Honda lägger ner racingen

En nedläggning av racing som inte är nämnd innan i denna tråden är
MotoGP Academy. Den kommer inte köras pga ekonomiska krisen. Det drabbar tyvär en Nordisk förare som var uttagen dit i år. Sturla Borch Fagerhaug. Har uppfattat det som att han är erbjuden en plats i Red Bull MotoGP Rookies Cup ytterligare en säsong som en kompesation för att sattsningen uteblivit med honnom.
 
Takeo Fukui 64 år lämnar posten som chef på Honda nu i juni efter att varit chef i 6 år. Ersättaren blir Takanobu Ito.

Honda hade under det sista kvartalet 2008 en 89% minskning av nettoresultatet. Så man kommer se till att minska sin produktion drastiskt framöver.


Bromstillverkaren Brembo har sagt upp 1800 anställda.
 
Honda hade under det sista kvartalet 2008 en 89% minskning av nettoresultatet. Så man kommer se till att minska sin produktion drastiskt framöver.


Bromstillverkaren Brembo har sagt upp 1800 anställda.

Ändå räknar "experterna" med att finanskrisen i asien torde slå som hårdast under 2010 :näsblod
 
Last edited:
Honda hade under det sista kvartalet 2008 en 89% minskning av nettoresultatet. Så man kommer se till att minska sin produktion drastiskt framöver.

Dock viktigt att notera är att de fortfarande gått plus... bara med bra mycket mindre plus. Detta medans många andra tillverkare visar röda siffror.
 
KTM minskar sina anställda från 2200 till 1880 fr.o.m april. Man kommer behöva dra ner sin produktion med 25-30%.

KTM kommer dock satsa mera på sin utvekling av elektriska mc där KTM Cross Industries fått en garanti på 30 miljoner euro för i år avsedd till detta.
 
Last edited:
Dock viktigt att notera är att de fortfarande gått plus... bara med bra mycket mindre plus. Detta medans många andra tillverkare visar röda siffror.
Det där är bara bokföringsteknik. Fråga vilken revisor som hellst. Genom att omdisponera resurser mellan föregående och innevarande år kan man visa upp vilket resultat som hellst. Detta är en viktig fråga eftersom resultatet delvis styr börskursen som i sin tur bestämmer företagets värde som i sin tur bestämmer hur mycket pengar man kan låna och till vilken ränta som i sin tur bestämmer hur mycket resurser företaget kan fördela på sin verksamhet. Men till sist och syvende är ett resultat inget annat än en konstruktion skapad av en lek med siffror. Den korrekta bedömingen av hur ett företag mår gör alla framgångrika lånegivare med sunt förnuft. Om ingen köper bilar går det dåligt. Så enkelt är det.
 
Det där är bara bokföringsteknik. Fråga vilken revisor som hellst. Genom att omdisponera resurser mellan föregående och innevarande år kan man visa upp vilket resultat som hellst. Detta är en viktig fråga eftersom resultatet delvis styr börskursen som i sin tur bestämmer företagets värde som i sin tur bestämmer hur mycket pengar man kan låna och till vilken ränta som i sin tur bestämmer hur mycket resurser företaget kan fördela på sin verksamhet. Men till sist och syvende är ett resultat inget annat än en konstruktion skapad av en lek med siffror. Den korrekta bedömingen av hur ett företag mår gör alla framgångrika lånegivare med sunt förnuft. Om ingen köper bilar går det dåligt. Så enkelt är det.

Nja inte helt sant.
Visst det går att lösa upp reservationer och annat för att visa bättre resultat ett par gånger (tex som ericsson gjort en del gånger) men det går bara till viss del.

Företagets börsvärde har inget att göra med hur mycket det får låna och till vilken ränta.
Det är balansräkningen och kassaflöde som avgör det.
 
KTM´s sportbudget har dragits ner från 28 miljoner euro till 14 miljoner för i år. 50% nerskärning mot föregående år.

Man tillverkade 90.000 motorcyklar varav ca 25.000 står osålda just nu hos återförsäljare.

KTM´s chef Stefan Pierer säger att det tagit han 2 månader att förstå denna finanskrisen och att han haft många sömnlösa nätter pga detta.

Stefan säger att MotoGP är för dyrt och att dom inte ens är intresserade av deras nya Moto2 klass heller av samma anledning. Superbike kan vara intressant säger han.
 
Last edited:
Trots att Yamaha vinner WSBK och MotoGP så fick dom sparka 66st anställda på sin fabrik i Italien denna veckan på Belgarda Yamaha. Man var innan detta ca 190st anstälda där.
 
Kawasaki och Yamaha har dragit sig ur ASBK (Australian Superbike Championship www.asbk.com.au). Detta medelade dom efter sista racet för i år som gick den föregående helgen
 
Ross Brawn visade ju hur smart Hondas drag var att lämna F1. Brawn fick köpa Honda-stallet och vann både förar och konstruktörsmästerskapet i F1.

När Honda förstod att deras 2008 års F1:a inte var en vinnare så satsade man tidigt på 2009 års modell. Märskligt beslut att lägga ner satsningen så där hux flux. Misstänker att man inte hade gjort det om de visste att de hade en vinnarbil:D

Brawn har i sin tur sålt vidare teamet till Mercedes. Mercedes som inte är glada på McLaren för att de börjat serietillverka sportbilar, en av anledningara till att man köpt upp Brawn.
 
Ross Brawn visade ju hur smart Hondas drag var att lämna F1. Brawn fick köpa Honda-stallet och vann både förar och konstruktörsmästerskapet i F1.

När Honda förstod att deras 2008 års F1:a inte var en vinnare så satsade man tidigt på 2009 års modell. Märskligt beslut att lägga ner satsningen så där hux flux. Misstänker att man inte hade gjort det om de visste att de hade en vinnarbil:D

Brawn har i sin tur sålt vidare teamet till Mercedes. Mercedes som inte är glada på McLaren för att de börjat serietillverka sportbilar, en av anledningara till att man köpt upp Brawn.

Nja, inte riktigt hela sanningen, för Honda funkade det inte riktigt med att vara en pengaslösande profil i F1 samtidigt som man satsar hårt på miljövänligare bilar för folket... den biten hade en hel del med beslutet att göra, självklart inte helt men inte obetydlig del.
 
Nja, inte riktigt hela sanningen, för Honda funkade det inte riktigt med att vara en pengaslösande profil i F1 samtidigt som man satsar hårt på miljövänligare bilar för folket... den biten hade en hel del med beslutet att göra, självklart inte helt men inte obetydlig del.

Jag tror mer att de passade på att sluta när de hade en anledning, finanskrisen. Honda har ju vunnit många titlar då de levererat motorer för F1-stall tidigare. Nu tröttnade de säkert på de fruktlösa satsningarna och att öppet bli förnedrade av andra konstruktörer på banan.

Det hela är självklart ett politiskt spel också, och tillhör man inte Hondas styrelse (de som vet den faktiska anledningen) så kan man ju inte göra något annat än att spekulera.
 
Last edited:
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top