Honda NR750

daniel 2.3-16 skrev:
betyder inte conrod vevstake?????
inte så där supermegaultra exklusivt va :va :confused:

Om jag minns rätt så hade NR-modellen dubbla vevstakar för varje kolv. Det vet jag inte om någon annan motor har haft/behövt.

Kent W skrev:
Honda byggde den här när patent från 1927 hade gått ut....
.
.
1929 startade tillverkningen av en motor med 4ventilsteknik, hydraliska ventillyftare,
dubbla överliggande kugghjulsdrivna kamaxlar, tvåstegskompressor, mekanisk bränsleinsprutning,
28000cc, 12cyl, 1036hkr......tillverkaren heter RollsRoyce, och motorn kom att sitta i bla,
Hawker Hurricane, Spitfire, Mustang mfl flygplan under 2:a världskriget.

Ah... Merlin Rolls Royce. "Gul Kalle" var stationerad i västerås... jag glömmer aldrig när den jag var ute på Hässlö flygfält och Gul Kalle gjorde en tryckare (överpassage på låg höjd = 10-15 meter) över huvudet på mig. Det kallar jag dopplereffekt.

KentW, du vet saker. Kan du förklara en sak som jag och en kompis inte förstår ? Hur kunde honda få kolvringarna täta på NR750 ? Visst, kolvarana är runda i ändarna... men mitt på är dom ju raka ... Hur kan kolvringarna täta där ?

Jag förstår inte hur den kan ändra karaktär te densamma som en V8? Borde det inte vara samma som en V4? :va

Tycker förövrigt att den va rätt snygg. Ljuddämpare under sadeln och enkelsving, mmm, ahhh... :P

Hultan skrev:
Vad är det för bra med ovala kolvar?

Var det inte så att Honda utvecklade oval-kolvstekniken på någon banhoj först (NR500???)? På den tiden man bara fick köra med 4 cyllar... Så när dom inte kunde öka kolvhastigheten mer på den gamla motorn utvecklade dom ovala kolvar för att fortfarande ha 4 cyllar, men ändå få karaktär som en motor med fler cylindrar... Och på så sätt få ut mer effekt...

Eller har jag fått allting om bakfoten? Har läst nånting liknande i nån bok om Hondas Gp-racers...

Ha de gôtt!

OlleR skrev:
Jag förstår inte hur den kan ändra karaktär te densamma som en V8? Borde det inte vara samma som en V4? :va

Tycker förövrigt att den va rätt snygg. Ljuddämpare under sadeln och enkelsving, mmm, ahhh... :P

Det är en V4.... Ovala kolvar gav den en karaktär som en V8
nr750%5F12%2Ejpg

Kan vi komma överens om att NR var långt före sin tid och riktigt riktigt grym på alla områden :tummenupp

Vad har dom övriga mer efterblivna japanska märkena gjort för koncepthojar som man kan jämföra med NR ?

KentW, du vet saker. Kan du förklara en sak som jag och en kompis inte förstår ? Hur kunde honda få kolvringarna täta på NR750 ? Visst, kolvarana är runda i ändarna... men mitt på är dom ju raka ... Hur kan kolvringarna täta där ?[/QUOTE]

Nja...jag vet inte "exakt" hur dom gått till väga....men jag "tror" att den raka delen
på kolvarna, inte är helt rak, utan något "bomberad" vilket gör att man även gör
kolvringarna lika...då kan man uppnå att kolvringarna kan "trycka" mot cylinderväggarna.

Skulle dom vara helt "raka" så tror jag inte det går att uppnå tätningseffekt.

Vankelmotorn drogs med det problemet på "sidorna" av rotorn.

Men som sagt det är min personliga uppfattning utifrån min tekniska erfarenhet.

KentW

Ludde skrev:
Var det inte så att Honda utvecklade oval-kolvstekniken på någon banhoj först (NR500???)? På den tiden man bara fick köra med 4 cyllar... Så när dom inte kunde öka kolvhastigheten mer på den gamla motorn utvecklade dom ovala kolvar för att fortfarande ha 4 cyllar, men ändå få karaktär som en motor med fler cylindrar... Och på så sätt få ut mer effekt...

