Honda lägger ner racingen

Senaste månaden har då dessa dragit sig ur racingen.

- Honda: F1
- Honda: AMA-SBK
- Suzuki: WRC
- Subaru: WRC
- KTM: 250GP
 
Racing-kapital

Motor-sport alla kategorier kommer att få det mycket tufft ett tag framöver. Många privat-team som kommer attt bli utan sponsorer. Illavarslande:gnissla .
Många utav storteamen i NHRA-dragracingen har fått negativa besked ifrån sina mångåriga trogna sponsorer. Finanskrisen sveper fram överallt!

Back to basic? Kommer den extreema biten i motorsport att åka in i malpåse?
Toyman


Senaste månaden har då dessa dragit sig ur racingen.

- Honda: F1
- Honda: AMA-SBK
- Suzuki: WRC
- Subaru: WRC
- KTM: 250GP
 
Ducati ska ha dragit sig ur BSB.
 
Ducati ska ha dragit sig ur BSB.

Så J***a trist då..


Och..

Hondas medverkan eller inte i MGP 2009 besked på fredag 19:e !!

Honda's future in MotoGP has been an almost constant subject of debate since the announcement that the Japanese motoring giant was withdrawing from Formula One on December 5th this year. The situation was only made worse by American Honda's decision to withdraw from the AMA Superbike championship next year, announced exactly a week later. And now, it looks like there could be three "Black Fridays" in a row for Honda's involvement in racing.

For this Friday, December 19th, Honda CEO Takeo Fukui is due to deliver his end-of-year speech, and if reports from the Spanish press are to be believed, there is a real possibility that Fukui will announce the withdrawal of Honda from MotoGP. Both AS.com and Motociclismo.es have picked up a story by the weekly magazine Solo Moto, which quotes a spokesman from HRC as saying that "all of our projects are currently under consideration."

The problem, as you most likely guessed, is due to the global economic crisis. Honda's margins are under severe pressure, with sales slowing worldwide, a fact confirmed by a drop of nearly 27% in new car registrations in Western Europe. And as profits fall, Honda is coming under extreme pressure from investors to cut costs. Investors reacted positively to both Honda's F1 pullout, as well as their withdrawal from the AMA, despite the vast difference in budgets for the two activities, and Solo Moto believes that MotoGP is their next target.
 
.....
Back to basic? Kommer den extreema biten i motorsport att åka in i malpåse?
Toyman

Den har, sakta men säkert, varit på väg dit länge nu.
FIA har insett det orimliga med "skräddarsydda" fordon.
Det gäller att hitta möjligheter inom massproduktionen istället.

Det är väl i princip bara F1 inom bilsporten som ännu inte dragit åt svångremmen ordentligt men det verkar komma nu.

Det finns flera förslag kring enhetschassin, gatbilar osv på G för att sänka kostnaden inom de olika grenarna/klasserna.

Dock får det fortfarande kosta lite om det finns en "miljöstämpel" på projektet.
Det är flera gas eller eldrivna projekt på gång.

Du gillar ju Mc och har kört dragracing vad jag förstår, har du sett "Killacycle"?
 
Om jag inte minns fel så gäller Repsol's kontrakt 2009 ut. Så fabriksteamet har sina största sponsorpengar till sitt team säkrade enligt sitt kontrakt nästa säsong iaf.

Har läst på något Spansk forum nått om att en del av Repsol sålts till ett Rysk oljebolag. Så det har varit lite skämt om att Repsol Honda blir Rysk sponsrad från 2010. Kendal eller vad det hette. Säljer man en del av sitt företag kanske det betyder att man behöver pengar? Så det kanske kommer behövas snålas in även från Repsol när det väl ska skrivas nytt kontrakt fr.o.m 2010.
 
Last edited:
Enligt rykten har Honda lämnat JSB (Japanska SBK) och kommer inte heller att ställa upp i Suzuka 8h.
 
TECH3 har förlorat WUDY som sponsor pga ekonomikrisen.

Suzuki har pga att dom är baserade i England fått en ökning av sina utgifter med 20% pga att Pundet gått ner mot Yen och Euron.

Gresini har funderingar på att låta båda deras förare få dela på en cyklel som reservhoj.
 
Last edited:
TECH3 har förlorat WUDY som sponsor pga ekonomikrisen.

Suzuki har pga att dom är baserade i England fått en ökning av sina utgifter med 20% pga att Pundet gått ner mot Yen och Euron.

