Victor
Shake that ass!
daniel 2.3-16 skrev:betyder inte conrod vevstake?????
inte så där supermegaultra exklusivt va![]()
![]()
Om jag minns rätt så hade NR-modellen dubbla vevstakar för varje kolv. Det vet jag inte om någon annan motor har haft/behövt.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
daniel 2.3-16 skrev:betyder inte conrod vevstake?????
inte så där supermegaultra exklusivt va![]()
![]()
Kent W skrev:Honda byggde den här när patent från 1927 hade gått ut....
.
.
1929 startade tillverkningen av en motor med 4ventilsteknik, hydraliska ventillyftare,
dubbla överliggande kugghjulsdrivna kamaxlar, tvåstegskompressor, mekanisk bränsleinsprutning,
28000cc, 12cyl, 1036hkr......tillverkaren heter RollsRoyce, och motorn kom att sitta i bla,
Hawker Hurricane, Spitfire, Mustang mfl flygplan under 2:a världskriget.
Hultan skrev:Vad är det för bra med ovala kolvar?
OlleR skrev:Jag förstår inte hur den kan ändra karaktär te densamma som en V8? Borde det inte vara samma som en V4?![]()
Tycker förövrigt att den va rätt snygg. Ljuddämpare under sadeln och enkelsving, mmm, ahhh...![]()
marcusj skrev:Det finns inget att gemföra med från den tiden!!!!!!!!
Ludde skrev:Var det inte så att Honda utvecklade oval-kolvstekniken på någon banhoj först (NR500???)? På den tiden man bara fick köra med 4 cyllar... Så när dom inte kunde öka kolvhastigheten mer på den gamla motorn utvecklade dom ovala kolvar för att fortfarande ha 4 cyllar, men ändå få karaktär som en motor med fler cylindrar... Och på så sätt få ut mer effekt...
Eller har jag fått allting om bakfoten? Har läst nånting liknande i nån bok om Hondas Gp-racers...
Ha de gôtt!
Yeash I know, men slår alltså en V8 som en V4 fast 2 kolvar samtidigt istället för 1? Isåfall hänger jag medMr. Dante skrev:Det är en V4.... Ovala kolvar gav den en karaktär som en V8
OlleR skrev:Yeash I know, men slår alltså en V8 som en V4 fast 2 kolvar samtidigt istället för 1? Isåfall hänger jag medJag har aldrig kört en V8 men dom skiljer sig alltså i karaktären, hur gör dom det?
Får nästan vända på det? Duccen är slående lik NR.. Luktar plagiat..Niclas-Vfr400r skrev:Nån mer än jag som tycker den är slående lik Desmosedici rr??![]()
Ursäkta stavningen, lång resa tidsomställning...![]()
Mr. Dante skrev:Får nästan vända på det? Duccen är slående lik NR.. Luktar plagiat..
NR är originalet och väldigt ensam om att vara så orginell..

Håller med helt och hållet. Det var det jag menade i början av tråden, men jag tror jag skrev "den kommande hondan"Niclas-Vfr400r skrev:Nån mer än jag som tycker den är slående lik Desmosedici rr??![]()
Ursäkta stavningen, lång resa tidsomställning...![]()

Ludde skrev:Var det inte så att Honda utvecklade oval-kolvstekniken på någon banhoj först (NR500???)? På den tiden man bara fick köra med 4 cyllar... Så när dom inte kunde öka kolvhastigheten mer på den gamla motorn utvecklade dom ovala kolvar för att fortfarande ha 4 cyllar, men ändå få karaktär som en motor med fler cylindrar... Och på så sätt få ut mer effekt...
Eller har jag fått allting om bakfoten? Har läst nånting liknande i nån bok om Hondas Gp-racers...
Ha de gôtt!
sEiKo skrev:Ducati har väl nåt liknande på sina gp-hojjar fast med två kolvar och ett gemensamt förbränningsrum?
|
|
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027
Brembos nya carboceramiska ... |
|
Ducati lanserar Desmo450 EDS
Ducati lanserar Desmo450 ED... |
|
|
|
Custom Bike Show 2026
I år var det 52a gången Cus... |
|
|
Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!
Med en månad kvar är det gl... |
|
|
Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp
I motorvärlden finns det ha... |
|
|
Inga mirakelbatterier ändå?
Rabalder kring Verge: Har s... |
|
|
Custom Bike Show på lördag!
På Sveriges nationaldag, nu... |
|
|
Bilder från DGR 2026
Den 17 maj kördes The Disti... |
|
|
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige
PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,... |
|
|
Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!
Det är med glädje vi pratar... |