Honda NSR 125 R 1989/90

Även med mer kubik är det fortfarande en "moped" och du äger ju minst en tung hoj och har körkort för tung så jag tycker det är svårt att motivera den investeringen.

Och kanske framför allt, hur korrelerar big bore kit med hojen du en gång drömde om och anledningen till att du köpte hojen? Du kanske drömde om en trimmad NSR och då är det väl bara att gå full retard men drömde du om det du dregglade över när du bläddrade i broschyren så håll den original.

Jag köpte en 1988 kx125 för att det var en sån som jag en gång började träna crossbana med och jag ville känna vad jag tycker om en sån idag. Och vad hände sen? Jo det tog ju inte många provkörningar innan jag började fundera på att skaffa en vev från 1992 med 4mm längre slaglängd...

Sen slog det mig att jag köpte ju inte hojen för att bygga om till mer kubik utan just för vad den var då, 1988. Vill jag ha en hoj med mer kubik så är det ju bättre att jag köper en SX150 eller ännu större hoj.
 
Även med mer kubik är det fortfarande en "moped" och du äger ju minst en tung hoj och har körkort för tung så jag tycker det är svårt att motivera den investeringen.

Och kanske framför allt, hur korrelerar big bore kit med hojen du en gång drömde om och anledningen till att du köpte hojen? Du kanske drömde om en trimmad NSR och då är det väl bara att gå full retard men drömde du om det du dregglade över när du bläddrade i broschyren så håll den original.

Jag köpte en 1988 kx125 för att det var en sån som jag en gång började träna crossbana med och jag ville känna vad jag tycker om en sån idag. Och vad hände sen? Jo det tog ju inte många provkörningar innan jag började fundera på att skaffa en vev från 1992 med 4mm längre slaglängd...

Sen slog det mig att jag köpte ju inte hojen för att bygga om till mer kubik utan just för vad den var då, 1988. Vill jag ha en hoj med mer kubik så är det ju bättre att jag köper en SX150 eller ännu större hoj.
Det är verkligen så tankegångarna går. Mycket vill alltid ha mer, men jag kan ju bara ta min andra hoj. Eller köpa en till.

Ska aldrig säga aldrig gällande big bore, men jag är väldigt nöjd med hojen som den är. Den är liksom vad jag förväntar mig.

En annan sak att ta med är ju att påfrestningar ökar på andra ställen med big bore kit, oavsett vad Malossi eller någon annan säger. NSR:en är en väldigt hållbar tvåtakts-125:a i sin effektklass. Hållbar maskin helt enkelt. Nu är jag varken beroende av att hojen funkar, kör många mil eller rädd för att skruva, men det är rätt gött att veta att om jag följer serviceschemat och håller den i skick så är risken för överraskningar rätt liten.

Men vi får se. Tanken var ju att ha den klar till denna säsong för att känna hur den funkar när den är fullt fixad. Nu blev det inte så, så det blir nästa säsong då jag planerar att köra den både på Knix och storbana.
 
Det är verkligen så tankegångarna går. Mycket vill alltid ha mer, men jag kan ju bara ta min andra hoj. Eller köpa en till.

Ska aldrig säga aldrig gällande big bore, men jag är väldigt nöjd med hojen som den är. Den är liksom vad jag förväntar mig.

En annan sak att ta med är ju att påfrestningar ökar på andra ställen med big bore kit, oavsett vad Malossi eller någon annan säger. NSR:en är en väldigt hållbar tvåtakts-125:a i sin effektklass. Hållbar maskin helt enkelt. Nu är jag varken beroende av att hojen funkar, kör många mil eller rädd för att skruva, men det är rätt gött att veta att om jag följer serviceschemat och håller den i skick så är risken för överraskningar rätt liten.

Men vi får se. Tanken var ju att ha den klar till denna säsong för att känna hur den funkar när den är fullt fixad. Nu blev det inte så, så det blir nästa säsong då jag planerar att köra den både på Knix och storbana.
Så är det. Vill man att det ska hålla är det oftast original som gäller. När det inte är frågan om rena designfel och recalls.

Och det kryllar det ju knappast av på denna skulle jag tro...
 
Det är verkligen så tankegångarna går. Mycket vill alltid ha mer, men jag kan ju bara ta min andra hoj. Eller köpa en till.

Ska aldrig säga aldrig gällande big bore, men jag är väldigt nöjd med hojen som den är. Den är liksom vad jag förväntar mig.

