Honda SP1-tråden

Tog en kvällstur eftersom temperaturen visade behagliga 22 grader. Efter några kilometer kändes det som jag satt på ett bastu-aggregat. Satan vad varmt det blev runt bakre cylindern. Hela bakramen, svingen glödhet. Började fundera på om jag har ett skuret lager nånstans som alstrar denna värme. Trodde batteriet skulle smälla under arslet på mig. det kommer inte från bromsoket eller bakhjulslagret, där var det mindre skållhett.

Annars gick hojen som vanligt. Motortemp runt 74 grader. Nådde väl 100 grader genom stan, men det gick snabbt ner när vägen blev fri.

Jag har ju kört åtminstone 1000 mil på spettan i alla möjliga väder men aldrig upplevt denna grill förut.:brinnerup

Hur upplever ni era?
 
har du hittat nått som kan indikera varför häcken blev grillad på spettan??, har kört när det är varmt och fläktarna fått jobba- men det blir ju bara knäna som blir varma- inte rumpan....
inget bränt eller annat konstigt under sadel??

//jj
 
Kanske farbror bakom styret börjar bli överkänslig helt enkelt. Jag körde en fem-mila nu i varierat tempo. Motortemp som högst typ 95 grader ( man ska väl en bit över 100 innan fläktarna drar igång?).

Inga konstigheter med batteriet eller elen bak i cutsen. Men sving o bakram blir rejält varma.
 
Jag var på Start2Ride i söndags. Plötsligt var vi 2 SP-1:or. Någon här?

vtr1000sp1_59.jpg
 
kul o se att nån använder sin spetta......min har problem....med att ägaren har problem- och det problemet stavas: LAT.

ja, jag vet.....ös inte det över mej nu bara- jag vet det allt för väl själv.

men- hon äter inte bröd och slits inte, så det känns ju rätt bra.

//jj
 
Honda_Hurricane, såg att du plockat ner reglaget för blinkers mm. med gott resultat. Har också haft lite bekymmer med blinkers till och från ett tag. Är det ngt att tänka på innan man börjar plocka? Eller är det straight forward, och kolla ordentligt hur grejerna sitter, göra rent, fetta och sedan tillbaks med grejerna?

Ska besikta nu på fredag direkt efter lunch och tänkte fixa detta innan.
 
Honda_Hurricane, såg att du plockat ner reglaget för blinkers mm. med gott resultat. Har också haft lite bekymmer med blinkers till och från ett tag. Är det ngt att tänka på innan man börjar plocka? Eller är det straight forward, och kolla ordentligt hur grejerna sitter, göra rent, fetta och sedan tillbaks med grejerna?

Ska besikta nu på fredag direkt efter lunch och tänkte fixa detta innan.

Såg att du PM:at mig så jag svarade där först. Men här kommer en kopia....

Nej, det var bara plocka isär. Jag var rädd att det skulle vara någon fjäder eller liknande som skulle sprätta iväg, men det fanns inget sånt. Det är bara några få delar och man behöver inte ens ta lös några kablar eller annat. Det svåraste var att tordas bända isär det nog mycket så man får det över styret. Och så tappade jag så klart ner en skruv in i kåpan, men jag skulle ändå ta av kåpan så jag hittade den igen.

Jag har kört i flera år med att behöva krångla med reglaget när man ska blinka, speciellt åt vänster, och alltid vara rädd att den inte skulle klara besiktningen, men nu fungerar det skitbra. Ångrar bara att jag inte gjort det tidigare :-)
 
Såg att du PM:at mig så jag svarade där först. Men här kommer en kopia....

Nej, det var bara plocka isär. Jag var rädd att det skulle vara någon fjäder eller liknande som skulle sprätta iväg, men det fanns inget sånt. Det är bara några få delar och man behöver inte ens ta lös några kablar eller annat. Det svåraste var att tordas bända isär det nog mycket så man får det över styret. Och så tappade jag så klart ner en skruv in i kåpan, men jag skulle ändå ta av kåpan så jag hittade den igen.