Gresini har funderingar på att låta båda deras förare få dela på en cyklel som reservhoj.

Förs det nån disskusion i MGP typ förbund och team att gemensamt finna åtgärder/lösningar för att dra ner kostnaderna? FIA o F1 teamen har ju kommit överens om ett åtgärds paket o att som mål dra ner kostnaderna med en tredje del med bl.a visst antal motorer/säsong, enbart officiella träningar och så. I MGP känns det som att var o en jobbar för sig själv, fast det igentligen skulle behövas nån form av sammanhållning o gemensamma mål för att inte slå ut team o spons helt o hållet!
 
Förs det nån disskusion i MGP typ förbund och team att gemensamt finna åtgärder/lösningar för att dra ner kostnaderna? FIA o F1 teamen har ju kommit överens om ett åtgärds paket o att som mål dra ner kostnaderna med en tredje del med bl.a visst antal motorer/säsong, enbart officiella träningar och så. I MGP känns det som att var o en jobbar för sig själv, fast det igentligen skulle behövas nån form av sammanhållning o gemensamma mål för att inte slå ut team o spons helt o hållet!

Gresini hade lite förslag i en artikel. Tydligen har detta problemet kommit lite snabbare än väntat. Så man har ingen ändring till nästa år nu. Gresini hade bl.a förslag på att förbjuda kolfiberbromsar. Det skulle ett team spara 2.500.000 euro per år på. Han sa att man nog måste sänka kostnaderna med 30% i MotoGP till 2010 för att krisen inte ska påverka MotoGP för mycket.
 
Gresini hade lite förslag i en artikel. Tydligen har detta problemet kommit lite snabbare än väntat. Så man har ingen ändring till nästa år nu. Gresini hade bl.a förslag på att förbjuda kolfiberbromsar. Det skulle ett team spara 2.500.000 euro per år på. Han sa att man nog måste sänka kostnaderna med 30% i MotoGP till 2010 för att krisen inte ska påverka MotoGP för mycket.

Vilka Goa summor :näsblod

Nu borde man ju snart förvänta sig nån slags action från internationella förbundet som styrt MGP dit vad det är idag!
 
Vilka Goa summor :näsblod

Nu borde man ju snart förvänta sig nån slags action från internationella förbundet som styrt MGP dit vad det är idag!


Nu har väl FIM inte så mycket att "bestämma om" i det här sammanhanget, dom har ju sålt ut racingen till promotorn för flera år sedan.
 
Nu har väl FIM inte så mycket att "bestämma om" i det här sammanhanget, dom har ju sålt ut racingen till promotorn för flera år sedan.

MGP är väl ännu ändå FIM:s högst rankade serie inom roadracingen o nått slags inflytande/ansvar på regelkverk o racingen i övrigt borde man ju ha !!

Fast dom kommersiella rättigheterna ägs sedan flera år av Dorna Sports där MGP är deras största attraktion..
 
Last edited:
250.000 euro

ska det nog vara enligt intervjun med Gresini på autosport.com
 
Och apropå nedläggning och utförsäljning så kan man nu köpa GSE's 4 stycken BSB Ducati 1098R hojar inkl extrautrustning såsom 40 fälgar etc för 300000 pund.

Nån som vill storsatsa i R1000 kanske? :)
 
Tur att det finns eldsjälar :)

Från DN's nätupplaga:

"Miljardär räddar Honda

Det är den italienska tidningen La Stampa som rapporterar att Carlos Slim gått in och gett ekonomiskt stöd till Honda. Nyheten är fortfarande inte officiell eftersom alla detaljer ännu inte är klara.

Beskedet innebär att Jenson Button och nye föraren Bruno Senna kan köra för Honda i Formel 1 nästa säsong. Senna är debutant och ersätter Rubens Barrichello. Just Senna sägs vara nyckeln till Carlos Slims intåg i Honda. Senna sponsras nämligen av företaget Embratel som finns under Slims imperium.

Det ekonomiska tillskottet innebär att Hondas budget för nästa säsong ökas från dagens 2 miljarder kronor till 3,2 miljarder kronor.

Stallet slutade på nionde plats i årets konstruktörsmästerskap med totalt 14 poäng."
 
Bruno är brorson till Ayrton Senna. Så Hondas F1 team är säkrat 2 år framöver iom att han köpt in sig.
www.brunosenna.com.br
 
Last edited:
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top