Honda NR750

walpen

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2004
Hoj
1986 Yamaha SRX-6
hejsan.
Jag undrar bara om de finns nån som har några bilder, bra bilder asså på Honda NR750. E en riktigt fräsig och räjsig hoj.

yonsson skrev:
Den var rätt cool. Jag tror inte jag sett nån sån innan.
inte så konstigt, fanns väl inte så många ex. Ci:s MC i jönköping hade en sån ståendes för en massa år sedan... om jag inte kommer ihåg helt fel så var priset då 400', men kanske kommer jag ihåg helt fel? :va

yonsson skrev:
Den var rätt cool. Jag tror inte jag sett nån sån innan.

rätt cool :confused: :confused: :va
Det är ju en av tidernas absolut coolaste hojar! Riktigt grym teknologi och hur snygg som helst. Fanns i väldigt få exemplar och kostade en del ca 400k

För att va från slutet på 80-talet e den ruggigt snygg. V4 med ovala kolvar och 8 ventiler per cylinder. Tror honda gjorde hojen för att sätta flera patent i lås inför framtiden.

Tycker mig känna igen drag från den på nya hondan som kommer. Har tyvärr ingen bild att lägga upp. Underkåpan och bakpartiet var ganska likt tycker jag.

Ägaren av MC varuhuset har en helt ny fortfarande i kartong! Han fick tydligen ett bud på 1 miljon, men vägrade sälja den för en sån spottstyver! :tummenupp Man kan se kartongen stå längst in i det avspärrade utrymmet i beg-rummet... Titta själva nästa gång! :tummenupp

Vad ni kåpnissar om detta då? :tummenupp :D
Ser ut att baken är ändrad också... skumt...

NR750%2Ejpg

p.s. En av de få hojarna som blir fulare utan kåpa d.s.

Last edited:
Noll-Koll skrev:
Ägaren av MC varuhuset har en helt ny fortfarande i kartong! Han fick tydligen ett bud på 1 miljon, men vägrade sälja den för en sån spottstyver! :tummenupp Man kan se kartongen stå längst in i det avspärrade utrymmet i beg-rummet... Titta själva nästa gång! :tummenupp

Han borde nog ha antagit budet på 1 miljon, om det är sant.

www.mobile.de finns två st till salu. Den ena har gått 260 mil och kostar 350.000 kr. Den andra har gått 1.100 mil och kostar 500.000 inkl. diverse extradelar (se bild).

Som långsiktig investering är det för en amatör svårt att slå aktiefonder. En motorcykel, även en NR 750, får se sig rejält slagen.

Bifogat

• 11111111142588038-24595-1092749956.jpg
    11111111142588038-24595-1092749956.jpg
    22.8 KB · Visningar: 388
Nyteknik skrev:

Kan ju inte svära på att det är sant, men har hört det av flera källor.
Han ville tydligen inte sälja den ihuvudtaget, utan ha den som samlar föremål. Helrätt tycker jag! :tummenupp

Noll-Koll skrev:
Kan ju inte svära på att det är sant, men har hört det av flera källor. Han ville tydligen inte sälja den ihuvudtaget, utan ha den som samlar föremål. Helrätt tycker jag! :tummenupp

Trist, tycker jag. En NR 750 glädjer fler om den körs upp och ner på Sveavägen, på banträffar och parkeras vid Brostugan på onsdagar. Bjussa på ljudet av ovalkolvsmotorn med 48 ventiler; gärna genom ett handgjort magnesiumsystem utan ljuddämpning. Det vore helrätt. Den som vill se en NR 750 i monter kommer alltid kunna åka till Hondas museum.

Nyteknik skrev:
Trist, tycker jag. En NR 750 glädjer fler om den körs upp och ner på Sveavägen, på banträffar och parkeras vid Brostugan på onsdagar. Bjussa på ljudet av ovalkolvsmotorn med 48 ventiler; gärna genom ett handgjort magnesiumsystem utan ljuddämpning. Det vore helrätt. Den som vill se en NR 750 i monter kommer alltid kunna åka till Hondas museum.

Word! Man behöver ju inte köra som en idiot och klota den men helt klart ska den luftas på gata, bana och andra träffar. Det är ju näst intill en skyldighet om man lagt beslag på en sådan klenod att man visar upp den för mindre bemedlade intresserade.

Nyteknik skrev:

www.mobile.de finns två st till salu. Den ena har gått 260 mil och kostar 350.000 kr. Den andra har gått 1.100 mil och kostar 500.000 inkl. diverse extradelar (se bild).

