Honda msx (nya monkeybiken)

runfat

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Street Triple -09
Är det okej kvalitet på lager, motor, koppling osv? Behöver jag titta efter/se upp för något särskilt vid köp?
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Är ABS "viktigt" på en MSX125? Har hittat en utan till ett bra pris men tvekar lite iom att jag faktiskt aldrig kört en mc utan ABS. Tänker också lite på värdeminskning med/utan abs och det kanske är dumt att köpa en utan?

Finns MSX125 med Amateur Braking System? :va


Edit:
Kollade precis. Från och med 2017 gäller ABS och Euro4. Jahapp, då får det bli en äldre modell den dagen det blir en.
 
Last edited:

runfat

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Street Triple -09
Finns MSX125 med Amateur Braking System? :va


Edit:
Kollade precis. Från och med 2017 gäller ABS och Euro4. Jahapp, då får det bli en äldre modell den dagen det blir en.

Är nog inte så många som bromsar bättre utan ABS i en paniksituation. Är väl inte för inte fs-bolagen vill veta om du har ABS eller ej.

Men jag tvekar inte över att du gör det, "PeteR1".
 
Last edited:
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Är nog inte så många som bromsar bättre utan ABS i en paniksituation. Är väl inte för inte fs-bolagen vill veta om du har ABS eller ej.

Men jag tvekar inte över att du gör det, "PeteR1".

Jag har tvingats tvärbromsa vid ett antal tillfällen (kört hoj i 11 år) och bromsningen sitter långt in i ryggmärgen och det är så jag (och en del andra) vill ha det.

Det är något man nöter in när man lär sig köra hoj och med aktiv körning sitter det där.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Är nog inte så många som bromsar bättre utan ABS i en paniksituation. Är väl inte för inte fs-bolagen vill veta om du har ABS eller ej.

Men jag tvekar inte över att du gör det, "PeteR1".

Missförstå mig rätt. Jag påstår inte att alla, eller ens genomsnittsföraren, bromsar bättre utan ABS i en paniksituation. Men jag skulle vilja påstå att alla, inklusive genomsnittsföraren, kan lära sig att bromsa bra och hantera överlevnadsreaktionerna så att det som tidigare kändes som en paniksituation inte längre gör det.

Ingen av mina fem hojar har ABS och jag har hittills aldrig bromsat på mig på vare sig gata eller bana, trots en del intressanta situationer på båda. Då lägger jag i och för sig lite tid i början av varje säsong på att träna bromsning också.

Försäkringsbolagen skall vi inte tala om. Deras drivkraft är pengar.

För mig personligen är inte ABS det som avgör om jag köper en hoj eller inte, men för en såpass charmig bushoj som MSX125 vill jag hellre ha en utan ABS om jag får välja.
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Bump!

Inte VM i trådlyft. Knappt distriktsmästerkapet. Men... vilken nästan hysteriskt, galet kul vinterhoj lilla msx125:an är! Visst, okej på sommaren med - för aldrig har väl potthålen varit så djupa och trottoarkanterna så höga som med 12-tums skottkärrehjul - om man nu inte har så bråttom...


Klart slut. Typ.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Finns MSX125 med Amateur Braking System? :va


Edit:
Kollade precis. Från och med 2017 gäller ABS och Euro4. Jahapp, då får det bli en äldre modell den dagen det blir en.

125or eller mindre kan klara sig undan med bilbromsar isf ABS dito, men det är en ändå vidrigare lösning.

Genom en ramförordingen i EU som började gälla 1 januari 2016 innebär de nya typgodkännandereglerna att alla motorcyklar över 126 kubik ha ABS. Mopeder och motorcyklar under 125 kubik måste ha CBS, kombinerade bromsar.
http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Motorcykeln/ABS/

MSX 125 från 2017 års modell har ABS, men tusan vet om det inte är något skumt enkanalsystem som bara verkar på framhjulet...?
 

slangklämman

Medlem
Gick med
4 May 2011
Ort
uttran
Hoj
yamaha mt-07 -17
jag har köpt en grom med vinterdäck kul att ha nåt att sladda runt med på vintern heje


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

J_Park

Socio #5052
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Lund
Hoj
Ducati MTS 1000DS \n Triumph Daytona 675
Ingen här som är sugen på att sälja sin? Är lite inne på att byta ut vespan mot en MSX.
 