Jag har kört i flera år med att behöva krångla med reglaget när man ska blinka, speciellt åt vänster, och alltid vara rädd att den inte skulle klara besiktningen, men nu fungerar det skitbra. Ångrar bara att jag inte gjort det tidigare :-)


Bända isär ja.. Sånt är ju mindre kul när det är elektronik, lödningar etc.:gnissla Vad är det som håller emot egentligen? Att över och underdel helt enkelt sitter ihop rätt bra efter att kanske inte varit isär på nästan 20 år??
 
Grejar ni nåt i vinter?
Jag borde men jag har för många ursäkter. Det är kallt och mörkt. Ungen är ju kul att hänga med. Huset skall fixas.
Jag har köpt grejer i alla fall.

Det spånas på en VTR get together i samband med bankörning på Kinnekulle den 19 maj. Vore ju väldigt festligt om det blev ett gäng hojar
 
Grejar ni nåt i vinter?
Jag borde men jag har för många ursäkter. Det är kallt och mörkt. Ungen är ju kul att hänga med. Huset skall fixas.
Jag har köpt grejer i alla fall.

Det spånas på en VTR get together i samband med bankörning på Kinnekulle den 19 maj. Vore ju väldigt festligt om det blev ett gäng hojar

Jag köpte en motor i höstas med trasig kopplingskåpa jag tänkte fixa till och ha till något kul. Var hittar man delar bäst/billigast? Är det ebay som gäller?
 
Jag köpte en motor i höstas med trasig kopplingskåpa jag tänkte fixa till och ha till något kul. Var hittar man delar bäst/billigast? Är det ebay som gäller?
Kopplingskåpor original är svåra att hitta och dyra då de sitter utsatt för krasch och är gjorda i magnesium.
Utbudet på begagnade delar är bättre i usa, problemet är kostnaden för att få hem det hit.
Facebook är den plats jag hittar mest grejer och då båda från eu och usa.

Den här killen verkar vara genuin och gör väldigt snygga grejer.
Racetorx.co.uk
 
Kopplingskåpor original är svåra att hitta och dyra då de sitter utsatt för krasch och är gjorda i magnesium.
Utbudet på begagnade delar är bättre i usa, problemet är kostnaden för att få hem det hit.
Facebook är den plats jag hittar mest grejer och då båda från eu och usa.

Den här killen verkar vara genuin och gör väldigt snygga grejer.
Racetorx.co.uk

Bra länk :tummenupp
 
Har varit på jakt efter en spetta ett bra tag nu. Har ni några tips? Helt omöjligt känns det som att hitta denna fantastiskt coola hoj.
 
Jag har en SP2a 2002 till salu om någon är intresserad.
Det är en importerad hoj från USA. Gissar den skulle vara lämplig för någon som vill göra en fin och klassisk banhoj av den. Den har lite småskador men allt viktigt är jättefint. Går som en dröm i motorn.
f61a58eb-b4b9-4598-b9e9-05a3f2fb6360.jpg
 
Racetorx grejorna är fina, skaffat en "gear shaft support" till min och är zuupernöjd med bemötandet från firman- svarade klockan 9 på kvällen en helg på mail och var en glad skit.
väntar ännu på leveransen- men sannolikheten för en positiv överaskning är hög!!

//jj
 
Racetorx grejorna är fina, skaffat en "gear shaft support" till min och är zuupernöjd med bemötandet från firman- svarade klockan 9 på kvällen en helg på mail och var en glad skit.
väntar ännu på leveransen- men sannolikheten för en positiv överaskning är hög!!

//jj
Upplever du ett behov av att staga upp växelaxeln med den där mojängen?
Har tyckt att lådan varit klippstabil men med behov av något bestämd växlingsfot.
 
Upplever du ett behov av att staga upp växelaxeln med den där mojängen?
Har tyckt att lådan varit klippstabil men med behov av något bestämd växlingsfot.

njae.....men sitter man o lirkar på växelpedalen så ser man ju faktiskt hur axeln sviktar en aning- så vafför inte lägga lite bling även där, som kaaanske gör nytta??
beställde en guldig sådan, passar bra till skivorna och fälgarna som är "guldiga".
ska bli intressant att se om förstyvningen av axeln ger något reelt resultat.

//jj
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top