.
 
Last edited:
Nej. Jag tog aldrig bort bottenskruven. Det behövs inte för att bara byta tätningarna. Skruven håller bara fast "innanmätet" (kolvstången m.m.).
Krångla inte med värme utan gör ett fast ryck bara så kommer benet att sära på sig (alltså gaffelbenet, inga andra ben som sa sära på sig just nu).
Det svåra momentet är att pressa fjädern utan specialverktyg, men om ni är 2 så borde ni ha nog många händer för att göra det med min metod. Eller hitta på en alternativ lösning. Jag har sett några göra det med spännband, men det verkade inte helt enkelt det heller.

Lycka till. Inget att vara rädd för. Se bara till att inte skada några ytor på benet eller tätningen så du får läckage igen.
Håller med. 2 uppsättningar nävar räcker. Nu satte jag i snäppet hårdare fjädrar också och det gick fint att pressa för hand
 
Jag tänkte endast köpa torxhylsan jag behöver för att demontera bromsok inkl. dess hållare från gaffelbenen(swedol har lösa). I övrigt är grundtanken att jag tänkt följa Honda_Hurricane:s(här från SP1-tråden)steg för steg-guide. Han verkar inte demontera bottenskruven? Måste man det? Eller är jag ute och cyklar helt..?? För den som ev. blir orolig för att jag ska ge mig i kast med detta; lugn! Jag kommer få hjälp i verkstad av mek. Mitt jobb är primärt att få dit gaffelbenen..:näsblod

Jag har btw fått rekommendation att värma gaffelbenen lite med värmepistol där glidlagren sitter för att det ska gå lättare när benen ska isär. Är det någon som tillämpar detta?
Det finns inget som heter "jag har för mycket verktyg" men om du nu bestämt dig så är det en torx 50 du behöver till bromsarna
Och det är ingen hylsa utan en bit
 
Last edited:
Jag håller helt med herrarna ang. verktyg!:kär I mitt fall är jag dessvärre påtagligt påverkad av begränsat utrymme i kombination med att hojen just nu står på annan ort vilket innebär att jag måste släpa verktyg fram och tillbaks vid varje garagebesök..

Helt rätt ang hylsa/bit btw, det jag köpte på swedol var en T-Bit på hylsa/infästning för 1/2"-skaft.
 
Last edited:
MrJaggu och Honda Hurricane, bytte ngn av er glidlager/bussningar också?? Om ja, ngt man behöver tänka på?
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top