Honda CRF 450

Tjenare!
Köpte mig en Honda CRF 450x HM -05 i helgen.
Den är väldigt svårstartad när den är kall. Varm startar den ganska lätt. Har sökt runt lite och folk med samma fråga brukar få svar att venitilerna kan ha gett sig, finns det något annat enklare och billigare sätt att först testa ifall problem går att lösa?

Sedan så undrar jag ifall någon nyligen gjort en motorrenovering på en sådan motor och vad det gick på?
För ifall ventilerna är kassa tänkte jag att man kanske kunde passa på att renovera mer än bara ventilerna.

Mvh Pontus
 
Last edited:
Hej!

Läckte vatten ur dräneringshålet på min CRF450 -06a så jag skulle byta bara waterseal packboxen utan att byta något annat tänkte jag. Nu när jag tar av vattenpumpkåpan så känns impellern väldigt glapp i sidled (om man tittar rakt på impellern så är den glapptyp vänster/höger)

Finns det någon chans att lagret INTE är paj? Hade hoppas på att bara byta water seal packboxen utifrån och inte ta bort kopplingskåpan etc. Suck.

tacksam för erfaren feedback på liknande krångel.

/Marcus

Antar att du löst detta men packboxen är ju ganska vanligt att den läcker så lite info för andra som kanske läser.
Man måste ta bort kåpan ändå o byta innifrån.
 
Tjenare!
Köpte mig en Honda CRF 450x HM -05 i helgen.
Den är väldigt svårstartad när den är kall. Varm startar den ganska lätt. Har sökt runt lite och folk med samma fråga brukar få svar att venitilerna kan ha gett sig, finns det något annat enklare och billigare sätt att först testa ifall problem går att lösa?

Sedan så undrar jag ifall någon nyligen gjort en motorrenovering på en sådan motor och vad det gick på?
För ifall ventilerna är kassa tänkte jag att man kanske kunde passa på att renovera mer än bara ventilerna.

Mvh Pontus

Det kostar en tjuga eller två att köpa bladmått o kontrollera ventilspelet innan du gör nåt annat, om du vill ha nåt ännu billigare att först testa så kan du ju prova att choka om du inte gjort det :D
 
IMAG0157.jpg
Fel skor + Fel teknik + rundad kick, rädsla för slinta + Lite ryck på gasen på fel ställe + Envishet = Kan nu :D

Nu startar den fint varje gång. Sålänge man ger fan i gasen:3freak
 
Tjena, Köpte mig ett par motardhjul till min cykel för ett par dagar sen. Har nu satt på de och måste först säga att fan vad kul det är :) Men de verkar som att längst ner på det högra översta gaffelbenet(Den tjocka delen vid packboxarna) går i däcket när jag bromsar? Men det är precis. Är inte säker men med ögonmått så verkar det som de. Rätt svårt att kolla när man kör och svårt att få ner gaffeln så långt ner när man står still. Någon annan som haft liknande bekymmer? Och hur gör man för att få fjädringen lite hårdare? Det går väll att ställa utan massa nyköp av saker?
 
Tjena, Köpte mig ett par motardhjul till min cykel för ett par dagar sen. Har nu satt på de och måste först säga att fan vad kul det är :) Men de verkar som att längst ner på det högra översta gaffelbenet(Den tjocka delen vid packboxarna) går i däcket när jag bromsar? Men det är precis. Är inte säker men med ögonmått så verkar det som de. Rätt svårt att kolla när man kör och svårt att få ner gaffeln så långt ner när man står still. Någon annan som haft liknande bekymmer? Och hur gör man för att få fjädringen lite hårdare? Det går väll att ställa utan massa nyköp av saker?

Jag brukar bara ställa fjädringen på de hårdaste när jag kör, men jag väger ganska lätt också.
Annars är det bara o byta fjädrar som funkar.
 