Som långsiktig investering är det för en amatör svårt att slå aktiefonder. En motorcykel, även en NR 750, får se sig rejält slagen.

Vette fan om han borde det. Kartongen är inte ens öppnad utan har stått där sen den kom från fabrik. Så fort startar den så sjunker ju priset. Sen kan man ju fråga sig varför han inte har den framplockad.

Nyteknik skrev:

Jag har pratat med ägaren om andra ovanliga gamla hojar nyligen, han ser inte sin samling som sin pensionsförsäkring direkt, utan köper gamla orörda hojar av nostalgiskäl och minnen. Fick bla ett ok bud av han på min GSXR-50 -87 men den gick till en annan handlare till sist.

Inget nytt under solen.....

heliac skrev:
För att va från slutet på 80-talet e den ruggigt snygg. V4 med ovala kolvar och 8 ventiler per cylinder. Tror honda gjorde hojen för att sätta flera patent i lås inför framtiden.

Honda byggde den här när patent från 1927 hade gått ut....det var Triumph som hade registrerat det patentet.
Men på den tiden fanns varken material...eller tillverkningsmetoder för att kunna tillverka en ovalkolvsmotor,
och få tätningen i cylindrarna att fungera.

Vet ni föresten att den första vattenkylda tvåtaktaren, tror till och med att den hade slidmatning,
började tillverkas 1912.....tillverkaren hette Scott och fanns i Irland.

1929 startade tillverkningen av en motor med 4ventilsteknik, hydraliska ventillyftare,
dubbla överliggande kugghjulsdrivna kamaxlar, tvåstegskompressor, mekanisk bränsleinsprutning,
28000cc, 12cyl, 1036hkr......tillverkaren heter RollsRoyce, och motorn kom att sitta i bla,
Hawker Hurricane, Spitfire, Mustang mfl flygplan under 2:a världskriget.

För den som är intresserad av motorer och teknisk utveckling så är flygets utveckling
under 2:a världskriget en outtömlig källa till kunskap.....och den ger sen lite mer perspektiv på dagens "innovationer".

En av de intressantaste tekniska lösningarna av en motorkonstruktion hade en motor som heter
NAPIER SABRE....kallades för H-motor, det var två st boxer 12:er som låg på varann, med gemensan slutväxel.
Men vad som gjorde den speciell var att den inte hade några ventiler i traditionell mening,
utan cylinderfodren gjorde en cylindrisk och upp och nedgående rörelse för att
öppna och stänga avgas/insugs portarna....sattes i produktion i slutet att 1930 talet.

Så inget är "Nytt under Solen"

KentW

Hur är prestandan?
Redan när den kom vad den dyr eller?
Hur många gjordes det?
Racades det med dom?

Produktionsbeginn: 1991
Produktionsende: k.A.
Stückzahl: k.A.
Preis: 100.000 DM
Interne Bezeichnung: k.A.
Abgasreinigung: k.A.
Motor
Leistung bei Drehzahl: 125 PS (92 kW) bei 14.000 U/min
Drehmoment bei Drehzahl: 71 Nm bei 11.500 U/min
Motor: V-4, 90 Grad, 32 Ventile, (Ovalkolben)
Bohrung x Hub/Verdichtung: 75,3 x 42 (101,2 mm)/11,7:1
Hubraum: 747,7 ccm
Gassteuerung: PGM-FI Einspritzung (Nippon-Denso)
Getriebe/Antrieb: 6-Gang/Kette
Fahrwerk/Bremsen
Rahmen: Alu-Brückenrahmen
Lenkkopfwinkel/Nachlauf: 65,5 Grad/88 mm
Gabel: 45er, Upside-Down-Gabel
Reifen vorne: 130/70-16
Reifen hinten: 180/55-17
Federwege v/h: 120/120 mm
Felgenmaß vorne: k.A.
Felgenmaß hinten: k.A.
Bremse vorne: Doppelscheibe 310 mm (Vierkolbenzangen)
Bremse hinten: Scheibe 220 mm (Doppelkolbenzangen)
Maße/Gewichte
Radstand: 1435 mm
Bodenfreiheit: k.A.
Länge: k.A.
Höhe: k.A.
Breite: k.A.
Gewicht: 244 kg
zul. Gesamtgewicht: 359 kg
Sitzhöhe: 785 mm
Sonstiges
Tankinhalt/Reserve: 17 Liter
Höchstgeschwindigkeit: ca. 241 km/h
Lieferbare Farben: Rot
Garantie: k.A.
:

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back