Honda SP1-tråden

Städade garaget och hittade två kompletta toppar och en komplett insprutning till SP1.
Någon i forumet som har behov??, Säljes billigt.
 
Allt lungt o skönt i SP1/SP2-Sverige?
Har bara avverkat 14 mil hittills och slås av att vägarna bara blir sämre och sämre. :crash
 
ja du treo....det är jäääävligt lugnt på min front.....det händer inte ett SKIT i mitt garage, la upp en bild för några poster sedan, och spettan står precis lika dan idag- känns för jävligt- är för jävligt!!! och nån tunnel i slutet på ljuset ser jag inte heller på ungefär en månad framåt.

//jj
 
Byte packboxar framgaffel

Halloj!

Jag måste byta packboxar framgaffel på spettan.:arsele Tanken är antingen att demontera själv och ta med benen till lämplig mek eller ge sig på det själv då jag blivit erbjuden hjälp av en statligt anställd, fast trots det vettig, mc-mek.:hihi

Ni som har gjort jobbet själva, kom med input!! Ni som lämnat bort jobbet får mer än gärna rekommendera bra och lämplig mek i Sthlm.
 
Service manual SP1

Är det ngn som har bra tips på var jag hittar servicemanual utan registreringar, jidder och annat j-vla elände?!? Eller finns det ännu bättre någon som kan maila den??
 
Halloj!

Jag måste byta packboxar framgaffel på spettan.:arsele Tanken är antingen att demontera själv och ta med benen till lämplig mek eller ge sig på det själv då jag blivit erbjuden hjälp av en statligt anställd, fast trots det vettig, mc-mek.:hihi

Ni som har gjort jobbet själva, kom med input!! Ni som lämnat bort jobbet får mer än gärna rekommendera bra och lämplig mek i Sthlm.


Jag gjorde häromåret en liten snabbguide då jag bytte tätningarna. Den finns här http://sp1.racing.gs/

Jag la upp servicemanualen här också http://sp1.racing.gs/Honda_RC51_SP1_SP2.pdf. Säg till då du laddat ner den så plockar jag bort den sen.
 
Vilket depåstöd är bäst att nyttja för att lyfta fronten på hojen/i styrkronan??

Jag köpte det som är längst till vänster på denna bild på Biltema. Dock är även den största tappen för smal så man får hitta på något sätt att lösa detta (eller skydda frontkåpans undersida och vara försiktig så den inte spricker), eller försöka hitta ett ställe som säljer med grövre tapp.
Så det är inte det bästa (som du efterfrågade) men tänkte att du kanske vill veta om Biltemas fungerar eller inte.
depastod.jpg
 
Last edited:
Okej. Har du svarvat ner den minsta tappen som följde med biltemas variant? Man blir ju orolig för att tappen i värsta fall blir för klen och går sönder.. Vore ju minst sagt tråkigt..! Visst skulle det kanske gå att tillverka någon sorts platta som någon av tapparna passar i som sedan går i ingrepp mot undersidan på nedre styrkronan och lyfta på så vis, men dylikt har jag svårt att få tid till.


Ni som lyft era SP1:or i fram, hur har ni gjort?? Har inte hojen stående hemma, men ska slänga ett getöga på detta vid nästa passering.

Edit; menade du att Biltemas tappar är för smala verkligen?? Jag har en Micronlyft med tillbehörsdel för att lyfta fram, men mitt problem är att alla tapparna är alldeles för grova för att passa i det väldigt lilla hålet undertill i nedre styrkronan..!
 
Last edited:
Okej. Har du svarvat ner den minsta tappen som följde med biltemas variant? Man blir ju orolig för att tappen i värsta fall blir för klen och går sönder.. Vore ju minst sagt tråkigt..! Visst skulle det kanske gå att tillverka någon sorts platta som någon av tapparna passar i som sedan går i ingrepp mot undersidan på nedre styrkronan och lyfta på så vis, men dylikt har jag svårt att få tid till.


Ni som lyft era SP1:or i fram, hur har ni gjort?? Har inte hojen stående hemma, men ska slänga ett getöga på detta vid nästa passering.

Edit; menade du att Biltemas tappar är för smala verkligen?? Jag har en Micronlyft med tillbehörsdel för att lyfta fram, men mitt problem är att alla tapparna är alldeles för grova för att passa i det väldigt lilla hålet undertill i nedre styrkronan..!
Har svarvat en egen tapp och dessutom svetsat om vinkeln lite på lyftarmen.
 
Edit; menade du att Biltemas tappar är för smala verkligen??

Ja. Biltemas har ingen tapp som är grov nog. Men om man tar den största och ser till att den åker in ordentligt kan man bara skydda lacken under frontkåpan så fungerar det skapligt. Men egentligen skulle man haft en något lite grövre tapp.

vtr1000sp1_23.jpg
 
Last edited:
Hej!

Blev blåst på en SP-1 i riktigt fint skick i början på veckan, besparar er historien, men hur som så vill jag ha en, eller ännu hellre en SP-2, den vita varianten.

Är det någon här som har en pärla till salu, bra skick och historik är av högsta vikt då det är tänkt att bli en keeper:tummenupp.

Med vänlig hälsning,
Micke
 
Jag köpte det som är längst till vänster på denna bild på Biltema. Dock är även den största tappen för smal så man får hitta på något sätt att lösa detta (eller skydda frontkåpans undersida och vara försiktig så den inte spricker), eller försöka hitta ett ställe som säljer med grövre tapp.
Så det är inte det bästa (som du efterfrågade) men tänkte att du kanske vill veta om Biltemas fungerar eller inte.
depastod.jpg


Jag hade ärende på förbi där hojen står idag och mätte innerdiameter undertill i nedre gaffelkronan. Med frontkåpan på gick det inte att få in skjutmåttets käftar som man ville, fick bara in de ca en halv cm. Men fyra mätningar gav lite, lite drygt 13 mm som innerdiameter på min hoj med mig veterligen allt framtill helt original. Att du beskriver alla Biltemas tappar som för smala (13, 15, 16,5, 17 och 18 mm) torde innebära att vi har väldigt olika förutsättningar/delar på våra hojar?!?
 
Kommer få hjälp att svarva imorgon. Ingen som vet korrekt mått innerdiameter för att lyfta hojen i fram..?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top