Tjena.
Ska köpa mig en leksak och undrar om det är skilnad på olika crf450, tex "450r HM" och "450sm HM".
Eller är det samma maskin??
Tacksam för svar...
Vet att det är skilnad på 450x"enduro" 450r"cross".
Är 450SM cross eller enduro?

:va:confused:
 
Tjena.
Ska köpa mig en leksak och undrar om det är skilnad på olika crf450, tex "450r HM" och "450sm HM".
Eller är det samma maskin??
Tacksam för svar...
Vet att det är skilnad på 450x"enduro" 450r"cross".
Är 450SM cross eller enduro?

:va:confused:

Det är bara HM som är landsvägsreggad, antingen skriver folk SM o menar HM eller också är det motardkitat "X" eller "R".
 
Tja.

nån som säljer sin crf 450 HM -04 som är i bra skick, helst original plast.
Vill ha då motardfälgar och offroadfälgar med.
så kan du hojta till, om du vill sälja.

Mvh
 
Vad kör man med för drevning på CRF:en när man kör gata? :va
 
Jag tog isär kopplingen på min crf 450r -08 idag för den kopplar inte ur ordentligt. Jag har testat att justera viren men det blev ingen skillnad hur mycket man än spänner. Den kopplar inte ens ur när man vrider fullt på pinnen nere på blocket med en polygrip.

Hur som helst, när jag hade tagit ur mellanskivorna och lamellerna så ser jag att kopplingskorgen är sliten. Nästan som sågtänder på "fingrarna" som sticker upp. Hur sliten kan kopplingskorgen vara innan kopplingen slutar funka är min fråga? Lamellerna och mellanläggen såg svinfina ut och "lyftaren" går upp som den ska när man trycker in kopplingen.
 
Hallå alla! Nybliven ägare av en HM450 -03a här! Supernöjd med hojen änsålänge.

Denna cykeldatorskiten som sitter på, verkar ju gå att nollställa timmarna på? Kunde inte få fram hur många hojen hade gått sen den köptes.

Bytte direkt båda oljorna, hur länge kör ni på respektive olja vid ren gatkörning? Och har någon tips på något schysst slipon som låter lite diskretare än crossdämparen, känner att jag inte är så populär i kvarteret just nu :yoparty
 
Hej Alla CRF ägare:-) Jag har precis köpt en 450HM 03 som inte vill som jag vill! När koppling är intryckt och jag lägger i växel så drar den framåt trots att jag håller inne kopplingen:huvet. jag har justerat kopplingen åt alla håll men får samma problem ändå:mad:.
Någon som varit med om detta som kan säga vad jag kan göra? lameller ska enligt förra ägaren vara bytta men vet inte om han bara bytte själva lamellerna och inte fjädrar och stålskivor.
 
Hej Alla CRF ägare:-) Jag har precis köpt en 450HM 03 som inte vill som jag vill! När koppling är intryckt och jag lägger i växel så drar den framåt trots att jag håller inne kopplingen:huvet. jag har justerat kopplingen åt alla håll men får samma problem ändå:mad:.
Någon som varit med om detta som kan säga vad jag kan göra? lameller ska enligt förra ägaren vara bytta men vet inte om han bara bytte själva lamellerna och inte fjädrar och stålskivor.
Ta ut kopplingen och kolla ifall lamellerna gjort hack i kopplingskorgen, det kan orsaka såna problem.
 
Gör den alltid så är det troligem korgen. Prova att göra en racestart, full gas och slira iväg på kopplingen, klistriga lameller är nämligen en annan orsak.
 
Tjena! Tänkte se om det är hyffsat smidigt att bygga in lysen i en crf 450R 2010?
Hittar ingen stator som även har uttag för belysning, äldre modeller fanns det hela kit till med likriktare. Vad behövs förutom lysen? Känns som om man bara får upp likström i en dosa till hel/halv ljus och ev blinkers. Passar det från 450x rakt av? Samt kontakter till bromsljus, går ju alltid fula ihop nått

Edit: Crf 450 och 250 -10 är ju förreggade, så kanske är ström till bel redan i statorn?
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top