Honda Hornet 900

Oj, ja det va inte billigt... Fast det fanns ju 3 olika "paket" på Svedea. "säker" som va svindyrt och "säkrare" som va lite mer humant å så "säkrast" som va det med bäst pris. skillnaderna på de olika är ju förvaringskrav och nyttjande av personlig skyddsutrustning samt utlånande av mc.

Men i ditt fall Hojan så kan det ju va ett bättre alternativ med IF iaf!
 
Hej någon som vet vart man kan få tag på gummibandet som man låser batteriet med och vad det kan kosta? Har slarvat bort det när jag laddade batteriet :va
 
Ja just det, Jag posta den sidan för ett tag sen. Att man inte tänkte på det :) Tack
 
Vad kör ni med för olja i era hojar? Några rekomendationer?
 
Ja jag hade tänkt att ta en tur till Biltema snart så.. Vilken typ rekomenderas?

Jag rekommenderar Helsyntetisk MC-olja, 10W–40. Funkar utmärkt på min hornet.
 
Last edited:
Dax å modda om hojen lite... Ny framlykta beställd. Ska även få tummen ur å få dit bugspoilern samt bygga ett nytt styre...

Bilder kommer när något behagas hända :tungan

Måste få klart bobberbygget oxå.
 
LuddyOz

Dax å modda om hojen lite... Ny framlykta beställd. Ska även få tummen ur å få dit bugspoilern samt bygga ett nytt styre...

Bilder kommer när något behagas hända

Måste få klart bobberbygget oxå.




Nice ska bli kul och se resultatet ;) vad har du för mc för bobberbygget ?
 
Någon som har koll på hur (ström)matningen till trippen ser ut? Sitter det en egen matning som håller minnet vid liv även när tändningen ör avslagen? Hur går den / vart sitter säkringen i sådant fall?

Min trip mollas nämligen så fort man slår av tändningen och misstänker att nån säkring kan ha gått...


/Jocce
 
någon som vet om det finns ett ryggstöd att få tag på... helst lätt att ta av och på då flickvännen är lite rädd för att åka utan?
 
någon som vet om det finns ett ryggstöd att få tag på... helst lätt att ta av och på då flickvännen är lite rädd för att åka utan?

Aldrig sett, men borde väl fungera med att montera någon sorts top-box och använda som ryggstöd?

Har dock haft "spetta" på som i början vart rädd att åka av, men som bara efter ett par lugna fina turer, med MÅNGA stopp (där ni lugnt kan prata om det senaste partiet, hur det kändes osv) har lärt sig lite på att man sitter kvar utan problem! :)


/Jocce
 
Har precis köpt en Hornet 900 -02 som är något modifierad av tidigare ägare. Bland annat sitter där en blå kåpa framme vid kylaren och även nere vid kedjan. Funderar på att ta bort dessa. Blinkers är även utbytta mot mindre. Ingen som har en uppsättning original i fint skick som ligger och skräpar? Är även intresserad av de silvriga plattorna som ska sitta på sidan av kylaren.

I övrigt är den i fint skick. Däcken är i princip helt nya, drivpaketet är nyligen bytt, vårservice är gjord och även 2400 mila servicen för något år sedan. Nu har den gått ca 2800 mil.

Någon som vet vad den svarta pinnen som sitter på styret är till för? Den är i vart fall inte original. Staga upp styret? Fyller den verkligen någon funktion?

Hornet1.jpgHornet2.jpgHornet3.jpg
 
Last edited:
får börja med att gratulera till en skön hoj!!

"fågelpinnen" är just för det du nämnde vad jag vet... Det styvar upp cross-styret.. Finns även fatbar-styre som ser likadant ut fast den är grövre i mitten vid fästpunkten utan pinnen. Jag har sett folk som tagit bort fågelpinnen och jag vet i ärlighetens namn inte om det blir ostabilare..... men jag kan tänka mig det.

Vill du inte ha miniblinkersen? Personligen tycker jag det är bra mycket läckrare med dom =)
Lika så med kedjeskyddet och "stänkan", tycker det va riktigt läckert. kylarsidorna kan man ju ha olika åsikter om....

Jag har orginalblinkers liggandes, men osäker på om jag vill göra mig av med dom just ifall man nån gång ska kränga hojen... Men jag kan klura på det om ingen annan har att sälja.
 
Tackar! Ja du har nog rätt. Hade inte så bra koll på modellen när jag köpte den, visste inte ens att styret inte var original. Är cross-styret bättre än det som satt där från fabrik? Det är mycket möjligt att jag behåller den som den är bortsett från de blå kåporna vid kylaren för de tycker jag inte är särskilt snygga.
 
Nja bättre är det la inte... fast du får nog en lite behagligare körställning med cross-styret. (bredare grepp)
Jag har själv bytt till ett fat-bar... men då va jag tvungen att skaffa styrhöjare vilket resulterar i en mer uppåträtt körställning.. inte ultimat för mig så jag ska fixa ett eget styre.. Men hojen blir ju lite "tuffare" utan orginalstyret.

Tycker inte det ser helt fel ut med cross-styre... många som har det. Vi får la hoppas att någon mer på tråden kan svara på fördelarna och erfarenheterna de har med cross-styre.. Men tråden är inte så överdrivet aktiv just nu har jag märkt :tungan
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top