En annan sak att ta med är ju att påfrestningar ökar på andra ställen med big bore kit, oavsett vad Malossi eller någon annan säger. NSR:en är en väldigt hållbar tvåtakts-125:a i sin effektklass. Hållbar maskin helt enkelt. Nu är jag varken beroende av att hojen funkar, kör många mil eller rädd för att skruva, men det är rätt gött att veta att om jag följer serviceschemat och håller den i skick så är risken för överraskningar rätt liten.

Men vi får se. Tanken var ju att ha den klar till denna säsong för att känna hur den funkar när den är fullt fixad. Nu blev det inte så, så det blir nästa säsong då jag planerar att köra den både på Knix och storbana.

Du kan ju se dig om efter en pipa också/istället.
 
Lite off topic men kom att tänka på ljud bla när ni nämnde avgassystem och det här med Malossi 180cc eller vad det heter. Jag hade Allspeed och och 175cc Autisa på RD'n som sagt.
Det blev ett mycket dovare, stavas det så? Eller "basigare" ljud med dem grejerna. Så man fick rätt mycket på köpet. Inte lika knattrig som med 125cc.

Jag lät farsan provköra den och när man hörde den på håll i uppförsbackarna så tyckte jag då när man var typ 17 år (man tyckte mycket då 🤣) att det lät lite som en Ducati nästan. Inget illa menat mot Ducatiåkare, men fränt var det.

Hade man haft kvar den där idag så hade man säkert försökt få på bredare 17-tumsfälgar, för det var väl det enda som var lite spinkigt på dem.
 
Lite off topic men kom att tänka på ljud bla när ni nämnde avgassystem och det här med Malossi 180cc eller vad det heter. Jag hade Allspeed och och 175cc Autisa på RD'n som sagt.
Det blev ett mycket dovare, stavas det så? Eller "basigare" ljud med dem grejerna. Så man fick rätt mycket på köpet. Inte lika knattrig som med 125cc.

Jag lät farsan provköra den och när man hörde den på håll i uppförsbackarna så tyckte jag då när man var typ 17 år (man tyckte mycket då 🤣) att det lät lite som en Ducati nästan. Inget illa menat mot Ducatiåkare, men fränt var det.

Hade man haft kvar den där idag så hade man säkert försökt få på bredare 17-tumsfälgar, för det var väl det enda som var lite spinkigt på dem.
Ja det är ju en ring-a-ding ding ding 🛎️😂

En del av charmen nu, när jag är 50 och inte måste ha så mycket som möjligt från en 125:a. Jag gillar knattret, det hör till.

Just nu blir det inget Malossi-kit iaf, få se vad jag menar efter att ha kört hojen mer. 80 mil har jag kört totalt än så länge sedan jag fick ihop den och den besiktigades förra året, så jag behöver mer tid i sadeln för att veta vad jag faktiskt vill göra. För användas ska den. 😊

Hjulstorlek är också lite surt på min hoj men inte så mycket av breddorsak som av diameterdito på bakhjulet som är 18 tum. Det begränsar vad som finns att köpa rejält, och det som finns är mer åt klassiker/hålla länge pendlingsdäck än sportigt. Profilerna är platta. Jag köpte Michelin Road Classic, men är väl inte supernöjd, känns rätt träigt utan någon direkt feedback (tillverkningsdatum bra). Gjorda för att gå väldigt många mil, jag hade önskat typ Supercorsa.

Generationen efter min fick 17” bak, men vad jag kommit fram till hittills är att det inte är så enkelt att byta till andra fälgar. Om något vet bättre så tar jag tacksamt emot tips om det.
 
Nyheter
Nytt världsrekord:”highchair wheelie” i 204 km/h

Den brittiske stuntföraren ...

Stora Motorcykelkatalogen 2026

Nu har vi öppnat förbeställ...

Nya Panigale V4 R: Ducatis nya högfartsvapen

Nya Panigale V4 R har senas...

Vilken otrolig comeback!

Spanjoren Marc Marquez full...

Indian slår rekord på Bonneville Salt Flats

Ända sedan INDIAN MOTORCYCL...

Nya Ducati Panigale V4 R

Ducati har nu lanserat nya ...

Eldrivna Honda WN7

Honda WN7 Honda har pres...

Stark Varg EX, en smygande ninja!

Nu har jag och Varg EX hunn...

BMW presenterar Vision CE

I samband med IAA Mobility ...

Honda lanserar elmotorcykeln WN7

Honda har presenterat eldri...

Back
Top