Honda lägger ner racingen

AUDI har lämnat besked att dom lämnar Le Mans 24h.
 
Ser ut att kunna bli ett svart år för motorsporten totalt sett...
 
Eftersom Audi tagit samtliga segrar i Le Mans på 2000-talet (Bentley:n var bara en sminkad Audi för PR ändå) så kanske Le Mans blir intressant igen. Synd på Tom Kristensen dock, för han saknar nog en styrning då.
 
Apropå allt prat om hur racing är teknikutvecklande och kommer konsumenterna till gagn så känns det som att Audis uttåg ur Le Mansserien är värre än tidigare avhopp.

VW-koncernen borde ha haft stor nytta av detta i utvecklingen av sina TDI-motorer.
 
Apropå allt prat om hur racing är teknikutvecklande och kommer konsumenterna till gagn så känns det som att Audis uttåg ur Le Mansserien är värre än tidigare avhopp.

VW-koncernen borde ha haft stor nytta av detta i utvecklingen av sina TDI-motorer.

som om mc laren eller ferrari skulle hoppa av f1, eller citroen eller ford av wrc, eller ducce, yamaha, honda av motogp.. kanske närmre än man tror och riktiga bakslag för sporten..
 
Man undrar hur dessa avhopp inom racing påverkar på lång sikt, självklart kommer research and developing att bli märkbart sämre.

Kommer vanliga konsumenten märka av det? tveksamt tror jag eftersom
utvecklingen inom bilindustrin går mot miljö, bränslesparande och mera ändamålsenliga bilar.

Motorcykel åkandet kommer förbli till stor del en nöjesgrej för majoriteten.
 
racingen behöver inte bli sämre för att penningarullningen minskar, kanske är det tvärtom så att entutiasterna får chansen att vara med när fabrikerna drar sig ur.
 
Kommer vanliga konsumenten märka av det? tveksamt tror jag eftersom
utvecklingen inom bilindustrin går mot miljö, bränslesparande och mera ändamålsenliga bilar.

Precis, utveckling för tävling och konsument har olika mål helt enkelt. Perifert berör de varandra och det gör de mycket stor sak av för att det ger status, det handlar om att bygga upp varumärket med vinster mycket mer än att man har nytta av utvecklingen.

Därför spelar det liten eller ingen vad man rejsar med, om det var viktigt att det liknade vad man sålde (vad gäller bilar) så skulle man tävla med diesel eftersom det är en klar majoritet men "konstigt nog" en minoritet i racing. Det handlar om marknadsföring, ett exempel är specialbyggda Dakar-buggys, det lyfts bara på en ny kaross när en ny modell ska introduceras.

Utvecklingsavdelningarna för konsument är dessutom mycket större än tävlingsavdelningarna hos de stora tillverkarna så det är förolämpande att tro att de inte själva skulle ta fram vad de behöver mot konsument. Att tävlingsavdelningen kan ta fram t ex extremare bromsar beror inte på att de är smartare utan på att de kan ignorera en massa parametrar från verkligheten som t ex styckpris och att man inte vill byta bromsar om det regnar. :-)
 
Last edited:
Kommer vanliga konsumenten märka av det? tveksamt tror jag eftersom
utvecklingen inom bilindustrin går mot miljö, bränslesparande och mera ändamålsenliga bilar.

Tvärtom så kommer konsumenten märka en hel del.

Tillverkarna som har cyklar i racing MGP/Superbike drar ofta växlar på hur gatproduction och racingen e besläktigad och utveckling av nya sportcyklar sker ju idag med bl.a teknik född inom racingen.

I racingen jobbas det ju oxå med miljö, bränslesparande och säkerhet som inte sällan "om dock i något förädlad form" kommer butikskunden till handa :tummenupp


Så! Självklart kommer utebliven racing att hämma den sjukt snabba teknik explosionen på t.ex en sporthoj i butiken runt hörnet..


YZF-R1 - MotoGP för gatan
Helt nya YZF-R1 är ännu mer närbesläktad med Yamahas MotoGP-vinnande M1 än någonsin tidigare. För 2009 års säsong är denna legendariska motorcykel utrustad med en helt ny 998 kubiks 4-cylindrig radmotor med en ny vevaxel med s.k oregelbunden tändföljd (270º - 180º - 90º - 180º). Denna innovativa nya design möjliggör ännu mer lineärt gassvar och ger känslan att högerhanden är direkt förbunden med bakhjulet. Den nya motorn känns och låter mjukare än någonsin och avger ett omisskänligt vrål. Med 182 hk vid 12.500 v/min och 115,5 Nm i vridmoment vid 10.000 v/min är denna MotoGP-inspirerade motor utan tvekan den mest tekniskt avancerade kraftkälla som funnits i en Yamaha supersportmaskin. Och för den ultimata känslan och kontrollerbarheten är nya R1 utrustad med en helt ny Deltabox ram med idealiska styvhetsegenskaper.


EN RACEHOJ FÖR GATAN
Nya Ninja ZX-10R tar med sig erfarenheten från racebanan till gatan.
Alla viktiga egenskaper hos nya Ninja ZX-10R är hämtade från våra superbike racinghojar. Det finns inget bättre sätt när man vill bygga en optimal supersporthoj. Den perfekta lösningen


Honda:
PGM-DSFI - Dubbelt insprutningssystem som på MotoGP-maskinen RC212V.

Avgassystem med avgaskammare under motorn och kort ljuddämpare uppdragen på höger sida som på RC212V.

