RECENSION av Honda MSX-125
Första gången jag kom i kontakt med denna hoj var i Thailand. Jag hyrde den i en vecka, men den var så rolig att köra runt på, så jag behöll den i totalt 3 veckor. Ett år senare köpte jag en själv, med Thailand fortfarande färskt i minnet.
Utseende: Min åsikt är kort och gott att den ser så jäkla ball ut.
Betyg 10/10
Pendling: Jag har kört den några gånger till jobbet. Den är helt perfekt i stadstrafik. Vänder i garaget på en femkrona, liten och smidig och tar sig förbi bilköer lätt. Inga problem att köra över en trottoarkant och gena på cykelbanan när det är trångt i bilfilerna.
Betyg 10/10
Motorvägskörning: Hojen är hyfsat rapp upp till drygt 80 km/h. Sen finns det ingen effekt kvar. Jag fick upp den till 110 när jag kröp ihop ordentligt och hade nedförsbacke.
Betyg 5/10
Bombrepa: Självklart fick jag snabbt lov att testa vad hojen går för. Att dra på sig raceställ och köra en välbekant MC-väg med denna hoj plockar plötsligt bort mycket av fartkänslan som fanns när man brassade runt i badbrallor och flipflops. Det var väl lite roligt att köra, men vännerna försvann snabbt framför mig trots att jag höll rullen i botten längs nästan hela vägen. För detta ändamål gör sig tex Aprilia RS125 mycket bättre, om man nu ska köra 125:a.
Betyg 2/10
Gokartbana: Återkommer med detta efter den 2:a maj.
Foto av Peter1980: