Honda msx (nya monkeybiken)

Är det okej kvalitet på lager, motor, koppling osv? Behöver jag titta efter/se upp för något särskilt vid köp?
 
Är ABS "viktigt" på en MSX125? Har hittat en utan till ett bra pris men tvekar lite iom att jag faktiskt aldrig kört en mc utan ABS. Tänker också lite på värdeminskning med/utan abs och det kanske är dumt att köpa en utan?

Finns MSX125 med Amateur Braking System? :va


Edit:
Kollade precis. Från och med 2017 gäller ABS och Euro4. Jahapp, då får det bli en äldre modell den dagen det blir en.
 
Last edited:
Finns MSX125 med Amateur Braking System? :va


Edit:
Kollade precis. Från och med 2017 gäller ABS och Euro4. Jahapp, då får det bli en äldre modell den dagen det blir en.

Är nog inte så många som bromsar bättre utan ABS i en paniksituation. Är väl inte för inte fs-bolagen vill veta om du har ABS eller ej.

Men jag tvekar inte över att du gör det, "PeteR1".
 
Last edited:
Är nog inte så många som bromsar bättre utan ABS i en paniksituation. Är väl inte för inte fs-bolagen vill veta om du har ABS eller ej.

Men jag tvekar inte över att du gör det, "PeteR1".

Jag har tvingats tvärbromsa vid ett antal tillfällen (kört hoj i 11 år) och bromsningen sitter långt in i ryggmärgen och det är så jag (och en del andra) vill ha det.

Det är något man nöter in när man lär sig köra hoj och med aktiv körning sitter det där.
 
Är nog inte så många som bromsar bättre utan ABS i en paniksituation. Är väl inte för inte fs-bolagen vill veta om du har ABS eller ej.

Men jag tvekar inte över att du gör det, "PeteR1".

Missförstå mig rätt. Jag påstår inte att alla, eller ens genomsnittsföraren, bromsar bättre utan ABS i en paniksituation. Men jag skulle vilja påstå att alla, inklusive genomsnittsföraren, kan lära sig att bromsa bra och hantera överlevnadsreaktionerna så att det som tidigare kändes som en paniksituation inte längre gör det.

Ingen av mina fem hojar har ABS och jag har hittills aldrig bromsat på mig på vare sig gata eller bana, trots en del intressanta situationer på båda. Då lägger jag i och för sig lite tid i början av varje säsong på att träna bromsning också.

Försäkringsbolagen skall vi inte tala om. Deras drivkraft är pengar.

För mig personligen är inte ABS det som avgör om jag köper en hoj eller inte, men för en såpass charmig bushoj som MSX125 vill jag hellre ha en utan ABS om jag får välja.
 
Bump!

Inte VM i trådlyft. Knappt distriktsmästerkapet. Men... vilken nästan hysteriskt, galet kul vinterhoj lilla msx125:an är! Visst, okej på sommaren med - för aldrig har väl potthålen varit så djupa och trottoarkanterna så höga som med 12-tums skottkärrehjul - om man nu inte har så bråttom...


Klart slut. Typ.
 
Finns MSX125 med Amateur Braking System? :va


Edit:
Kollade precis. Från och med 2017 gäller ABS och Euro4. Jahapp, då får det bli en äldre modell den dagen det blir en.

125or eller mindre kan klara sig undan med bilbromsar isf ABS dito, men det är en ändå vidrigare lösning.

Genom en ramförordingen i EU som började gälla 1 januari 2016 innebär de nya typgodkännandereglerna att alla motorcyklar över 126 kubik ha ABS. Mopeder och motorcyklar under 125 kubik måste ha CBS, kombinerade bromsar.
http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Motorcykeln/ABS/

MSX 125 från 2017 års modell har ABS, men tusan vet om det inte är något skumt enkanalsystem som bara verkar på framhjulet...?
 
jag har köpt en grom med vinterdäck kul att ha nåt att sladda runt med på vintern heje


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Ingen här som är sugen på att sälja sin? Är lite inne på att byta ut vespan mot en MSX.
 
Har aldrig blivit så besviken på att prova en mc som med MSX. Ofantligt slö, ofantligt obeväm. Nä, spara era pengar och köp något vettigt. En 125:a med ca 10hk är inte det. Löjligt överprisad med för den delen.
 
Har aldrig blivit så besviken på att prova en mc som med MSX. Ofantligt slö, ofantligt obeväm. Nä, spara era pengar och köp något vettigt. En 125:a med ca 10hk är inte det. Löjligt överprisad med för den delen.

Testade du att dra upp den på ett hjul eller muppa runt i allmänhet? Jag har ingen själv, men det är mest för att det är en utpräglad stadshoj, och jag bor på landet men när jag provkörde en så var den en kul liten leksak.
Lite som en väldigt liten motard.
 
Testade du att dra upp den på ett hjul eller muppa runt i allmänhet? Jag har ingen själv, men det är mest för att det är en utpräglad stadshoj, och jag bor på landet men när jag provkörde en så var den en kul liten leksak.
Lite som en väldigt liten motard.

Jag muppade mest då inget annat gick att göra då den var så slö. Ok, kan man fixa lite mer effekt blir den nog roligare. Men man ser en del till salu som gått typ 30 mil, så verkar som folk tröttnar. Och ska ha samma pris tror man för en begagnad som en ny.
 
Har aldrig blivit så besviken på att prova en mc som med MSX. Ofantligt slö, ofantligt obeväm. Nä, spara era pengar och köp något vettigt. En 125:a med ca 10hk är inte det. Löjligt överprisad med för den delen.

Kan tycka att låg effekt ibland har sin charm. Men det finns ju såklart en gräns.
Sen håller jag med om att den är för dyr, framförallt som ny. Men kring 20 loppor för en som inte gått så långt kan jag sträcka mig till.
 
Jag muppade mest då inget annat gick att göra då den var så slö. Ok, kan man fixa lite mer effekt blir den nog roligare. Men man ser en del till salu som gått typ 30 mil, så verkar som folk tröttnar. Och ska ha samma pris tror man för en begagnad som en ny.

den är sjukt rolig på vintern. det är ju inget jag skulle köpa som ända hoj. jag har jättekul på den och den låga effekten är en del av det. men som sagt det är mest bara en leksak, rolig grej funkar bra att pendla med till jobbet också


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Jag är i Thailand nu. Här finns dom överallt (tror dom tillverkas i Thailand)

Varje gång jag är här blir jag riktigt sugen på att köpa en när jag kommer hem.

Vet inte vad jag ska ha den till men är en fräck liten leksak.
Men hittar bara nya på blocket o ca37 är lite väl mycket
 
Pja, blir man inte liiite glad redan av att se en sån här smuttig go-cart på två hjul, lär man aldrig bli glad...?

På frågan vad man ska med den till? Duger: ha kul? Eller rent av gå bananer, då lusten infinner sig?

Och, ägandekostnaden är snudd på noll, nada, zero. Ett par chipspåsar i veckan, kanske? Törstig är den, också. Not. Fulltankad puttrar man väl halvvägs till Grönland...



Kul att du är nöjd, Slangis! Jag sa ju att den är direCkt dråplig vintertid...
 

Bifogat

  • IMG_0060 (2).JPG
    IMG_0060 (2).JPG
    230.7 KB · Visningar: 89
Last edited:
eafe7a1087d84f2748906ba54440860a.jpg



Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Back
Top