Precis som på MotoGP-maskinerna har Fireblade radiellt monterade fyrkolvsok fram med 6-punkts flytande skivor.
 
Last edited:
Marknadsavdelningarna spånar.....

det mesta konkreta man kan komma på som kom från superbike till gathoj var väl att Yamaha slutade men sina fåniga 5-ventilstoppar på R1:orna för att deras superbiketrimmare vill ha bort skiten.
 
Det lilla som nu trillat från gp-racingen lär ju inte plockas bort..
Vad som står i marknadsbladen är ju inte direkt sanningen.
 
EN RACEHOJ FÖR GATAN
Nya Ninja ZX-10R tar med sig erfarenheten från racebanan till gatan.
Alla viktiga egenskaper hos nya Ninja ZX-10R är hämtade från våra superbike racinghojar.... bla bla bla...

Åh suck! Dessa marknadsförare. Det var därför jag inte kunde fortsätta jobba med marknadsföring. Man måste vara själlös för att kunna sitta hela dagarna och knåpa ihop säljande information som man vet är tveksam.

Det finns ju ett jättebra benchmark när det gäller detta. HRC tillverkar och säljer trimdelar till flera av Hondas gatcyklar. Hur många av dessa produkter återfinns senare eller någonsin originalmonterade på hojarna? Inga!
 
Åh suck! Dessa marknadsförare.

jomenvisst! Marknadsförare är själslösa BokhyllanBilly/Donken typen, jag vet!

Mc Doktorn funderade dock hur dessa avhopp från racing påverkar på lång sikt och Kommer vanliga konsumenten märka av det?

Jag säger så här,titta på en sporthoj och Du ser på en gång visuellt vart man hämtar influenserna ifrån..

Varför skulle några av världens största hojtillverkare hålla tillbaka innovationer i racing och inte i en eller annan form ta tillvara och anpassa den till en sporthoj på din gata?

Tror Du att teknik"hjälpmedel"utvecklingen dom senaste åren på sporthojar runt hörnet vore så intensiv om inte man tävlat i roadracing och i t.ex MGP pressat utvecklingen åt ett visst håll?

Moto"elektronik"GP smittar helt klart av sig på sportcyklarna runt om i världen och annat som smittar av sig till din o min förden måste ju vara utvecklingen på säkerhetsprylar som raceställ, racebots, racehandskar och racehjälmar etc etc som verkligen hårdtestas i racingen och inte alls skulle kunna/ "behövas" prövas lika hårt på samma sätt om racingen dog ut..
 
Last edited:
Tvärtom så kommer konsumenten märka en hel del.

Tillverkarna som har cyklar i racing MGP/Superbike drar ofta växlar på hur gatproduction och racingen e besläktigad och utveckling av nya sportcyklar sker ju idag med bl.a teknik född inom racingen.



YZF-R1 - MotoGP för gatan
Helt nya YZF-R1 är ännu mer närbesläktad med Yamahas MotoGP-vinnande M1 än någonsin tidigare.ny vevaxel med s.k oregelbunden tändföljd (270º - 180º - 90º - 180º). Denna innovativa nya design möjliggör ännu mer lineärt gassvar och ger känslan att högerhanden är direkt förbunden med bakhjulet.


EN RACEHOJ FÖR GATAN
Nya Ninja ZX-10R tar med sig erfarenheten från racebanan till gatan.
Alla viktiga egenskaper hos nya Ninja ZX-10R är hämtade från våra superbike racinghojar. Det finns inget bättre sätt när man vill bygga en optimal supersporthoj. Den perfekta lösningen


Honda:
PGM-DSFI - Dubbelt insprutningssystem som på MotoGP-maskinen RC212V.

Avgassystem med avgaskammare under motorn och kort ljuddämpare uppdragen på höger sida som på RC212V.

Precis som på MotoGP-maskinerna har Fireblade radiellt monterade fyrkolvsok fram med 6-punkts flytande skivor.

Gäller att skilja på vad racing och vanlig produktion innebär.
En Prototypracer har oerhört lite gemensamt med gathojar.

Den största innovationen är inte motorutvecklingn utan däck, bromsar och sättet man kan kontrollera effekten med elektronik.
Den finns redan i bilar sedan 10 år i form av DSC, DTC .

Radiella bromsok har funnits i bilar sen 50 talet.

:tummenupp
 
"Honda is planning to dump nearly 7,000 cars in an area of outstanding natural beauty.

The car giant is planning to use the runways on the former Wroughton Airfield as a temporary storage site for vehicles because of a general slow down in sales.

But residents and local councillors are worried about car transporters thundering through Wroughton village, as well as the effect on the landscape."
 
Gäller att skilja på vad racing och vanlig produktion innebär.
En Prototypracer har oerhört lite gemensamt med gathojar.

Den största innovationen är inte motorutvecklingn utan däck, bromsar och sättet man kan kontrollera effekten med elektronik.
Den finns redan i bilar sedan 10 år i form av DSC, DTC .

Radiella bromsok har funnits i bilar sen 50 talet.

:tummenupp


Bugatti hade fyra ventiler/cylinder och dubbla överliggande kammar 1912 :D

/J
 
Racingen kommer att påverka vardagsbilismen när bränslebegränsningar införs.
Om det nu är så viktigt med racing:
Varför säljs inga nya bilar med störtbåge, sprinkler och rejäla säkerhetsbälten?
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top