Honda SP1-tråden

Jag tror det.

Batteriet mådde dåligt inför turen så jag gav mig på att byta mot batteriet i frugans hoj, som är av gel-typ, men någon centimeter högre än SPns. Fungerade kalas när jag stack, men efter ett par kilometer började hon hosta och felkoda för att slutligen stanna helt utan tillstymmelse till liv. Slår man på tändningen händer absolut ingenting med vare sig display eller soppapump. En snabbkoll under sadeln bekräftar att anslutningarna sitter ordentligt mot batteripolerna, så så enkelt var det inte.

Jag har inte hunnit felsöka ännu pga jobb, men troliga orsaker är:
- Avbrott på grund av sträckningen av kablaget för det högre batteriet :gnissla
- Kortslutning pga ovanstående med trasig säkring som följd :näsblod
- Kass regulator/ likriktare som även tog kol på det nya batteriet. Som tur är förutsett, eftersom original shuntregulator är kass, så en ny MOS-FET enhet finns hemma. :Bugar
- Brunnen ECU, brunnen kabelstam eller annan otrevligare orsak???? :huvet
 
Jag är ondskan personifierad :rolleyes: Vi får ta en längre tur någon dag i sommar när jag jobbat mig fri. Jag har ju lite original SP2 klibbor liggande från Castrol-kitet till dig också :banana

Jag dödar för originalklibbor:kär:kär
 
Jag tror det.

Batteriet mådde dåligt inför turen så jag gav mig på att byta mot batteriet i frugans hoj, som är av gel-typ, men någon centimeter högre än SPns. Fungerade kalas när jag stack, men efter ett par kilometer började hon hosta och felkoda för att slutligen stanna helt utan tillstymmelse till liv. Slår man på tändningen händer absolut ingenting med vare sig display eller soppapump. En snabbkoll under sadeln bekräftar att anslutningarna sitter ordentligt mot batteripolerna, så så enkelt var det inte.

Jag har inte hunnit felsöka ännu pga jobb, men troliga orsaker är:
- Avbrott på grund av sträckningen av kablaget för det högre batteriet :gnissla
- Kortslutning pga ovanstående med trasig säkring som följd :näsblod
- Kass regulator/ likriktare som även tog kol på det nya batteriet. Som tur är förutsett, eftersom original shuntregulator är kass, så en ny MOS-FET enhet finns hemma. :Bugar
- Brunnen ECU, brunnen kabelstam eller annan otrevligare orsak???? :huvet

Jobbigt... Råkade ut för ett konstigt fel på min SP1 förut, den hosta och "tappa" tändningen för att sedan dö, det var nogån kontakt i bak under custen till bränslupumpen som spöka då... Lätt fixat men inte att hitta! Men då funkade tändningen iaf, vilket din inte gör...

Tror mer på kortslutning med trasig säkring som följd..! Regulator kan vara felet, dock inte hört att det är vanligt...?!

Tror inte på brunnen ECU eller kabelstam,då skulle det lukta bränt i bak....

Fram med multimetern och börja mäta!!

Lycka till med felsökningen! Hör av dig om du behöver hjälp på nått sätt..!

mvh Fredrik
 
Last edited:
Tack för det :tummenupp Vi får hoppas jag hittar något enkelt och kan lägga upp det här för framtida referens.
 
Har äntligen köpt en sån Sp1!:tungan Helt original med 1600 mil på mätaren. bakskärm o grejer kvar. Och inte ett enda märke i lack. Himla skön hoj!
Ska ha den oskruvad. MEN den låter ju ABSOLUT ingenting!! Och det funkar inte i längden.
Finns det möjligen någon här som råkar ha några trattar liggandes i vedboden ? Har kollat runt lite på slipon på blocket o annat, men det verkar inte dyka något detta århundrandet.
Brukar bara ha mina hojar ett halvår eller så, så nytt går bort.

Ha det!
 