Eller har jag fått allting om bakfoten? Har läst nånting liknande i nån bok om Hondas Gp-racers...

Ha de gôtt!

Det som gör en ovalkolvsmotor så effektiv är att du kan få en högre fyllnadsgrad
i den, om du tittar på en oval, jämfört med en två cirklar, så ser du att i ovalen
kan du få plats med fler ventiler = bättre fyllnadsmöjlighet.
Kan du fylla mer så får du ut mer effekt, om man läser i historieboken om Honda
så får man veta att Honda la in en "effektpuckel" i tändnings/insprutningsstyrningen
för att föraren skulle "känna" var han skulle växla....tror det var vid 16000v/min
Vid bänkkörningar varvade den uppmot 18000...och ville inte sluta.

KentW
Cylindervolymen är ju lika...750cc på fyra cylindrar.

Mr. Dante skrev:
Det är en V4.... Ovala kolvar gav den en karaktär som en V8
Yeash I know, men slår alltså en V8 som en V4 fast 2 kolvar samtidigt istället för 1? Isåfall hänger jag med :D Jag har aldrig kört en V8 men dom skiljer sig alltså i karaktären, hur gör dom det?

Nån mer än jag som tycker den är slående lik Desmosedici rr?? :va
Ursäkta stavningen, lång resa tidsomställning... :arsele

Bifogat

• _2.jpg
    _2.jpg
    44 KB · Visningar: 119
  • 06.jpg
    06.jpg
    132.9 KB · Visningar: 121
OlleR skrev:
Yeash I know, men slår alltså en V8 som en V4 fast 2 kolvar samtidigt istället för 1? Isåfall hänger jag med :D Jag har aldrig kört en V8 men dom skiljer sig alltså i karaktären, hur gör dom det?

På en v8 sägs det att vibrationerna tar ut sig mot varandra på ett annat sätt.
Fast hur en V4a ska kännas annorlunda bara för att det är ovala kolvar snappar jag inte. Man borde kunna hitta fördelar med att ha ganska klena stakar eftersom man har två, samma med kolven, en oval konstruktion bör vara starkare än en cirkulär dito (då tänker jag jag på de krafter som påverkar kolven i sidled och "vridled").

He he kommer ihåg när jag satt på muggen i föräldra hemmet och insöp någon SuperBike eller Mc-nytt och de skrev att de hade med avsikt ändrat effekt kurvan så hojen skulle bli lite roligare eftersom den var helt spikrak, det tyckte jag var ballt... :)

Visst stämmer det att det finns en sprojtans ny NR i stan i en låda där titthålen blir större och större... på något annat ställe står en RC30 också i kartong... :D

Niclas-Vfr400r skrev:
Får nästan vända på det? Duccen är slående lik NR.. Luktar plagiat..
NR är originalet och väldigt ensam om att vara så orginell..

Mr. Dante skrev:
Får nästan vända på det? Duccen är slående lik NR.. Luktar plagiat..
NR är originalet och väldigt ensam om att vara så orginell..

Ordmärkare, det var ju det jag menade! :mattias

Niclas-Vfr400r skrev:
Håller med helt och hållet. Det var det jag menade i början av tråden, men jag tror jag skrev "den kommande hondan" :huvet

Ludde skrev:

Ha de gôtt!

Visst var det så. Honda ville slå tvåtaktarna med en fyrtakts NR500 i GP-klassen. Men reglerna tillät inte mer än 4 cylindrar, annars hade dom nog byggt en V8:a. Alltså blev det ovala kolvar istället. Den räsern kom väl runt -79, men hade inga vidare framgångar.

Ducati har väl nåt liknande på sina gp-hojjar fast med två kolvar och ett gemensamt förbränningsrum?
Det gjorde dom så att den skulle klassas som v-twin har jag för mig.
Nån som vet mer?

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back