MJ_

Gillar udda hojar.
Gick med
29 Aug 2016
Ort
Skåne
Hoj
För många att räkna upp
Har aldrig blivit så besviken på att prova en mc som med MSX. Ofantligt slö, ofantligt obeväm. Nä, spara era pengar och köp något vettigt. En 125:a med ca 10hk är inte det. Löjligt överprisad med för den delen.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Har aldrig blivit så besviken på att prova en mc som med MSX. Ofantligt slö, ofantligt obeväm. Nä, spara era pengar och köp något vettigt. En 125:a med ca 10hk är inte det. Löjligt överprisad med för den delen.

Testade du att dra upp den på ett hjul eller muppa runt i allmänhet? Jag har ingen själv, men det är mest för att det är en utpräglad stadshoj, och jag bor på landet men när jag provkörde en så var den en kul liten leksak.
Lite som en väldigt liten motard.
 

MJ_

Gillar udda hojar.
Gick med
29 Aug 2016
Ort
Skåne
Hoj
För många att räkna upp
Testade du att dra upp den på ett hjul eller muppa runt i allmänhet? Jag har ingen själv, men det är mest för att det är en utpräglad stadshoj, och jag bor på landet men när jag provkörde en så var den en kul liten leksak.
Lite som en väldigt liten motard.

Jag muppade mest då inget annat gick att göra då den var så slö. Ok, kan man fixa lite mer effekt blir den nog roligare. Men man ser en del till salu som gått typ 30 mil, så verkar som folk tröttnar. Och ska ha samma pris tror man för en begagnad som en ny.
 

J_Park

Socio #5052
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Lund
Hoj
Ducati MTS 1000DS \n Triumph Daytona 675
Har aldrig blivit så besviken på att prova en mc som med MSX. Ofantligt slö, ofantligt obeväm. Nä, spara era pengar och köp något vettigt. En 125:a med ca 10hk är inte det. Löjligt överprisad med för den delen.

Kan tycka att låg effekt ibland har sin charm. Men det finns ju såklart en gräns.
Sen håller jag med om att den är för dyr, framförallt som ny. Men kring 20 loppor för en som inte gått så långt kan jag sträcka mig till.
 

slangklämman

Medlem
Gick med
4 May 2011
Ort
uttran
Hoj
yamaha mt-07 -17
Jag muppade mest då inget annat gick att göra då den var så slö. Ok, kan man fixa lite mer effekt blir den nog roligare. Men man ser en del till salu som gått typ 30 mil, så verkar som folk tröttnar. Och ska ha samma pris tror man för en begagnad som en ny.

den är sjukt rolig på vintern. det är ju inget jag skulle köpa som ända hoj. jag har jättekul på den och den låga effekten är en del av det. men som sagt det är mest bara en leksak, rolig grej funkar bra att pendla med till jobbet också


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Jag är i Thailand nu. Här finns dom överallt (tror dom tillverkas i Thailand)

Varje gång jag är här blir jag riktigt sugen på att köpa en när jag kommer hem.

Vet inte vad jag ska ha den till men är en fräck liten leksak.
Men hittar bara nya på blocket o ca37 är lite väl mycket
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Pja, blir man inte liiite glad redan av att se en sån här smuttig go-cart på två hjul, lär man aldrig bli glad...?

På frågan vad man ska med den till? Duger: ha kul? Eller rent av gå bananer, då lusten infinner sig?

Och, ägandekostnaden är snudd på noll, nada, zero. Ett par chipspåsar i veckan, kanske? Törstig är den, också. Not. Fulltankad puttrar man väl halvvägs till Grönland...



Kul att du är nöjd, Slangis! Jag sa ju att den är direCkt dråplig vintertid...
 

Bifogat

  • IMG_0060 (2).JPG
    IMG_0060 (2).JPG
    230.7 KB · Visningar: 88
Last edited:

slangklämman

Medlem
Gick med
4 May 2011
Ort
uttran
Hoj
yamaha mt-07 -17
eafe7a1087d84f2748906ba54440860a.jpg



Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top