Har äntligen köpt en sån Sp1!:tungan Helt original med 1600 mil på mätaren. bakskärm o grejer kvar. Och inte ett enda märke i lack. Himla skön hoj!
Ska ha den oskruvad. MEN den låter ju ABSOLUT ingenting!! Och det funkar inte i längden.
Finns det möjligen någon här som råkar ha några trattar liggandes i vedboden ? Har kollat runt lite på slipon på blocket o annat, men det verkar inte dyka något detta århundrandet.
Brukar bara ha mina hojar ett halvår eller så, så nytt går bort.


Ha det!


Grattis! Vad fick du ge? Jag planerar inför preliminärt köp av SP1:a i höst. De välvårdade exemplaren är sällsynta.

Ett tips är att kolla på ebay efter "honda RC51 exhaust" eller "honda RVT 1000 exhaust". Utbudet i USA är rätt stort.
 
Last edited:
jag har ett original avgassystem som man tydligen kan borra ur för bättre ljud.... Om någon inte vill borra i sitt eget kan man ju köpa mitt :D
 
Softis: Nää, det får nog bli slipon endå! har hört att det inte blir någon hit att demontera originaldämpare. dom är helsvetsade. Vilka pengar vill du ha för rörböjarna?

K1322: gav 48:- kanske lite mycke, men med dom milen och i skick som ny så var det värt det. EN ägare sen ny, och avställd sen 2007 :) Nästan så den åker in i vardagsrummet!
 
Det finns en SP2 på blocket! någon som vet något om DEN? Kan ju inte ha garaget halvtomt!
SP2 är väl det fränaste man kan ha, näst efter gräsklipparen.
(Varför gjorde inte Honda SP efter 2005??? med effekt och kubik som heter duga)
 
Softis: Nää, det får nog bli slipon endå! har hört att det inte blir någon hit att demontera originaldämpare. dom är helsvetsade. Vilka pengar vill du ha för rörböjarna?

Skitenkelt att ta bort original dämparna då skarven sitter under fotpinnen på var sida, det är där alla mellanrör monteras oxå!

Vad kan man få för ett apr nya micron mellanrör, köpte dom för 500:- här på forumet om jag minns rätt så nån stans däromkring kanske?!
 
Det finns en SP2 på blocket! någon som vet något om DEN? Kan ju inte ha garaget halvtomt!
SP2 är väl det fränaste man kan ha, näst efter gräsklipparen.
(Varför gjorde inte Honda SP efter 2005??? med effekt och kubik som heter duga)

Köp 2:an och sälj din 1:a till mig istället :tungan
 
Huggern monterad,bild kommer. Fick idag tag på en tank till min SP1 röd såklart,så nu har jag en komplett uppsättning med röda kåpor och röd tank,så jag kan hitta på något kul med mina "Kinakåpor" till vintern.

Ägt hojen i två veckor nu och är grymt nöjd......kommer jag någonsin att byta bort den?? Tveksamt:kär:kär:kär:kär:kär

Dock så upplever jag framgaffeln som något mjuk:va men det kanske beror på 107kg förare som sitter på hojen:huvet.
 
Hej pojkar.
Har inte fått så mycket intresse på teknikforumet så provar här också.
Fick kortis i elsystemet pga dåligt anslutna bak-blinkers.
Letat febrilt efter nya kontakter som passar i original men ingen MC-demontering säger att dom kan hjälpa mig (kom svar på mail kl 7 på morgonen typ så man kan ju undra om det bortprioriterades).
Original blikers kostar visst ~600 spänn/st så inte ett alternativ just nu.
Vill inte klippa av originalkontakter och klämma dit kabelskor (blir inte bra i längden med oxidering och skit ändå).

Det är nu bara istucket trådar och eltejp i den ena, den andra som är vinklad uppåt visar dom små stiften. Det sitter på hojen två "hona" och jag saknar två "hane".
Tror ni det är samma kontakter på fler hojar?
Olika Honda, fireblade runt samma årsmod?, övriga märken?

Tacksam för hjälp
//Martin 2013-07-17 017.jpg
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top